Sarjamurhaaja-hoitaja Aino Nykopp, Helsinki

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Taisi sitten kehitysaputyö jäädä 8) . Eipä sillä, harvinaisen selvä tapaus ja varmasti oikea päätös. Näinköhän löytyy selittävää mielenhäiriötä?
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

- Hän oli hyvin järkyttynyt, asianajaja Heikki Lampela kuvaili vanhusten lääkekuolemiin syylliseksi todetun Aino Nykoppin tuntoja.

Lampela oli keskustellut päämiehensä kanssa puhelimitse.

- Hän on edelleen sitä mieltä, että hän on syytön.Hän sanoi, ettei ole aiheuttanut yhtäkään lääkemyrkytystä. Tämä on käsittämätöntä, vallan kauheata ja hirveätä hänen mielestään.

Nykopp oli ottanut ratkaisun vastaan järkytyksestä huolimatta tyynesti. 59-vuotias nainen on esiintynyt myös oikeuskäsittelyssä hyvin rauhallisesti.

- Hän on hyvin rauhallisen oloinen ihminen. Missään vaiheessa ei ole tullut mitään tunnekuohua. Hän on reagoinut kaikkeen hyvin rauhallisesti.

Jos hän on syytön, niin kuinka hän voi olla näin rauhallinen?

- Siihen en osaa ottaa kantaa. Mielentilatutkimuksesta voi löytyä vastauksia tämän tyyppisiin kysymyksiin, Lampela totesi.

Oikeuskäsittelyn aikana nainen kertoi Lampelan kautta julkisuuteen haluavansa kehitysaputyöhön Afrikkaan.

Nyt Nykoppia uhkaa kuitenkin elinkautinen vankeus.

Mielentila sopii Nykoppille

- Mielentilatutkimusta vastaan hänellä ei ole mitään. Hän toivoo, että siellä selviäisi asioita, jotka tukisivat hänen syyttömyyttään, Lampela kertoi. - Tässä on kyse Suomen merkittävimmästä henkirikossarjasta.

Mielentilatutkimuksessa voidaan saada selville mitä on tapahtunut. Käräjäoikeus ei ottanut kantaa motiiviin.

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... 05/1123248

*muoks* vaihdettu pidempi teksti toisesta lähteestä tilalle.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

- Siihen en osaa ottaa kantaa. Mielentilatutkimuksesta voi löytyä vastauksia tämän tyyppisiin kysymyksiin, Lampela totesi.
Hehe, eli syytön, mutta hullu? :lol:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

joey kirjoitti:

Hehe, eli syytön, mutta hullu? :lol:
Syyllinen, mutta syyntakeeton (kuvitteli tekevänsä oikein, esimerkiksi).

Tai sitten ei.
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Harvoin sanon näin, mutta nyt sarjamurhaajaletukasta totean, että siinä ämmä saa mittansa mukaan.

Kuten insuliinimurhaajan tapauksessa, tässäkin avuttomien murhaaminen ja vallanhimo ovat saastaisissa mitoissa. Jatkuva sadismi ja elämillä leikkiminen vaatisivat pyttytuomiota.

Vihaan erityisesti vammaisten ja vanhusten sekä pikkulapsien avulla vallan- ym. himojaan tyydyttäviä.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Tämä on erittäin viheliäinen juttu. Hyvä, että hänet todettiin syylliseksi, sillä sitä hänen täytyy olla. Ei poliisi tällaisen tapauksen tutkimisessa erehdy. Uskon, että sijoituspaikaksi valikoituu Niuvanniemi.

Kyllä on ollut aikamoinen hoitaja, kun on omat ja potilaiden lääkkeet sekoittuneet keskenään. En ole ikinä kuullut mitään vastaavaa. Hoitajillakin on toki sairauksiinsa lääkkeitä, sillä kyllä heilläkin aina jotain sairautta on niinkuin ihmisillä yleensä. Mutta ei kukaan, sen kummemmin hoitaja kuin potilaskaan, kuskaa pillereitään irrallisena taskun pohjalla. Sairaalassa mulle on aina tuotu lääkkeet siinä pienessä muovikipossa, joskin olen joka kerta tarkistanut kipon sisällyksen ennen kuin olen suuhuni pillerit pistänyt. Ihan vain siksi, että ne on varmasti oikein jaettu. Mutta joka kerta olen joutunut huomauttamaan väärin jaetuista lääkkeistä, liikaa ei ole tuotu mitään, mutta pillereitä on puuttunut. Huomauttamalla hoitajille asia on korjaantunut. Olen pannut sairaalassa merkille sen, että monet useimmiten juuri vanhat ihmiset ottavat pillerit epäilemättä mitään. Luottavat siihen, että ne on oikein jaettu. Kerrankos sitä saattaa sattua niin, että joku saa naapurin rohdot jne.

