Bodomin mysteerio 1960

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!

Mitä ajattelet viranomaisten laatimista, yksittäisiä rikoksia koskevista asiakirjoista

Tämänkaltainen aineisto hyödyttää keskustelua
65
81%
Aineisto hyödyttää, mutta sitä ei tulisi esittää julkisesti
6
8%
Aineiston esittäminen on tarpeetonta
1
1%
Aineiston esittäminen on vahingollista
1
1%
Ei mielipidettä
7
9%

Ääniä yhteensä: 80

teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

Hessu52 kirjoitti:...Tämä murha on niin kinkkinen, kun mistään ei oikein saa kiinni, sillä aina tulee maatuskan sisältä uusi maatuska, mutta joskushan maatuskojenkin aika on loppua ja silloin juttu ratkeaa, näin minä ainakin uskon ja toivon.
Minusta murhassa on todella harvoja "maatuskoja", eikä niitäkään saa auki, vaan joutuu kuvittelemaan mahdollisen sisällön. Jotkut eivät edes ropise, niin että sisällä on mahdollisesti enää tyhjää.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Kun tutustuin tähän BODOMIN tapaukseen, minusta tuntui, että jotakin olennaista puuttuu. On jotakin tärkeää, jota ei tiedetä.

Nyt myöhemmin olen ajatellut, että on täysin mahdollista, että se oikea murhaaja on tullut idän suunnalta ja on poistunut samaan suuntaan. Kukaan ei ole häntä nähnyt. NG:n henkiinjääminen on ollut puhdas sattuma. On mahdollista, että se klo 6:n mies on osunut sattumalta paikalle ja katsonut parhaaksi pysytellä syrjässä.

Yksi mahdollisuus on myös, että NG on ollut tajuton vain lyhyen aikaa, mutta hänellä on ollut kyllä keskivaikea aivovamma ja muistiaukko, joten hänen muistamattomuutensa on todellinen. On täysin mahdollista, että NG on todella nähnyt murhaajan. Jospa se hypnoosikertomus pitää sittenkin paikkansa. Siinä tapauksessa hakusessa olisi seuraavan näköinen mies, lyhennelty hypnoosipuhuttelusta:

-Vaaleatukkainen, keskikokoinen, pyöreäkasvoinen
-Tumma pusero päällä
-Pusero tumman ruudullinen, jossa paljon värejä, vihreää ja mustaa
-Pusero on napitettu ylös saakka
-Rintataskut molemmin puolin, paksua kangasta
-Pitkä vaalea tukka, taaksepäin kammattu
-Tasainen nenä, tavallinen suu, paksuhkot huulet
-Otsa korkeahko, otsanahkä ryppyinen, otsassa ja poskessa finnejä
-Poskiluut pikkasen ulkonevat
-Tukevat kasvot, terävä ilme, ruman näköinen
-Voimakas leuka
-Paksut ja isot sormet
-Ikä 20-30 vuotta, ehkä lähempänä 30
-Pituus noin 175 cm.
-raskaan ruumiillisen työn tekijä

Minulla tulee mieleen ulkotyöntekijä, lähinnä metsuri. Löytyykö tämännäköistä epäillyistä? Olisiko jopa Assman tuohon kuvaukseen hieman liian siro? Tuollainen päivettynyt hieman karkeatekoinen ulkotyöntekijä? Metsuri sopisi oikein hyvin!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Siihen aikaan oli Espoossa paljon kaikenlaisia työmiehiä, jotka oli kotiseudultaan tuotu tänne etelään työttömyystöihin, rakentamaan Tarvon moottoritietä ym. projekteja.

Nuo tunomerkit nyt olisivat sopineet satoihintuhansiin suomalisiin miehiin, sillä siihen aikaan kun vähän kaikki työ oli raskasta, kun ei ollut
työsuhdeautoja, kännyköitä ja muutenkin kaikki tehtiin lähes käsin.

Herrat ne ainoastaan eroittuivat, joten joku ruutupuseroinen ei olisi kiinnittänyt juurikaan huomiota ainakaan pukeutumisensa takia.

Flanellinen kauluspaita arkena, sekä molskihousut.

Pyhänä teryleenihousut ja nylon kauluspaita, kera solmion, kireällä yhdellä solmukkeella, olivat mustien kenkien kera työmiehen pyhävaatteet, niin ja tietysti se rippipuvun pikkutakki, jonka housut olivat jo aikaa sitten kuluneet matonkuteiksi.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Sariola darling, Nissen hypnoosi on aika hyvin kumottu valemuistoilla, liian tarkkaa muistamista Lauerman mukaan ja varmaan muidenkin hypnoraattoreiden mielestä jos otantaa otettaisiin. Jokunen asia sieltä täältä voi pitää paikkaansa mutta mistä me ne oikeat kohdat otetaan? Kaikki ne oikeat näkemiset..? En luota Nissen hypnoosikuvaukseen senkään vertaa että OK olisi istunut kolossaan silmät auki saati onkinut kuten salonen & co. mainitsi epäröiden.
Sariola
Horatio Caine

