Maahanmuutto repii (kansaa kahtia)

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
On Anoi Kaa
James Bond (George Lazenby)

Re: Maahanmuutto repii (kansaa kahtia)

Viesti Kirjoittaja On Anoi Kaa »

Kuulin tossa mettämiesten(juntteja ja natseja ovat, koska totuutta Keski-Suomesta puhuvat), että nyt on siellä työhommiin taas betonivirma Betset taas hakemassa, koska nämä oleskeluluvan saaneet häipyvät isompiin keskuksiin.Keskisuomalaisessa oli kuulemma ollut juttu tästä, osaisiko joku poimia talteen?

Taisivat vielä sanoa aiemmin kuinka pitävät Kyyjärvestä ja sinne haluavat jäädä? Kansalaiset ainakin väänsivät itkua, kun se niiden 24/7-asuntolaa lopetettiin.

Tämä on sitä taqiyyaa parhaimmillaan. Pian on Helsingissä ihania muslimikortteleita, joissa vallitsee Pyhä Sharia(ins Allah) ja Suomen laki on sitten, kun on. Näin on käynyt muuallakin, en ole ainuttakaan esimerkkiä löytänyt, että heidän ripottelu sinne tänne olisi innostut.

Suomi on vapaa maa ja kun heitä alkaa olla tarpeeksi, ei Marjatta&Jorma halua enää siellä asua. Heidän nuoret tyttäret ovat 4v Kirsikka ja 7v Anneli. Pojan nimi on salainen, koska häntä yritetty jo käännyttää asumisaikana. Tyttöjä eivät ehtineet vielä, koska eivät olleet täyttäneet 9v.
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
On Anoi Kaa

Doctor Lecter kirjoitti:Suvivirsi pannaan

Kouluissa, joissa oppilaista merkittävä osa on maahanmuuttajia tai eri uskontokuntien edustajia, Suvivirsi on jätetty ohjelmistosta kokonaan pois.

Helsinkiläisessä Latokartanon koulussa Suvivirsi jää tänäkin keväänä veisaamatta. Koulun rehtori perustelee asiaa käytännön syillä. Iso osa lapsista pitäisi siirtää juhlasalista pois suvivirren ajaksi.

Helsinkiläisessä Latokartanon koulussa Suvivirsi jää tänäkin keväänä veisaamatta. Koulun rehtori perustelee asiaa käytännön syillä. Iso osa lapsista pitäisi siirtää juhlasalista pois suvivirren ajaksi.

Tämä "iso osa lapsista, jotka juhlasalista pitäisi siirtää pois", ihan kuin joku lällylaulu voisi vahingoittaa sielua voisivat varmaankin lukea vaikkapa Pyhää Koraania(ins Allah) ja kun se mielenkiinto loppuu kuitenkin lyhyeen, niin koko ulostettu porukka voi sitten oppia elämänkatsomustaitoa islamilaislasten kanssa koulun pihalla?

Perkele, kun myöhästyin tän vuoden Suvirren veisuulta, siis se jo joutui armas aika ja suvi suloinen.., Ruottin vastine(mistä tämä roplattu) on Den blomstertid nu kommer.
Tässä kuitenkin neuvoja ensi vuoden valmistujaisiin ja voi tätä käyttää normiveisuussakin ja eri uskontojen kokoontumispaikoissa, myös moskeijoissa, tasa-arvoisesti soveltaen tietysti. Tässä suvakeille toimintaohjetta:
Loppuu se epäsuvaitsevainen uskonjollotus, kuten suvivirsi.jpg
Loppuu se epäsuvaitsevainen uskonjollotus, kuten suvivirsi.jpg (141.59 KiB) Katsottu 3331 kertaa
Ironiainjektio: Mitä enemmän injektiot, sitä enemmän infektoit (tuore tutkimus). Tästä syystä virustaudit ja syövät saavat usein vallan boostaamisen jälkeen. Olkaa viisaita ja pysähtykää hetkeksi.
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Suvivirren laulaminen ei ole uskonnon harjoittamista. Sen laulaminen on toivottavaa, sanoo Aulis Pitkälä, Opetushallituksen pääjohtaja. Suvivirsi kuuluu suomalaiseen kulttuuriin ja on perinteisesti laulettu jo sukupolvien ajan koulujen kevätjuhlissa. Omien lasteni koulussa suvivirsi laulettiin tänäkin keväänä yhdessä, myös muslimioppilaat olivat läsnä.

Läsnäolo kuuluu myös muslimioppilaille. Suomalaisiin koulun juhliin voi kuulua myös joitakin uskonnollisia elementtejä jne. (Perustuslakivaliokunnan mietintö 10/2002 vp ja 2/2014 vp.)
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Itävalta kieltää burkhat ja panee maahanmuuttajat pakollisille kursseille

Itävalta kieltää islamilaiset burkhat lokakuun alusta lähtien. Parlamentti hyväksyi lain toukokuussa ja presidentti allekirjoitti sen tällä viikolla. Samassa lakipaketissa kielletään myös ääriajatteluun yllyttävän materiaalin jakaminen ja edellytetään maahanmuuttajien osallistuvan vuoden mittaiselle kurssille, jossa opiskellaan muun muassa itävaltalaisia arvoja ja saksaa.

Mikäli maahanmuuttaja ei osallistu kurssille, hän voi menettää sosiaaliavustuksensa. Burkhakiellon uhmaamisesta puolestaan seuraa 150 euron sakko.

Itävaltaan on tullut liki 90 000 pakolaista sitten vuoden 2015.

Itävallassa pidetään ennenaikaiset parlamenttivaalit lokakuun puolivälissä. Äärioikeistolainen Vapauspuolue on menestynyt hyvin viimeaikaisissa mielipidemittauksissa.

Savon Sanomat
10.06.2017 17:15

Vapauspuolueen povattu menestys ajaa valtapuolueet tekemään ns ikäviä päätöksiä. Suomeenkin olisi moinen laki tervetullut.

Kuuluukohan tuohon uuteen lakiin myös määritelmä seksihädästä*

* väkisin Itävaltaan tunkeutuneen musulmaanin nimitys seksinpuutteeseen, ja että seksihädän saapuessa sen hädän voi purkaa kehen vaan. Itävallan eri oikeusasteet suhtautuvat myötämielisesti asiaan, eikä musulmaania voi velvoittaa ymmärtämään kun uhri kieltäytyy.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Ärrkele
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Ärrkele »

Irvokasta "monikulttuurista" propagandaa Ilta-Sanomista tällä kertaa. Tämä tietenkin tarkoittaa suomalaista valkoista naista ja ulkomaalaista miestä, ei missään nimessä toisin päin koska se olisi "hyväksikäyttöä" Suomen normien mukaan. Tämän takia kaikki esimerkitkin ovat suomalaisten naisten kertomia, joissa he suurinpiirtein ovat alentuneet täysin kodintaloushoitajan rooleihin.

Kun suomalainen mies ei kelpaa: http://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000005243572.html
”Ai veljesikin muuttavat meille?” – Monikulttuuriset parit paljastavat suhteensa yhteentörmäykset

Julkaistu: 11.6. 10:00

Toisesta maasta tuleva pitää usein itsestäänselvyyksinä asioita, jotka tulevat puolisolle täytenä yllätyksenä. Monikulttuurisissa perheissä eläneet kertovat yhteentörmäyksistä arjessa.
Miia, 40, naimisissa pakistanilaisen kanssa:
”Olen naimisissa pakistanilaisen miehen kanssa ja niitä ei niin hauskoja yhteentörmäyksiä on tässä noin kuuden vuoden aikana ehtinyt tapahtumaan valtavasti.

Parisuhteen ja avioliiton alkuaikoina oli totuttelu molempien omiin rooleihin eli siihen, että minä laitan ruuat ja siivoan kotia ja mieheni taas teki enemmän töitä ja tienasi rahaa. Olen itsekin nykyään aika epäsuomalainen, kun olen jo niin tottunut näihin tapoihin.

Nyt viime päivinä on tullut taas uusia haasteita, joihin nyt onneksi olen taas tottunut. Mieheni veljien muuttaessa Suomeen piti tottua siihen, että he ovat aina läsnä ja kaikki tulee tehdä aina yhdessä. Tällä hetkellä suunnittelemme oman talon ja kodin ostamista ja samalla on käynyt ilmi, että velirakkaat ovat muuttamassa saman katon alle jahka sellainen löytyy. Enää en edes vaivaudu kutsumaan heitä vain mieheni veljiksi vaan he ovat ehdottomasti myös minun veljiäni.

Toisaalta, vaikka oma tila on joskus vähissä, veljistä on usein myös hyötyä. Koska olen heidän isoveljensä vaimo, olen heidän perhehierarkiassaan korkeammassa asemassa. Tämä tietenkin tarkoittaa sitä, että minulla on monet narut käsissä, muun muassa kukkaronnarut.

Toinen veli on jo kaksi vuotta haaveillut moottoripyörästä, mutta koska minä en anna sitä ostaa, on se jäänyt ainakin toistaiseksi hankkimatta.

Enkä vaihtaisi tämänhetkistä perhettäni mihinkään. Minä paapon ja passaan kaikkia näitä aikuisia lapsia, mutta toisaalta minuakin paapotaan ja passataan, jos olen sitä vailla.”

Nimi muutettu

Melis Ari, 35, naimisissa turkkilaisen kanssa:
”Olen kasvanut suomalais-turkkilaisessa perheessä Istanbulissa ja muutin Suomeen, äitini kotimaahan 18-vuotiaana vuonna 2000.

Lapsena ajattelin, että äitini ja isäni erilaiset tavat johtuivat heidän luonteistaan, mutta aikuisena huomasin, että ne olivatkin pitkälti kulttuurista johtuvia erilaisuuksia. Väärinkäsitykset syntyivät useimmiten kulttuuritaustasta ja puhetavasta.

Muistan, että olin lapsuudessani tulkki vanhempieni välillä: ”isä hei, äiti tarkoittaa tätä” tai ”äiti, ei isä ole vihainen sinulle vaan tilanteelle”. Se, mitä kumpikin tarkoitti, oli selvää minulle, mutta epäselvempää heille. Uskonnot eivät olleet koskaan ongelma.

Turkissa kotiimme saattoi tulla vieraita milloin tahansa. Äidilläni kesti pitkään tottua siihen, että vielä iltakymmeneltä joku tulee sohvalle istumaan ja odottaa teetä. Jos joku oli kutsuttu illalliselle, äiti saattoi ajatella, että tarjoamme soppaa ja salaattia ja se riittää. Sanoin, että ”äiti hei, meillä pitää olla vähintään 3–4 ruokalajia ja jälkiruokaa”.

Nykyisin olen naimisissa turkkilaisen miehen kanssa ja kasvatamme lastamme molemmilla kielillä.

Mieheni kokee minut enemmän suomalaisena kuin turkkilaisena. Hän saattaa turkkilaisena reagoida asioihin temperamenttisesti ja kiihkolla. Minä taas yritän ratkaista asioita päässäni – ja kun asia on itselleni selvä, otan sen esille rauhallisesti.

Turkkilaiset usein liioittelevat, se on ikään kuin asian tärkeyden korostamista. He saattavat sanoa vaikka ”90 prosenttia suomalaisista käyttäytyy tällä ja tällä tavalla”. Olen varoittanut miestäni käyttämästä tuollaisia numeroita kun kyse ei ole faktoista. Hän oli hyvin ihmeissään, että miten kukaan voisi ottaa tuollaista tosissaan.

Turkissa on tärkeää, että mitä ihmiset ajattelevat sinusta ja sen mukaan katsellaan sitten pukeutumista, olemusta, ulkonäköä, autoa ja niin edelleen. Joihinkin suomalaisiin tilaisuuksiin turkkilainen saattaa tulla ylipukeutuneena. Samoin suomalainen alipukeutuu helposti turkkilaisiin tilaisuuksiin.

Kahden kulttuurin keskellä eläminen on rikkaus, jonka haluan opettaa myös lapselleni. Tahdon, että lapseni oppii myös turkkilaisen perheen merkityksen ja että käymme Turkissa paljon.

Omasta puolestani olen ihan onnellinen, että en asu niin lähellä mieheni perhettä. Siellä saatettaisiin puuttua perheemme asioihin vähän liikaa. Toisaalta, jos asuisimme Turkissa, olisimme varmasti saaneet enemmän apua lapsemme kanssa. Täällä Suomessa pitää oppia pyytämään apua. ”

Laura Sgureva, 34, naimisissa australialaisen kanssa:
”Isäni on bulgarialainen ja äitini on suomalainen. Vaikka Bulgariassa perinteiset sukupuoliroolit ovat voimissaan, lapsuudenkodissani jaettiin kotityöt aina tasan. Isäni on kätevä käsistään, mutta myös innokas ruuanlaittaja.

Bulgarialaiset ovat hyvin vieraanvaraisia ja se näkyi meillä kotonakin. Isä oli sitä tyytyväisempi mitä enemmän vieraat söivät. Hän on temperamenttinen ja koen isän hyvin miehisenä miehenä.

Tapasin australialaisen mieheni Latviassa ja hän muutti Suomeen kuusi vuotta sitten. Kulttuurien erot ovat yllättäen aika pieniä, mutta niitä kuitenkin on.

Ensimmäisenä tulee mieleen suhtautuminen auringonvaloon. Minä koen, että kun aurinko vihdoin paistaa, ulos on mentävä ja otettava siitä kaikki irti. Tätä mieheni oli aluksi vaikea käsittää. Hän piti sitä kummallisena ja ahdistavana. Hän on kotoisin Brisbanesta, jossa on yli 300 aurinkoista päivää vuodessa.

Moni on kysynyt, kokeeko hän talven vaikeana. Hän kestää kylmää, mutta pimeys on hyvin vaikeaa.

