HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

ei se nauha, mutta se moottori...
Sen äänihän on aina ongelma laitteissa, joissa on sisäänrakennettu mikrofoni, kuten halpismankat ja videokamerat. Sen vuoksi huomautin asiasta jo heti, kun taustanauhaa alettiin tutkia. Siinä voi1si olla yksilöitävissä oleva ääni.1

NIinpä tutkisin naksahdusten lisäksi näiden DENONIN, sanelimen, videokameran yms laitteiden hurinat.
Tämä taitaa olla 527 hz...joka tapauksessa sen saa esiin herzin tarkkuudella.

No, toisaalta monista moottoreista saattaa tulla saman korkuinen ääni,
joten puolustus vetoaisi varmaankin tähän tmv faktaan.

ÄÄNIAMMATTILAISILLE anteeksipyyntö mutkien suoristelusta, mutta jotenkin ajattelin asiaa havainnollistaa.
Itse käyttäisin yhtenä keinovarana myös vaiheen muuttamista, jolloin rajaisin ensin poistettavan äänen ja pyrkisin sen avulla tekemään originaalille vaihevirheen. Siten itse asiassa saisinkin paremmin esiin sen toisen äänen.

Samalla noita kohinoita voisi tarvittaessa kloonata syntyneisiin katveisiiin.
Nythän alaa harrastamaton tipahtaa kyydistä aina kun nauhalta kuuluu jotain yhtäaikaa tai kohina muuttuu.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kiitos, alpoh, luit äänettömän toiveeni.. Tuossa se on, se k-uole. Sitä toivoin, että laittaisit kuvan siitä.

Taidan sittenkin olla jyvällä!

Ensin en tajunnut mikä 'outo suora ääni' kuvissa näkyy. Mutta sehän näkyy! Noitten suorakaiteitten keskilinjassa on kapea, 'etenevä viiru'. Varmaan sen erottaa elävässä äänikuvassa helpommin, tai sitä ei voi olla erottamatta. Mutta sepä se, mistä se tulee??

Muut sanat ja niitten jäljet tajuan nyt paremmin... (mulla on hirmuinen ennakkoluulo, ja mähän en tämmösiä ymmärrä enkä siksi varmaan näekään, vaan kellä silmät on, se näkee..)
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Jos ei ole liikaa vaivaa niin voisitko alpo laittaa sen astaloinnin äänen havainnollistuttena siihen kuole kohtaan. Minkälaisen jäljen se jättää visuaalisesti?
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

alpo holisti kirjoitti:HUPPISTA!

Kuva
JL sanoo murheellisen anovalla laskevalla intonaatiolla: TUU JO AUTTAMAAN (himmeät janat)
AA alkaa puhua voimakkaasti hieman takellellen, hätääntynyt sävy sisältää laskevan trendin:
KU KUULEKSÄKU MUN MIEHENI HUUTAA (kyllä on muuten länsimurteet sairaan nopeita!) (kirkaaat janat)
..
joten palataanpa alkuun...esim
TUU JO AUTTAMAAN/MIAAAAUUU...
sisälsi myös tutkijan vaihtoehdon HUIJAA??? oliko näin..

Palataas tähän mikrofoniin pyhallusääneen:
Tässä komppaan Alpoa 'täysin rinnoin'. Ohessa nauhan alkupuolelta ihan vastaavia mikrofoniin puhallusääniä. Kuva kertoo että ovat vastaavia. Voimme siis olettaa että asia on niin kuten Alpo aikaisemmin edellä esitti

Kuva

Mitään "...AUTTAMAAN" sanaa siellä ei kyllä ole (kuvassasi TUU JO AUTTAMAAN), joten siinä komppaan Tuija niemen ensimmäistä vaihtoehtoa (Tuu jo).

Mietin ensin että tuossa, kuvassani kohta 5; ...HUUTAAhh, Niemikin on tulkinnut tuon mikrofoniin puhallusäänen napsahdukseksi:
0:54Anneli Kuuleksä ku mun mieheni huutaa/
0:56Jukka [napsandus] Öhh/
[kolandus] Ähh/
Mutta tulin siihen tulokseen että Niemi on vain kirjannut väärään järjestykseen, ja että litteroinnissa kyseinen kohta kuuluisi olla: Öhh/[napsandus], [kolandus] Ähh/

ps. Alpo, olitkin näköjään nyt analysoinut sitä kuole-kohtaa jota aikaisemmin kinusin :) , pitäänee huolella paneutua perusteluihisi...(yhtään en vielä ole kerennyt).
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

alpo holisti kirjoitti:
HURINA ja KOHINA:

Kuva
Pitkin nauhaa löytyy outo suora ääni. Sen taajuusalue on kapea n. 530 hz.

Vaikutelmani tässä vaiheessa on, että se liittyy JL:n ääniin. Sitä ei ole, kun ei ole JL:kään.

Onko se nauhuri, vai joutuuko luuri/johto tai HÄKEn pää,
jotenkin kyseisen hurinan aiheuttajan kanssa tekemisiin...?