Laskin juuri oamt lääkkeeni ja totesin, että syön kolmen kuukauden aikana 1480 tablettia säännöllisesti. Tähän en laskenut mukaan kipulääkkeitä. En kovin äkkiä anna kenenkään esim. kotipalvelun ihmisten sorkkia näitä rohtoja, koska niitä ei kuitenkaan osata oikein jakaa. Ja kyllä tämä perushoitajan tapaus osoittaa, että ei hoitajiinkaan voi aina luottaa. Mutta että murhata vanhuksia tällä tavalla, tämä on kyllä kamala tapaus. Täällä meillä päin on vanhusten kotihoidossa töissä eräs ihminen, joka on kleptomaani. Joskus olen erään ystäväni kanssa tuuminut, onkohan tämä täti pöllinyt vanhuksilta rahaa ja tavaraa. En ainakaan minä antaisi ikinä tälle ihmiselle rahaa kauppaan menoa varten...

Tällaiset tapaukset nostattavat niskavillat pystyyn ainakin vanhemmalta väeltä, kun itsellä alkaa pian olla edessä vanhuuden vaivat pitää turvautua vieraiden apuun. Mistä me tiedämme milloin seuraava vastaava tapaus putkahtaa esiin?

Lisäys: en usko siihen, että vanhukset kovin suuressa määrin alkavat sekoilemaan lääkkeiden ja viinan kanssa tarkoituksena tappaa itsensä, kuten tämä hoitaja sanoo näistä vanhuksista. Kun jotain lääkettä ei ole vanhuksen lääkearsenaalissa, mistä hän lääkkeet saisi? Kyllä hoitaja on itse "lääkinnyt" nämä vanhukset. Ja vielä kehitysaputyöhön muka menossa? Siellä hän ei olisi pärjännyt päivääkään, eikä olisi päässyt. Tie olisi ollut pystyssä jo senkin takia, että tämä Aino on rötöstellyt jo aiemmin.
Gods made heavy metal.
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Hyvin kirjoitettu, luottamusta olla pitää. Sitten on näitä katkeroituneita saastoja, jotka ottavat ihmiskohtalot omiin käsiinsä, hurmioituvat ottamastaan vallasta ja alkavat aina lopuksi riskeerata ihmishenkiä.

Sarjamurhaajahoitajan motiivista tuumin (en ole lukenut aik. sivuja, joten sori, on tullut jo selväksi) seuraavaa:

Hoitajalla on ollut maneeri. Se on muodostunut, koska toiminta on ollut menestyksekästä.

Hoitaja on ollut asiakkaan luona --> poistunut annettuaan ruokaa + lääkkeitä asiakkaalle --> asiakkaalle äkillisesti heikko olo --> hoitaja "sattunut" paikalle pelastamaan. Siis miksi näin?

Perinnön tai palkkion toivossa. Taloudellisestihan hoitaja on koettanut hyötyä asiakkaista / potilaista aikaisemminkin. Rahaa, koruja ja arvoesineitä, niitä hän on varastanut. Hoitaja oli syvästi katkeroitunut ja näki vanhat varakkaat asiakkaat tulolähteinään, "oikeutettuina maksajina elämän vääryyksistä". Näin nämä rikolliset usein pyhittävät hulluimmatkin tekonsa: "Otan vain sen, mikä oikeastaan mulle kuuluu ja on oikein..."

Hoitaja halusi olla sankari, elämän pelastaja. Välillä vanhuksia vain kuoli oikeasti, mutta se ei häntä kiinnostanut. Mikä täydellinen macchiavellimäinen opportunisti! Piinkova vastaanväittäjä ja aikaisempi tekohistoria jo todistaa, että tämä ihminen ei kadu tai tunnusta. On sitä ihmistyyppiä. Kova kuin kivi, ja naisistakin tätä lajia löytyy riittämiin.

Sankaruuden pakkotaavoittelussa oli rahallinenkin puoli, jos uhri sattuisi tulemaan hövelisti kiitolliseksi. 59-vuotiaan hoitajan piti jo koettaa saada eläkkeelle pesämunaa, vanhukset olivat ainoa tie äkkirikastumiselle. Hoitaja halusi enemmän kuin mitä elämä näytti muutoin tarvitsevan.