Erilaista on myös suhtautuminen välimatkoihin. Brisbanesta kun lähdetään mukavalle, valvotulle rannalle, sinne ajetaan sata kilometriä. Itselleni se tuntui käsittämättömältä matkalta.

Meillä on ollut myös eri käsitys siitä, mitä ranta oikeastaan tarkoittaa ja mitä siellä tehdään. Me suomalaiset menemme rannalle lähinnä makaamaan ja ottamaan aurinkoa. Australiassa taas monilla paikallisilla on jopa teltat mukana, jotta he pääsevät suojaan. Uimarannalle mennään eväiden kanssa ja siellä ollaan aktiivisia, uidaan ja surffaillaan.

Tuon usein esille sen, että olen puoliksi suomalainen ja puoliksi bulgarialainen – se on minulle tärkeää vaikka olenkin kasvanut Suomessa. Australiassa ei niin tuoda omia juuria esille, ovathan siellä kaikki paitsi alkuperäisasukkaat jonkin polven maahanmuuttajia.

Meillä on yhteinen koira ja senkin suhteen kulttuurit menevät yksiin: koira on perheenjäsen.”

Australialainen Callum Cox, naimisissa suomalais-bulgarialaisen kanssa:
”Moni asia yhdistää minua ja Lauraa vaikka olemme lähtöisin eri puolilta maailmaa. Olemme molemmat innokkaita matkailijoita ja ylpeitä juuristamme.

Lauran suomalainen vaari on sotaorpo. Hänen elämäntarinansa liikuttaa meitä molempia suuresti.

Menimme naimisiin Bulgariassa yhdistellen eri maiden hääperinteitä. Osa läheisistämme ei päässyt paikalle. Tämä on monikulttuuristen suhteiden ikuisuusongelma. Aina jommankumman läheiset ovat kaukana.

Suomessa ikävöin auringonvaloa ja rantaa. Suomessa olen huomannut, että täsmällisyys on tärkeää. Australiassa saatan tulla paikalle joko vähän etuajassa tai myöhässä, eikä se ole siellä mikään iso juttu. Mutta täällä on.

Sitten on tämä saunakulttuuri, se oli minulle iso juttu. Australiassa en voisi kuvitellakaan meneväni alastomana kuumaan laatikkoon istumaan muiden ihmisten kanssa.

Arkiaskareiden suhteen on vähän vaikea erotella, että mikä on persoonaa ja mikä on kulttuuria. Aivan kuten molempien lapsuudenkodeissakin, on meidänkin parisuhteessamme selkeät jaot kotitöiden suhteen.

Sen verran olen suomalaistunut, että kun käyn Australiassa ja näen vanhempieni kuivaavan astioita, mieleni tekisi huutaa, että teillä menee tuohon liikaa aikaa. Tiskikaappi – mikä loistava suomalainen keksintö!”

Krista Gibbons, 38, naimisissa britin kanssa:
”Olen itse suomalainen ja mieheni on britti. Kulttuureissamme on yllättävän paljon samaa, mutta yksi asia vaivasi mieltäni varsinkin aluksi. Nimittäin astioiden käsipesu.

Suomessa me harjaamme astiat ja huuhtelemme ja laitamme kuivumaan. Britit taas laittavat saippuaiset astiat kuivumaan! Asiasta huomauttaessani mieheni selitti, että saippua valuu kyllä pois astioista. Aluksi jaksoin paasata ja pestä astiat uudestaan itse, mutta sitten se jäi. Nykyään olen antanut periksi ja menettelen itsekin samalla tavalla sillä se vie vähemmän aikaa. Eipä tuo saippua astioissa maistu, mutta aluksi ällötti.

Toinen asia on ymmärtääkseni melko yleinenkin, nimittäin vauvan nukuttaminen ulkona.

Englannissa yritin, että josko vauvan voisi jättää nukkumaan sikeästi ulkovaatteissaan kärryyn keittiön ikkunan alle, mutta se ei kuulemma ollut hyvä idea. Ehkä siellä on hieman eri meno kuin Suomessa. En jaksanut asiasta varta vasten vääntää, kun lapsi nukkuu ihan hyvin sisälläkin.

Ei mitään maata järisyttävää ole tullut eteen, enemmänkin hauskoja pieniä juttuja.”

Irlantilainen Paul, ex-vaimo suomalainen:
”Menimme suomalaisen vaimoni kanssa naimisiin kahtena eri päivänä kahdessa eri kirkossa, jotta molempien suvut olisivat tyytyväisiä. Itselleni olisi riittänyt yksikin kerta, mutta loppujen lopuksi hellyin. Ajattelin, että haluan isoäitini näkevän minun menevän naimisiin myös katolisessa kirkossa.

Kun saimme lapsen lupasin katoliselle kirkolle, että teen kaikkeni, jotta kasvattaisin lapseni katoliseksi. Tosiasiassa kasvatan lastani maailmankansalaiseksi.

Lasta nimettäessä yllättäväksi ongelmaksi muodostui hänelle valittu nimi: Samuel. Se kun on tyypillinen protestanttinimi Irlannissa, ja sieltä mistä minä olen kotoisin, sitä ei ole helppo hyväksyä. En edes osannut ajatella nimiasiaa syvällisemmin ennen kuin kerroin perheelleni, mikä pojan nimi tulee olemaan. Pidin itse nimestä, mutta perheeni reaktion nähdessäni koin melkoista painetta nimivalinnan muuttamiseen.”

Nimi muutettu
PaxCow kirjoitti:Vaikka miten yritän, en kuule allahu akbaria.
Chefile kirjoitti:Minulla on kuule munaa lyödä pelkästään sillä munalla sinut taju kankaalle, sinä mielisairas hinaaja.
Seppo Räty: ”Suomalainen keihäänheitto on mennyt polvien nosteluksi”
On Anoi Kaa

Tällaiseen törmäsin ja pistän talteen, kun on niin loistavaa matskua(taitaapa tästä olla riittänyt riemua jonkun allekirjoitukseen asti täällä):
Sosiaalisoilen somaliunelma Lieksassa 2011.jpg
Sosiaalisoilen somaliunelma Lieksassa 2011.jpg (62.45 KiB) Katsottu 4475 kertaa
Dark Tetra
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Dark Tetra »

Kiva lukea välillä muutakin kuin vain rasistisia kannanottoja asian tiimoilta. Uskon somalien kykenevän rakentamaan paljon parempia satelliitteja kuin Aalto 1 ja 2. Nämä nanosatelliitit ovat tulevaisuutta. Plasmajarrujen teko voitaisiin ulkoistaa suomesta kokonaan somaliaan, niin saisimme huippuluokan satelliittijarruja.

Kun Yhdysvallat aloittivat parikymmentä vuotta sitten valmistamaan näitä erittäin pienikokoisia satelliitteja, oli tarkoitus puhtaasti sotilaallinen. Uskon vahvasti USA:n pitkäaikaisen liittolaisen ja hyvin länsimaisen valtion, Somalian olleen mukana hankkeessa.

Somalit voisivat kehittää täysin uudenlaisen moottorin joka ei tarvitse lainkaan polttoainetta vaan toimii ilmasta saataville mikrohiukkasilla, tai siis niiden tuottamalla säteilyllä. Tuo aivan uudenlainen somaleiden valmistama moottori vähentäisi ympäristökuormituksia ja toisi ihmiskunnalle lisäaikaa elää maapallolla.

Somalit ovat avainasemassa ihmiskunnan pelastamisessa heidän ainutlaatuisen älykkyytensä ansiosta. Onneksi meillä on Suomessa lähemmäs 20 tuhatta somalia.
Vankilanjohtaja on eräänlainen matkaopas. Hän osaa määrätietoisesti johtaa jopa vuosikymmenen kestävää retkeä, jossa majoitus on järjestetty betonisen hotellin alakerrokseen.
Doctor Lecter

SosiaaliSoilen väitteet ovat mielipuolisia. Mihin ihmeeseen hän perustaa väitteensä? Miten hän on tullut moiseen päätelmään? Jos kansa on sivistynyttä ja koulutettua, niin a) sotivatko he loputtomiin b) ovatko taikauskoisia saati muslimeita c) miksi fiksut ovat rauniottaneet oman maansa talouden d) miksi siellä ei onnistu oikeastaan yhtään mikään

Soile pitäisi asettaa syytteeseen virkahenkilönä tehdystä valehtelusta oman edun tavoittelemiseksi. Hullu akka! Ja demari.
--------------
Mut joo. Pauli Vahtera on taas saanut suvaitsevaiston, poliitikkojen ja meedian kiusaksi uuden blogikirjoituksen. Se on luettavissa kokonaisuudessaan täällä.

Osaa kirjoituksesta lainaan:

Iltalehti Plussassa on juttu Iranista tulleesta afgaaniperheestä. Heillä on hyvä olla Tampereella Peltolammin uimarannalla. Ei ole huolta huomisesta. Rahaa saa taikaseinästä työtä tekemättä.

Jutun idea on kuvata Jussi Halla-ahon lapsuuden kotimaisemien muuttumista metsän keskelle rakennetusta 60- ja 70- luvun tamperelaisesta Impivaara-lähiöstä tämän päivän värikkääksi kulttuurien sulatusuuniksi.

Ulkomaalaisperheelle sosiaalitukea 3215 euroa + asunto puhtaana käteen

”Yksi ryhmän naisista kertoo saapuneensa Suomeen runsas vuosi sitten pakolaisleiriltä Iranista. Hän korostaa, ettei tullut kävellen rajan yli, vaan lentokoneella kolmen täysi-ikäisen tyttärensä ja yhden alaikäisen poikansa kanssa. Viisihenkisen perheen toimeentulo on äidin mukaan turvattu, koska turvapaikan saaneet tyttäret ja äiti saavat kukin 780 euroa*) kuukaudessa, alaikäisestä pojasta maksetaan lapsilisä. Asumistuki kattaa asumismenot.
– Kiitos, että saimme turvapaikan Suomesta. Täällä on hyvä olla, nainen hymyilee.”

Lapsilisä yhdestä lapsesta on 94,88 euroa. Puhtaana käteen siis 3.215 euroa kuukaudessa – asumismenot nolla. Perheellä on mitä ilmeisimmin 3 tai 4 huonetta ja keittiö, jonka kk-vuokra Peltolammin alueella on noin 1200 euroa. Eli puhtaana käteen 4.415 euroa. (Helsingissä vastaavan kokoisten SATO-asuntojen vuokra on 1700-2000 euroa.)

*)Työtön maahanmuuttaja saa työttömyystukea 680 euroa kuukaudessa. KELAn etuviidakosta ei selviä, mistä 100 euroa suurempi tuki johtuu. Yhden alaikäisen lapsen äiti saa työttömyyskorvausta 790 euroa. Hallitus perui viime syksynä esityksensä kotoutumistuesta, joka olisi ollut 90 % peruspäivärahan määrästä. Perustuslain mukaan Suomi kuuluu kaikille yhdenvertaisuusperiaatteen takia.

Pakolaisstatuksen saanut ulkomaalainen saa ilmaisen terveydenhuollon, koulutuksen ja paljon muuta. Hänet kotoutetaan Suomeen, mitä ihmettä se nyt sitten tarkoittaneekaan. Turvapaikanhakijana hän on kiilannut suomalaisten ohi niin terveyden- kuin hammashuollossakin. Kun hän saa ilmaisen kotinsa, saa*) hän sinne uudet huonekalut, astiat, television ja tietokoneen nettiyhteyksineen. Tulkkien avulla hoidetaan asiat Suomessa vuosikaudet, jopa vuosikymmenet. Pakolaisneuvonta ja erilaiset vessankäytön neuvojat opettavat kädestä pitäen, miten täällä eletään ja miten on saatavissa suurimmat tuet. Kun koti-ikävä iskee, lähdetään perheen voimin kotimaahan, jossa voidaan olla kuukausia.

Kaikki hokevat kuinka tärkeää on suomen kielen oppiminen. Sekin on vain sanahelinää. Ei kaikkia suomalaisia voi laittaa opettamaan ulkomaalaisille suomen kieltä. Opettajat yksinkertaisesti eivät riitä.

*) SPR: ”Oulun osaston asumisapu muodostuu materiaaliavusta, asuntoavusta sekä sosiaalisesta avusta. Autamme maahanmuuttaneita kiintiöpakolaisia ja myönteisen päätöksen saaneita turvapaikanhakijoita asunnon laitossa sekä Suomen ja Oulun kulttuuriin tutustumisessa.”

Keskituloinen suomalainen

Suomalaisen keskitulo on 3.333 euroa kuukaudessa, brutto. Mediaanitulo kuukaudessa on 2963 euroa. Suurin osa suomalaisista työssä käyvistä ansaitsee alle 3000 euroa kuukaudessa, bruttona.

Jos suomalainen äiti on yksinhuoltaja ja hänellä asuu kotona neljä alaikäistä lasta, hän saa 3.333 euron kk-palkasta verojen, eläke- ja työttömyysvakuutusmaksun jälkeen käteensä kuukaudessa 2413 euroa. Lapsilisää neljästä lapsesta saa 487 euroa. Päivähoitomaksu yhdestä päiväkoti-ikäisestä on 101 euroa.

Peltolammin afgaaniperheessä on 3 aikuista lasta ja 1 lapsi. Aikuiset lapset saavat kotouttamistukea jutussa mainitun 780 euroa kukin. Suomalainen toisen asteen opiskelija tai korkeakouluopiskelija voi saada vanhempiensa luona asuessaan opintorahaa 81-183 euroa kk:ssa, jos hän on täyttänyt 20 vuotta. 17-19-vuotias kotonaan asuva voi saada opintorahaa 38-97 euroa. Vanhempiensa luona asuva työtön voi saada työmarkkinatukea.

Suomalainen maksaa asunnon vuokran. Käteen jää 1.112 euroa. Jos hän on asuntosäästäjä, käteen jää lyhennysten ja korkojen jälkeen vähemmän. Yleinen asumistuki olisi 290 euroa kuukaudessa, eli kokonaistulo nettona asumismenojen jälkeen 1402 euroa eli selvästi alle puolet siitä, mitä työssä käymättömät Peltolammilla asuvat maahanmuuttajat saavat asumismenojen jälkeen.

...
Eläkeläiset Irakista Suomeen

SPR tekee tervetuliaiskäyntejä asunnon saaneiden maahanmuuttajien luo. Ystäväni meni tapaamaan toisen SPR-ystävän kanssa radanvarteen Helsinkiin muuttanutta yli 70 vuotiasta irakilaista pariskuntaa heidän kotiinsa. Tapaamisesta ei tullut mitään, koska kielivaikeudet olivat ylipääsemättömät. Pariskunta osasi vain arabiaa.

Aamulehden päätoimittajan mukaan maahanmuuttokriittiset ovat rasisteja. Olen siis rasisti ja pohdin, kuka Irakissa vainoaa yli 70 vuotiaita, kun muslimit nimenomaan kunnioittavat vanhuksia. Miksi mies ja vaimo tulevat Suomeen tuossa iässä? He eivät tule oppimaan suomea, eivätkä he pysty hoitamaan täällä mitään asiaa ilman apua. He eivät ole koskaan maksaneet eivätkä tule maksamaan euroakaan Suomeen mistään syystä. Miksi heidät on houkuteltu tulemaan Suomeen? En keksi muuta syytä kuin että ihmissalakuljettajat ovat ottaneet heidän rahansa matkan järjestämisestä. Ja toki kyse voi olla sairaudesta, jonka hoitamiseen rahat eivät Irakissa ole riittäneet.

Kaikkein surullisinta tässä kaikessa on, että he ovat Suomessa onnettomia. He eivät tuossa iässä ole kiinnostuneita mistään Suomessa, eivätkä ymmärrä suomalaista yhteiskuntaa millään lailla. Heidän sukunsa ja ystävänsä ovat kotimaassaan Irakissa. Me siis hyvää hyvyyttämme tuhoamme heidän loppuelämänsä.

Ministeri Orpo puolestaan on sitä mieltä, että on rasismia epäillä tulijoiden motiiveja: ”On kahta kriittisyyttä. Maahanmuuttopolitiikkaan voi suhtautua kriittisesti tai voi olla niin sanotusti maahanmuuttajakriittinen. Esimerkiksi pakolaisten motiivien arvostelu on rasismia.”

...
Kun he ovat päässeet Suomeen asti, he saavat ilmaisen katon päänsä päälle. He saavat ilmaiseksi ruokaa viisi kertaa päivässä. Asunnon ja ruoan lisäksi heille maksetaan vastaanottorahaa 91,52 euroa kuukaudessa siitä riippumatta kuinka paljon heillä on mukanaan omaa rahaa ja kuinka paljon he saavat kotimaastaan vanhemmiltaan rahaa.

Kukaan työikäinen suomalainen ei saa automaattisesti rahaa mistään pennin hyrrää. Toimeentulotuen saamiseksi on tehtävä monenlaiset rätingit ennen kuin rahaa saa. Miksi ulkomaalaiset saavat? Mitä ovat puheet tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta?

Samaan aikaan suomalaiset kituuttavat leipäjonoissa (juu se on heidän oma syy ja koska juovat sekä tupakoivat, ja muslimit taasen eivät juo eivätkä tupakoi - sen sijaan he raiskaavat, ahdistelevat ja ryöstävät).

Samaan aikaan minimipalkalla tai sitä hieman korkeammalla yrittävät päräjätä tuhannet ja taas tuhannet suomalaiset. (juu, ja heidän arhoistaan suuri osa menee keskiolueeseen ja savukkeisiin kun taasen muslimit eivät käytä alkkoholia eivbätkä savukoi - sen sijan he raiskaavat, ahdistevat ja ryöstävät).

Jostain kumman syystä Suomessa edelleen katsoataan, että "Suomi kuuluu kaikille" ja oikeus suomalaiseen soiaaliturvaan (ylimitoitettun) on ihmisoikeus ja kerran tänne päässeitaä ei sa karkoittaa tai jos pitäisi, niin ei voi koska henkilö itse sanoo, että hänet tapetaan kotimaassaan.

Toisaalta, olen valmis kokeiluun; veroja korotetaan, eläkkeet puolitetaan, opinto- sekä asumistuet lopetaan, ja näillä säästyneillä rahoilla elätetään musulmaaneja täältä ikuisuuteen. Ovathan he sen ansainneet.
- Vai luuleeko joku, että nykyinen järjestelmä on mahdollinen ikuisesti? Tulijoita riittää. Ilmainen elämä kiinnostaa ihmisiä. Siihen vielä erityistarpeiden huomioiminen, rasimista vinkuminen ja monikulttuurisuuden asiantuntijan titteli kaupan päälle, niin vot, johan kiinnostaa.

Tälläistä hulluutta vastaan moni äänesti Perussuomalaisia, että nyt olisi mahdollisuus vaikuttaa. Paskat! Suurin osa porukasta, mm. Soini, Lindström, Niinistö, Terho olivat pelkkiä sätkynukkeja ja sylikoiria. Vässyköitä!
PaxCow
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Vahtera joko valehtelee tai ei ole jaksanut ottaa selvää. No mikäs siinä, tärkeintähän on päästä öyhöttämään... Kummallista on vaan se, että joku uskoo!
Taas ne suuret tuet

”Ulkomaalaisperheelle sosiaalitukea 3 215 euroa + asunto puhtaana käteen.”

Säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin Iltalehden bloggaaja Pauli Vahtera tarjoaa maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden tuista annoksen sitä samaa huttua, jota on tarjoillut jo vuosikausia. Niin sanotut maahanmuuttokriittiset nielevät annoksen sellaisenaan, koska haluavat sen niellä.

Vahtera vetää lukuja hatustaan vaivautumatta selvittämään tukien myöntämisen perusteita. Hän sekoittaa eri tuet keskenään tuntematta edes niiden oikeita nimiä. Hän puhuu sekaisin oleskeluluvan saaneista ja turvapaikanhakijoista. Hän laskee yhteen eri tuet ja tarjoilee loppusumman hekumoiden sen suuruudella. Hän vetoaa henkilöimättömiin virkamiestuttaviinsa, joilta on muka saanut yksityiskohtaisia tietoja asiakkaiden saamista tuista.

Katsotaanpa vähän tarkemmin tämänkertaista annosta. Vahtera ottaa esimerkiksi neljän aikuisen ja yhden alaikäisen muodostaman perheen saamat tuet, joita kertyy huikeat 3 215 euroa ja ilmainen asuminen kaupan päälle. Yhtä hyvin Vahtera olisi voinut kauhistella kantasuomalaisen, samassa tilanteessa olevan työttömän perheen tukia, jotka ovat täsmälleen samat.

Aikuiset saavat työttömyysetuuta ja alaikäinen lapsilisää. Työmarkkinatuki on 32,40 euroa päivässä, ja siitä ennakonpidätys on 20 %. Summat ovat samat kantasuomalaiselle ja oleskeluluvan saaneelle turvapaikanhakijalle. Vahtera puhuu sadan euron erosta, mutta ei pysty selvittämään sen syytä ”tukiviidakosta”. Ei tietenkäään pysty, koska mitään eroa ei ole. Summa on sama kaikille.

Ei myöskään ole olemassa mitään erillistä kotouttamistukea tai -rahaa, vaan maahanmuuttajille maksetaan kotoutumissuunnitelman ajalta työttömyysetuutta tai toimeentulotukea. Oikeus työttömyysetuuteen määräytyy työttömyysturvalain mukaisesti ja oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetun lain mukaisesti.

Hallitus yritti Hanna Mäntylän ministeriaikana ajaa läpi muutosta, joka mukaan kaikki maahanmuuuttajat saisivat kotouttamisrahaa, joka olisi vain 90 % työmarkkinatuesta tai toimeentulotuesta. Ymmärrettävistä syistä tämä kariutui perustuslain yhdenvertaisuuspykälään.

Asumistukikin määräytyy kaikille samojen perusteiden mukaisesti. Tuki ei kata koko vuokraa, vaan tuen saajan on aina maksettava omavastuuosuus. Jos sitä ei pysty maksamaan itse, niin puuttuva osuus on mahdollista saada kunnalta ennataehkäisevänä toimeentulotukena. Tämä koskee ihan kaikkia samalla tavalla. Lapsilisä on sama kaikille. Vahtera siis kauhistelee työttömän viisihenkisen, neljän aikuisen ja yhden alaikäisen perheen saamia tukia, ja siitä hänen kinkeripiirinsä lukijat raivostuvat. Moni raivostujista on kommenteista päätellen itse työtön.

Sen jälkeen Vahtera vertailee pieni- ja keskituloisten asemaa oleskeluluvan saaneisiin turvapaikanhakijoihin. Kuten sanottu, niin hän käytännössä vertailee työttömien etuuksia työssäkäyvien tuloihin. Hän on tarpeeksi härski ottaakseen ivattavaksi jopa työkyvyttämän maahanmuuttajan, eli käytännössä ivaa jokaista nuorena työkyvyttömäksi joutunutta.

Tietenkin Vahtera rääpii myös vastaanottorahaa puutteellisin tiedoin. Hän väittää, että sitä maksetaan riippumatta siitä, kuinka paljon turvapaikanhakijoilla on mukanaan omaa rahaa ja kuinka paljon he saavat kotimaastaan vanhemmiltaan rahaa. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan saapujan omat rahat pienentävät vastaanottorahaa tai eväävät sen kokonaan. Vastaanottorahan määrät löytyvät täältä. Suurimmatkin summat ovat paljon pienempiä kuin toimeentulotuen perusosa.

Vahteran olisi korkea aika päivittää tietonsa, tai oikeastaan hankkia niitä ihan alusta alkaen. Jos minä kirjoittaisin tähän blogiin yhtä huolettomasti faktat sivuuttaen, niin päätoimittaja antaisi nootin. Iltalehdessä lienee toisenlaiset kriteerit.
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasa ... uret-tuet/

On kyllä kerrassaan jännä juttu, ettei Vahtera ole huomannut kotoutumistuen poistuneen vuonna 2015, mutta silti kehtaa suoltaa tuollaista roskaa blogiinsa. Kuten Timonenkin toteaa, Vahteran kannattaisi perehtyä perusasioihin.
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
Doctor Lecter

PaxCow kirjoitti:Vahtera joko valehtelee tai ei ole jaksanut ottaa selvää. No mikäs siinä, tärkeintähän on päästä öyhöttämään... Kummallista on vaan se, että joku uskoo!
Uskon Vahteran tietävän aikas paljon enemmän kuin monen suvakin, joka uskoo sen minkä "uunari" heille syöttää. Vuoroin vieraissa ja kuka uskoo ketäkin.

Kummallisesti taas katsot, että asioiden toisenlainen näkökulma on öyhöttämistä.
Taas ne suuret tuet

”Ulkomaalaisperheelle sosiaalitukea 3 215 euroa + asunto puhtaana käteen.”

Niin sanotut maahanmuuttokriittiset nielevät annoksen sellaisenaan, koska haluavat sen niellä.

Hän puhuu sekaisin oleskeluluvan saaneista ja turvapaikanhakijoista.

Hän vetoaa henkilöimättömiin virkamiestuttaviinsa, joilta on muka saanut yksityiskohtaisia tietoja asiakkaiden saamista tuista.

Yhtä hyvin Vahtera olisi voinut kauhistella kantasuomalaisen, samassa tilanteessa olevan työttömän perheen tukia, jotka ovat täsmälleen samat.

Oikeus työttömyysetuuteen määräytyy työttömyysturvalain mukaisesti ja oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetun lain mukaisesti.

Vahtera siis kauhistelee työttömän viisihenkisen, neljän aikuisen ja yhden alaikäisen perheen saamia tukia, ja siitä hänen kinkeripiirinsä lukijat raivostuvat. Moni raivostujista on kommenteista päätellen itse työtön.

Hän on tarpeeksi härski ottaakseen ivattavaksi jopa työkyvyttämän maahanmuuttajan, eli käytännössä ivaa jokaista nuorena työkyvyttömäksi joutunutta.

Tämä ei pidä paikkaansa, vaan saapujan omat rahat pienentävät vastaanottorahaa tai eväävät sen kokonaan.
http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasa ... uret-tuet/
PaxCow kirjoitti:On kyllä kerrassaan jännä juttu, ettei Vahtera ole huomannut kotoutumistuen poistuneen vuonna 2015, mutta silti kehtaa suoltaa tuollaista roskaa blogiinsa. Kuten Timonenkin toteaa, Vahteran kannattaisi perehtyä perusasioihin.
Lue blogin kommentointi.

Lainauksen alleviivaukset dl

Niin sanotut maahanmuuttokriittiset nielevät annoksen sellaisenaan, koska haluavat sen niellä.

Niin sanotut suvaitsevaiset nielevät tp-hakijoiden kertomuksia sellaisenaan, koska haluavat sen niellä.
- Yksinkertaista. Eikö totta.

Hän puhuu sekaisin oleskeluluvan saaneista ja turvapaikanhakijoista.

Yleisesti ottaen suurin osa kansasta puhuu saapujista pakolaisina, vaikka suurin osa saapujista ei sellaisia ole. Uunari ei heidän kohdallaan tee eroa, vaan vaatii jokaiselle suojelua ja kertoo jokaisen saapujan olevan rikkaus. Miksi uunari nyt erottelee heitä, kun ei sellaista aiemmin ole tehnyt. Useimmiten niputtanut heidät yhteen.
- Lisäksi samankaltaisia kuluja koostuu molemmista ryhmistä ja koska artikkelin pääaihe oli kulut, niin on semantiikkaa ryhtyä saapujien statuksesta niuhottamaan, mutta uunari takertuu oljenkorsiin.

Hän vetoaa henkilöimättömiin virkamiestuttaviinsa, joilta on muka saanut yksityiskohtaisia tietoja asiakkaiden saamista tuista.

Virkamiehiä ei voi tässä yhteydessä henkilöidä, koska he ovat virkavastuussa. Uunari tietää sen, mutta haluaa mitätöidä asian. Lisäksi hän käyttää sanontaa "muka saanut", vaikka ei voida todistaa ettei ole saanut. Uunari kyseenalaistaa vailla parempaa tietoa.

Yhtä hyvin Vahtera olisi voinut kauhistella kantasuomalaisen, samassa tilanteessa olevan työttömän perheen tukia, jotka ovat täsmälleen samat

Suomalaiselle kuuluu se mikä kuuluu, mutta miksi uunari ryhtyy tässä kohdin vertaamaan "saavathan suomalaisetkin". Aivan kuin se oikeuttaisi kaikki muut maailman ihmiset saamaan saman verran. Samalla uunari haluaa väheksyä haittamaahanmuutosta aiheutuneita kuluja, mutta autuaasti unohtaa sen, että nämä kaikki annetut rahat ovat jostain muualta pois. Samalla logiikalla uunari todennäköisesti puolustaa mamujen tekemiä alaikäisten ahdisteluja sekä raiskauksia, koska myös suomalaiset ahdistelevat.
- Uunarin mielestä alaikäisten ahdistelijoita on siis saatava Suomeen lisää. Mielenkiintoista...

Uunari ei myös koskaan pysty esittämään millä tämä kaikki rahoitetaan. Vahteralla on ehdotuksia, ajatuksia. Mutta ne eivät uunarille kelpaa, koska hänen mielestään Vahtera ajattelee väärin.

Vahtera siis kauhistelee työttömän viisihenkisen, neljän aikuisen ja yhden alaikäisen perheen saamia tukia, ja siitä hänen kinkeripiirinsä lukijat raivostuvat.

Taas. Taas uunari puhuu Vahteran tekstin lukijoista alentuvasti. Samaisella logiikalla voin väittää, että uunarin blogia lukevat vain vähämieliset - sellainen oma pikku piiri.

Moni raivostujista on kommenteista päätellen itse työtön.

Onko työttömien kommentointi siis kiellettävä tai asetettava eriarvoiseen asemaan? Lisäksi työttömiä eriarvoistetaan; suomalainen työtön ei pääse monikulttuurin asiantuntijan virkaan, vaan siihen nimiteään somali, koska vain sellainen voi olla monikulttuurinen.
- Uunari syyllistää suomalaisia työttömiä ja katsoo, että he ovat itse syyllisiä tapahtuneeseen. Haittamaahamuuttoon hukatut rahat ovat aina poissa jostain muualta, mm. työttömiltä itseltään, samoin kuin aina sellaisesta paikasta mihin työllistetään (säälistä tai pakosta) "huippuosaaja" Afganistanista.
- Kuten mm. eräskin Helsingin kaupungin virkamies sanoi; maahanmuuttajat (tarkoittaen tiettysti ihquja musulmaaneja) ovat monikulttuurisia ja puhuvat englantia. Väheksyen samalla suomalaisten osaamista, kielitaitoa ja ylistäen afgaanien olevan monikulttuuristeja.
- Siinä tapauksessa kerran Kanarialla käynyt suomalainenkin on monikulttuurinen.

maahanmuuttajille maksetaan kotoutumissuunnitelman ajalta työttömyysetuutta tai toimeentulotukea. Oikeus työttömyysetuuteen määräytyy työttömyysturvalain mukaisesti ja oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetun lain mukaisesti.

Uunari esittää että näin on, mutta ei myöskään kyseenalaista sitä, että miksi näin on ja miksi näin pitää olla. Uunari ei halua puuttua tähän, vaikka se on osa Suomen vetovoimaa ja tulee Suomelle erittäin kalliiksi. Typeryksenä uunari ei edelleenkään näe, että tilanne on kestämätön. Hän on juuttunut siihen, että muut ovat väärässä koska eivät ole samaa mieltä. Lisäksi hän puhuu eri mieltä olevista alentuvasti.

Hän on tarpeeksi härski ottaakseen ivattavaksi jopa työkyvyttämän maahanmuuttajan,

Höpö höpö. Uunari on sairastunut höpsismiin. Vahtera kertoi, että kuka kumma se Somaliassa vainoaa näitä selkäsairaita, kun sieltä saakka pitää tulla Suomeen potemaan. Kuinka moni oiekasti selkässairas ei pääse eläkkeelle - siksi koska siellä on jo joku viemässä etuja. Ei Suomi tarvitse selkäsairasta negridiä yhtään mhinkään, eikä häntä kukaan ole missä eikä koskaan vainonnut, vaan tarinansa on ollut suurta afrikkalaista tarinankerrontaa.
- Nyt uunari pöyristyy kuinka Vahtera haukkuu jo vammaisiakin. Mutta itse on ensimmäisenä moittimassa sitä työttömät kehtaavat tulla kommentoimaan Vahteran blogia ja lukijoiden ryhmä on kinkeripiiri.

Iltalehdessä lienee toisenlaiset kriteerit.

Iltalehti antaa sijaa myös kriittiselle ajattelulle ja siellä saa blogisti olla myös eri mieltä haittamaahanmuutosta. Päinvastoin kuin A-lehdissä. Eikö erilailla ajatteleminen olekaan rikkautta?

Uunari bloggaa Avussa.

Kuka kumma tilaa jonkun Apu-lehden tai ylipäätään mitään A-lehtien lehtiä. Heidän jokaisessa lehdessä, autolehteä myöten, on joku suvakki sotkemassa ja syyllistämässä.
----------------------------------------------
Suomi olisi nyt vauras, turvallinen ja täysin velaton maa, jos emme olisi 80-luvulla menneet mukaan maailmanparannus unelmahöttöön SDPn, Kokoomuksen ja KEPUn johdolla.

Kehitysapu ja pakolaisten maahantuonti on syönyt meidän veronmaksajien varoja 3 miljardin vuosivauhtia viimeiset 37 vuotta.

Kallista humanismia. Ja kaikki tämä vain siksi, koska kehitymaiden vastuu on ulkoistettu Suomelle
PaxCow
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja PaxCow »

Doctor Lecter kirjoitti:Yhtä hyvin Vahtera olisi voinut kauhistella kantasuomalaisen, samassa tilanteessa olevan työttömän perheen tukia, jotka ovat täsmälleen samat

Suomalaiselle kuuluu se mikä kuuluu, mutta miksi uunari ryhtyy tässä kohdin vertaamaan "saavathan suomalaisetkin". Aivan kuin se oikeuttaisi kaikki muut maailman ihmiset saamaan saman verran.
Pointti onkin se, että jos ihminen saa tukea sen verran kuin laki hänelle takaa, niin on melko kummallista nostaa siitä älämölöä. Ei ole kyse siitä, että "kaikilla muilla maailman ihmisillä" olisi tietyt oikeudet, vaan kyse on Suomen laista.
Doctor Lecter kirjoitti:Samalla logiikalla uunari todennäköisesti puolustaa mamujen tekemiä alaikäisten ahdisteluja sekä raiskauksia, koska myös suomalaiset ahdistelevat.
Nyt kannattaa asentaa ne logiikkahärvelit, joilla tällaiseen päätelmään tulit, uusiksi. Se, että puolustaa laillisia yhteiskunnan tukia, on ihan eri juttu kuin että puolustaisi laittomia rikoksia.
Doctor Lecter kirjoitti:Uunari ei myös koskaan pysty esittämään millä tämä kaikki rahoitetaan.
Se ei ollut blogikirjoituksen aihekaan. Hän vain korjasi Vahteran virheitä.
Doctor Lecter kirjoitti:- Uunari syyllistää suomalaisia työttömiä ja katsoo, että he ovat itse syyllisiä tapahtuneeseen.
Mielestäni hän blogissaan on melko äänekkäästi pitänyt työttömien puolta ja vastustanut heidän asemansa heikentämistä. Ks. esim.: http://blogit.apu.fi/uuninpankkopoikasa ... katon-tyo/
Doctor Lecter kirjoitti:Kehitysapu ja pakolaisten maahantuonti on syönyt meidän veronmaksajien varoja 3 miljardin vuosivauhtia viimeiset 37 vuotta.
Tämä Iltalehden blogin kommenteista napattu teksti edustaa sellaista epätarkkuutta, asioiden sotkemista ja ja suoranaista valehtelua, johon ei kannattaisi kenenkään alentua. Viimeisen 37 vuoden aikana ei todellakaan ole mennyt kehitysapuun ja pakolaisiin 3 miljardia per vuosi (kirjoittajan mukaan siis yht. 111 miljardia euroa). Tietysti tuollaisia asioita voi heitellä jossain Iltalehden kommenteissa, mutta että joku vielä tällaisia väitteitä uskoo, niin silloin on kyllä jossain pahasti mätää...
"I do not fear death. I had been dead for billions and billions of years before I was born, and had not suffered the slightest inconvenience from it." - Mark Twain
chadspill
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja chadspill »

Kouvolan hotelli Kantrissa Inkeroisissa veronmaksajien rahoilla ilmaiseksi asuvat turvapaikanhakijat ovat taas tyytymättömiä ruokaan ja hotellin ympärilläkin liikkuu heidän mukaan aivan liikaa autoja ja päivääkään ei sanota (ehkäpä toukokuisella mielenosoituksella ja ainaisella ilmaisen palvelun ja ruoan haukkumisella on jotain tekemistä tämän kanssa):

https://yle.fi/uutiset/3-9714794
Syömälakossa olleet turvapaikanhakijat pettyivät vastaanottokeskuksen lupauksiin: "Mikään ei ole parantunut"

Inkeroisten vastaanottokeskuksen toiminnasta vastaavan johtajan mukaan pyrkimyksenä on kuunnella asukkailta tulevaa palautetta ja kehittää toimintaa.

11.7.2017 klo 16:51

Kouvolassa Inkeroisten vastaanottokeskuksessa on edelleen jännittynyt ilmapiiri toukokuisen mielenilmauksen jäljiltä. Turvapaikanhakijoiden mukaan juuri mikään ei ole muuttunut.

– Olemme sanoneet, että pitäisi tehdä parempaa ruokaa, että lapset söisivät ja kasvaisivat, mutta se ei ole parantunut. Mikään ei ole parantunut, asiat ovat menneet huonosti, eivätkä luvatut asiat ole toteutuneet, tulkkaa Eiham Wali Barkzai isänsä Aimal Wali Barkzain tuntoja.

Turvapaikanhakijat ovat harmissaan myös vastaanottokeskuksen sijainnista. Inkeroisten keskustassa, vanhan hotellin tiloissa sijaitsevan vastaanottokeskuksen pihalla kulkee jatkuvasti autoja, minkä vuoksi lapsilla on hankala leikkiä pihalla.

Iso ongelma turvapaikanhakijoiden mielestä on myös henkilökunnan käytös, joka on heidän mielestään muuttunut kevään mielenilmauksen jälkeen pahemmaksi.

– Jos pyydämme jotain, sanotaan, että on kiire, eikä meillä ole aikaa, tule myöhemmin. Jos sanomme moi tai huomenta, meille ei vastata vaan kävellään pois.

Vastaanottokeskus: Keskustelua lisätty

Hoivapalvelu Metsätähti Oy:n vastaanottokeskustoiminnasta vastaava johtaja Markku Pikkarainen sanoo luottavansa vastaanottokeskuksen työntekijöiden ammattitaitoon. Pyrkimyksenä on kuunnella asukkailta tulevaa palautetta herkällä korvalla ja kehittää toimintaa.

Asukaskeskustelutilaisuuksia lisättiin toukokuisen mielenilmauksen jälkeen.

– Olemme tiedottaneet asukkaille uudestaan vastaanottokeskustoiminnan reunaehdoista Suomessa. Kerroimme myös esimerkiksi terveydenhuollosta, ja miten ja kuinka nopeasti paikalliset pääsevät erikoissairaanhoidon toimenpiteisiin. Näistä asioista asukkailla oli kysymyksiä, joita pyrimme sitten keskustelun kautta kertaamaan ja avaamaan lisää, Pikkarainen toteaa.

Laitoskeittiölle selvitetään vaihtoehtoja

Inkeroisten vastaanottokeskuksessa toimii edelleen laitoskeittiö.

– Olemme selvittäneet eri vaihtoehtoja yhdessä maahanmuuttoviraston kanssa ja teemme asiasta todennäköisesti lisäpäätöksiä loppukesän aikana, Pikkarainen sanoo.

Maahanmuuttovirastosta tulosalueen johtaja Olli Snellman muistuttaa, että vastaanottolain mukaan on sallittu, että vastaanottokeskus toimii ruokapalvelumallilla. Hänen mukaansa aktiivisia suunnitelmia mallin muuttamiseksi Inkeroisissa ei ole.

Maahanmuuttovirastoon Inkeroisten vastaanottokeskuksen ruokapalvelusta ei ole kantautunut uusia viestejä toukokuun jälkeen eikä kanteluita muutenkaan ole tehty.

Inkeroisen vastaanottokeskuksen kaltaiset mielenilmaukset ovat maahanmuuttoviraston mukaan varsin harvinaisia.
2 200 euroa tienaavalle jää kuukaudessa 10 euroa aiempaa enemmän käteen.
Myös eläkeläisille on luvassa vastaava veronkevennys.
Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski on tyytyväinen 32 000 € kuukausipalkkaansa - "Minusta palkka on hyvä"
...
On Anoi Kaa

Seuraavassa nimimerkki Jejan kirjoitus valhemeedion syövereistä, tämänkertainen venäläinen infosoturi on bongattu valheineen julkaisusta Nykysuomi. Lehdessä on hirveitä valheuutisia ja mielipidekirjoitukset ovat joko hirveiden tappajanatsien(jotka vasemmistoanarkojen mukaan juovat vielä kaljaa ja kiljua päälle, sekä huumeitakin käyttävät pirulaiset vielä kun potkivat viattomia runopoitsuja ja varustavat heidät enkelsiivin).

Tämä valhepropaganda(väärä)mielipidekirjoitus kuulostaa sen verran perustelluilta, että se asentuu tähän:

Näkökulma: Monikultturistien argumentit ja niiden kumoaminen

25.7.2017

Kirjoitin jonkin aikaa sitten blogitekstin, jossa käsittelin monikulturistien käyttämiä argumentteja. Monikultturismilla tarkoitan monikulttuurisen yhteiskunnan tavoittelua, joka kuitenkin käytännössä tällä hetkellä tarkoittaa lähinnä halua sallia massamaahanmuutto kehitysmaista Eurooppaan.

Vaikka monikulttuurisuus sananmukaisesti voi tarkoittaa mitä tahansa kahden tai useamman kulttuurin yhdistelmää (vaikkapa suomalais-ruotsalaista avioliittoa) keskustelu kuitenkin kääntyy lähes aina islaminuskoon. Ainakin minulle sana ”monikulttuuri” tuo ensimmäiseksi mieleen islamin ja sen ongelmat ja näin ajattelee ilmeisesti moni muukin. Silti tai ehkä juuri siksi eräät ovat ottaneet islamin, tuon mahdollisimman suurta toiseutta edustavan kulttuurin, jonkinlaiseksi suvaitsevaisuuden ja monimuotoisuuden toteemiksi.

Seuraavaksi käyn läpi muutamia usein kuultuja puolusteluja ”monikulttuurille” ja erityisesti islamilaiselle pakolaisuudelle, sekä sitä kuinka näihin liittyviä ongelmia koetetaan selittää pois.

”Suomi on aina ollut monikulttuurinen (ja kuitenkaan enää ei eletä Impivaarassa)”

Kumpaakin väitettä kuulee suvaitsevaisilta monikulttuurisuuden puolustajilta, vaikka ne ovat keskenään ristiriidassa. Eli Suomessa on aina ollut monimuotoisuutta mutta kuitenkin olemme niin sisäsiittoisia, että uutta väestöä tarvitaan kiireesti lisää. Yhtä aikaa nämä väitteet eivät voi olla totta. Lähimpänä totuutta on kaiketi se, että Suomessa on kyllä ollut useita heimoja ja murteita, ruotsinkielisiäkin ja saamelaisia tietysti. Suomeen on kyllä tultu useilta suunnilta, mutta ei siinä mittakaavassa kuin nyt. Onhan meillä ollut islaminuskoisia tataarejakin, mutta he ovat tulleet tänne 1800-luvulla, ennen hyvinvointivaltiota, eikä heitä koskaan ole ollut suurta määrää. Yhtä kaikki, etniset suomalaiset ovat muodostaan ehdottoman enemmistön Suomen asukkaista koko tunnetun historian ajan. Kun Suomesta rakennettiin nykyistä hyvinvoivaa ja itsenäistä valtiota, se tapahtui yhtenäisyyden ja ns. talvisodan hengen ansioita eikä minkään ”diversiteetin” voimalla. Vaikka Suomessa on monenlaisia ihmisiä aina ollutkin, ei maamme ole koskaan ollut Yhdysvallat tai Brasilia, Nigerian tai Irakin etnisistä sekamelskoista puhumattakaan. Toivon todella ettei Suomi tule näiden maiden kaltainen koskaan olemaankaan.

”Karjalan evakot.”

Sodissa menetettyjen alueiden väestö oli pakko asuttaa muualle Suomeen. Tätä verrataan joskus nykyiseen siirtolaisuuteen, mutta vertaus ontuu aikakin parista syystä. Ensinnäkin karjalaiset olivat suomalaisia ja Suomen kansalaisia, jolloin oli selvää että heidän isänmaansa otti heistä vastuun etenkin kun he isänmaansa käymän sodan vuoksi olivat kotinsa joutuneet jättämään. Sen sijaan irakilaiset ja afgaanit eivät ole suomalaisia. Heillä ei ole tänne sen suurempaa oikeutta tulla kuin mihinkään muuhunkaan maahan. Lisäksi heidän kotimaidensa kriisit tai muut puutteet eivät millään tavoin ole Suomen syytä. Toisekseen karjalaistenkin asuttamisessa oli varmasti ongelmansa, mutta heitä oli sentään tietty määrä. Kuka tahansa maailman ihminen ei voinut ryhtyä karjalaiseksi evakoksi, kuten nykyään pakolaiseksi tai siirtolaiseksi tullaan. Siinä missä siirtokarjalaisia oli 400 000, on nykyaikana potentiaalisia siirtolaisia miljardeja.

”Ei kaikki muslimit.”(tämä lause opetetaan kai jo päiväkodissa) ”Suurin osa muslimeista on tavallisia.”

Eivät tietenkään kaikki ole terroristeja. Eiväthän kaikki suomalaisetkaan sauno joka lauantai. Ei ole olemassa sata prosenttisia totuuksia, aina löytyy poikkeuksia, mutta joskus on tehtävä johtopäätöksiä asioiden suhteista, muuten maailmaa on vaikea hahmottaa. Joissakin yhteisöissä tietyt tavat tai ominaisuudet ovat yleisempiä kuin muualla.

Joskus suvaitsevaisten kuulee puhuvan ns. ”tavallisista muslimeista.” Keitä he ovat? Länsimaistuneita muslimeja? Eli länsimaisuus on yhtä kuin tavallisuus. Aika eurosentrinen näkemys.

Länsimaistunut, tavallinen tai rauhanomainen, on varmasti ikävää leimautua väkivaltaisten uskonveljien vuoksi terroristiksi. Mutta kuka oikeasti määrittelee tavallisen ja kuka voi tutkia millaista uskonoppia kukin mielessään kannattaa? Ei kukaan.

Varmaa on kuitenkin se, että islamilainen terrori nousee islamilaisista yhteisöistä ja jos islamistiterroristeja halutaan jäljittää, on tarkkailtava kyseisiä yhteisöjä, niin harmillista kuin se joidenkin kannalta onkin. Ikävät tosiasiat täytyy myöntää, muuten niille ei voi tehdä mitään.

”Islam on rauhan uskonto. Terrorismi ei ole oikeaa islamia.”

Siitä mikä on aitoa islamia, kristinuskoa tai vaikkapa sosialismia, voidaan kiistellä loputtomasti. Koraanistakin varmasti löytyy rauhanomaisia opetuksia, mutta oleellisinta on se, mikä tapahtuu käytännössä.

Käytännössä tällä hetkellä maailmassa toimii useita julmia islamistijärjestöjä kuten ISIS, Al Qaida ja Boko Haram, joiden lisäksi on vielä monia ns. yksinäisiä susia. Näiden inspiraationa on Koraanin opetusten kirjaimellinen tulkinta.

Länsimaiset kristityt tai uskonnottomat eivät voi määritellä oikeaa islamia vaan sen tekevät muslimit omilla edesottamuksillaan. Ainakin osa heistä kokee oikeudekseen levittää islamia väkivalloin ja huomattava osa hyväksyy teot hiljaa, eihän näitä tekoja muuten tapahtuisi.

On toki olemassa rauhallisia, suufilaisiksi kutsuttuja, suuntauksia, mutta ne ovat kuitenkin varsin pieniä ja muiden muslimien vainoamia ryhmiä. Ne eivät edusta valtavirtaa, valitettavasti.

Filosofoinnista ei ole apua jos fyysinen todellisuus ei sitä tue. Rauhanomaisista Koraanin kohdista ei ole iloa, jos väkivaltaiset tulkinnat ovat suositumpia.

”ISIS toivoo rajojen sulkemista.”

ISIS-terroristeilla ei ole mitään syytä haluta rajojen sulkemista, sillä heidän tavoitteensa on levittää jihadia mikä onnistuu avointen, ei suljettujen, rajojen ansiosta. Schengenistä ja avoimuudesta huolimatta ISIS nousi Syyriassa ja Boko Haram herättää kauhua Nigeriassa. Sinänsä meidän rajapolitiikkamme ei vaikuta sotiin Lähi-idässä tai Afrikassa, mutta avoimet rajat mahdollistavat sotien vaikutusten leviämisen tännekin.

Jos rajoilla tehtäisiin tarkastuksia eivätkä aivan kaikki saisi vapaasti kuljeskella, voisimme suhtautua myönteisemmin keskuudessamme eläviin siirtolaisiin. Tietäisisimmehän me silloin, että heidän joukostaan on rikolliset seulottu pois ja maahan päästetyt ovat niin sanotusti kunnollista väkeä. Mutta nyt kuka tahansa voi mennä minne tahansa vaikka olisi tehnyt mitä tahansa. Tällainen tietysti herättää pelkoa ja vihaakin kantaväestössä. Ja mitä enemmän kanta(eurooppalaiset) joutuvat pakolaisten mukana tulleita ongelmia sietämään, sitä skeptisemmin he alkavat suhtautua pakolaisiin ylipäänsä. Auttamishalu ja -kyky hupenevat nopeasti.

”Suurin osa terrorismin uhreista on muslimeja.”

Tämä on varmasti totta, onhan islamilaista väkivaltaa luonnollisesti eniten siellä missä on eniten muslimeja (Ja muslimien määrän kasvaessa Euroopassa lisääntyy islamilainen väkivalta täälläkin). Mutta ei kai se, että muslimit tappavat toisiaan kotimaissaan, ole mikään syy antaa heidän tulla tappamaan ihmisiä Eurooppaankin? Ajatus on vähän sama kuin jos valittaisit isännöitsijälle siitä kun naapuristasi leviää asuntoosi tupakan savua ja hän vain toteaisi, että sinun ei pidä siitä välittää, kyllähän tupakoivan naapurin omassa asunnossa varmasti haisee vielä pahemmalta.

Pitääkö naapurin aiheuttamia ongelmia sietää? Pitääkö niiden antaa levitä omaan elinpiiriin? Mielestäni ei pidä.

”Kristitytkin ovat harjoittaneet ristiretkiä ja uskonsotia. Euroopassa on ollut terroria ennenkin. Edelleen suurimman osan rikoksista tekee kantaväestö.”

Kristinuskollakin on tosiaan väkivaltainen menneisyys, mutta oleellista on se, että se tosiaan on menneisyyttä. Uskonsodista on 400 vuotta ja ristiretket käytiin melkein 1000 vuotta sitten. Samaan aikaan islamilainen maailma eli kukoistuskauttaan ja Bagdad oli sivistyksen keskus.

Nykyisin asiat ovat toisin!

Islamilainen maailma on valitettavasti menettänyt menneet hyvät asiansa, mutta onneksi me olemme päässeet vaikeista vaiheistamme yli ja toivottavasti uskonsotien kaltaiset ilmiöt eivät keskuuteemme palaakaan. Kuten olen aiemmassa tekstissäni todennut, eivät menneisyydessä tehdyt pahat tai typerät asiat ole syy sallia pahojen ja typerien asioiden jatkuminen tässä ajassa tai tulevaisuudessa. Sama pätee tietenkin myös kantaeurooppalaisten aiheuttamaan terrorismiin (IRA, Punainen armeijakunta). Ne ovat menneisyyttä! Sitä paitsi niiden luonne poikkesi täysin islamistisesta terrorista. Siinä missä esim. Punainen armeijakunta toimi pääasiassa Saksassa ja kohdisti iskunsa tiettyihin merkkihenkilöihin, pyrkivät islamistit tekemään iskuja joka puolella ja nykyään nimenomaan pehmeisiin eli siviilikohteisiin (konsertit, kahvilat…) Ei tarvitse siis olla pankinjohtaja tai poliitikko. Riittää että olet tavallinen kansalainen, joka ei ole ”antanut pelolle valtaa”. Tämä tekee näiden terroristien toiminnastaan erityisen pelottavaa.

Vaikka historiaa on syytä tuntea, 2000-luvun päättäjien on toimittava ennen kaikkea se mukaan kuinka asiat ovat tällä hetkellä. Ja tällä hetkellä kristinusko on varsin rauhanomainen (ehkä eräitä afrikkalaisia ryhmittymiä lukuun ottamatta). Islamin piirissä sen sijaan esiintyy lukuisia terrorijärjestöjä, jotka toimivat monessa eri maassa ja maanosassa.

Ja sitten se kantaväestön rikollisuus, eli kyllähän Väinämöinenkin… Toden totta, suurimman osan maamme rikoksista tekee kantaväestö, mikä johtuu siitä että se on edelleen ehdoton enemmistö. Se olisikin jo karmea tilanne, jos jokin vähemmistö tekisi absoluuttisesti enemmän rikoksia! Rikollisuus pitää aina suhteuttaa väestöryhmän kokoon. Myös rikosten laatua kannattaa arvioida. Kantasuomalaiset kyllä osaavat tappaa toisiaan, mutta sitä tapahtuu yleensä tietyn porukan sisällä ja usein alkoholilla on osuutensa. Ryyppyremmien väliset tappelut eivät ole verrattavissa massamurhiin. Ja mitä tulee kantasuomalaisten tekemiin joukkosurmiin, kouluampumisiin, on niitä nähty historiassamme kaksi viime vuosikymmenellä eikä niiden trendi ole nouseva. Niiden taustalla ei myöskään ollut mitään järjestöä tai selkeää ideologiaa.