Yhtäkaikki, HURINAA on ja se näkyy vaikkapa tässä jaksossa:
Kuva
Ensimmäisen kerran ko. hurinan voi havaita nousevan ajassa 1:04
Kelpaisko se langaton rinnakkaispuhelin, sen käyttämä kerrannaistaajuus?
..saapa nähä..
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Etsikääpä nauhalta kaksi identtistä ääntä, jotka ovat tarttuneet nauhalle taustanauhaa koostettaessa.

Ne kun löytyvät, niin rikos on ratkaistu.
pikasso
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja pikasso »

Chili, ei paha kysymys ollenkaan. Sain nauhan kuultavaksi, kiitos, mutta en voi sitä tallentaa tai kuunnella sitä sillä korvalla kuin jokuvaan esimerkkinä tässä.
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

ulkosuomalainen kirjoitti:
jokuvaan kirjoitti
En pitäisi mahdottomana, että osa jousimaisista, kitkaisista ja mekaanisista sirinä-äänistä tulisi lastenhuoneiden jousella varustetuista metallipainikkeista.

Juu, tuota juuri hain. Jos kahvan alla olisi viela ollut vaikka tuoli, niin ettei sita saisi painumaan kuin vahan.

Eivat ilmeisesti kuitenkaan voisi tulla mistaan nauhoituksen apuvalineesta?

Ehdin nyt vilkaista audio-ohjelmastani vähän tarkemmin myös frekvenssianalyysiä ja -editoria (Parametric Filters: Cutoff, Gain, Suppression jne.). Kun rajasin sen edellä mainitun 527-528 Hz:n huminan amplify-kohdealueeksi (muut häivytykseen), en saanut näkyviin mitään erikoista. Laitoin myös EU-elektroniikkalaitteiden huminaneston päälle, mutta muutos ei ollut merkittävä. Täytyy tutkia lisää; aika on kylläkin kortilla.

"Kuole"-käskyn jälkeen on aalloista, spektreistä, taajuuksista ja myös kuulon pohjalta vähän vaikea hahmottaa niitä astaloniskuja (olen kuulevinani niitä kaksi tai kolme; ..."-le"-tavun kohdalla, vähän uhrin viimeisen ...."la-laa":n jälkeen sekä AA:n ähkäisyn kohdalla) . Aaltokäyrässä näkyy zoomattuna pieniä "pampuloita", jotka hautautuvat osin huutoihin. En saa niitä iskuja sen erikoisemmin esiin millään frekvenssinotchilla. Selkein tuplanapsahdus tulee tilanteen jälkeen, jolloin kuuluu (ja näkyy) terävä kaksoisääni, joka erehdyttävästi kuulostaa mankannappulan painallukselta. Tällaisia epäselviä, mitenkään tappeluun tai takkahuoneeseen liittyviä ääniä on nauhalla useita; esimerkkinä häkevirkailijan näppäimistön näpyttely puhelun alkuvaiheessa.

Kuva

P.S. "Kuole"-käsky on siis tuo kuvan ensimmäinen, iso aaltomöykky. Siihen sekoittuu uhrin "A-laa-laa-la-laa" -huutoa. Toisessa möykyssä yhdistyvät uhrin toinen huuto ja AA:n ähkäisy.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

zem kirjoitti: On syytä korostaa, että nimim. Sisotalo välittämäni kopio osasta
Hätäkeskus-nauhoitusta EI OLE VÄÄRENNÖS. On LOUKKAAVAA
väittää, että olisin luovuttanut tämän kunnioittamani nimimerkin ja henkilön
välitettäväksi laajemmalle kuulijakunnalle manipuloidun näytteen.
*poistettu*tm ja tervetuloa palstalle! :)

Itse en pane pahakseni lainkaan, että porukka jakelee nauhasta kopioita, koska minun mielestäni jokaisen pitäisi nimenomaan saada kuulla se alkuperäinen nauha ja muodostaa siitä oma käsityksensä!!! Jo ihan senkin takia, että tämä case on saanut niin paljon mediahuomiota ja toisaalta myös syönyt veronmaksajien rahoja.

Itse toivon, että ainakin tiedostot nimettäisiin siten, että kukaan EI LUULE muokattua nauhaa alkuperäiseksi. Tämä jo ihan esim. siitä syystä, että meillä on jo nyt dilemma kohinan vaihtelusta puhelun aikana ja tässäkin jo yksi teoria on, että joku olisi käsipelillä editoinut nauhaa ennen kuin se on saatettu KKO:hon tai isomman yleisön tietoon.

Tämän palstan tarkoitus on NIMENOMAAN keskustella ja spekuloida syyllisyydestä/syyttömyydestä ja jos osa porukasta erehtyy luulemaan alkuperäiseksi sellaista nauhaa, missä on ääniä esim. voimistettu, niin tällöin on vaara, että moni voisi lähteä "taustanauhateoriaan" mukaan ihan sen takia, että joku on vain tehnyt välissä muutoksia nauhalle, eikä se olekaan alkuperäisessä kuosissaan. Eli ehdottomasti kannatan, että nimim. sisotalo jakaa nauhan haluaville, mutta että nämä muokatut versiot olisivat vaikka eri nimellä tms, niin sitten ei tule vääriä mielikuvia kumpaankaan suuntaan.

