perusasiamies kirjoitti: .....
Nyt oon yhdestä asiasta kujalla. Edellä sanot, että syyttäjä ei saisi keksiä tekokuvausta, koska tarinoida ei saa. Toisessa ketjussa taas muistaakseni vaadit syyttäjältä kunnon tekokuvausta, muuten valitusoikeus korkeinpaan oikeuteen on hyödytön. Mielestäni sanomisissasi on ristiriita, voisitko selventää? Minun mielestäni täällä saa tarnioida niin kauan kuin tarinat sopivat todistusaineistoon.
Tuo ei ollut osoitettu minulle mutta vastaan kuitenkin, koska tuo asia kiinnostaa.
Tietysti jos tuomitaan murhasta, niin pitää olla kuvaus myös tapahtumasta, muuten se ei ole uskottava. Uskottavaa kuvausta tästä Ulvila-surmasta ei ole. Siis sellaista, että tekijä olisi AA.
Olen lukenut tuon perusasiamiehen laatiman kuvauksen. Se on hyvää, että on edes yritetty laatia uskottava kuvaus tapahtumien kulusta siltä kannalta, että tekijä olisi AA. Sellainen tehtävä on todella vaikea, ellei mahdoton. Ei ihme, että syyttäjä ei ole sellaista esittänyt.
Tässä muutama kommentti tuosta "perusasiamiehen" ehdotuksesta.
--------------------------------------------
Luin tuon "perusasiamiehen" laatiman tapahtumainkulun. Kommentteja.
* Surmaväline on ollut tutkimusten mukaan sorkkarauta ei kirves.
* Ovi-ikkuna on rikottu ulkopuolelta käsin. Perustelut hovioikeuden tuomiossa.
* Kun tytär käy takkahuoneella ikkuna ei ole vielä kokonaan auki hakattu.
Ikkunan hakkaaminen sieltä ulkopuolelta käsin kesti kauan myös testissä.
* Ruskeiden kuitujen lähdettä ei ole koko taloudesta löydetty.
* Jos AA puukotti miestään jo ennen puhelua, niin hän olisi jo silloin verinen.
* Esim. tytär olisi sen huomannut.
* Miten kurajälki oli tuolilla valmiina. Miten se siihen oli syntynyt?
* Miksi AA tulisi ikkunan kautta sisälle, talon asukkaana hän voi käyttää myös takkahuoneen ovea.
* Ikkunaa ei ole rikottu verisellä astalolla, vaan verettömällä.
* Naapurien roskiksista ei ole tiettävästi löytynyt mainittuja verisiä tuotteita. Etsitty on kyllä.
* Aivan oikein AA juoksee ulko-ovelle tai vessan ovelle 1.55 - 2.00 askelet kuuluvat,
mutta miten hän on jo siellä takkahuoneen perällä 2.02 iskemässä miestään,
käytännössä ei mitenkään. Kyllä siellä takkahuoneessa heilutti astaloa eri henkilö.
* Näitä yhteyteen sopimattomia kohtia on jatkossakin, mutta tämä riittää osoittamaan,
että sellaisen tapahtumainkuvan luominen, jossa tekijä on AA, on erittäin vaikea,
taitaa olla täysin mahdoton.