Mallinnusketju

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
kujala
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja kujala »

II-2-sivun objektigalleria

Yhteenvetona - II-2-sivu on varsinainen hämmentävien esineiden kavalkaadi. Objektit voidaan jakaa kahteen kategoriaan, joista ensimmäiset kolme ovat suuria ja selkeitä siirtokuvioita:

1. pihtikuvio
2. kulmikas esine
3. perhoskuvio

Toinen kategoria on pienet ja ihmeelliset esineet, joita olen nyt laskenut myös kolme kappaletta:

1. tähtikuvio
2. nuolenkärki
3. kapula

Selvitetäänkös kaikki nämä vuoden 2009 puolella, selvitetäänkös? :D
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

^ Ihan helposti se sulta käy, kehittelet vaan jälkiin passelit työkalut ynnä muut, jollei ole niin sitten suunnittelet.
Siitä vaan. Muuten sama kuin Huru-Ukolla, mutta niissä oli sentään humoori mukana. Tsemppiä vaan. :lol:
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:Auttoiko? :lol:
Ymmärrän, että et ymmärrä. Et ymmärrä ensinnäkään sitä, että tein noitten pihtien kärjen sisäpuolisen rakenteen aivan tarkoituksella tuollaiseksi, koska se parantaa noitten pihtien käyttöä. Jos selittäisin, miksi tein niin, et ymmärtäisi. Ymmärtäisin senkin, ettet ymmärtäisi.

Toiseksi et ymmärrä, että noihin pihteihin voi kopioida melkein minkälaisten siirtopihtien sisäpuolisen rakenteen tahansa - niin, melkein minkä tahansa siirtopihtien. Ja siitä huolimatta, vaikka niihin kopioisi melkein minkä tahansa siirtopihtien sisäpuolisen rakenteen, voisi siirtokuvio syntyä sellaisena, kuin se on syntynyt. Niin, ymmärrän, ettet tätäkään ymmärrä. Sinä katsot sitä siirtokuvioita ja sanot itsellesi, että kappas siinä on tuollainen "aukko", sit sen reiän pitää olla varmaan samanlainen. Tämänkin ymmärrän. Ymmärrän, ettet kykene minkäänlaiseen omaehtoiseen ajatteluun.

Koska et todellakaan näytä ymmärtävän, olen tehnyt tähän varta vasten Sinulle ihan oman piirroksen. Olen kopioinut kärjen sisäpuolisen rakenteen suoraan Knipexin 87 05 250 -pihdeistä:
papillonin pihdit

Jos kritiikkisi koskee jotakin muuta kuin tuota erityistä kohtaa pihdeissä, kritisoi sitten sitä ja käytä spesifejä termejä. Tässä joitakin esimerkkejä: kärjen pituus/kärjen muoto/kahvojen muoto/pihtien keskiosan rakenne/pihtien keskiosan muoto. Ymmärrän, että tämä kaikki on kovin vaikeaa Sinulle, kun puhut "vinkkelistä" ja ihmettelet, etteivät kaikki ymmärrä. Sinulle on varmaan ihan kokonaan uutta yrittää melko tarkoin kuvata toiselle, mitä tarkoitat. Senkin ymmärrän.

Vielä yksi vinkki: osta suomen kielen perussanakirja, niin voit sieltä tarkistaa, mitä tarkoittaa sana "epäsymmetrinen". Ei tarvitse sitten sitäkään ihmetellä, mitä toinen sillä tarkoittaa. Noissa minun teoreettisissä pihdeissä kun oli niissäkin epäsymmetrinen reikä. Niin, epäsymmetrisiä reikiä voi niitäkin olla monenlaisia - tässä taas uutta, ihmeellistä asiaa papillonille. :shock:

Ja vielä yksi ymmärrys: ymmärrän, miksi niin usein haukut awaa vammakeskustelun puolella. Siksi koska et ihan oikeasti ymmärrä puoliakaan siitä, mistä awa puhuu.

Auttoiko? Höh, höh, höh.
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:^ Ihan helposti se sulta käy, kehittelet vaan jälkiin passelit työkalut ynnä muut, jollei ole niin sitten suunnittelet.
Siitä vaan. Muuten sama kuin Huru-Ukolla, mutta niissä oli sentään humoori mukana. Tsemppiä vaan. :lol:
Tähän liittyvä kysymys "Selvitetäänkös kaikki nämä vuoden 2009 puolella, selvitetäänkös?" oli huumoria, mutta sen mieltäminen huumoriksi vaatii oman vajavaisuuden tiedostamista. Tämä kyky puuttuu usein ihmisiltä, joilla on liian suuret luulot itsestään. Tsemppiä vaan papillon, että tämänkaltainen huumorikin Sinulle joskus aukeaisi.

Mutta minä tiedän jo vastauksen tähän. Jos papillon ei ymmärrä sitä, se ei voi olla huumoria. :lol:
Baretta
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Baretta »

Minä kun en noista Huru-ukkoloista tiedä niin tsemiä vaan Kujala aloittamaasi työhön... Huomattavasti mielekkäämpää seurattavaa kuin tyhjänpäiväinen nokittelu tällä palstalla.
papillon
Perry Mason

^^ Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että tuossa Kujalan esityksessä on - nyt kuulema kritiikin pohjalta uudenmalliset - kikkapihdit ja kuitenkin ne ovat ratkaisevalta kohdaltaa, nokkaosaltaan aivan samat suorat kuin ennenkin.

Miksipä kritiikkikään muuksi muuttuisi.
Saahan siihen verijälkeen sovitettua vaikka separaattorin veivin- kunhan muuttaa sen mieleisekseen.

Mallinnusketju on mainio asia, mutta ei sitä tosiaankaan noin päin voi tehdä, että vääntää kikkapihdeiksi nimittämänsä oudon malliseksi.

Esittäkää tuollaiset kikkapihdit niin asia on ok, esimerkki niistä, niin sitten ok.

Linjapihdit ovat tuon malliset nokaltaan. Mutta niitä ei taas tiedetä olleen mukana?
papillon
Perry Mason

kujala kirjoitti: [
Ja vielä yksi ymmärrys: ymmärrän, miksi niin usein haukut awaa vammakeskustelun puolella. Siksi koska et ihan oikeasti ymmärrä puoliakaan siitä, mistä awa puhuu.

Auttoiko? Höh, höh, höh.

Mitähän tämä neronleimaus tänne osioon kuuluu? Osoittaa vaan herkän hipiäsi, joka ei kestä sitä että yrität vaantää kikkapihdit teorioihisi sopiviksi.
Mitä vammakeskusteluun tulee, nin olen sanonut usein että en vammatouhuista tiedä mitään.
Kopeta pysyä asiassa kiihkostasi huolimatta.
:lol:
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:^^ Kysymys on vain ja ainoastaan siitä, että tuossa Kujalan esityksessä on - nyt kuulema kritiikin pohjalta uudenmalliset - kikkapihdit ja kuitenkin ne ovat ratkaisevalta kohdaltaa, nokkaosaltaan aivan samat suorat kuin ennenkin.
Huomatkaa, kuinka papillon on yhtäkkiä muuttanut kriitikin kohdettaan. Ensin hän kiihkoili iät ja ajat siitä, että niiden kikkapihtien pitää olla sieltä sisältä sellaiset "vinkkelit", että niillä saa tarrattua kunnolla esineeseen. Nyt kun papillon on ymmärtänyt, että noihin kikkapihteihin saa ihan samanlaiset sisäpuoliset rakenteet kuin mihin tahansa kikkapihteihin, hän yhtäkkiä alkaa taas puhua ulkopuolisesta rakenteesta eli kärjen muodosta. Kävi juuri niin kuin ounastelin!!!

Tämä kysymyshän on jo käsitelty aiemmin. Hessu sanoi, että hän on nähnyt myös kikkapihtejä tuollaisella suoralla/tylpällä kärjellä.

Tässä on siis kaksi vaihtoehtoa: Hessu valehtelee, tai sitten papillon ei voi myöntää, että Hessu ei valehtele. Kumpi mahtaa päteä? Papillon on koko kirjoittelun ajan ohittanut tuon Hessun väitteen, aivan kuin sillä ei olisi mitään merkitystä. Minun arvaukseni on: papillon ei tiedä noista kikkapihdeistä yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan, varsinkaan sellaisista kikkapihdeistä, joita on voinut olla olemassa joskus 1950 - 1960.

Olen pitäytynyt tässä siinä, että Hessu ei valehtele, ja toivon jatkossa, että nimimerkki papillon käy sotaansa noista kikkapihdeistä Hessun kanssa - siis siitä asiasta, voiko kikkapihdeissä olla suora/tylpät kärjet vai ei. Minä itse kun olen jo alussa nöyrästi myöntänyt, ettei minulla ole tuosta asiasta tarpeeksi tietämystä. Olen siis pitäytynyt Hessun väitteessä ja pitäydyn siinä myös jatkossa. Papillonin tietämys asiassa ei valitettavasti vakuuta. :roll:
papillon
Perry Mason

^ Älä halkea. Alunperin oli ja on kysymys siitä, että ainakaan minä en ole tuollaisia suria kikkapihtejä nähnyt.
Hessu ehkä on. Jos sellaiset on esittää ja vielä se että ne ovet olleet sellaiset jotka Nilsillä oli mukanaan, niin hyvä on.
Mutta se, että sorvaat pihtejä sen mukaan, mikä sopii kaavailuihisi verijälkien suhteen, se on hanurista.
Ota ensin selvää millaiset pihdit siellä olivat mukana, sovita nnitä sitten verijälkiin.
Näin se mielsetäni pitäisi mennä.
Vai oletko sillä kannalla että siellä oli hirmuinen Suoraleukaisten Kikkapihtien murhamies liikkeellä, jolla nuo hirvitykset omasta takaa?

Se on hyvä että sovittelet milloin mitäkin verijälkiin, siinä ei mitään.
Mutta merkitystä olisi sillä käyvätkö mukana olleet pihdit niihen vai ei.

Siksi pitäisi tietää niiden malli ja muoto.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

kujala kirjoitti: Olen pitäytynyt tässä siinä, että Hessu ei valehtele, ja toivon jatkossa, että nimimerkki papillon käy sotaansa noista kikkapihdeistä Hessun kanssa - siis siitä asiasta, voiko kikkapihdeissä olla suora/tylpät kärjet vai ei. Minä itse kun olen jo alussa nöyrästi myöntänyt, ettei minulla ole tuosta asiasta tarpeeksi tietämystä. Olen siis pitäytynyt Hessun väitteessä ja pitäydyn siinä myös jatkossa. Papillonin tietämys asiassa ei valitettavasti vakuuta. :roll:
Ei Hessu suoranaisesti valehtele, hänellä on todennälöisesti ollut nuo kikkapihdit samoissa muistikuvissa pitkä Betsyn kanssa ja mormoonimallisten luukkukalsareiden kanssa. Hessulta tuota tarinaa vain tulee, katkeamatta, ja sellaista tapahtumaa, mitä ei monillekaan muille, jos kenellekään, on hänen kohdalleen sattunut. Siksi nuo kikkapihditkin ovat Hessulle tutut, mutta esim meille vain muutamaa vuotta nuoremmille tuiki tuntemattomat. Ja työkalut ova kuitenkin kestokulutustavaraa, minulla on kaluja 60-luvulta, mm pienet siirtoleukaiset pihdit, komiloviset, 15 cm pitkät.
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
papillon
Perry Mason

konsta kirjoitti: Ja työkalut ova kuitenkin kestokulutustavaraa, minulla on kaluja 60-luvulta, mm pienet siirtoleukaiset pihdit, komiloviset, 15 cm pitkät.
No, kuvaile konsta niiden mallia, millaiset ne ovat? :lol: Pokkeavatko paljonkin nykyään käytössä olevista?
Tai, niin, käytössähän nuokin taitavat sulla olla, jos tarvitaan.
papillon
Perry Mason

Laitetaan nyt kuvavaikkei siitä taida apua olla ymmärtämiseen kaikille.

Kuvassa on vasemmalla linjapihdit, niissä on suora nokka.

Kikkapihtejä on oikealla kolmet, niissä vinkkeli nokka.

Tästä on kysymys.

Yhden mulla olleen auton mukana, taisi olla vm -74 Datsun 100 A, tuli noiden linjapihtien malliset säädettävät, kolmiloviset pihdit.
Niillä ei tehnyt mitään, tietenkään.

Ei ne kelvanneet kirpparillakaan kenellekään, kun sinne muun roinan mukana aikoinaan päätyivät.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

papillon kirjoitti: Yhden mulla olleen auton mukana, taisi olla vm -74 Datsun 100 A, tuli noiden linjapihtien malliset säädettävät, kolmiloviset pihdit.
Niillä ei tehnyt mitään, tietenkään.

Ei ne kelvanneet kirpparillakaan kenellekään, kun sinne muun roinan mukana aikoinaan päätyivät.
Nyt todennäköisesti puhutaan samanlaisista härpäkkeistä. Hätätilanteessa niillä voi ehkä rautalankaa taivutella, mutta siihen se sitten jää..
KO:Edellä todetut lukuisat seikat tukevat vahvasti johtopäätöstä Gustafssonin syyttömyydestä, eikä asiassa esitetty näyttö edes kokonaisuutena arvostellen osoita, että Gustafsson olisi kohdistanut syytteessä kerrotussa tilanteessa väkivaltaa...
kujala
Martin Riggs

papillon kirjoitti:Jos sellaiset on esittää ja vielä se että ne ovet olleet sellaiset jotka Nilsillä oli mukanaan, niin hyvä on.
En tiedä, miksi olet papillon jämähtänyt tuohon käsitykseen, että jos siellä oli kikkapihdit, niin ne olivat Nilsin kikkapihdit. En todellakaan ymmärrä sitä. Ylipäätään Sinulla ja Konstalla tuntuu olevan jatkuvasti se ongelma, että onpa keskustelunaiheena ihan mikä tahansa, siirtyy keskustelu tasolle Nils-sitä ja Nils-tätä.
Ota ensin selvää millaiset pihdit siellä olivat mukana, sovita nnitä sitten verijälkiin. Näin se mielsetäni pitäisi mennä.
Tämäkin kohta on jo käyty läpi. Mallinnus tulee apuun silloin, kun joitakin asioita on mahdotonta enää jälkikäteen selvittää. Mallinnus nostaa esiin asioita, jotka loksahtavat/eivät loksahda kohdilleen. Mallinnus voi auttaa ymmärtämään asioita, joihin muuten on enää mahdotonta saada selkoa. Mallinnus voi ja saakin mennä pieleen; se on pelkkä apuväline, eikä apuvälineen tarvitse olla täydellinen/virheetön.

Jos meillä olisi kuva Nilsin oletetuista kikkapihdeistä ja niitä sovitettaisiin verijälkiin, niin eihän se enää mitään mallinnusta olisi vaan käytännön koe. Siihen menisi muutama minuutti. Mallinnus toimii aivan erilaisista lähtökohdista - se on teoreettista, kun käytännön kokeet perustuvat enemmän konkretiaan.

Sille en voi mitään, jos Sinun on vaikea hyväksyä tätä. Sinun mielipiteesi siitä, mitä mallinnuksen pitäisi olla, ei kuitenkaan onneksi rajoita sitä, mitä se saa olla ja mitä sen osittain kuuluukin olla - teoreettista, spekuloivaa.
Vai oletko sillä kannalla että siellä oli hirmuinen Suoraleukaisten Kikkapihtien murhamies liikkeellä, jolla nuo hirvitykset omasta takaa?
En todellakaan, vaan jos kikkapihdit mukana olivat, niillä lyötiin yksi tai korkeintaan muutamia lyöntejä. Siellä oli liikkeellä siis esim. hirmuinen kivimies, joka jostakin erityisestä syystä päätti käyttää pihtejä yhden tai kaksi kertaa. Tai sitten siellä oli hirmuinen kirveenhamaramies, joka käytti linjapihtejä yhden tai kaksi kertaa - taas jostakin syystä. Tai sitten siellä oli kaksi hirmuista miestä, toisella kivi, toisella puukko, ja pihtejä käytettiin vielä lopuksi - jostakin erityisestä syystä. Jne, jne. Kaikki vaihtoehdot pitää pitää koko ajan avoinna.

Juuri siksi, koska en lukitse itseäni Nils-sitä/Nils-tätä keskusteluun, mallinsin molemmat teoreettiset pihdit. Linjapihdeillä ja siirtopihdeillä on suuria rakenteellisia eroja, tämä tuli selväksi itselleni, kun kävin läpi niiden rakenteita, ja rehellisesti sanottuna siirtopihdeillä ja linjapihdeillä oli kummallakin etunsa/haittansa, mutta kumpikaan ei noussut selväksi voittajaksi. Pidän itse molempia mahdollisina, Hessun kommentin huomioiden.

Sitä, mikä tässä kaikessa on ongelma Sinun kannaltasi, en valitettavasti ymmärrä. :?:
papillon
Perry Mason

kujala kirjoitti:

En tiedä, miksi olet papillon jämähtänyt tuohon käsitykseen, että jos siellä oli kikkapihdit, niin ne olivat Nilsin kikkapihdit. En todellakaan ymmärrä sitä. Ylipäätään Sinulla ja Konstalla tuntuu olevan jatkuvasti se ongelma, että onpa keskustelunaiheena ihan mikä tahansa, siirtyy keskustelu tasolle Nils-sitä ja Nils-tätä.

No kenen pihdit sitten siellä mielestäsi oli jollei nilsin?

Mitä tulee mallinnuksiisi, anna mennä vaan. Mutta jos ja kun menee utopiaksi, niin arvostelua tulee, koeta totutella siihen.

Jollet sitä kestä niin perusta omaan kerrostalomestaasi ikioma kyllitäti osasto ja piirtele siellä.

Jos niitä esille tuot, voit olla saletti että niitä kommentoidaan.
Jos viitsitään. :lol:

Anna mennä.
Vastaa Viestiin