Iltalehti kirjoitti:Olli Jokinen lainasi rahaa Jerelle
29.1.2008 14:03
Jääkiekkoilun NHL-liigassa pelaava
Olli Jokinen lainasi rahaa
Jere Karalahdelle.
Karalahden esitutkinnan yhteydessä Espoon poliisi kuuli Jokista puhelimitse todistajana viime marraskuussa.
Virkavaltaa kiinnosti, miksi Florida Panthersin kiekkotähti siirsi tililtään 10 000 euroa heinäkuun 13. päivä vuonna 2007.
Jokisen mukaan Karalahti oli pyytänyt kesällä parin viikon ajan 15 000 euron lainaa. Jokisen mukaan näin Karalahti olisi päässyt irti sopimuksestaan Helsingin IFK:n kanssa.
- Ilmeisesti Karalahti oli ottanut HIFK:lta palkkaennakkoa. Karalahti kertoi minulle haluavansa maksaa itsensä irti HIFK:n sopimuksesta, jotta pääsisi vaihtamaan seuraa, Jokinen kertoi poliisille.
Jokinen kysyi, eikö Karalahden uusi seura voisi maksaa miehen rästejä.
- Karalahti sanoi, että hänen pitää maksaa rästit itse, koska muuten muut joukkueet pyytävät siirtokorvausta.
"Luin lehdestä pidätyksestä"
Jokinen päätti lainata Karalahdelle rahaa, mutta vain 10 000 euroa.
Jokinen siirsi Karalahden tilille mainitun summan etelähelsinkiläisestä maksuautomaatista. Tätä ennen Karalahti oli tekstannut tilinumeronsa Jokiselle.
Syytteen mukaan samana päivänä Karalahti rahoitti huumausaineiden hankintaa luovuttamalla 15 000 euroa kahdelle pääsyytetylle, jotka toimittivat käteisen Viroon maksuksi amfetamiinista.
Karalahti ilmoitti antavansa rahat HIFK:n toimitusjohtaja
Pentti Matikaiselle ja maksavansa itsensä ulos seuran sopimuksesta. Lainan hän kuittaisi tehtyään uuden sopimuksen.
- Karalahti ei koskaan maksanut minulle velkoja takaisin.
- En ollut tämän jälkeen yhteyksissä Karalahteen. Tarkoitukseni oli soittaa hänelle, mutta sitten luinkin lehdestä, että Karalahti oli pidätetty, Jokinen päätti todistajanlausuntonsa poliisin esitutkinnassa.
Jokista ei epäillä mistään rikoksesta.
PASI LEHTINEN
[email protected]