Loka kirjoitti:Sariola darling, Nissen hypnoosi on aika hyvin kumottu valemuistoilla, liian tarkkaa muistamista Lauerman mukaan ja varmaan muidenkin hypnoraattoreiden mielestä jos otantaa otettaisiin. Jokunen asia sieltä täältä voi pitää paikkaansa mutta mistä me ne oikeat kohdat otetaan? Kaikki ne oikeat näkemiset..? En luota Nissen hypnoosikuvaukseen senkään vertaa että OK olisi istunut kolossaan silmät auki saati onkinut kuten salonen & co. mainitsi epäröiden.
Tämä olikin minulta enemmän sellainen "hypoteesi". Myös käräjäoikeuden mielestä hypnoosikertomus oli todennäköisesti paikkansapitämätön. Eli siinä olisi ollut mukana ns. valemuistoja. Sitä ei kuitenkaan tiedetä ehdottomalla varmuudella.

Kumpikin taho jätti pienen varauksen. Kumoaminen ei ollut 100 prosenttinen. Esim. klo 14 potilas ei ole ollut enää tajuton. Siis mahdollinen tajuttomuus on alle 12 tuntia. Mahdollisesti huomattavasti alle, jos sitä on ollut lainkaan, en minä ainakaan voi sanoa. Hessu tuolla puhuu yli 4 vuorokauden tajuttomuusajoista - nehän eivät sovellu tähän tapaukseen lainkaan, koska tässä tapauksessa tajuttomuus on jatkunut korkeintaan tunteja.

Tämä hypoteesi tuo mieleen mielenkiintoisia ajatuksia ja näkemyksiä.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

[quote="SariolaTämä olikin minulta enemmän sellainen "hypoteesi". Myös käräjäoikeuden mielestä hypnoosikertomus oli todennäköisesti paikkansapitämätön. Eli siinä olisi ollut mukana ns. valemuistoja. Sitä ei kuitenkaan tiedetä ehdottomalla varmuudella[/quote]

Minulla on joskus tullut mieleen se, että NG ei itse näitä "hypnoosituloksia" ole julkisuuteen antanut. Kerrottiinhan, että ensiksi ei saatu hypnoosissa mitään tietoa, mutta sitten "hämmästyttävän paljon". Olikohan esim. poliisi seuraamassa kaikkia hypnotisointitilaisuuksia? - Pieni mahdollisuus olisi myös siihen, että hypnoosin tekijä olisi antanut "henkilökohtaisen käsityksensä" joihinkin "tuloksiin"?
Muista lähdekritiikki!
Sariola
Horatio Caine

skoone kirjoitti: Minulla on joskus tullut mieleen se, että NG ei itse näitä "hypnoosituloksia" ole julkisuuteen antanut. Kerrottiinhan, että ensiksi ei saatu hypnoosissa mitään tietoa, mutta sitten "hämmästyttävän paljon". Olikohan esim. poliisi seuraamassa kaikkia hypnotisointitilaisuuksia? - Pieni mahdollisuus olisi myös siihen, että hypnoosin tekijä olisi antanut "henkilökohtaisen käsityksensä" joihinkin "tuloksiin"?
Ei itse NG ole antanut näitä tietoja, hän on maininnut, että hän ei tiedä mitään siitä, mitä hän on hypnoosissa puhunut.

Minäkin olen poiminut nuo tuntomerkit siitä nauhalta puretusta tekstistä, jossa näkyy hypnotisoijan kysymykset ja potilaan vastaukset sellaisenaan. Se nauhalta purettu kuvaus löytyy internetistä:

HYPNOOSIPUHUTTELU

Tietysti poliisilla oli heti nuo tiedot käytettävissään. Luonnollisesti poliisinkin piti harkita tarkkaan, miten niihin tulisi suhtautua.

------------------------------------------------------------------------

Aluksi poliisi oli epäillyt myös G:ia, mutta luopunut ajatuksesta epärealistisena. On mahdollista, että tässä suhteessa aikalaispoliisi oli aivan oikeassa. Ainakaan minä en tiedossa olevien faktatietojen pohjalta voi sanoa NG:ia tekijäksi. Päinvastoin puhtaat faktatiedot viittaavat enemmän ulkopuoliseen tekijään. En ainakaan tuomitse edes omassa mielessäni ketään näillä tiedoilla. Tietysti voin epäillä joitakin henkilöitä.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Sariola kirjoitti:[Minäkin olen poiminut nuo tuntomerkit siitä nauhalta puretusta tekstistä, jossa näkyy hypnotisoijan kysymykset ja potilaan vastaukset sellaisenaan. Se nauhalta purettu kuvaus löytyy internetistä:
Siis sen viimeisen hypnotisointikerran nauhalta?
Muista lähdekritiikki!
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Loka kirjoitti:Sariola darling, Nissen hypnoosi on aika hyvin kumottu valemuistoilla, liian tarkkaa muistamista Lauerman mukaan ja varmaan muidenkin hypnoraattoreiden mielestä jos otantaa otettaisiin.
Kumottu on kait vähän liian vahva sana, kun Lauermakaan ei sitä varmuudella tehnyt.