"Oikeutuksensa" hankkimista hoitaja koetti nopeuttaa myös reilusti varastamalla. Jos vanhus ei antaisi vapaaehtoisesti kiitollisuusrahoja "hoitajan supertyöstä", hoitaja varmasti junaili opportunistimielensä niin, että otti sitten itse, "mikä oikein oli". Ja yöunet säilyivät, niin opportunistit (ja narsistit ym. läheisiä riistävät) perustelevat kaikki tekonsa.
Dr Bergmeister
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Kummasti näitä vanhusten rahojen ja muun omaisuuden tavoittelijoita aina riittää. Monenlaisia kauppiaita ja rahankerääjiä hyppää ovella tuon tuostakin. Tavaraa myydään moninkertaisin hinnoin suhteessa tuotteen oikeaan hintaan, ja vanhus ostaa koska ei muuten pääse näistä kauppiaista eroon. Kauppiaan lähdettyä vanhus huomaa, että kukkaro lähti kauppiaan mukaan.

Kotipalvelun tehtävänä kuuluu olla vanhuksen hoito ja suojelu. On törkeää, että kotipalvelun työntekijä varastaa hoidettavan omaisuutta. Mehän emme tiedä sitä, miten tämän myrkkyhoitajan tarina tässä vanhusten murhaamisessa on oikein alkanut. Onkohan esim. jotkut vanhukset huomanneet rahan ja korujen katoamisen ja sitten maininneet asiasta hoitajalle? Tällöin hoitaja olisi myrkyttänyt hoidettaviaan, jotta ei jää varastamisesta kiinni. Toisaalta, hoitaja on jo aiemmin jäänyt kiinni samasta asiasta ja häntä on esim. sairaalassa tarkkailtu sen vuoksi, että oli varastanut potilaiden omaisuutta. Rahan hankkiminen on varmasti ollut pääsääntöinen motiivi. Näin minä ainakin uskon.

Eräs keino putsata vanhus on päästä vanhuksen edunvalvojaksi. Netistä olen lukenut muutamia viestejä, joissa kerrotaan miten vanhuksen omaisuus on kadonnut edunvalvojan toimesta taivaan tuuliin, eli pääasiassa edunvalvojan omaan pussiin. Tästä asiasta on myös ollut puhetta hiljattain Ylen Mot-ohjelmassa, minä en ole sattunut kyseistä ohjelmaa katsomaan. Tämä nyt syytettynä oleva perushoitaja olisi voinut esim. tavoitella edunvalvojan tehtäviä, jolloin rahastus olisi pelannut hyvin. Hänelle vain on tainnut osua kohdalle sellaisia vanhuksia, joilla on ymmärrys toiminut vielä hyvin, ja asiasta on voinut nousta kiistaa. Silloin hoitaja vaiensi hoidettavan, jotta asia ei tulisi ilmi. Teorioita on monia, toivottavasti motiivi ja moni muu seikka vielä paljastuu meille.

MItä sairaaloihin tulee, niin niissä kyllä usein katoaa potilaiden omaisuutta jonkun liiveihin. Varkauksia tekevät niin hoitajat kuin toiset potilaatkin. Kun minä olen sairaalassa, en pidä paljoa rahaa mukana saatika muuta arvokasta omaisuutta, esim. koruja. Muutenhan käsilaukku pitäisi laittaa yöksi tyynyn alle, jotta kukaan ei vie. Lisäksi sairaalassa voi lähteä henki muunkin kuin sairauden takia. Tämä perushoitaja on tappanut sairaalassakin joitkain potilaita. Muutama vuosi sitten Nokian terveyskeskuksen vuodeosastolla eräs vanha miespotilas tappoi huonetoverinsa hakkaamalla tätä tuolilla päähän. Toivottavasti ei tarvitse joutua sairaalaan aivan äkkiä.
Gods made heavy metal.
pivi84
Susikoski

Viesti Kirjoittaja pivi84 »

