Yleinen huumausainekeskustelu sekä pienemmät huumausainerikokset
Mielestäni suurin ongelma on se, että se minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Olen itse sitä ikäpolvea, jolloin huumeita ei ollut näin paljon tarjolla, 90-luvun alussa kun oli teini. Kyllä niitä osa käytti, mutta ei suuressa mittakaavassa "tavalliset" nuoret, enemmän kovisporukka.
Alko käytettiin vkl, mutta yleensä kerran viikossa. . Tosin tuntuu että nykyään otetaan useita kertoja viikossa ajankuluksi, varmaan halvat 24päkit ja mäyrikset vaikuttavat, halpaa ajanvietettä. Sen päälle sitten vielä muutakin.
Käytön haitat eivät näy nuorena niinkään paljon, ainakin itse huomaa alkoholin kanssa. Ei toivu samalla lailla edes yhden illan nakit silmille ottamisesta. Vaikka viihdekäyttö olisi hanskassakin nuorempana, niin haitat tulevat esiin iän myötä. Huumeet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, kuten alkoholikin. Voi tulla masennusta ja väsymystä, jollaista ei nuorempana tullut. Jaksaakan sitä remuta viinankin kanssa parikymppisenä ihan eri lailla.
Etenkin perheen ja huumeitten yhdistelmä ei ole hyvä, vaikka huumeita käytettäisiinkin kun lapset ovat hoidossa. Se vaikuttaa jaksamiseen, pinnaan, kun ei saa levättyä. Lastenhoito ja työ vievät paljon energiaa. Jos lepoaika käytetään päihteisiin, se aiheuttaa uupumusta. Ihan pelkkä alkokin huonontaa yöunta.
Eriasia tietty, jos ei ole perhettä ja lapsia, jää aikaa toipumiseen.
Helposti unohtuu vain tälläiset asiat ja näitä ei nuorena ymmärrä pohtia.
Alko käytettiin vkl, mutta yleensä kerran viikossa. . Tosin tuntuu että nykyään otetaan useita kertoja viikossa ajankuluksi, varmaan halvat 24päkit ja mäyrikset vaikuttavat, halpaa ajanvietettä. Sen päälle sitten vielä muutakin.
Käytön haitat eivät näy nuorena niinkään paljon, ainakin itse huomaa alkoholin kanssa. Ei toivu samalla lailla edes yhden illan nakit silmille ottamisesta. Vaikka viihdekäyttö olisi hanskassakin nuorempana, niin haitat tulevat esiin iän myötä. Huumeet vaikuttavat aivojen välittäjäaineisiin, kuten alkoholikin. Voi tulla masennusta ja väsymystä, jollaista ei nuorempana tullut. Jaksaakan sitä remuta viinankin kanssa parikymppisenä ihan eri lailla.
Etenkin perheen ja huumeitten yhdistelmä ei ole hyvä, vaikka huumeita käytettäisiinkin kun lapset ovat hoidossa. Se vaikuttaa jaksamiseen, pinnaan, kun ei saa levättyä. Lastenhoito ja työ vievät paljon energiaa. Jos lepoaika käytetään päihteisiin, se aiheuttaa uupumusta. Ihan pelkkä alkokin huonontaa yöunta.
Eriasia tietty, jos ei ole perhettä ja lapsia, jää aikaa toipumiseen.
Helposti unohtuu vain tälläiset asiat ja näitä ei nuorena ymmärrä pohtia.
Ei luvattu maa, mutta kyllä täällä kollo liikkuu ja käyttäjiä löytyy. Se, että kokaiinia käytettäisiin pelkästään jossain jetset-piireissä on jo vanha juttu.esmes- kirjoitti: suomi ei taida olla mikään kokaiinin luvattu maa kun ei täällä noita jetset-seurapiirejäkään kauheasti ole.
Tunnen useita. Vois sanoa, että aika saman verran kuin niitä joilla homma ei ole hallussa. Eli mikä sun pointtisi oli?Citizen kirjoitti:En tunne ketään jolla "olisi homma hallussa" joka lotraa brenkun kanssa, vetää savuja tai piriä, essoja tai teemuja tms. Tunnetko sinä?