Mielenkiintoista on, että Nilsin hypnoosissa esitettiin ensimmäisen kerran, että teltta on todennäköisesti ollut pystyssä/uudelleen pystytetty surmien aikana. Tähän viitasivat myös uudemman tutkimuksen verijäljet.
konsta
Ainesta Watsoniksi

skoone kirjoitti:
Sariola kirjoitti:[Minäkin olen poiminut nuo tuntomerkit siitä nauhalta puretusta tekstistä, jossa näkyy hypnotisoijan kysymykset ja potilaan vastaukset sellaisenaan. Se nauhalta purettu kuvaus löytyy internetistä:
Siis on olemassa toinenkin hypnoosi, enimmäkseen huuhaata, jonka Apu-lehti teetti 1964. Mutta 1960 tehty hypnoosi, joka oli poliisien valvonnassa oli alusta asti salainen ja tuli julkisuuteen vasta 2005.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Aluksi poliisi oli epäillyt myös G:ia, mutta luopunut ajatuksesta epärealistisena. On mahdollista, että tässä suhteessa aikalaispoliisi oli aivan oikeassa.
Yksi näistä oikeudessa kuulluista aikailaispoliiseista kertoi ihan itse, 2004 oikeudenkäynnin yhteydessä pidetyssä tv-haastattelussa, että Gustafssonia ei koskaan epäilty tekijäksi.

Mikäli Sariola kokee yhden kysymyksn Gustafssonin kuulemisessa -60, seikaksi jolla todistettaisiin, että Gustafssonia olisi todella epäilty murhaajaksi niin tuo on mielestäni kovasti haparoivaa loogista ajattelua.

Taidan uskoa tuohon aikalaispoliisin itsensä kertomaan tarinaan.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti: .....
Yksi näistä oikeudessa kuulluista aikailaispoliiseista kertoi ihan itse, 2004 oikeudenkäynnin yhteydessä pidetyssä tv-haastattelussa, että Gustafssonia ei koskaan epäilty tekijäksi.

Mikäli Sariola kokee yhden kysymyksn Gustafssonin kuulemisessa -60, seikaksi jolla todistettaisiin, että Gustafssonia olisi todella epäilty murhaajaksi niin tuo on mielestäni kovasti haparoivaa loogista ajattelua.

Taidan uskoa tuohon aikalaispoliisin itsensä kertomaan tarinaan.
-----------------------------------------------------------------------------------

Muutama lainaus Bodomin mysteeriosta. Niistä ilmenee mm., että myös NG:ia on epäilty
=========================================================

-Hypnoosikertomus ei mitenkään ole ulkoisilta puitteiltaan vastoin muita tietoja eikä myöskään ole mahdoton, joten sille lienee sellaisenaan annettava määrätty arvonsa, vaikkakaan se ei pysty selittämään kaikkea tapahtunutta.

-Myös on usealtakin taholta väläytetty sellaista mahdollisuutta, että tekijä olisi löydettävä Oittaan kartanon väestä, koska nämä ovat aikaisemmin ajaneet seurueita pois mailtaan melko reippaassakin tahdissa. Tuntuu kuitenkin siltä, ettei tällainen teko olisi siinä tapauksessa voinut pysyä salassa, koska joku olisi kuitenkin saanut siitä jotain vihiä.

-Edelleen on epäilty myös Gustafssonin itsensä saattaneen olla tekijä; asiaa on häneltä suoraan kysytty, mutta vastaus on ollut kielteinen ja olosuhteet näyttävät melko vakuuttavasti puhuvan hänen syyllisyyttään vastaan.
skoone
Ainesta Watsoniksi

konsta kirjoitti:
skoone kirjoitti:
Siis on olemassa toinenkin hypnoosi, enimmäkseen huuhaata, jonka Apu-lehti teetti 1964. Mutta 1960 tehty hypnoosi, joka oli poliisien valvonnassa oli alusta asti salainen ja tuli julkisuuteen vasta 2005.
Mun käsittääkseni AS piti kolme eri hypnoosisitsiä NGlle suht peräkkäin?
Muista lähdekritiikki!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:
-Edelleen on epäilty myös Gustafssonin itsensä saattaneen olla tekijä; asiaa on häneltä suoraan kysytty, mutta vastaus on ollut kielteinen ja olosuhteet näyttävät melko vakuuttavasti puhuvan hänen syyllisyyttään vastaan.
Niin - kysymys johon Gustafsson on aina vastannut kielteisesti,vaikka ei muista mitään.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

skoone kirjoitti:

Mun käsittääkseni AS piti kolme eri hypnoosisitsiä NGlle suht peräkkäin?
Joo, kolme perättäistä istuntoa 1960.
Vastaa Viestiin