Anteeksi nyt vaan, mutta tämä keskusteluaihe on mielestäni aika loukkaava.
Tunnutte kaikki olevan varmoja,että tämä Aino on syyllinen. Entäs jos _EI_ ole??
Itse olen vahvasti sitä mieltä ettei hän ole sen enempää tappanut kuin murhannut yhtään ketään.
Tämä vaikuttaa _ihan oikeasti_ ns lavastukselta ja väärinkäsitykseltä koko juttu!!!!
Ainosta on vain tehty syyllinen vanhusten luonnollisiin kuolemiin. Nyt on menty metsään ja pahasti, kun on vain pitänyt ns "etsiä syntipukki"!
Vanhustenhoito nykyään on yleisesti sitä, että vanhukset jätetään ns yksin isojen lääkemäärien kanssa. Itsemurhia he tekevät _IHAN OIKEASTI_ paljon, juurikin lääkkeillä.
Nyt terveydenhuolto yrittää kiillottaa omaa kuvaansa syyllistämällä Ainon!!!!
Helppohan on ollut syyllistää juuri häntä jos hänellä on ollut itsellään lääkeriippuvuus ja muita henkkoht ongelmia.

Myös tuo sana _SARJAMURHAAJA_ on tosi mauton. :arrow: Herättää ihmisissä täysin vääränlaisia mielikuvia!!!! PISTE.
Anilè
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Anilè »

pivi84, tunnetko kuinka hyvin tuon hoitajan?
Huomasitko hänessä koskaan mitään outoa?
Anile= Anilé. Unohdin salasanani siksi tämä uusi lookki.

Mieskuoro Kuuntelijat.
pivi84
Susikoski

Anilè kirjoitti:pivi84, tunnetko kuinka hyvin tuon hoitajan?
Huomasitko hänessä koskaan mitään outoa?
Kiitos ystävällisestä kommentista Anile! :)
Olin ihan varma että oman kommenttini jälkeen seuraa haukkujen ryöppy, poikkeaahan mielipiteeni niin radikaalisti muista ketjun mielipiteistä...

Mitä tuntemiseen tulee, niin en halua vastata muuta kuin, että sen voin kertoa etten ole Ainon omaisia, enkä edes tunne heitä.

Mielestäni hänen käytöksessään ei ole ilmennyt mitään outoa tai syyllisyyttä tukevaa.

Tämä on ihan kauheaa tämmöinen!!!! :( :( :(
mareritt
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mareritt »

pivi84 kirjoitti: Tämä vaikuttaa _ihan oikeasti_ ns lavastukselta ja väärinkäsitykseltä koko juttu!!!!
Ainosta on vain tehty syyllinen vanhusten luonnollisiin kuolemiin. Nyt on menty metsään ja pahasti, kun on vain pitänyt ns "etsiä syntipukki"!
Ao. syytetyn asianajaja on sanonut tämän mahdollisesti sekoittaneen potilaidensa lääkkeitä kuljetellessaan niitä taskun pohjalla, se on ainakin ammattitaidottomuutta, jos ei muuta. Jokainen hoitaja, joka työskentelee aseptisesti ja turvallisesti, huolehtii, ettei tuollaista pääse tapahtumaan, lääkkeitä ei vain kuljetella ja säilytellä noin, piste ;) Olen itse ent. kotisairaanhoitaja, tiedän sen todellisuuden ja kiireen, mutta tuollaista asiaa ei mielestäni puolustella millään. Jos tuollaisesta syystä on tullut "vahinko", kuten asianajaja lausunnossaan sanoo (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010052 ... 3_uu.shtml), minusta silloin on aiheellistakin aiheutua seuraamuksia.

Lisäksi henkilö on saanut tuomion tuhotyöstä ja potilaiden omaisuuden varastamisesta, kuuluvatko nämäkin sinun mielestä samaan "syntipukki"-kategoriaan? Ja lisätään vielä varuilta se, että tämä ihan vilpittömän uteliaana kysymyksenä, ei ilkeilyä eikä kettuilua, olen vasta hiljattain tätä ketjua lueskellut.
pivi84
Susikoski

Viittasinkin tuossa aiemmassa kirjoituksessa Ainon henkkoht ongelmiin, joiden vuoksi hänestä on sitten tehty helposti syntipukki paljon vakavammille asioille!
Tiedän, miten helposti ihminen tuomitaan syyttömänä.
Esimerkiksi nuo "varkaudet" eivät ole missään niin todistettuja. Vanhukset ovat luultavasti antaneet/lainanneet näitä tavaroitaan Ainolle, kuten hän itse on myös oikeudessa todennut.
Esimerkiksi (oikeudessakin puitu) sateenvarjon lainaaminen on ihan normaalia.

