Onhan se jotakuta syytettävä kun todellinen syyllinen on manan majoilla..
Eikös se näin yleensä mene..?
Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/JSN+ ... 5242202034
JSN: Kauhajoen kouluampujan videoita sai näyttää uutisissa
19.12.2008 14:24
STT
Kauhajoen kouluammuskelijan tekemät internetvideot sai Julkisen sanan neuvoston mukaan näyttää television uutislähetyksessä. Julkisen sanan neuvosto antoi perjantaina Neloselle videoiden näyttämisestä vapauttavan päätöksen.
Nelonen käytti ampumispäivänä syyskuussa uutislähetyksessään ampumaharjoituksia kuvaavia videoita, jotka ampuja Matti Saari oli tehnyt ja laittanut internetiin ennen tekoaan. Videoita ei ollut käsitelty.
Julkisen sanan neuvostolle tehtiin videoiden näyttämisestä kantelu, sillä kantelijan mukaan jo internetistä poistettujen videoiden näyttäminen osana uutista ei ollut hienotunteista varsinaisia kuolonuhreja ja omaisia kohtaan. Kantelijan mielestä uutinen antoi sen kuvan, että ampujasta tehtiin sankari ja hänen ajamansa asia hyväksyttiin.
Nelosen mukaan videoita sisältänyt juttu ei kuitenkaan ollut uutisointia rikosten uhreista, vaan poliisin toiminnasta ennen ampumista ja Saaren nettiprofiilista. Jutussa kerrottiin muun muassa, kuinka ampumista kuvaavat videot saivat poliisin kiinnostumaan Saaren toimista. Näin videoilla oli Nelosen mukaan tiedonvälitystehtävä.
Neuvoston mukaan tiedotusvälineiden velvollisuus on kertoa Kauhajoen ammuskelun kaltaisesta tapahtumasta kaikki olennainen ja julmiltakin tuntuvat tosiasiat, vaikka ne herättävät voimakkaita tunteita ja jopa vastustusta. Näin Nelonen ei videot esittäessään rikkonut hyvää journalistista tapaa.
Neuvoston mukaan Nelosen esittämät videot toivat ihmisille olennaista tietoa kokonaisuuden hallintaan. Se katsoi, että internetpalvelimelta poistettujen videoiden näyttämisellä yleisö pystyi muodostamaan kuvan poliisin toiminnasta ennen ampumisia.
Lisäksi videot paljastivat ampujan persoonan ja kasvot niitä mystifioimatta.
Neuvosto kuitenkin muistuttaa, että toimitusten on harkittava erityisen tarkkaan, julkaistaanko sellaista aineistoa, jonka joukkosurman tai itsemurhan tehnyt on itse tuottanut. Neuvosto katsoo, että tällaista aineistoa esitettäessä voidaan helposti levittää tuhoisia malleja muiden käyttöön.
Ei ollut. Tämä on faktaa.Rorschach kirjoitti:Tänään oli Iltalehdessä ampujan parhaan kaverin haastattelu. Kaveri kertoi, että häntä on syyllistetty asiasta yms, mutta en ehtinyt lukea haastattelua kovin tarkasti. Ajattelin pressdisplay.comin kautta katsella nyt illalla tarkemmin asiaa ja raportoida tännekin. Kiinnostaisi ainakin se, että onko kyseessä se youtuben käyttäjänäkin ollut ampujan kaveri.
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1630878
Voidaanko koulusurmaajat tunnistaa etukäteen tulevaisuudessa?
04.01.2009 08:36
Koulupsykologeille suunnitellaan laajaa koulutusta koulusurmia hautovien tunnistamiseksi. Psykologiliiton mukaan perehdytys saattaa alkaa jo keväällä.
Kyseessä on malli, jonka avulla arvioidaan huolestuttavasti käyttäytyvän oppilaan tai opiskelijan tilanteen vakavuutta. Analyysin on kehittänyt saksalainen psykologi Bernard Meissner, ja se pohjautuu kouluampujista Yhdysvalloissa kerättyihin tietoihin.
Kouluampujilla on havaittu olevan yhteisiä piirteitä, kuten epätavallisen kova kiinnostus muita koulusurmaajia kohtaan ja manifestin tyyliin esitetty ihmisviha sekä julkisuushakuisuus. Usein he antavat myös ennakkoon vihjeitä tulevasta ja joissakin tapauksissa osa koululaisista tai opiskelukavereista on tiennyt kiinnostuksesta koulusurmiin.
Meissnerin malli perustuu sarjaan kysymyksiä, joita oppilaan tuntevat opettajat ja koulun muu henkilökunta käy keskenään läpi. Se on räätälöity koulun omaksi tarkastuspisteeksi, jonka jälkeen arvioidaan, tarvitaanko tilanteen ratkaisemiseksi ulkopuolista apua.
Vakavaa vai todella vakavaa?
Meissnerin malliin perehtynyt vastaava psykologi Vesa Nevalainen Psykologiliitosta sanoo, että kysymykset ovat sellaisia, joita ehkä muutenkin hoksaisi kysyä. Tässä ne on kuitenkin koottu yhteen johdonmukaisesti.
-Niiden perusteella pystyy suunnilleen päättelemään, onko syytä olla todella todella huolissaan vaiko vain todella huolissaan, Nevalainen luonnehtii.
Suomessa on puolenkymmentä kyseisen tekniikan hallitsevaa koulupsykologia. Psykologiliitto on käynyt Meissnerin kanssa neuvotteluja laajasta Suomen oloihin räätälöidystä koulutuksesta. Tavoitteena on aloittaa perehdytys keväällä, mutta suunnitelmia ei ole vielä lyöty lukkoon.
-Yksittäiset kunnat sitten viime kädessä päättävät, lähettävätkö he koulutukseen omia koulupsykologejaan, kunhan sellainen mahdollisuus on olemassa, Nevalainen sanoo.
STT-JANNE HUUSKONEN
No onko sulla jotain ideoita että millä sitä pahoinvointia ehkäistään?joey kirjoitti:^ Ei yllätä yhtään, että vieläkään kellään ei ole kiire ennaltaehkäistä pahoinvointia, ainoastaan estää pahoinvoinnin aiheuttamaa reagointia. Kunhan me muut ja meidän terveet lapset säilyvät hengissä, niin ei niillä parilla syvämasentuneella nyt ole niin väliä...
Eipä vedetä hätäisiä johtopäätöksiä. Minä tunnen ainakin pari tyyppiä, jotka luultavasti olisivat ampuneet jos heillä olisi ollut ase. Luojan kiitos, Pohjois-Suomen pikkukylillä ei ollut Internetiä 80-90-luvun vaihteessa eivätkä nämä henkilöt voineet etsiä tietoa siitä, miten hankitaan ase. Esimerkiksi minulle selvisi Jokelan surmien jälkeen, kuinka helppoa aseen hankinta on. Aikaisempien koulutappajien nostaminen sankariksi ja aseiden hankkimisen helppous ovat takuulla vaikuttaneet siihen, miksi on päädytty juuri massamurhaan.pahis kirjoitti:Aikaisemmin näitä ei tapahtunut ja se on merkki siitä että syy ei oo koulukiusaamises.
Kieltämättä tämä voi olla totta. Tämäkin on kuitenkin seurausta. Jos eristetään kaikista yhteisöistä eikä kotiovesta voi astua ulos pelkäämättä joka hetki, mitä vaihtoehtoja on? Tuo on todellisuutta monelle kiusatulle. Esimerkiksi nuo minun tuttuni eivät liikkuneet juuri koskaan kotinsa ulkopuolella edes minun tai parin muun ainoan kaverin seurassa, koska he pelkäsivät. Kymmenen vuoden jatkuva pelko ajaa väkisinkin kotiin ja takuulla vaikuttaa pääkopan toimintaan.pahis kirjoitti:Mä olen aika varma että jokaista koulusurmaajaa on yhdistänyt yksi asia. Heidän persoonallisuus on kehittynyt voimakkaasti internetin ja erilaisten pelien maailmassa, kaikki vapaa-aika on koko murrosiän kulunut kotona koneen ääressä.
Se on omakin ehdotukseni. Siitä koituu mittaamattomia haittoja, että nykyään vanhemmat kokevat voivansa sysätä lastensa kasvattamisvastuuta muille instansseille. Enkä nyt tarkoita sitäkään että jokaisen perheen pitäisi alkaa iloisesti harrastamaan jotain käsipalloa yhdessä, vaikka väkisin. Lapset eivät kasvata itse itseään eikä taatusti ole kiva lapsena katsoa vierestä, kun aikuiset taistelevat vastuusta. Jos suunnitellaan tutkintaa ja korvausvaatimuksia kun lapsi heittää päiväkodissa toista penskaa tiilenmurusella kasvoihin, on yhteiskunnassa jotakin pahasti vinossa. Tarkoitukseni ei alkuun ollut sotkea politiikkaa tähän, mutta sotken kuitenkin. Muun muassa J. Katainen on puhunut paljon siitä, kuinka ihmisten pitäisi välittää aidosti toisistaan, kun sitten taas SDP:n leirissä ollaan sitä mieltä, että rahaa tulee ikkunoista ja ovista ja kaikki se pitää käyttää koulupsykologeihin ja laitospaikkoihin. Siinä vaiheessa kun koulupsykologilla (mikäli oppilas sellaisen puheille koskaan pääsee) on mahdollisuus huomata sairastunut lapsi, ollaan jo kierteessä todella syvällä. Minä en henkilökohtaisesti ole pätkääkään kiinnostunut laittamaan yhtään veroeuroani siihen, että sairas lapsi tai aikuinen saadaan hoitoon. Minä haluan laittaa euroni siihen, että kukaan ei sairastu.pahis kirjoitti:No onko sulla jotain ideoita että millä sitä pahoinvointia ehkäistään?joey kirjoitti:^ Ei yllätä yhtään, että vieläkään kellään ei ole kiire ennaltaehkäistä pahoinvointia, ainoastaan estää pahoinvoinnin aiheuttamaa reagointia. Kunhan me muut ja meidän terveet lapset säilyvät hengissä, niin ei niillä parilla syvämasentuneella nyt ole niin väliä...
Mun mielestä avainasemassa on kodit ja kaikki muu yhteisöllisyys.
Tämän kokoluokan surmatyöt vaativat aika paljon kanttia. Kun idea ja toteutustapa otetaan muualta, kynnys toteuttamiseen on ikään kuin pienempi, aikaisemmin onnistuneet ja kunniaakin saaneet koulusurmat rohkaisevat tekijää. On kyse valmiin toimintatavan toisinnoista eikä siitä, että kymmenet nuoret eri puolilla maailmaa toisistaan täysin riippumatta saisivat päähänsä lähteä ampumaa koululle. Suurin syy koulusurmille onkin minusta oikeastaan se ensimmäinen koulusurma. Tai Columbine.pahis kirjoitti:Aikaisemmin näitä ei tapahtunut ja se on merkki siitä että syy ei oo koulukiusaamises.
Oletko kokeillut sitä, että miltä se tuntuu? Yhteisön tuen puuttuminen, saada edes joku puolelleen? Minä olen. Minä tiedän, että kun olet yksin, olet yksin. Ei siinä voi ketään hakea tueksi ja turvaksi kun koko kaupungin edes lähelle samaa ikäluokkaa olevat on leimanneet sinut, eikä kukaan tule lähellekään siinä vaiheessa ihan vain sen takia, ettei heitäkin leimattaisi. Olisihan se tosi vaaleanpunaisetlasitkivaa jos kaikki menisi kuin elokuvissa ja sen yhteisön tuen saisi jollain tosi erikoisella nörtistä kasvaa sankari-kuviolla, mutta kun ei se vain onnistu tässä elämässä. Omalla kohdallani auttoi vain purra hammasta ja muuttaa pois heti kun oli mahdollista.pahis kirjoitti:Mun mielestä yhteisöllisyys pelastaa koulukiusatun, siis se että hänellä on joko kotona tai harrastuksen piirissä vahva porukka jossa hän saa hyväksyntää ja tukea ja saa kokea olevansa rakastettu ja tärkeä jne... silloin ei koulukiusaaminen tunnu niin pahalta. Mutta jos sellanen perheen ja yhteisön tuki puuttuu niin sillon voi koulukiusaamisen kokea erityisen raskaana.
Oletko nyt varmasti perehtynyt aiheeseen muuten kuin iltalehtien antaman kuvan perusteella ja sen perusteella, mitä ystävillesi kävi? Lukenut ehkä päällimmäiset faktat ja tehnyt niiden perusteella omat johtopäätöksesi? Kannattaa tutustua ihan oikeasti aiheeseen paremmin, ei ehkä näihin kuuluisimpiin tapauksiin, mutta vähemmän kuuluisiin. Niiden avulla oppii ymmärtämään. Ei niidenkään ymmärrysten jälkeen tarvitse ruveta uhriksi tekemään tai muuta, mutta antaa hieman perspektiiviä. Siellä on paljon ihmisiä, jotka on selkeästi tosi empaattisia ihmisiä, eikä empatiakyvyttömiä hirviöitä. Jonkinlaisesta empatiakyvystä kai kertoo sekin, että nämä ihmiset ovat usein tunteneet sääliä ja ymmärrystä muita tekijöitä kohtaan. Ei kai se ihan tunteettomalta onnistu?pahis kirjoitti:Nyt pitää kuitenkin tajuta että tällaiset massamurhat on merkki jostain syvemmästä asiasta, sairaalloisesta kieroutuneesta mielestä. Siitä että puuttuu täysin empatiakyky. Jokainen koulusurmaaja edustaa tosi paskaa ja inhottavaa ihmistyyppiä. Ihan turha heistä on tehdä mitään uhreja ja antaa sääliä.
Nuoret ovat aina tehtailleet ihan järkyttäviä määriä rikoksia. Ennen ne rikokset olivat ihan sitä samaa kuin tänäkin päivänä; ryöstöistä aina tappoihin ja murhiin asti. Joukkomurhiakin siellä on esiintynyt, ensimmäisenä nousee mieleen omista tutkimistani aiheista esimerkiksi tämä joukkomyrkyttäjä Graham Young, joka nerokkaasti suunnitteli usenkin ihmisen kuoleman - onnistuen joissakin, jopa. Useimmiten nuorien rikoksentekijöiden ongelma tosin taisi olla Jumalanpelko, vankilatuomion pelko (ennen ne vankilatkin kun taisi olla aika paljon rankempia paikkoja), aseiden saamisen hankaluus ja yksinkertaisesti rahanpuute. Korjataanko siis tilanne istuttamalla Jumalanpelko uudestaan, tekemällä vankiloista rottia kuhisevia, kylmiä ja kolkkoja ja lisäämällä kuolemantuomio takaisin listoille? Jonkinlaista noitavainoahan tässä ollaankin nähty jo viime aikoina taas, joten en ihmettelisi, vaikka "sivistyneessä" kansassa tälläinen muutos tapahtuisikin.pahis kirjoitti:Ihmisillä on ollut aina vaikeaa, ja kotiolot on ollut myös raskaat. Silti nää ääliöittei suorittamat massamurhat on ihan uusi juttu, ja niihin on syyllistyneet kaikis maailman tapauksis erityisen nuoret henkilöt. Aikaisemmin näitä ei tapahtunut ja se on merkki siitä että syy ei oo koulukiusaamises. Kiusaamiseen puututaan nykyisin paljine paremmin kuin esim 30 vuotta sitten. Silloin ei myöskään psykiatrista apua ollut juuri lainkaan saatavilla ja tarjolla. Ei ollu koulupsykologeja jne..
Tähän Rorschach vastasi mielestäni todella mainiosti. Mitä teet siinä tilanteessa, kun sinut on pakotettu pysymään kotona? Ehkä jossain isommassa paikassa, Helsingissä ja Oulussa ja muissa, on mahdollista liikkua ilman, että törmää koulututtuihin tai kiusaajiisi. Mutta ei pikkukaupungeissa. Huomaatko? Lähes jokainen kouluammuskelija on pienestä kaupungista kotoisin, juuri sellaisesta missä et voi paeta muualle. Netissä saat hyväksyntää ja ystäviä. Taustallasi on harvoin mitään väliä yhtään missään. Eikö se ole siis ymmärrettävää, että nuoret ajautuvat solmimaan liittoja tälläisissä paikoissa? Ihan täysillä en silti lähtisi nettiä syyttämään, koska jotkut onnistuvat sen kautta. Tietenkään eivät kaikki, mutta kyllä sieltä oikeasti voi kunnollisia suhteita hankkia.pahis kirjoitti:Mä olen aika varma että jokaista koulusurmaajaa on yhdistänyt yksi asia.
Heidän persoonallisuus on kehittynyt voimakkaasti internetin ja erilaisten pelien maailmassa, kaikki vapaa-aika on koko murrosiän kulunut kotona koneen ääressä. Se on niin turruttavaa hommaa, että siinä ei vuorovaikutustaidot kehity, ja jos kaikki aika kuluu pelien ja netin maailmassa niin ei oo ihme että tunne-elämä kehittyy kylmäks.
Erittäin hyvä huomio. Olen itse asunut suurimmilla asutusalueilla koko ikäni, joten minun on kovin vaikea ylipäätään edes kuvitella pienimpien kyläpahasten tilannetta. Aikaisemmin olemme puhuneet monessakin ketjussa väkivaltaisesta kiusaamisesta ja jok'ikinen kerta olen ollut täysin ymmälläni siitä, että sellaista ylipäätään on olemassa. Itse kun en sellaista ole koskaan nähnyt ja asiaa tuttavapiiriltäni kyseltyäni ilmeni, että kukaan muukaan ei muista nähneensä. Mietinkin, voisiko olla että kiusaaminen on pikkukaupungeissa jotenkin... julmempaa? Kun piirit on pienet, on helppo liittoutua joukolla yhtä vastaan, kun on varmempaa että se yksi saadaan varmasti suljettua pois porukasta, eikä se yksi saa tukea mistään.VoDKa kirjoitti:Mitä teet siinä tilanteessa, kun sinut on pakotettu pysymään kotona? Ehkä jossain isommassa paikassa, Helsingissä ja Oulussa ja muissa, on mahdollista liikkua ilman, että törmää koulututtuihin tai kiusaajiisi. Mutta ei pikkukaupungeissa. Huomaatko? Lähes jokainen kouluammuskelija on pienestä kaupungista kotoisin, juuri sellaisesta missä et voi paeta muualle.