Ja vaikka meillä millaisia massamurhia täällä olisikin, emme me niitä varmasti enempää kaipaisi. Joten ei meidän tule antaa sijaa sellaisille ideologioille, joiden yhteys väkivaltaan on ilmeinen. Tämä tietysti pätee myös väkivaltaiseen äärioikeistoon ja –vasemmistoon.

”Islam on feminismiä, ja kyllähän Suomessakin on raiskauksia ja sukupuolten välistä epätasa-arvoa, esim. palkoissa. ”

Islamilainen laki asettaa naisen miestä huonompaa asemaan mikä kaiketi on syvässä ristiriidassa naisasialiikkeen arvojen kanssa. Islamilaisissa yhteiskunnissa naisen rooli on muutenkin hyvin rajoitettu, esimerkiksi pukeutumisen osalta.

On totta, että Euroopassakin naiset saattavat kokea vääryyttä, mutta ne vääryydet ovat varsin mitättömiä verrattuna naisten ongelmiin muslimimaissa. Esimerkiksi naisten alempaa palkkaa tai puutetta pörssiyhtiöiden hallituksissa ei voi verrata kunniamurhiin, ympärileikkauksiin eikä siihen että eräissä maissa, paitsi kulttuuri, myös jopa laki saattaa sallia raiskatun naisen pahoinpitelemisen ”siveettömänä” (ruoskiminen Saudi-Arabiassa).

Siinä missä kantasuomalainen vaimonhakkaaja ei saa ymmärrystä keneltäkään, saatetaan Afganistanin kaltaisissa maissa vaimon hakkaamista pitää jopa miehen tehtävänä. Suomalaisessa yhteiskunnassa raiskaajaa ei arvosta kukaan, eivät edes toiset vangit vankilassa, kun taas eräissä naisvihamielisissä kulttuureissa joukkoraiskaukset saattavat olla yleistä viihdettä. Tästä esimerkkinä on ns. taharrus game, jota sattuneista syistä on saatu jo Saksassakin kokea.

Kaikissa kulttuureissa on siis pahantekijöitä, mutta se mikä katsotaan pahaksi ja kuinka pahasta rangaistaan, vaihtelee. Jos pojat pienestä pitäen opetetaan siihen, että hunnuttoman naisen saa raiskata, ei pitäisi olla mikään ihme että tällaiset ajatukset heijastuvat käytäntöön. Ja ihmisten liikkuessa myös ajatukset ja arvot liikkuvat. Tulevaisuuden Euroopassa naisilla tulee olemaan suurempiakin huolia kuin miehiä pienemmät eläkkeet.

”Ongelmat johtuvat kantaväestön rasismista ja suvaitsemattomuudesta.”

Rasismi, epäluulo ja ”oikeistopopulismi” ovat varmasti lisääntyneet, eikä se ole mikään ihme kun ottaa huomioon viime vuosien holtittomasta maahanmuutosta aiheutuneet seuraukset. Terroriteot ja lievemmätkin ongelmat ovat arkipäiväistyneet Euroopassa, mitä ei kai kukaan kiistä. Mutta vain harva poliitikko uskaltaa käsitellä aihetta. Siksi ne harvat, oikeistopopulistit, saavat aiempaa enemmän kannatusta. Epäluuloisuus ja rasismi ym. mainitut ilmiöt ovat seuraus eivätkä syy. Eurooppalaisten asenteet eivät ole synnyttäneet ääri-islamia. Syyriassa, Irakissa tai Nigeriassa ei taatusti tiedetä juuri mitään Jussi Halla-ahosta tai Euroopan kansallismielisistä puolueista, mutta silti näissä maissa jylläävät ääri-islamilaiset ryhmittymät. Koraanin opetukset jihadista ovat paljon vanhempia kuin mikään eurooppalainen maa tai puolue. Eikä eurooppalaisten poliitikkojen tarvitse ”nostaa” islamismia viholliseksi, sillä se on vihollinen aivan omista lähtökohdistaan. Populismi ja rajojen sulkeminen ovat yrityksiä tai keinoja suojautua viholliselta.

Vihaa ja pelkoa vieraita ja varsinkin aggressiivisia vieraita kohtaan esiintyy aina ja kaikkialla, niin Euroopassa kuin muuallakin. Toisaalta rasismi on varmasti lisääntynyt myös siksi, että rasismin käsite on viime vuosina laajentunut.

”Suomalaiset ovat vastuussa Afrikan kurjuudesta sillä orjalaivoissa saatettiin käyttää suomalaista tervaa.”

Ajattelin että tämä voisi olla eräänlainen loppukevennys, mutta vastaan nyt tähänkin väittämään vakavasti (siltä varalta, että joku todella suhtautuu vakavasti tähän orjalaiva-argumenttiin). 2000-luvun suomalainen siis on vastuussa siitä mitä 1700-luvun britti on tehnyt hänen esi-isänsä tervalla? Tällaisella logiikalla kiinalaisen veitsitehtaan työntekijä on vastuussa Suomessa tapahtuvasta puukotuksesta. Tällaisella logiikalla oikeastaan kaikki maailman ihmiset ovat vastuussa kaikesta.

Jos nykyajan suomalaiset ovat vastuussa satoja vuosia sitten eläneiden brittien tai hollantilaisten teoista, vastuu kaiketi perustuu ihonväriin tai kristinuskoon, sillä juuri muuta yhteistä mainituilla kansoilla ei ole. Voidaanko ihmiset laittaa vastuuseen rotunsa tai uskontonsa perusteella? Jos voidaan, niin silloin kai jokainen muslimi on vastuussa islamilaisesta terrorista ja jokainen musta vastuussa afrikkalaissiirtolaisen tekemästä raiskauksesta. Tämän ei pitäisi sopia ainakaan liberaaliin ja yksilökeskeiseen ajatteluun, mutta liberaalien monikulturistien ajatukset ovatkin usein sisäisessä ristiriidassa. Niille leimallista ovat kaksoisstandardit.

Vaikka maamme kannalta on vakava ongelma, ettei tosiasioita kyetä tunnustamaan ja haitallista politiikkaa perustellaan lapsellisilla argumenteilla, on näiden hokemien käsittely omalla tavallaan hauskaa. Kaikkein typerimmät unelmat ”eksoottisesta värinästä” ja ”yksittäistapauksista” on kai jo haudattu, mutta epäilen uusia vielä ilmaantuvan. Niinpä minäkin jatkan niihin vastaamista.

Ps. Suomalaisiakin on viety orjuuteen.

Kirjoittajan nimimerkki: ”Jeja”

LÄHDE: Nykysuomi

Taidanpa olla lukenut melkein jokaisen argumentin tältäkin palstalta! Jotkut saavat nuo argumentit jo äidinmaidosta, eivätkä uskalla ikinä päästää tissistä irti. Tärkeää suvaitsevaisuusoppia opetetaan toki myös koulussa, parhaimmisto valistetaan Treen tiedotusopin laitoksella vai mikä se journalistien aivopesumesta olikaan ja loput hoitaa faktauutiset. Suvaitsevaisuus on hyvin tärkeää, koska ihmisoikeudet ja vain sitä kautta maailma voi olla onnellinen ja hyvä paikka. Ikävä kyllä käytäntö ei tue väitettä, vaan islamilaisuuden leviäminen vain ripottelee paskaa joka puolella maailmaa.

Ja sitten se vitunmoinen ruikutus kaikesta - jos ei kuole tai traumatisoidu yksittäistapauksesta, niin joutuu kuuntelemaan miksei Muhis tai Abdi saa jäädä Suomeen tai miksi Marjaanan lapsen isä Qusai joutuu asumaan vaimonsa luona Bagdadisssa, vaikka hän on käynyt kirkossa kuulemassa turvapaikkajulistuksia sekä kerran nähnyt suomalaisen syövän makkaraa ja se oli hirvittävän rasistinen kokemus. Qusai ei saanut turvapaikkaa, sillä hänen tarinansa oli täyttä lööperiä. Hän sai ilmaisen lennon kotiin ja 1000 euroa palkkioksi, että lähti vapaaehtoisesti(1000€ on raha, mikä näille vapaaehtoisesti lennoille lähteville annetaan, ellei sitten vielä muutakin apua tarvitse). Faktalehdet kertovat meille, että nyt Irakissa hän saattaa kuolla milloin tahansa tai että häntä on tavoiteltu, mutta turhaan.

Olen tässä vähitellen oppinut, että näiden qusiaisten, muhisten, alien ja abdien elämä on vaan se tärkein tietylle porukalle. Monia heitä yhdistää se, etteivät tiedä mitään ahkerasta työnteosta tai markkinataloudesta, kansantaloudesta nyt puhumattakaan. Alit ja Abdit ovat samaa porukkaa. Isoja lapsia koko lauma, joilla isoja äitejä, jotka löytävät rasistisia ilmiöitä ja ympyröitä kaikkialla missä liikkuvat. Ja aiheuttavat vouhotuksellaan lisää inhoa niin heidän hyysäämiä aleja ja abdeja kuin myös itseään kohtaan. Oikeastaan ihan kaikkea kohtaan mitä he edustavat. Eikä sitten valiteta, kun ali löi tai abdi raiskasi siskon(joko oman tai vaimon).
On Anoi Kaa

Mutta mitä ihmeestä tämäkin tilastopiikki voi johtua, islaminuskolla ei ainakaan ole mitään tekemistä asian kanssa!
Tässä jutussa on mielenkiintoista myös toimittaja itse, katso Iitan kuva tarkkaan:

“Lapset luulivat lähtevänsä Lappiin lomalle” – Isä kaappasi Suomesta ulkomaille, kuten käy joka vuosi lukuisille lapsille
Atte ja Iina pääsivät lopulta palaamaan isänsä kotimaasta Afrikasta. Lapsia kaapattiin Suomesta viime vuonna selvästi aiempia vuosia enemmän.
Lapsikaappaukset 29.7.2017 klo 08:04 päivitetty 29.7.2017 klo 17:58
Kuva

Lyhyt lomamatka Lappiin. Niin luulivat Atte, 9, ja Iina, 7, noustessaan isänsä kanssa autoon.

Koulu alkaisi seuraavalla viikolla. Lapset luulivat että isä, Jaafar, halusi näyttää heille paikan, johon liittyi muistoja vanhempien seurusteluajoilta.

Lasten vierailuja isän luona oli juuri alettu pidentää, mutta huoltajuus oli viisi vuotta jatkuneen kiistelyn jälkeen yhä äidillä.

Lapset lähtivät isänsä luo mielellään.

Sitä he eivät arvanneet, että lapsilla oli jo tuolloin uusi elämä järjesteltynä Afrikassa.

Viimeisessä puhelussaan äidilleen ennen matkaa Iina kuitenkin itki. Tällä kertaa äiti ei saanut lohdutettua itkua pois. Oli keskiviikko 8. elokuuta 2012. Kenties Iinalla oli aavistus siitä, että kyse oli muustakin kuin lomasta.

Kahden päivän päästä, perjantaina, Laura lähti käymään lasten isän asunnolla. Verhot olivat kiinni. Lasten ääniä ei kuulunut. Näiden oli määrä palata äidille sunnuntaina.

Laura alkoi aavistella pahinta: Jaafar on ehkä kaapannut lapset.

Sitä Laura, Atte tai Iina eivät vielä arvanneet, että lapsilla oli jo tuolloin uusi elämä järjesteltynä Afrikassa, viiden vuoden valmistelun tuloksena. Laura kävi poliisiasemalla ja sai kuulla, että mitään ei ole tehtävissä. Tapaaminen on vielä sovituissa aikarajoissa, poliisista sanottiin.

Isä teetti afrikkalaiset passit

Jaafarin, Aten ja Iinan tie vei autolla Etelä-Suomesta Lappiin, missä isä kertoi heidän ohittaneen vahingossa oikean risteyksen.

Seuraavaksi lapset saivat kuulla seurueen myöhästyneen laivasta. Matka jatkui Tanskan kautta Ranskaan. Etelä-Euroopassa Jaafar kertoi lapsille heidän eksyneen niin kauas, että he eivät enää ehtisi tapaamisaikana Suomeen.

Lapsikaappaaja on yleensä oma vanhempi

Lapsikaappaus Suomessa: alle 16-vuotias on viety ilman huoltajan suostumusta vakituisesta asuinmaasta ulkomaille tai jätetty sieltä palauttamatta tapaamisen jälkeen.
Lapsen kaappaaja on yleensä oma vanhempi.
1994 Suomi liittyi Haagin lapsikaappaussopimukseen, jonka tarkoitus on turvata lapsen palautus vakituiseen asuinmaahan. Mukana on noin puolet maailman valtioista.
2006 lapsikaappaus kriminalisoitiin Suomessa. Kovin rangaistus on kaksi vuotta ehdotonta vankeutta.
2007–2016 keskimäärin 29 perhettä eli vuosittain tilanteessa, jossa perheen lapsi tai lapsia oli kaapattuna pois Suomesta. Vuonna 2016 näitä perheitä oli 42.
Kaapatut Lapset ry tarjoaa vertaistukea ja neuvoja lapsikaappauksen uhreille.

Lähde: Rikoslaki ja Kaapatut Lapset ry. Yhdistys on koonnut tilastonsa oikeus- ja ulkoasiainministeriöiden tiedoista.

Jaafarilla oli lapsille afrikkalaiset passit, jotka hän oli saanut hankittua Lauran tietämättä. Lasten suomalaisia passeja Laura ei ollut ikinä suostunut luovuttamaan Jaafarille.

Kahta tuntia ennen sovittua tapaamisaikaa Jaafar soitti Lauralle. Kolmikko oli jo Jaafarin kotimaassa Afrikassa. Mies koki olevansa turvassa, ja Atte ja Iina saivat puhua äitinsä kanssa.

– Heille isä oli sanonut, että äiti saa tulla hakemaan heidät sieltä. Se ei ollut niin, Laura toteaa nyt.

Laura teki heti rikosilmoituksen ja keskusrikospoliisi kansainvälisen katoamisilmoituksen.