Tiedän kokemuksesta, että vanhukset saattavat ensin jotain lahjoitettuaan unohtaa asian, ja alkaa luulla, että heiltä on varastettu k.o tavara.
Tai- vaikka vanhus muistaisikin lahjoittaneensa jotain jollekin, ei hän välttämättä uskalla/kehtaa myöntää sitä omaisille. (Mikäli omaiset etsivät ja kyselevät esim jotain koruja.)

Tälläisissä tapauksissa (varkaussyytteet) on vain sana sanaa vastaan, ei pitävää todistetta.

HUOM; Rahavarkauksista tms ei ole ollut missään vaiheessa edes epäilyä!!! (Jotain sellaista tässä ketjussa kun aiemmin spekuloitiin, mutta ne eivät liittyneet millään tavalla Ainoon.)

Tuo "tuhotyö" on aika kinkkinen juttu, joka voi olla myös vahinko, tulipaloja syttyy vahingossakin. En ole ollut paikalla joten en voi asiaa tietenkään tietää.
Jos Aino kuitenkin on siihen syyllinen, se kertoo vain hänen henkkoht ongelmistaan.

Lääkkeitä saattaa kertyä huomaamatta suuri määrä, eikä niitä aina heti muista hävittää. Totta on kyllä se, että lääkkeiden kuljettelu Ainolla on ollut vähän hakusessa. Mutta ei se hänestä murhaajaa tai tappajaa tee. Samalla tavallahan hän oli omiaankin lääkkeitä vankeudessakin kuljetellut (tästäkin on netissä/lehdessä kirjoitettu.)

Ja niin, Mareritt; en ottanut viestiäsi kettuiluna; Kyllähän näistä asioista voidaan keskustella asiallisestikin, ja juuri siten niitä tulee analysoitua tarkemmin ! :)
(Kumpa sen kaikki ymmärtäisivät; On ollut nimittäin kovin pöyristyttäviä viestejä tässä ketjussa aiemmin.. :? )
Anilè
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Anilè »

Näin v-a-45 kirjoitti muutama sivu sitten., Harmi ettei viestissä mainita lähdettä. Tummennukset minun.
http://188.138.24.197/phpbb2/viewtopic. ... &start=105

v-a-45 kirjoitti: Rouva mainitsi siitä ystävälleen kirjoittamassa kirjeessä ja "ettei hän luota hoitajaan tippaakaan".
Hoitajan piti postittaa kirje, mutta ystävä ei koskaan saanut kirjettä. Rouva ihmetteli hoitajan yllätävää vierailua
- Hän sähläsi keittiössä ja teki minulle jogurttia, kokkaus oli täysin tarpeeton ja mainitsinkin siitä. Annos maistui kitkerälle.
Seuraavan kerran hän heräsi Marian sairaalassa.
Hoitaja teki virheen: Laboratoriotutkimuksissa jogurtista löytyi hengenvaarallinen määrä lääkeaineita, joita ei ollut rouvalle määrätty.
Uhrin tyttärelle hoitaja kertoi puhelimitse, että uskoo rouvan ottaneen yliannostuksen masennutlääkkeitä. Samassa puhelussa hän teki kohtalokkaan virheen, hän kertoi rouvan elimistöstä löytyneistä aineista, vaikka tätä tietoa hänellä ei voinut olla.
Muunmuassa tämän vuoksi poliisi alkoi epäillä hoitajaa murhan yrityksestä.
Samalla päästiin muiden uhrien jäljille.

Tätä ei oikein selittää vahingoksi tai itsemurhayritykseksi. Mielestäni tapaus on aivan selvä. Ja kun lasketaan yhteen kaikki muutkin kummallisuudet, niin mielestäni on aivan hyvä syy epäillä, että hoitaja on sarjamurhaaja.
Miten pivi84 voit olla niin epäileväinen selvien todisteiden edessä?
Voi olla, että Aino on mukava ihminen mutta niin on monet muutkin sarjamurhaajat olleet. Esim Jeffrey Dahmer, nekrofiili ja kannabaali, oli ainakin omasta mielestäni videonauhojen perusteella mitä herttaisin ja suloisin ihminen joka ei voisi tehdä pahaa kärpäsellekään.
Anile= Anilé. Unohdin salasanani siksi tämä uusi lookki.

Mieskuoro Kuuntelijat.
pivi84
Susikoski

.........
Viimeksi muokannut pivi84, Ti Joulu 28, 2010 11:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin