Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Yhdessä asiassa olen Sariolan kanssa samaa mieltä, eli ei faktatietoa voi Sariolakaan muuttaa mieleisekseen.

Kun ei pysty, siis on liian laiska, eikä kykene käymään paikalla, niin ei sitten pidä ottaa osaa tuohon keskusteluun, mitä siitä polulta on saattanut nähdä ja mitä ei.

Totuus on se, kun itse olen paikalla lukemattomia kertoja käynyt, että polulta poikien tarkkailupaikalta olisi ollut selvä näköyhteys suoraan, niin Boismannin jalkoihin, kuin Irmelin paljaaseen reiteen, nyt niitä ei poikien mukaan näkynyt!

Wagnerkin on sitä mieltä, että Gustafssonniin olisi pitänyt katsekontakti syntyä, mutta paha on sellaista syntyä, jos toinen ei ole paikalla!
Kerro nyt jo Sariola mielipiteesi tuosta Gustafssinnin selviytymistarinasta ilman nesteytystä kuumalla niemellä, odotamme kertomustasi jännittyneinä!

Otathan sinä kaikkeen muuhunkin niin kovasti kantaa, miksi sitten et tähän halua sanoa mielipidettäsi, ei tuo ratkaisu niin kovin vakea voi olla!
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tämä Bodomin tapaus kiinnostaa minua erityisesti, koska en ole vielä voinut määrittää edes itselleni "varmaa" pääehdokasta tekijäksi.

Tuon rinteen taakse murhaniemen itärannalle kätkeytyneen miehen ovat nähneet vain lintupojat. Tietysti myös Kivilahti, mikäli oli kysymyksessä sama mies, joka on mahdollista, mutta ei varmaa. Myöskään Haapalainen ei kerro nähneensä mitään ruutuja tai ristejä paidankauluksessa, vaan ainoastaan samoin kuin Salonen, kertoo nähneensä, että miehellä oli jotain vaaleaa yllään. Niinpä näyttää siltä, että paidankauluksen ruuduista puhuneet puhuvat puppua, eli ovat lisäilleet omiaan tietyssä tarkoituksessa. Haapalainen kertoo nähneensä makoilijan vyötäröstä alaspäin, eli ei makoilijan kasvoja. Aivan samoin kuin Salonen, myös Haapalainen kertoo kuulleensa jotakin ääntä teltan suunnasta, jota hänkin arveli ihmisääneksi. Tähän on kiinnitetty liian vähän huomiota. Oliko se NG joka siinä teltan päällä äänteli, vai kuka siellä äänteli? Ääntelikö tuo mies, joka sitten piiloutui lintupojilta. Keskusteluksi tuota ääntä eivät pojat maininneet. Hyvin yhteneväisiä ovat lintupoikien kertomiset, joten se lienee totta, mutta aina kannattaa pitää varaus myös siihen, että he olivat sopineet keskenään mitä kerrotaan.

Haapalaisen kertomaa:

..... Tälle matkalle he olivat lähteneet sanottuna aamuna kello 5.35 aikaan sillä kertojan isä oli hänet herättänyt 5.30 aikaan, Yhdessä Salosen kanssa kertoja oli lähtenyt kävelemään Bodomjärven etelärannassa olevaa polkua pitkin länteen päi havaitsematta vielä tällöin mitään erikoista. Heidän saavuttua ehkä noin 15 minuutin kuluttua eli siis kello 5.50 – 5.55 aikoihin Bodomjärven etelärannassa olevan itäisen niemekkeen (murhaniemekkeen) läheisyyteen he olivat kuulleet jotain ääntä niemen suunnasta. Tähän ääneen he eivät olleet kuitenkaan kiinnittäneet erikoista huomiota, mutta kertojalle on jäänyt siitä sellainen käsitys, että se oli ihmisääntä, kertojan voimatta tarkemmin määritellä millaista ääntä. Tästä äänestä välittämättä sen kummempaa he olivat jatkaneet matkaa sanotun niemekkeen itärantaa kulkevaa polkua pitkin, mutta nähtyään niemekkeellä teltan, he olivat kääntyneet jyrkästi vasempaan ja nouseet niemekkeellä olevan harjanteen päälle, josta he olivat paremmin havainneet teltan ja sen välittömässä läheisyydessä kaksi moottoripyörää, jotka olivat kertojan käsityksen mukaan olleet paikalla kasvavia koivupuita vasten nojollaan. Moottoripyörät havaittuaan kertoja oli nähnyt jonkun lähtevän teltan vierestä alas rantaan eli itärantaan. Tästä liikkujasta kertoja ei voinut sanoa muuta kuin, että se oli ilmeisesti mieshenkilö ainakin koosta ja ruumiinrakenteesta päätellen, mutta kertoja ei osannut sanoa olisiko tämä ollut ilman päähinettä ja vaatetukseen nähden kertoja sanoi vaan, että se ei missään tapauksessa ollut tumma. Mies oli ilmeisesti pysähtynyt puiden ja pensaiden varjoon sillä jos tämä olisi lähtenyt kävelemään siitä maihin päin, niin kertoja olisi sen varmasti havainnut. Kertoja oli lisäksi nähnyt, että joku mies makasi kasassa olevan teltan päällä. Miestä oli näkynyt vain vyötäröstä alaspäin, joten kertoja oli nähnyt tällä olevan päällään tummat housut ja oli kertoja olettanut miehen ottavan aurinkoa. Kertoja oli huomauttanut toverilleen, että mentäisiin katsomaan moottoripyöriä, mutta hänen toverinsa Salonen oli sanonut, ettei mentäisi häiritsemään leirillä olijoita. Tämä havaintojen teko oli kestänyt ehkä noin 5 minuuttia, minkä jälkeen he olivat lähteneet kävelemään k.o. paikalta länteenpäin lähtevää polkua pitkin. käymättä kuitenkaan sanotun niemekkeen välittömässä läheisyydessä olevalla läntisellä niemekkeellä, vaan jatkaneet matkaansa polkua pitkin ja nähneet sitten viimemainitun niemekkeen länsipuolella olevalla kallioluodolla istuvan noin 10-vuotiaan pojan, jonka lähemmistä tuntomerkeistä kertoja ei osannut lähemmin sanoa mitään. .....

Kyllä minä saan sen käsityksen, että lintupojat näkivät todennäköisesti juuri Gustafssonin makaamassa siinä teltan päällä. Pidän sitä täysin mahdottomana, että he olisivat nähneet siinä Boismanin. Boisman makasi kokonaan toisessa paikassa ja aivan eri suuntaisesti. Hänen jalkansa olivat itäänpäin ja pää länteen. Niin paljon lintupojat ja käräjäoikeus eivät voi erehtyä. No yhdessä tapauksessa kyllä. Mikäli lintupojat syöttivät koko ajan pajunköyttä poliiseille, niin silloin se on mahdollista, muutoin ei mielestäni ole mahdollista.

Jos tuo rantaan kätkeytyjä oli juuri se murhaaja, niin hän saattoi kylmäverisesti palata teltalle sieltä rannasta ja järjestellä vielä tilannetta siellä riisumalla mm. Björklundin ja asettamalla hänet siihen NG:n viereen. Näin selviää se, miksi lintupojat eivät nähneet paljasta Björklundia. Tämä viittaisi siihen, että hän kuvitteli lavastavansa NG:n syylliseksi. Tällainen mielikuva syntyi.
Sariola
Horatio Caine

Jos tuota edellisessä olevaa teorian poikasta jatkaisi eteenpäin .....

Voidaan olettaa, että Kivilahti näki saman miehen, mutta todennäköisesti reilusti myöhemmin kuin mitä hän oli arvellut. Ehkä tosiaan vasta noin klo 6.30. Tuolloin tuo "murhaaja" oli poistumassa rikospaikalta. Kivilahden kuvaama mies ei mitenkään voinut olla Gustafsson, sillä mies oli keskimittainen ja vaalea. Kyllä NG oli jo tuolloin pitkä ja tumma ja tuohon aikaan vielä huomiota herättävän hoikka, kuten valokuvista näkyy. Gustafsson se ei voinut olla.

Edelleen jos ajatellaan, niin tämä mies näytti juuri Hans Assmanilta. Keskikokoinen, vaalea, vaaleanruskeatukkainen. Tämän mukaan oikea syyllinen olisi juuri Hans Assman. Nämä todisteet ja havainnot eivät tietysti riitä varman johtopäätöksen tekemiseen. Pitävät kyllä Assmanin edelleen epäiltyjen joukossa, sillä myös Assmanin alibi on ollut hyvin heikko.
Hessu52
Watson itse

Ja höpönlöpö Sariola, vai oli siellä joku lavastellut Gustafssonnia syylliseksi, viemällä kengät piiloihinsa ja pöllimällä kateisiin jääneet tavarat.

Siis joku lavasteli ulkopuolista tekijäksi, miten se sopii, "neropatti Sariola", Gutafssonnin lavatamiseen, tuota en käsitä.

Eivät käsittäneet aikalaispoliisitkaan, kun oitis alkoivat ulkopuolista etsimään, jopa meillä siinä olikin ovela lavastelija.

Parempi kun pidät tuollaiset teoriat ihan omina tietoinasi, etkä tuo tänne sivustoille, sillä täällä on parempiakin ja ennenkaikkea järkevämpiäkin teorioita, kuin nuo lapselliset yrityksesi terrorisoida Bodom osiota.

No samaa voi sanoa Tulilahden tapauksesta, jossa pidät kaikkien todisteiden vastaisesti Runar Holmströmiä syyllisenä.

Erikoinen tapaus, sairasta!
Sariola
Horatio Caine

Tuossa minun esityksessäni ideana oli, että joku yritti lavastaa Gustafssonia syylliseksi. Kenkien vieminen piiloihinsa voi olla "kolmannen tahon" suorittama.

Totuus on se, että totuutta ei tunneta. Nämä ovat vain teorioita.

Se asetelma, joka aamulla havaittiin teltalla, ei mielestäni sovi alkuunkaan NG:n asettelemaksi. Kuka nyt asettelisi itsensä sellaiseen asemaan. Eipä kukaan. Olen edelleen tätä mieltä.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

^Gustafssonin asettautuminen.
No mutta, jos on annettava vaikutelma , että on yksi neljästä uhrista. samanarvoinen, samassa jamassa niin sekaan vaan.
Mahdollisimman mukavasti, telttaa kehon alla, Seppo tyynynä, pää kohti niemen tyveä eli liikennettä ja vesikuppi vierelle.Kavereiden kasvot peittoon jne.
Välillä oikoa jäseniä ja huokailla. Ei tainnut edes pöksyt olla märät.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

yövuoro kirjoitti:^Gustafssonin asettautuminen.
No mutta, jos on annettava vaikutelma , että on yksi neljästä uhrista. samanarvoinen, samassa jamassa niin sekaan vaan.
Mahdollisimman mukavasti, telttaa kehon alla, Seppo tyynynä, pää kohti niemen tyveä eli liikennettä ja vesikuppi vierelle.Kavereiden kasvot peittoon jne.
Välillä oikoa jäseniä ja huokailla. Ei tainnut edes pöksyt olla märät.
Mutta...

* Vetää kuolleen ja verisen Björklundin ulos teltasta ja asettaa hänet teltan jalkopäähän ja poikittain teltan pituussuuntaan nähden, niin että pää osoittaa pohjoiseen ja jalat etelään

* Riisuu Björklundin alaruumiiltaan paljaaksi

* Asettuu kuolleen ja alaruumiiltaan paljaaksi riisutun Björklundin viereen, osaksi tämän päälle makaamaan ja jää siihen tuntikausiksi makoilemaan verisen ruumiin kanssa ruumiskärpästen pörrätessä ympärillä.

Minusta tuota ei ole tehnyt Gustafsson vaan joku muu. Ruumiita ja ehkä tajutonta Gustafssonia on siinä aseteltu kuin säkkejä asetelmaan. Outo loppuasetelma. Vaikea kuvitella tuota NG:n tekemäksi. Olen aina ollut tätä mieltä. Tuollainen asetelma ei mielestäni viittaa Gustafssoniin.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

yövuoro kirjoitti:Gustafssonin " asentoon hankkiutuminen vaiko ulkopuolisen asettelema".

Aiemminkin pohdittu. Gustafsson makoili kasvot niemen tyveen päin selällään väliin kyljellään. Asentoaan korjaillen niinkuin jokinen makoilija tekee kädet ristiin rinnalle polvia koukistellen. Jäsenet olivat mukavasti, ei esim. käsi kehon alla. Telttakangasta kehon alla ja vesikuppi vieressä. Uhrien kasvot peitettyinä. Sepi käärittynä paketiksi.

Tavarat melko siististi teltan vieressä, ei potkittu ei pengottu.
Skenaarioita on
- Gustafsson raahattu teltalle ja sitten tekijä lempeästi asetellut mukavasti sijalleen
- Gustafsson ryöminyt paikalleen mutta siistinä ja luulisi ryömijän yrittäneen katsoa tovereidensa tilannetta/elossaoloa, mutta piilossa olivat kasvot
- asettunut itse Seppo tyynynään odottelemaan miten tuuri käy

Verijälkiä jäi heilahdusveri oviaukkoon, siirtynyt veri nelossivulle, kosketus/valunut veri teltan "nurkapäätyyn".
Tulijoiden kommenteina ; humalaiset tapellet. Lönnbergin kirjaus Gustafsson Nils Askela.
Kadonneiden tavaroiden epäloogisuus, Sepon takki ja vaatetavaraa ym. Moottoripyörät paikoillaan ilman tihutyön merkkejä.
Nuorista vähän havaintoja illan ajalta, seisoskeleva pari teltalla, Gustafsson hillumassa humalassa, Markan tarina, ei naurua, nuorten ilakointia.Kuvauksista päätellen ainakin Irmeli ja Gustafsson vilkkaita ja nauravia, puheliaita luonteita. Laulukirjan tarkoitus kai laulaa kyseisiä lauluja.
Havahtumiset yöllä mp ääni kuultiin kioskilla, Timperi heräsi aamuyöllä, Dahlbyn tilanhoitaja kuuli avunhuutoja.

Jokin vene lähti kolisten.
Miten oli, tiesivätkö lintupojat jo edellisenä iltana tulijoista, kuvasivatko teltan mallia. Yöllä tuli kiilteli mp tankeista? Nuotio töyrään alapuolella, mp yläpuolella?

Merivuokko kyseli toisaalla Gustafssonia omat juomat varastosta, Markan mukaan Gustafssonilla oli pullo kirkasta, josta otti , entä salmisaari, oliko se ruskeaa? Kumpi oli pirunviinaa.

Gustafssonin mukaan teltassa oltiin vaan nukkumassa, ei muista olivatko Tuulikki ja Seppo, kieltää itse olleensa kaksistaan Irmelin kanssa teltassa? Kuitenkin Amirosseja mukana ja löytyi käytettynäkin.

Jokin mättää?
Tässä Yövuorolta taas selkeää ja järkevää pohdintaa laajasti ajatellen. Harmittaa, että kaikki nämä kokonaisuutta hahmottavat viestit hautautuvat ketjuihin saman tien kun Ivalon Esso aukeaa.

Lönnbergin muistikirjassa kuvattu löytöhetken teltta-asetelma on juuri sellainen, että sen on asetellut Nisse.

Jos paikalla olisi ollut ulkopuolinen murhaaja niin yhtään elävää henkilöä ei olisi jäänyt jälkeen.

Varsinkaan jos ajatellaan, että ulkopuolinen murhaaja vietti tuntikausia paikalla milloin pusikoihin piiloutuen, vaatteita, kasseja ja kenkiä piilotellen, milloin elossa olevaa retkeilijää raahaillen edestakaisin pitkin töyräitä ja milloin taas uhreja kieritellen telttakankaisiin, kasvoja peitellen ja housuja riisuen.

Jos paikalla olisi ollut ulkopuolinen murhaaja niin hän olisi murhannut myös neljännen telttailijan samalla raivolla ja tarkoilla iskuilla kuin muut kolme. Lisäksi hän olisi lähtenyt saman tien livohkaan eikä olisi yrittänyt lavastaa/todistaa mm. kenkien avulla itseään murhaajaksi.

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Hessu52
Watson itse

Juuri noin, kuin Kotipoliisi kirjoittaa!

Sariola suoltaa kirjoituksissan ulos samaa, jota hän tuuttaa ulos peräpäästään, ihme lässy!
Sariola
Horatio Caine

Tässä on erilaisia mielipiteitä. Totuutta ei kuitenkaan tiedetä.

Minä esitin tuon oman arvioni, tai paremminkin teorian eräästä vaihtoehdosta. Mielestäni se voi hyvin olla noinkin. Murhaajalla on ollut "kiire" eikä menettely ole välttämättä aina kovin viisasta.

Minä olen uskonut, että lintupojat puhuivat totta noin suurinpiirtein. Sen vuoksi en mitenkään voi uskoa, että he näkivät Boismanin jalat. Täällä keskustelijat ovat olleet nyt sitä mieltä. Mielestäni on päivänselvää, että ne nähdyt miehen jalat eivät olleet Boismanin jalat. Edes syyttäjä ei uskonut sellaiseen mahdollisuuteen. Täällä vain monet uskovat koska se sopii paremmin heidän teorioihinsa.. Syyttäjä esitti siihen Björklundin jalkoja, joka on tietysti viisaampi ajatus, mutta Björklundin housut olivat vaaleanvihreät, ja hänen jalkansa olivat naisen jalat, kun taas Salonen kertoi makoilijan housujen olleen tummat ja jalat miehen jalat.
Siis siihen ei sovi Boisman, eikä sovi Björklund. Sen makoilijan täytyy näin olla Gustafsson tai tuntematon. Olen tätä mieltä edelleen.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:
Murhaajalla on ollut "kiire" eikä menettely ole välttämättä aina kovin viisasta.
Kerro Sariola lisää tästä murhaajan "kiireestä". Miten se on näkynyt?