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
katupoika kirjoitti:Tunnen useita. Vois sanoa, että aika saman verran kuin niitä joilla homma ei ole hallussa. Eli mikä sun pointtisi oli?Citizen kirjoitti:En tunne ketään jolla "olisi homma hallussa" joka lotraa brenkun kanssa, vetää savuja tai piriä, essoja tai teemuja tms. Tunnetko sinä?
Mä taas en tunne ketään huumehien käyttäjää, kenellä se ei vaikuttais asioihin ja homma olis siten suvereenisti hanskassa. Mä en tunne kuin muutaman alkoholin käyttäjän, kenellä alkoholin käyttö olis totaalisen hallinnassa 24/7/365. Tupakoitsijoita en tunne yhtään, kaikille se on ongelma, vaikka eivät sitä myöntäiskään.
Kokonaan raittiit on sitten asia erikseen.
"Remember, the faint-hearted never fucked a pig!" -Brigadier Graeme Lamb (DSF)-
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
katupoika kirjoitti:Ok. Eli sä ja Citizen ette tunne, mä tunnen. Edelleenkään en tosin ymmärrä tän "kyselyn" pointtia..........
Varmaankin homman nimi on siinä, että ihmiset ymmärtäis, että kun tupakan suuhun laittaa, niin siinä se pysyy. Kun huumeilla lähtee leikkimään, niin leikkii sitten helposti koko ikänsä.
Eli ei pitäisi antaa sellaista kuvaa, että on ok vähän viihdekäyttää. Tai että on ok polttaa tupakkaa.
Joo tiedän, että poikkeukset vahvistaa säännön, mutta pääasiassa kukaan ei todellisuudessa hyödy päihteistä tai huumausaineista, joten miksi niitä sitten käytetään?
Puhutaan ihan kummasta asiasta tahansa, tupakasta tai huumeista, niin ei ne varmaan kenenkään elämäntasoa ole merkittävästi nostaneet, vai onko?
Jokainen joka väittää tupakoivansa siksi, että se on vaan niin fiksua tai että pystyy lopettamaan milloin tahansa, mutta silti polttaa, valehtelee.
Samalla lailla ajattelen monesta kamankäyttäjästä. Jännästi ne ketkä vielä kymmenen vuotta sitten hallitsi käyttönsä, on nyt kusessa ja moni käynyt katkolla. Jännästi ne ketkä kymmenen vuotta sitten sanoi pystyvänsä lopettamaan röökaamisen, polttaa edelleen (kuten myös allekirjoittanut)!
Jos lopettaminen olisi helppoa ja kun kerran siitä ei oikeastaan mitenkään hyödy, niin miksi kukaan edes hupikäyttää?
Mä poltan ja juon, koska olen koukussa nikotiiniin ja alkoholiin, jos hallitsisin täysin niiden satunnaiskäytön, en koskaan enää ottaisi savuja tai joisi edes yhtä olutta. Pystyn lopettamaan vaikka kaalin syömisen kokonaan, mutta polttamista tai olutnautintoa en edes puoleksi vuodeksi. Eli ne hallitsevat minua, en minä niitä. Minä hallitsen kaalin syömisen.
Tunnetko katupoika monta käyttäjää, ketkä on vuoden pari käyttämättä ja sitten käyttää vaikka kerran ja taas on vuoden pari käyttämättä jatkaen näin ilman mitään ongelmia?
minusta raja menee siinä että jos työnsä hoitaa ja veronsa maksaa ni se on jokaisen oma asia mitä vapaa-ajalla tekee. suurin osa huumeiden käyttäjistä suomessakin hoitavaa perheensä ja duuninsa mutta rentoutuvat kaljan sijaan jointilla, viinapullon sijaan essolla. enemmän vahinkoa oon nähny satunnaisen viinan juonnin saavan aikaan ku satunnaisen huumeiden käytön. ja edelleen pelkään enemmän humalaisia ku pilvenpolttelijoita.
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Onko tämä sun määritelmä kohtuukäytöstä? Ei vittuilua, vaan ihan rehti kysymys.MotiivitOn kirjoitti: Tunnetko katupoika monta käyttäjää, ketkä on vuoden pari käyttämättä ja sitten käyttää vaikka kerran ja taas on vuoden pari käyttämättä jatkaen näin ilman mitään ongelmia?
Tunnen kyllä ihmisiä, jotka eivät käytä tiettyjä päihteitä, mutta saattavat jonkun tarjotessa, ehkä just kerran vuodessa tai vastaavaa, käyttää vähän ja sitten olla taas pitkän aikaa ilman. Mutta kyllä mun mielestä päihteitä voi käyttää hallitusti ja kohtuudella vaikka ei parin vuoden taukoja aina yksittäisen käyttökerran jälkeen pitäisikään.
-
jamppa
- Andy Sipowich NYPD
^Tollanen ajattelutapa on hyvinkin yleistä huumeista puhuttaessa, ettei niitä muka voisi käyttää hallitusti. Samanlaisia päihteet on kaikki alkoholi mukaanlukien jotkut osaa käyttää kohtuudella ja jotkut ei, se ei vaan jengille mene tajuntaan.
Olette lukinneet itsenne pelon häkkeihin, ja katso, valitatteko nyt vapauden puuttumisesta.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Totta, mutta on taas niitäkin ihmisiä (tunnen henk.koht.) jotka on hommaan alkaessaan valmiita sekoilemaan likimain kaiken muunkin kanssa, eli heti kun homma alkaa, niin se on myös päihde/väärin käyttöä ensimmäisestä hetkestä lähtien...katupoika kirjoitti:Tunnen kyllä ihmisiä, jotka eivät käytä tiettyjä päihteitä, mutta saattavat jonkun tarjotessa, ehkä just kerran vuodessa tai vastaavaa, käyttää vähän ja sitten olla taas pitkän aikaa ilman.
^Tuo ihan vaan sen vuoksi, että ihmiset miettis sitäkin, että se siististi 1-3kerta/v. ei onnistu läheskään kaikilta...
Joillakin onnistuu, useimmilla ei...Mutta kyllä mun mielestä päihteitä voi käyttää hallitusti ja kohtuudella vaikka ei parin vuoden taukoja aina yksittäisen käyttökerran jälkeen pitäisikään.
Varsinkaan jos käyttö on säännöllistä (viikottain-viikojen välein, eikä esim. kuukausien väleillä)...
Itse en henk.koht. tunne kuin yhden (niistä muutamista käyttäjistä), joka pystyy käyttämään (hänkin ainoastaan käyttää pilveä tai lätkää) silloin kun haluaa... Muut tarttuu aina mahdollisuuteen (essot-piri), kun sellainene ilmaantuu, vaikka aineet ei vielä heidän elämäänsä hallitsekkaan.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Kyllä kokkelia liikkuu suomessa yllättävän paljon, ja sitä käyttää juurikin se sama porukka josta iltapäivälehdet kirjoittelee... ns. julkkikset ja wannabejulkkikset ja erilaiset julkisuuden henkilöt...viihdealalla työskentelevä porukka...näyttelijöitä, teeveestä tuttuja juontajia..kansainvälisissä piireissä menestyneitä urheilijoita..
itse asias väittäisin että todelliset rikkaat käyttää vähempi. Toi on harvinainen juttu mikä nyt paljastui. Mutta siis ihan tuolla yöelämässä ravintoloissa sitä vedetään.. on coolia vetää viivoja vippitiloissa...
Itse tunnen muutamia jotk ovat kokkelia käyttäneet, ja on se niin hienoo materiaalia että heidän kertomansa perusteella en yhtään ihmettele kun siihen lopulta jää pahasti koukkuun...pirun addiktoivaa. Presentaatio vahvistuu aivan helvetisti...
itse asias väittäisin että todelliset rikkaat käyttää vähempi. Toi on harvinainen juttu mikä nyt paljastui. Mutta siis ihan tuolla yöelämässä ravintoloissa sitä vedetään.. on coolia vetää viivoja vippitiloissa...
Itse tunnen muutamia jotk ovat kokkelia käyttäneet, ja on se niin hienoo materiaalia että heidän kertomansa perusteella en yhtään ihmettele kun siihen lopulta jää pahasti koukkuun...pirun addiktoivaa. Presentaatio vahvistuu aivan helvetisti...
Niinhän se taitaa mennä ettei suomalaiset piripäät arvosta kolloa korkean hinnan ja lyhyen vaikutusajan takia.katupoika kirjoitti:
Ei luvattu maa, mutta kyllä täällä kollo liikkuu ja käyttäjiä löytyy. Se, että kokaiinia käytettäisiin pelkästään jossain jetset-piireissä on jo vanha juttu.
Piriä suoneen plus pöytäviinaa ja pameja.Mahdollisesti subuja hihaan.
Siinä suomalaista extreme-käyttöä ainutlaatuisimmillaan.
Näinhän se taitaa mennä.pahis kirjoitti: Itse tunnen muutamia jotk ovat kokkelia käyttäneet, ja on se niin hienoo materiaalia että heidän kertomansa perusteella en yhtään ihmettele kun siihen lopulta jää pahasti koukkuun...pirun addiktoivaa. Presentaatio vahvistuu aivan helvetisti...
-
MotiivitOn
- Rico Tubbs
En puhunut niinkään tästä ns. "kohtuukäytöstä", vaan siitä, hallitseeko henkilö aineenkäyttönsä vai aineenkäyttö henkilöä. Kohtuukäyttöä en oikeastaan osaa määrittää puhuttaessa huumausaineista. Jos puhutaan alkoholista, yleisesti kohtuukäytöllä kai tarkoitetaan määrää ja taajuutta, josta ei koidu terveydellisiä haittoja. Alkoholin kohtuukäyttäjä voi minun mielestäni hyvinkin olla alkoholin "orja", eli se yksi iltaolut on vaan pakko saada. Silloin mielestäni olut(alkoholi) hallitsee ihmistä, vaikka kyse onkin kohtuukäytöstä. Ongelma on siinä, että jossain vaiheessa se iltaolut muuttuu kahdeksi iltaolueksi jne. Ja en tietenkään ottanut kysymystäsi vittuiluna.katupoika kirjoitti:Onko tämä sun määritelmä kohtuukäytöstä? Ei vittuilua, vaan ihan rehti kysymys.
katupoika kirjoitti:Tunnen kyllä ihmisiä, jotka eivät käytä tiettyjä päihteitä, mutta saattavat jonkun tarjotessa, ehkä just kerran vuodessa tai vastaavaa, käyttää vähän ja sitten olla taas pitkän aikaa ilman. Mutta kyllä mun mielestä päihteitä voi käyttää hallitusti ja kohtuudella vaikka ei parin vuoden taukoja aina yksittäisen käyttökerran jälkeen pitäisikään.
Otetaan esimerkki omasta elämästäni. Minusta tuntui että katson liikaa televisiota ja että television katseleminen kuluttaa liikaa aikaani. Elin sitten siis vuoden ilman televisiota. Todistaakseni itselleni, että pystyn siihen, enkä ole addiktoitunut esimerkiksi jänskän pänskään 24-sarjaan. Sen jälkeen totesin, että hallitsen TV:n, kun kesken tuotantokauden pystyin lopettamaan suosikkisarjani katsomisen. Nettiä ja kännykkää en hallitse, vaan ne hallitsevat minua.
Jos jokainen huumausaineen (tai alkoholin&tupakan) satunnaiskäyttäjä, joka siis väittää, että hallitsevat päihteiden käytön totaalisesti, tekisi saman tempun, eli olisi sen vuoden käyttämättä mitään päihdettä, uskoisin tähän hallittuun satunnaiskäyttöön.
Mutta kun ihmiset eivät tahdo osata hallitusti satunnaiskäyttää edes hedelmäpeliä, niin en osaa olettaa että huumausaineet olisivat tästä poikkeus.
Eli terminä kohtuukäyttö/viihdekäyttö/satunnaiskäyttö ovat huumeista puhuttaessa helvetin tyhmiä mainoslauseita aikana, jolloin ihmisten omaelämänhallinta tuntuu olevan täysin kateissa.
Totta.jamppa kirjoitti:^Tollanen ajattelutapa on hyvinkin yleistä huumeista puhuttaessa, ettei niitä muka voisi käyttää hallitusti. Samanlaisia päihteet on kaikki alkoholi mukaanlukien jotkut osaa käyttää kohtuudella ja jotkut ei, se ei vaan jengille mene tajuntaan.
Joo, noitahan nyt tietysti on. Jos ihminen ei ole onnellinen tai tasapainossa itsensä kanssa, niin päihteet kyllä antaa sen hyvän olon tai ainakin hautaa kaiken paskan hetkeksi. Mutta kaikki päihteiden käyttäjät eivät tietenkään ole tollasia.Mike Manner kirjoitti:Totta, mutta on taas niitäkin ihmisiä (tunnen henk.koht.) jotka on hommaan alkaessaan valmiita sekoilemaan likimain kaiken muunkin kanssa, eli heti kun homma alkaa, niin se on myös päihde/väärin käyttöä ensimmäisestä hetkestä lähtien...
^Tuo ihan vaan sen vuoksi, että ihmiset miettis sitäkin, että se siististi 1-3kerta/v. ei onnistu läheskään kaikilta...
Kyllä kollo on sellanen status-huume ihan perus kriminaaleillekin. Kun on vähän hoidettu fyrkkaa taskun pohjalle, vähän kultaa kaulaan ja ranteisiin, jne., niin kyllä se kollo siinä huumassa aika äkkiä ohittaa perus-pöhinät.pahis kirjoitti:Kyllä kokkelia liikkuu suomessa yllättävän paljon, ja sitä käyttää juurikin se sama porukka josta iltapäivälehdet kirjoittelee... ns. julkkikset ja wannabejulkkikset ja erilaiset julkisuuden henkilöt...viihdealalla työskentelevä porukka...näyttelijöitä, teeveestä tuttuja juontajia..kansainvälisissä piireissä menestyneitä urheilijoita..
itse asias väittäisin että todelliset rikkaat käyttää vähempi. Toi on harvinainen juttu mikä nyt paljastui. Mutta siis ihan tuolla yöelämässä ravintoloissa sitä vedetään.. on coolia vetää viivoja vippitiloissa...![]()
Ja onhan se puhdas kokaiini helvetin hyvää matskua, mutta sitä ei Suomessa tietenkään tapaa. Suomi-kollokin on parhaimmillaan kyllä ihan hyvää, mutta silti niin vitun kallista ja lyhytaikaista hupia, että amfetamiinin ja subujen asemaa se ei kyllä uhkaa pätkääkään.
Joo, kyllä pöhinät, texit, ynnä muut on se suomalaisten juttu.nidvid kirjoitti:
Niinhän se taitaa mennä ettei suomalaiset piripäät arvosta kolloa korkean hinnan ja lyhyen vaikutusajan takia.
Piriä suoneen plus pöytäviinaa ja pameja.Mahdollisesti subuja hihaan.
Siinä suomalaista extreme-käyttöä ainutlaatuisimmillaan.
Niin. Sun määäritelmä on aika tiukka ja näkemys ihmisistä aika pessimistinen. Viittaan siis tohon, että yhdestä iltaoluesta tulee kaksi ja, että jo yhden iltaoluen juominen on itsensä orjuuttamista alkoholin edessä. Ite lähtisin siitä, että niin kauan kuin jonkun päihteen käyttö ei ole ongelma ihmiselle voidaan puhua kohtuukäytöstä. Oiskohan se ollut Gridlock -leffassa jossa oli helvetin osuva määritelmä päihteidenkäytölle; jos päihteen käyttö rupeaa tuntumaan duunilta, niin se on ongelma. Eli vedät jotain vaikka ei oikeestaan tekis ees mieli, mutta vedät silti, kun tuntuu, että ilmankaan ei oikein voi olla.MotiivitOn kirjoitti:
En puhunut niinkään tästä ns. "kohtuukäytöstä", vaan siitä, hallitseeko henkilö aineenkäyttönsä vai aineenkäyttö henkilöä. Kohtuukäyttöä en oikeastaan osaa määrittää puhuttaessa huumausaineista. Jos puhutaan alkoholista, yleisesti kohtuukäytöllä kai tarkoitetaan määrää ja taajuutta, josta ei koidu terveydellisiä haittoja. Alkoholin kohtuukäyttäjä voi minun mielestäni hyvinkin olla alkoholin "orja", eli se yksi iltaolut on vaan pakko saada. Silloin mielestäni olut(alkoholi) hallitsee ihmistä, vaikka kyse onkin kohtuukäytöstä. Ongelma on siinä, että jossain vaiheessa se iltaolut muuttuu kahdeksi iltaolueksi jne. Ja en tietenkään ottanut kysymystäsi vittuiluna.
Mä tiedän, että mä ainakin tykkään rentoutua ja nollata päätä toisinaan jonkun itelle sopivan päihteen avulla. Päihteet on olleet mulle joskus isokin ongelma ja mun kuulemma pitäisi vetää ihan nollalinjaa, etten "taas ratkea käyttämään". Se on mun geeneissä kuulemma, ja mitä lie. Silti en ole vetänyt nollalinjaa vaan oon nyt vaan tietoisempi mun rajoista. Tiedän, koska hommat on lähellä lähteä hanskasta ja sit jarruttelen vähän.
Omien kokemusteni pohjalta sanoisin, että tärkeintä on tuntea omat rajansa. Mun pää on sellanen, ainakin vielä ennen Siddhartamaista valaistumista, että mä tarviin sitä tiettyä nollausta toisinaan enkä pode sen suhteen pätkääkään huonoa omatuntoa. Mulla on sellanen ohjenuora elämässä, että pyrin aina tekemään sitä mitä todella haluan tehdä, koska oman itteni toteuttaminen tekee mut onnelliseksi. Jos haluan käyttää jotain päihteitä silloin kun mieli tekee, niin käytän. Jos tekee mieli olla käyttämättä, niin en käytä. Voin toisinaan käyttää jotain päihdettä vaikka muutaman kuukauden joka päivä tai lähes joka päivä. Sitten taas saatan olla muutaman kuukauden kokonaan käyttämättä jos ei vaan ole fiiliksiä.
Kaikilla ei tietenkään ole sama, mutta eihän kaikki osaa ajaa autoakaan eikä niitä silti ole kielletty kaikilta vain siksi, että jotkut ei vaan osaa. Lisäksi ihmisen oma mieli on sellainen asia, että jokaisella tulisi olla oikeus päättää itse sen manipuloinnista/tutkimisesta päihteiden avulla. Mä en ite jaksa stressaa ja pohtia koko ajan, että missä menee kohtuukäytön raja ja missä ei. Se on niin henkilökohtaista. Joku ei osaa yhtään, toinen osaa. Mulle riittää vaan oman itteni tunteminen ja rajoissa pysyminen.
Katupoika,
ymmärrän mielipiteesi äärimmäisen yksilönvapauden kannattajan näkökulmasta. "Saan tehdä mitä tahansa mua huvittaa kunhan se ei vaikuta muihin ihmisiin". Kaiken sorttinen dumaaminen ja osoittelu ärsyttää sinua yli kaiken. Teikäläisiä tarvitaan keskusteluissa.
Mutta sitä en silti usko, että kannattaa yltiöpäisesti puhua minkä tahansa pannun sekoittajan puolesta. Jätä se oman ajanttelutapasi mukaisesti kaikkien omaan harkintaan?
Poikkeus vahvistaa säännön Katupoika. Olen varma, että ymmärrät hyvin mitä alupitäen olen tarkoittanut.
Riippuvuuden määritelämä lienee jotain sen suuntaista, että jos joku asia haittaa normaalia elämää (työssäkäyntiä, perhesyhteita, mielenterveyttä jne) voidaan puhua riippuvuudesta.
Ammattilla, yhteiskunnallisella statuksella tai varallisuudella ei ole mitään merkitystä jos joku kertoo "homman olevan hyvin hanskassa". Silloin se todennäköisesti on juuri toisin päin. Rahalla voi mellastaa kaman kanssa pidempään ilman perinteisiä konnuuksia. Mutta minkään kokoinen rahakasa ei pelasta jos kompassin kadottaa totaalisesti.
ymmärrän mielipiteesi äärimmäisen yksilönvapauden kannattajan näkökulmasta. "Saan tehdä mitä tahansa mua huvittaa kunhan se ei vaikuta muihin ihmisiin". Kaiken sorttinen dumaaminen ja osoittelu ärsyttää sinua yli kaiken. Teikäläisiä tarvitaan keskusteluissa.
Mutta sitä en silti usko, että kannattaa yltiöpäisesti puhua minkä tahansa pannun sekoittajan puolesta. Jätä se oman ajanttelutapasi mukaisesti kaikkien omaan harkintaan?
Poikkeus vahvistaa säännön Katupoika. Olen varma, että ymmärrät hyvin mitä alupitäen olen tarkoittanut.
Riippuvuuden määritelämä lienee jotain sen suuntaista, että jos joku asia haittaa normaalia elämää (työssäkäyntiä, perhesyhteita, mielenterveyttä jne) voidaan puhua riippuvuudesta.
Ammattilla, yhteiskunnallisella statuksella tai varallisuudella ei ole mitään merkitystä jos joku kertoo "homman olevan hyvin hanskassa". Silloin se todennäköisesti on juuri toisin päin. Rahalla voi mellastaa kaman kanssa pidempään ilman perinteisiä konnuuksia. Mutta minkään kokoinen rahakasa ei pelasta jos kompassin kadottaa totaalisesti.
Tuo on kyllä aika osuva määritelmä. Suurin osa ihmisistä kuitenkin osaa itse lopettaa tai vähentää päihteiden käyttöä silloin kun huomaa ettei se vaan enää ole kivaa. Itse käytin amfetamiini 10 vuotta suht säännöllisesti, kunnes lopulta kyllästyin sen vaikutukseen. Edes meta ei loppupeleissä tuonut sitä fiilistä minkä se joskus aikoinaan toi. No tulihan siitä lopettamisesta yli vuoden kestävä paska fiilis, mutta en antanut sen häiritä.katupoika kirjoitti:Oiskohan se ollut Gridlock -leffassa jossa oli helvetin osuva määritelmä päihteidenkäytölle; jos päihteen käyttö rupeaa tuntumaan duunilta, niin se on ongelma. Eli vedät jotain vaikka ei oikeestaan tekis ees mieli, mutta vedät silti, kun tuntuu, että ilmankaan ei oikein voi olla.
Kun mietin kymmenen vuoden aikana tapaamiani huumeidenkäyttäjiä, niin suurin osa on vaihtanut päihdykkeensä miedompiin tai lopettanut kokonaan. Lopettaminen ei oikeasti ole niin iso juttu kuin siitä puhutaan. On vain muutamia päihteitä joihin syntyy niin kova fyysinen riippuvuus että lopettaminen ei onnistu pelkällä tsemppaamisella, nimittäin koksu ja herska.
Addiktiossakin on pohjimmiltaan kyse siitä että ihminen antaa itselleen luvan koukahtaa johonkin. Useimmat ihmiset huomaavat sen hetken milloin jonkun aineen käyttö alkaa lähteä käsistä. Silloin mietitään että onko tämä nyt se juttu mitä elämältä haluan, vain olisko parempi lopettaa. On toki olemassa geneettisesti periytyvä päihderiippuvuus, mutta sen kyllä huomaa jo ihan alkoholinkäyttötavoista.
Taitaa olla niin että pepsiin koukahtavat ovat niitä muotikäyttäjiä, eli sellaisia joille se on ensimmäinen "oikea" huume alkoholin lisäksi. Sellaiset taas jotka ovat jo kokeilleet ja käyttäneet paljon muutakin osaavat suhtautua päihteen vaikutukseen paljon objektiivisemmin. Voi punnita aineen hyviä ja huonoja vaikutuksia, pohtia hintalaatusuhdetta. Liiallinen koukuttavuuskin on sellainen ominaisuus mistä kaikki eivät pidä, kun tietävät että nimenomaan pepsistä vierottautuminen on aika ikävä homma.
Tässä vielä selkeyttävä kuva eri aineiden riippuvuuspotentiaalista:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuva:20drugs.gif
Huomatkaa kuinka koukuttavaksi nikotiini luokitellaan siinä. Suurin osa huumeista on selkeästi sen alapuolella.