Aten ja Iinan perhe on yksi niistä perheistä, joiden lapsi tai lapsia on ollut kaapattuna Suomesta ulkomaille viimeisen vuosikymmenen aikana.

Keskimäärin tässä tilanteessa on elänyt vuosittain 29 perhettä vuosina 2007-2016. Ulkomailta Suomeen on ollut kaapattuna samalla aikavälillä keskimäärin 10 perheen lapsia vuosittain.

Kuva
Toisinaan katoamisilmoitus saadaan voimaan niin nopeasti, että lapsi saadaan palautettua kotiin esimerkiksi lentokentältä tai laivalta.

Eräässä tapauksessa vanhempi kiersi maailmaa vuosikausia kaapatun lapsen kanssa, kunnes lapsesta tehtiin katoamisilmoitus. Kun he yrittivät uuteen maahan, viranomaiset ottivat lapsen haltuun ja pidättivät isän.

Aten ja Iinan tapauksessa katoamisilmoituskaan ei ehkä olisi auttanut, sillä he matkustivat isän antamilla uusilla nimillä ja passeilla.

Lapsia kaapataan erityisesti kesällä

Aivan kuin Atte ja Iina, tänäkin kesänä moni lapsi lähtee käymään vanhemman tai vanhempien kotimaassa. Ja aivan kuten he, moni muukin jää palaamatta lomalta. Lapsikaappausten määrä Suomesta on kasvussa.

Aten neljäs ja Iinan toinen luokka piti alkaa kahden päivän päästä Afrikkaan saapumisesta. He eivät tienneet, että kaverit odottaisivat heitä turhaan koko lukuvuoden 2012–2013.

Kaapatut Lapset ry saa eniten ahdistuneita yhteydenottoja aivan kesän kynnyksellä sekä uudelleen koulujen alkaessa. Yhdistys tukee ja neuvoo kaappaus- ja kaappausuhkatilanteessa olevia sekä kansainvälisiä huoltokiistoja käyviä perheitä.

Osa lomalle lähtevistä lapsista tietää määränpään muttei matka kestoa. Tai varsinkaan sitä, että kyse voi olla pysyvästä muutosta.

Esimerkiksi neljä Suomesta Sudaniin vuonna 2006 kaapattua sisarusta varttui lopulta Sudanissa.

Paavo Iisakssonin tytär taas lähti äitinsä kaappaamana Venäjälle 2-vuotiaana vuonna 1997 (siirryt toiseen palveluun) ja kasvoi siellä aikuiseksi.

Jo kaappausuhasta kannattaa ilmoittaa

Aten ja Iinan huoltoa koskevat riidat puhkesivat jo vuonna 2007, kolme vuotta Iinan syntymästä. Lapset eivät olleet koskaan asuneet isänsä kanssa.

Laura puhui kaappausuhasta huoltajuutta ja tapaamisoikeutta koskevissa oikeusistunnoissa. Uhka otettiin todesta ja isän ja lasten tapaamiset rajattiin Suomeen.

Laura ajattelee jälkikäteen olleensa turhan varovainen epäilystensä ilmaisemisessa poliisille, kun hän aavisti kaappauksen tapahtuneen. Hän toivoo, että muut vanhemmat eivät tekisi samoin.

Atte ja Iina saivat Afrikassa aluksi pitää äitiinsä yhteyttä. Jaafarin väärentämien asiakirjojen mukaan lapset asuivat pysyvästi isänsä kotimaassa ja isä oli heidän laillinen huoltajansa.

Pian Jaafar sai tiedon kotimaansa kuulumisesta Haagin lapsikaappaussopimukseen.

Tämä oli käännekohta.

Jaafar tajusi, että viranomaisella on mahdollisuus palauttaa lapset Suomeen. Tämän jälkeen Atte ja Iina saivat puhua äitinsä kanssa puhelimessa enää hyvin vähän.

Tyypillisin kaappaussyy: vanhempi haluaa kotimaahan

Hyvin ehdoton ihminen, Laura kuvailee lastensa isää. Laura ja Jaafar olivat tunteneet toisensa 18 vuotta kaappauksen tapahtuessa vuonna 2012. Vanhemmat olivat aina eläneet etäsuhteessa.

Isä ei halunnut lasten puhuvan äidinkieltään eikä käyttävän virallisia nimiään. Hän halusi kasvattaa lapset islamilaisen kulttuurin mukaisesti.

Uskonto on tyypillinen taustavaikutin etenkin, kun lapsi kaapataan muslimienemmistöiseen maahan. Myös vanhemman suku voi yrittää vaikuttaa lapsen kasvuympäristöön, ja sukulaiset ovat usein huolissaan erityisesti tyttöjen siveyskasvatuksesta Suomessa. Vanhempaa voidaan arvostella, mikäli hänen lapsensa eivät hallitse islamin perusteita.

Kaappauksen perimmäinen syy on kuitenkin yleensä vanhemman oma halu asua kotimaassaan tai kiristäminen muissa perheeseen liittyvissä asioissa. Uskonto ei juuri koskaan ole ensisijainen kaappaussyy, Kaapatut Lapset ry:n toiminnanjiohtaja Tarja Räisänen sanoo.

Kaappaaja voi vedota kasvatuseroihin tai kokea pelastavansa lapsen Suomessa asumisen tai toisen vanhemman aiheuttamalta uhalta.

Valtaosa kaappauksista päättyy sovintoon

Kaapatut Lapset ry:n tietojen mukaan viime vuonna lapsia oli kaapattuna Suomesta enemmän kuin koskaan sinä aikana, kun lapsikaappaus on ollut rikos. Lapsikaappaus kriminalisoitiin Suomessa vuonna 2006. Viime vuonna kaikkiaan 46 alle 16-vuotiasta lasta tai nuorta oli kaapattuna Suomesta ulkomaille. Heistä 30 vietiin tuon vuoden aikana ja loput aiemmin.

Kuva

Kaapatut Lapset ry:n Räisäsen mukaan lapsikaappausten lisääntyminen johtuu Suomen kansainvälistymisestä. Suomen kansainvälistymiskehitys on kuitenkin alkanut paljon viime vuosia aiemmin, joten tämä ei yksin selitä viime vuoden äkillistä kasvua. Räisänen arvioi, että myöskään turvapaikanhakijoiden lisääntynyt määrä Suomessa ei selitä korkeita lukuja, kun tarkastellaan kaappausten kohdemaita. Hän ei löydä kasvulle täysin tyhjentävää selitystä.

Toisaalta kaappausten ratkaisemiseen on myös enemmän työkaluja kuin menneinä vuosikymmeninä: lapsikaappaus kriminalisoitiin Suomessa vuonna 2006, ja Suomi liittyi Haagin lapsikaappaussopimukseen vuonna 1994. Sopimus antaa raamit viranomaisten yhteistyölle, jonka tarkoitus on turvata lapsen palautus vakituiseen asuinmaahan.

Haagin sopimuksen ulkopuolisissa maissa Suomen viranomaisen sanalla on lähinnä symbolinen merkitys.

Lapsikaappauksen kriminalisointi on ollut Suomessa tehokas ennaltaehkäisykeino. Vanhemmat ovat halukkaampia neuvottelemaan, kun he ymmärtävät mahdolliset rikosoikeudelliset seuraamukset.

Valtaosa lapsikaappauksista päättyy kuitenkin vanhempien sovintoon ilman oikeuden ratkaisua. Siksi Kaapatut Lapset ry ei koskaan kannusta tekemään rikosilmoitusta aivan ensimmäisenä: neuvotteleminen on usein hedelmällisempää kuin toisen vanhemman säikäyttäminen virkavallalla.

Äidit ja isät kaappaavat – tyypillistä tapausta ei ole

Atte ja Iina kokivat vieraan kulttuurin äänekkäänä ja aggressiivisena. Ihan kuin sukulaisetkin riitelisivät koko ajan, he kertoivat äidilleen.

Ensimmäisestä Afrikan kodistaan, isän maatilasta, he kuitenkin pitivät. Yksinkertaista ja kaunista maalaiselämää.

Väkivaltainen koulumaailma Afrikassa järkytti Attea ja Iinaa.
Ilman aaseja, kaneja, kanoja, lehmiä, koiria, kissoja ja lintuja emme olisi selvinneet, lapset sanoivat äidille myöhemmin.

Isä kohteli lapsia hyvin Afrikassa, Laura kokee. Takana oli kuitenkin raju repäisy irti äidistä, kodista, koulusta ja kavereista.

Uudessa koulussa Atte ja Iina pärjäsivät hyvin, mutta väkivaltainen koulumaailma järkytti heitä. Välitunneilla se määräsi, jolla oli vahvimmat nyrkit. Opettajat löivät valtaosaa lapsista, mutta Jaafar oli kieltänyt sen omien lastensa kohdalla.

Lauran ja hänen afrikkalaisen ex-kumppaninsa tapaus olisi vielä kymmenen vuotta sitten ollut tyypillinen esimerkki tyypillisestä kaappauksesta: toinen vanhempi on suomalainen ja toinen ulkomaalainen.

Nykyään tyypillistä tapausta ei enää ole. Vanhemmat voivat olla ulkomaalaistaustaisia tai Suomessa tai ulkomailla asuvia suomalaisia.

Kaappauksia tekevät lähes yhtä paljon äidit ja isät, ulkoasiainministeriön tilastot kertovat.

Suomesta kaapattiin vuosina 2007–2016 eniten lapsia niihin maihin, joista suomalaisilla on paljon kumppaneita: Ruotsiin, Espanjaan ja Viroon. Venäjälle kaapattiin eniten lapsia ennen sen liittymistä Haagin sopimukseen vuonna 2013.

Älä tule, sinä olet kristitty

Lauran kolmas vierailu Afrikkaan oli käänteentekevä. Oli elokuu 2013. Laura ei ollut kuullut lapsistaan kahdeksaan kuukauteen. Lasten palautus ei edelleenkään ollut onnistunut virallisia teitä.

Laura tapasi Afrikassa henkilökohtaisten verkostojensa kautta vaikutusvaltaisen henkilön, joka tympääntyi tilanteeseen.

– Hän sanoi pitävänsä huolen, että lapset löytyvät.

Kaksi kuukautta myöhemmin, lokakuussa, poliisi oli jäljittänyt Jaafarin, Aten ja Iinan lasten palatessa koulusta.

Laura voisi tulla heti hakemaan lapset. Oli torstai, ja perjantaina Laura oli Afrikassa.

Laura ajattelee, että lapset olisi saatu jäljitettyä milloin tahansa edellisten kymmenen kuukauden aikana, mikäli poliisi olisi suhtautunut etsimiseen vakavasti.

Älä tule, älä tule. Sinä olet kristitty, me olemme muslimeja. Älä vie meitä Suomeen, lapset hokivat pelokkaan oloisina.

Runsaan vuoden ajan lapsille oli toistuvasti kerrottu, että äiti vie heitä väärään uskoon.
Laura oli tiennyt varautua siihen, että Atte ja Iina eivät olisi enää samassa mielentilassa kuin heidän tavatessaan viimeksi vuosi sitten. Nyt isästä oli tullut heidän tukensa ja turvansa. Runsaan vuoden ajan heille oli toistuvasti kerrottu, että äiti vie heitä väärään uskoon.

Tosiasiassa Laura oli aina ajatellut, että lapset saavat valita oman tiensä varttuessaan.

Ensimmäinen halaus purki jännitteen äidin ja lasten väliltä. Yhteenkuuluvuus tuli selkärangasta.

Suomeen palaaminen herätti lapsissa aluksi ristiriitaisia reaktioita. Mitä oikein oli tapahtumassa, Atte ja Iina ihmettelivät. Käsiraudoissa viedyn isän kohtalo pelotti.

Seuraavana päivänä kolmikko lensi Pariisin kautta Helsinkiin. Lento Charles de Gaullen kentälle myöhästyi.

– En ole ikinä nähnyt lasten juoksevan niin kovaa, Laura muistelee hymyillen koneenvaihtoa.

Pakettiautot pelottivat pitkään

Kotitalon lähestyessä lasten kysymystulva oli loputon. Onko meillä vielä samat huoneet ja vaatteet? Milloin päästään urheiluharjoituksiin? Onko meillä sama auto?

Ja ennen kaikkea: ovatko kivet vielä tallessa? Ensi töikseen kotiin palatessaan Atte, 10, ja Iina, 9, syöksyivät etsimään kivet, jotka he olivat piilottaneet uuden kotitalon pihaan 14 kuukautta aiemmin. Riemu oli valtava.

Kolme ja puoli vuotta sitten päättynyt kaappaus jätti jälkensä Atteen ja Iinaan. Vasta viime aikoina he ovat uskaltaneet liikkua kodin ulkopuolella yksin.

Atte on nyt 14 ja Iina 12 vuotta vanha. Lapset pelkäsivät pitkään pakettiautoja, joista heitä oli peloteltu Afrikassa. He tiesivät myös palatessaan hämmästyttävän paljon GPS-paikannuksesta.

Laura toivoo, että Atte ja Iina voisivat tulevaisuudessa keskustella isänsä kanssa ja saada realistisen käsityksen tämän hyvistä ja huonoista puolista.

"Olen sanonut lapsille, että isä teki tämän vain koska rakastaa teitä."

– Olen sanonut heille, että isä teki tämän vain, koska rakastaa teitä, Laura sanoo.

Kaappausajan traumojen ilmeneminen murros- ja aikuisiässä on tyypillistä, toteaa puolestaan Kaapatut Lapset ry:n toiminnanjohtaja Tarja Räisänen. Syrjäytyminen, mielenterveysongelmat, itsetuhoisuus, päihteiden liikakäyttö ja kykenemättömyys parisuhteisiin ovat tällaisia vaikeuksia.