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Hessu52
Watson itse

Aivan niin Kotipoliisi, mitään kiirettä ei ole ollut näkyvissä, sillä surmaaja on todellakin vienyt kenkiä piiloon, hukannut jonnekin kadonneet tavarat, tunteja Irmelin kuoleman jälkeen riisunut tämän ja siirrellyt vainajaa, tuo on todettu lautumista!

Ei murhaajalla ole ollut minnekään kiire, vaan hän on toteuttanut surman peittelyä ja lavastusta ulkopuolisen tekemäksi parhaaksi katsomallaan tavalla, johon ei olisi sopinut Gyllströmin profiili.

Assmann tuskin on ollut niemellä, sillä mikä hänet sinne olisi vetänyt, häh?

Tuskin hän olisi akentti tarinoistaan huolimatta uskaltanut kahden nuorukaisen kimppuun, jotka olivat liikkeeellä motukoilla.

Sitä paitsi kukaan ei ollut nähnyt teltan lähellä ketään vierasta ja niemellä oli lapannut lauantai-iltana ja yönä porukkaa melko kiitettävästi!

Pärinäpojilla oli melko kovan luokan maine silloinkin, joten ei akentti olisi telttaan hyökännyt!

Sitä paitsi telttaan ei olisi sopinutkaan kaikki neljä retkeläistäasti ja päälle hedän retkitavaransa, joten joku on ollut jatkuvasti ulkona teltasta!

Mutta kuka viimeksi ja mitä teltassa sisällä on puhuttu?
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Siis siihen ei sovi Boisman, eikä sovi Björklund. Sen makoilijan täytyy näin olla Gustafsson tai tuntematon. Olen tätä mieltä edelleen.
Jalat voivat olla myöskin Tuulikin jalat?

Gustafsson keskusteluissa muistaa Irmelin housujen värin aina systemaattisesti väärin ... mistähän syystä?

Toki murhaaja - tunteja myöhemmin - riisui Irmeliltä juuri housut pois jalasta. Tästä tunteja kuoleman jälkeen riisumisesta johtuen on lanteiden lautumajäljistä arvioitavissa, että murhaajalla ei todellakaan ollut mihinkään kiire.

Murhaajalla ei ollut kiire, vaan tämä iljetys oli viettänyt murhattujen nuorien ja tämän yhden henkiin jääneen seurassa tunteja. Siirrellyt näitä ja riisunut osin.

Tuulikki tapettiin teltan ulkopuolelle, ja epäilen, että Tuulikin jalat ovat olleet lintupoikien näkemät jalat? Jos en väärin ole tulkinnut - niin tätä syytteen aikaansaanut poliisikin epäili.

Niin - ja tuohon epäilyyn ei kannata Irmelin vihreitä housuja sotkea - joita Gustafsson ei koskaan muistanut. Gustafsson ei muistanut sitäkään, että housut olivat vihreät jo ennen nukkumaan menoa. Silloin muisti vielä toimi. Nuo Irmeliltä riisuttujen housujen väri on Gustafssonilta vain kertakaikkiaan unohtunut.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Kotipoliisi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:
Murhaajalla on ollut "kiire" eikä menettely ole välttämättä aina kovin viisasta.
Kerro Sariola lisää tästä murhaajan "kiireestä". Miten se on näkynyt?

8)
Rikos on tapahtunut aamulla ja kaiken aikaa on ollut vaara, että paikalle törmää ihmisiä, olihan tuo paikka suosittu. On selvää, että ruumiiden siirtelyssä ja muussa järjestelyssä on silloin kiire, kukaan ei saisi nähdä. Mikäli tuo teltan vieressä ollut rätti kuului murhaajalle, niin se on voinut unohtua siihen kiireessä. Se olisi hänen virheensä. Kaikki viittaa siihen, että siellä on joku järjestellyt paikkoja. Ja aamulla on jo luonnollisesti kiire.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Liian älykäs puolustuskin voi olla virhe - sitä Sinä Sariola et tainnut ottaa huomioon?

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Vastaa Viestiin