Toisaalta, myös anteeksianto ja tasapainoinen aikuisuus ovat mahdollisia, kuten Nora Sayyad kuvaa opinnäytetyössään (siirryt toiseen palveluun). Sayyad sisaruksineen kaapattiin lapsina Lähi-itään.

Aten ja Iinan kaappauksen tutkinta ei ole edennyt, sillä Jaafar ei ole tullut Suomeen poliisin kuulusteltavaksi. Kotimaassaan Jaafar sai lapsikaappauksesta useita lieventäviä asianhaaroja sisältäneen tuomion, kolmisen kuukautta ehdollista vankeutta.

Tavallisesti seurauksena Suomessa on ehdollinen tuomio tai sakkoja.

Puhuminen ja puolison tunteminen ennaltaehkäisee

Miten lapsikaappauksia voitaisiin ennaltaehkäistä ja hoitaa sujuvammin? Vanhempien tulisi keskustella avoimesti lapsia koskevista kasvatus- ja asumisasioista jo silloin, kun ongelmia ei ole.

Kansainvälisiä lapsiasioita koskeva apu ja osaaminen tulisi Tarja Räisäsen mielestä keskittää yhdelle viranomaistoimijalle ja yhdelle yhdistykselle.

Nyt vanhemmat saattavat joutua pitkälle soittokierrokselle useita kertoja viikossa: poliisi, sosiaaliviranomainen, ulkoasiainministeriö tai oikeusministeriö ja eri järjestöt. Viranomaisten työrauha häiriintyy ja vanhemmat väsyvät, Kaapatut Lapset ry:n toiminnanjohtaja toteaa.

Tapaamisrajoituksia tulisi määrätä rohkeammin, Laura puolestaan sanoo. Jos näin voidaan välttää lapsikaappaus, rajoitus on pienempi paha kuin yhdenkin lapsen kaappaus, Laura toteaa. Hän toimii vertaistukihenkilönä kaappauksen kokeneille vanhemmille.

Tavallisesti tapaamisrajoituksista on apua, Räisänen arvioi.

Jo kaappausuhasta kannattaa ilmoittaa poliisille ja sosiaaliviranomaisille, Kaapatut lapset ry:n toiminnanjohtaja Tarja Räisänen ohjeistaa.

– Ongelmana on saada poliisit uskomaan ja tekemään ennaltaehkäisevää työtä kirjaamalla asia, Räisänen lisää.

Mökki, maitolasi ja ruisleipää

Sekä kaapattujen että kaappaamattomien lasten vanhemmat unohtavat toisinaan arvostaa aikaa lastensa kanssa, Laura sanoo.

Hän muistaa nyt pysähtyä säännöllisesti asian äärelle. Minulla on lapset. Tämä voisi olla toisin.

Atte ja Iina ovat arvostaneet arkista eloa jo kotimatkasta saakka.

– Palasimme bisnesluokassa Afrikasta, kun emme muita lippuja saaneet. Kun hienoja ruokia tultiin tarjoilemaan, niin 10-vuotias poika kysyi lentoemännältä: saisinko maitolasin ja ruisleipää, Laura naurahtaa Aten pyynnölle.

Aten, Iinan, Lauran ja Jaafarin nimet on muutettu Lauran pyynnöstä perheen yksityisyyden suojelemiseksi.

Tilastot: Kaapatut Lapset ry. Yhdistys on koonnut tilastonsa oikeus- ja ulkoasiainministeriöiden tiedoista.

Korjattu 29.7.2017 klo 15.01: Muutettu jutussa alun perin ollut virke "Viime vuonna kaikkiaan 46 alle 16-vuotiasta lasta tai nuorta kaapattiin Suomesta ulkomaille." Oikea muotoilu on: "Viime vuonna kaikkiaan 46 alle 16-vuotiasta lasta tai nuorta oli kaapattuna Suomesta ulkomaille."
yle
Puhuminen ja puolison tunteminen ennaltaehkäisee
Tota ei olisi kyllä osannut arvata! Yle-jutun opetus: Älä ota islaminuskoista puolisoa.

Katsopas muuten mille tää toimittaja näytti vajaa 2v sitten, kulttuuri vei mennessään ja huppu tuli tämän jälkeen pysyvästi päähän. Eipä kyllä ylen toimittaja&SPR-vaparilta voi muuta paljoa odottaakaan, ovat nääs kutsumusammatteja:

Näkökulma: Avasin lapsuudenkotini ovet yhdeksälle turvapaikanhakijalle jouluna

Juovatko ne pakolaiset kahvia? Tätä tiedusteli mummoni, kun kerroin aikeistani. Sen jälkeen hän iski minulle paketin vaaleaa paahtoa kouraan, kertoo Ylen toimittaja ja SPR:n vapaaehtoistyöntekijä Iita Pirttikoski.
Kotimaa 28.12.2015 klo 13:40päivitetty 28.12.2015 klo 15:49
Kuva

Ylen toimittaja&SPR-vapaaehtoinen Iita Pirttikoski vuonna 2015, ylänurkassa hänen tuore kuvansa eli Iita rikastettuna muslimina - muokkasi OAK.jpg
Ylen toimittaja&SPR-vapaaehtoinen Iita Pirttikoski vuonna 2015, ylänurkassa hänen tuore kuvansa eli Iita rikastettuna muslimina - muokkasi OAK.jpg (157.14 KiB) Katsottu 3385 kertaa
Olenvannottanut vieraita, että mitään ei tarvitse tuoda. Silti peräkonttiin sujahtaa valtava pahvilaatikollinen afganistanilaisia piiraita, suuri suklaakakku, hedelmäpiiras ja sammiollinen irakilaista pastasalaattia.

Äitini antoi muitta mutkitta luvan laittaa lapsuudenkotini neliöt hyötykäyttöön ulkomaanmatkansa ajaksi, joten aattopäivänä kurvaan puolen vuoden aikana tutuksi tulleen hätämajoitusyksikön pihaan. Olin keksinyt edellisenä päivänä kutsua kaksi autolastillista asukkaita viettämään joulua kanssani.

Jännittää. En ole mikään kodinhengetär. Impulssi-Iita ei ehtinyt edes siivota, kun idea tuli niin myöhään. Joulukuusi ja ruokaa sentään on.

Lapset tutkivat Kreikka-magneetteja jääkaapin ovessa – liekö joku tunnistaa maisemia matkalta Suomeen. Aikuiset hämmästelevät valokuvien valkolakkisia ja -hiuksisia ihmisiä. Irakilaismies näyttää kuvia omasta talostaan, autostaan ja koirastaan. Nyt nelihenkinen perhe asuu yhdessä huoneessa.

En ehtinyt hankkia islamin oppien mukaan käsiteltyä halal-lihaa, mutta lohi ja salaatit tekevät kauppansa. Porkkana- ja lanttulaatikko eivät ole varsinaisia hittejä. Mummolle lähtee kaunis kiitos, sillä jälkiruokakahvit maistuivat mainiosti turvapaikanhakijoille. Pakolaisia kun ovat vasta he, joille suojelu on virallisesti myönnetty.

Hautausmaalle askellettaessa harjoitellaan uudehkoa kielituttavuutta. Osoitellaan taivasta, metsää ja meikäläistä. ”Kuu, puu, luu, suu.” Aikuisista kaksi puhuu englantia, ja yksi lapsista osaa jo paljon suomenkielisiä sanoja. Itsekin tiedän arabiaksi paljon hyödyllisiä sanoja kuten shorba (keitto) ja habibi (kulta). Siinäpä ne. Onneksi elekielelläkin onnistuu kysyä viimeisimmillään raskaana olevan naisen kuulumisia. Lapsen sukupuoli ei ole tiedossa. Se on, että tulokas on kova jumppaamaan.

Vaihtoehtona on vartoa portin pielessä, mutta koko kymmenikkömme haluaa sukeltaa pimeässä illassa loistavan kynttilämeren hehkuun. Tuntematon naiskaksikko pysähtyy viisikielisen karavaanimme pariin. Karavaani on hyvillään kohtaamisesta.

Yksi miehistä sytyttää oman lyhtynsä veljelleen, joka menehtyi luotiin. Jälkeen jäi neljä lasta. Mies kyynelehtii lohduttomasti, leveät hartiat vavahdellen, kävellessämme Muhoksen hautausmaan portille. Tunteenpurkaus ei häntä haittaa. Kaunis hetki oli sen arvoinen, mies toteaa kasvojaan pyyhkien.

Nuori mies sai jouluretkelle niskaansa lainatakin, mutta hanskoja aikuiset eivät huolineet. Nyt sitten sulatellaan kätösiä kuuman veden alla. Lapset pelaavat Kimbleä. Yksi vanhemmista kertoo, miten talibanit polttivat hänen poikansa koulun. Samainen poika silmäilee nyt anovasti pikkuveljeni pelikonsolia, joka on pakattu jouluteloille.

Sisarukseni lupasivat laittaa vanhat lelut kiertoon, joten leijona ja vaaleanpunainen nalle saavat uudet omistajat. Isoin lapsista saa kovan paketin. Pidän yksinkertaiset sanat perusmuodoissaan, kun kerron isälle ja pojalle, että nuhjuinen opus on kirja lapsuudestani

Saanpa itsekin yhden lahjan: poskipusun pikkuhurmurilta. Habibi. Monikulttuurinen melu on liikaa talon ainoalle varsinaiselle asukkaalle, ja suvaitsematon Maukki-katti luikkii ulos.

Kyyditsen jouluvieraat kahdessa erässä takaisin Päivärinteen hätämajoitusyksikölle. Kun palaan, toinen aalto on siivonnut koko talon. Jos Maukki suo, niin nämä vieraat saavat käydä useamminkin
yle[/i]
On Anoi Kaa

Tämäkään ei enää yllätä, koska Suomi ei päätä islamilaisista maista tulleiden huonostisopeutuvien ja työttömäksi jääneiden siirtolaisten tai edes laittomasti maassa oleskelevien aiheuttamia kustannuksia, ei kenenkään maahantulleen - NE VAAN TULEVAT!
10.8.2017 klo 8:50
Maahanmuuton menoista paljastui yllätys – laittomasti maahan jääville lisää rahaa

Maahanmuutosta Suomelle aiheutuvat kustannukset eivät ole laskemassa aiemmin ennakoidulla tavalla, käy ilmi valtiovarainministeriön budjettiesityksestä.

VM:n mukaan maahanmuuttomenoja kasvattaa ensi vuonna se, että turvapaikkahakemusten käsittely kestää aiempaa pitempään.

Ministeriö lupaa oikeuslaitokselle lisää rahaa valitusten käsittelyn vauhdittamiseksi.

Ministeriön esityksessä maahanmuuton kustannukset on mitoitettu sen mukaan, että Suomeen tulee ensi vuonna 7000 uutta turvapaikanhakijaa. Se on selvästi vähemmän kuin ennätysvuonna 2015, jolloin hakijoita oli yli 32 000.

Turvapaikkakriisiä edeltäviin vuosiin sekä vuoteen 2016 verrattuna ennusteessa on kuitenkin kasvua. Vuonna 2016 Suomesta turvapaikkaa haki reilut 5 600 ihmistä.

Lisäksi VM ehdottaa, että ensi vuonna otetaan käyttöön uusi valtion korvaus kunnille maassa laittomasti oleskelevien henkilöiden kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin.

Tarkoitukseen ehdotetaan varattavaksi 5,3 miljoonan euron määräraha.
http://www.turkulainen.fi/artikkeli/548 ... isaa-rahaa
Eikä yllätä sekään, että kustannukset eivät ole pienentyneet laskelmien mukaisesti. Ei, vaikka näiden "laskelmissa" ei huomioida kuin suorat kustannukset, ei vaikkapa oikeuslaitoksen, poliisin tai hampilääkärin työpanosta näiden hyväksi. Eikä lasketa myöskään asumistuki- ja työttömyyskorvausjärjestelmän piiriin päässeitä 'kela-gold'-haltijoita, tuskin lasketaan ylempänä Dr Lecterin kirjoituksessa esiin nostettuja rahamääriä.

Vaikuttaa vahvasti sille, ettei yksikään esiin tullut virkamies ole osannut arvioida lähimainkaan maahantulleiden aiheuttamaa kustannusta valtiolle ja kunnille. Olen tosin melko varma, ettei tällaista totuudentorvea virkamiehistä edes löydy, jos joku aikanaan olisikin madonlukuja esittänyt, hänet varmaankin olisi lytätty heti esimiehen ja "asiantuntijoiden" taholta.

Järjestelmä on lisäksi joko tarkoituksella tai "vahingossa" rakennettu niin, että todelliset toteutuneet kustannuksetkin tulevat jäämään ikuisesti hämärän peittoon. Yksittäisten henkilöiden kohdalla tulo-/menolaskenta olisi sentään mahdollista, mutta eipä ole kukaan tällaista tehnyt. Yksityisyydensuoja rajoittaa vaikkapa minua tekemästä moista, mutta mikäli irakilaiset ja somalit ovat kerran niin hyödyllisiä ja "kunnollisia" mitä täälläkin jotkut väittävät ja faktamedia luonut tällaista mielikuvaa arabisyksystä -15 lähtien, niin luulisi heidän tällaisia laskelmia tekevän ja esittävän kera viidakkorumpujen. Elleivät sitten ole niin karmeaa katseltavaa, että imagotappio lähestyisi ääretöntä...

Tämähän se totuus on, vain murto-osaa kantaa oman painonsa useidenkin oleskeluvuosien jälkeen ja Suomen kielen hanskaajatkin taitavat olla vähemmistö. Mitenpä nyt vaikkapa somalirouvat sen kielen kotona oppisivat, heidän opiskelumotivaatiosta en ole luotettavaa tietoa saanut? Kieli olisi kuitenkin se tärkein avain suomalaiseen yhteiskuntaan.
Vastaa Viestiin