Tämä vain oma mielipiteeni ja minusta se palvelee kyllä ihan kaikkia oli "puolesta tai vastaan". :)
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

ulkosuomalainen kirjoitti:selvittaisitteko mahdollisuuksienne mukaan oman versionne alkuperan ja kertoisitte tuloksen taalla (mitaan salaisuuksia paljastamatta). Eli kuunteletteko uskoaksenne siita alkuperaisesta nauhasta poltetun CD:n kopiota.

Mun kuunneltavissa oleva versio ei ole relevantti kun en osaa analysoida sita millaan kohina-tarkkuudella. JOS pystytaan teknisesti osoittamaan, etta Hake-puhelussa on kaytetty nauhoitusta, Annelin peli on kerralla pelattu.
Ainakin minä varjelen lähteitäni. Hätäpuhelun suhteen, tässä vaiheessa, toivoisin muidenkin olevan korrekteja. Lähteet sulkeutuu kerta heitolla kun niitä lähtee avaamaan.

Hätäpuhelun kohdalla asia on ongelmallinen, kun KKO ei aluksi antanut kuulla sitä ja sitten kielsi kopioimisen. Täällä ei uskottu, että olin kuunnellut. Varmuuden vuoksi otin kuvan CD:stä kun työnsin sen kannettavaan. Nyt hätäpuhelu on ainakin Porin käräjäoikeuden arkistossa. Ehkä Porissa noudatetaan todistusten julkisuutta koskevaa lakia ja jaetaan CD:tä kovalla hinnalla.

Niille, jotka epäilevät saaneensa piraattikopion pyydän lähettämään nauha 4.2 Mb s-postiini. Käyn vertaamassa sitä originaaliin. Jos Rock-radiossa olisi annettu lupa olisi maailmoille kajahtanut hyvin lyhyt pätkä Annelin huutoa. Yksityisistä tapaamisista en kerro.

Äänistä teknisesti perillä olevat ihmiset ovat kuulleet kahinaa, josta meilikuvitus tekee taustanauhan. Minä aloitan aivan toisesta päästä. Kuuntelen sitä mikä todella kuuluu, nimittäin Annelin ja Amandan hätä. Näytelty vai todellinen hätä? Niemin tehtävä oli todistaa, ettänäytelty ja siksi hän otti pois amandan huudon. Täällä on minusta Tara vihjailut että on paha kuunnella.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Î En muuten 'vihjaillut', kun olen sanonut, että tekee pahaa kuunnella nauhaa... Ajatellaanpa vaikka kirkaisua, tai Jukan tuskan ääniä, kuolinääniä.

Koska jo se Annelin aloitus on minun mielestäni teeskentelyä, niin inha on vaikutus. En voi olla muuta mieltä. Miksi mitään vihjailisin? Outo on nauha kokonaisuudessaan. Mihinkä se aidolta kuulostava hätä, jos sellaistakin voi kuulla, sitten liittyy, on se mikä tässä joitain muitakin askarruttaa, ei vain minua.

Onpa nauhalla kyse mistä tahansa, niin kukapa sitä mielikseenkään kuuntelisi? Ihmettelen vain.

PS: Jotain diabolista nauhan antiin sisältyy, joka tapauksessa. Yhdenkään ihmisen kuolemisen kuuntelu, kenen tahansa ... uh.. miellyttävää???

Ja jos nauhalla on kyse esityksestä, eli harhaanjohtamisesta, niin... johan se on oikea 'pirun' tekele...(huomaa lainausmerkit, mä en mihinkään 'piruihin' usko..

Ei ole ihme että käsitykset nauhan sisällöstä ja painoarvosta jakautuvat.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Mun postista ja pois mun kannalta aika oleellinen osa tuossa sisotalon lainauksessa, joten tassa uusiksi -- tummennettuna
ulkosuomalainen kirjoitti
Mun kuunneltavissa oleva versio ei ole relevantti kun en osaa analysoida sita millaan kohina-tarkkuudella. JOS pystytaan teknisesti osoittamaan, etta Hake-puhelussa on kaytetty nauhoitusta, Annelin peli on kerralla pelattu. Siksi mina ainakin haluaisin varmistua, etteivat kohinat ole voineet tulla nauhalle jossain myohemmassa vaiheessa.
Mun tarkoitus ei ollut missaan nimessa, etta kukaan paljastaisi lahteitaan -- en itsekaan voi sita tehda. Kun nauhan olisi periaatteessa kuitenkin voinut saada kuultavakseen aika monesta lahteesta--mukaanluettuna vaikka oikeussaleissa sen aanittaneet amatoorit tai ammattilaiset, joku syvakurkku Lehdon porukassa, Finnvoxin studiolla tai joko syyttajan/puolustuksen puolella tai poliisissa, ja sitten tietenkin tuo julkistettu aineisto KKO:n arkistossa -- ma vain toivoin, etta kaikki asiasta vakavasti kiinnostuneet varmistavat sen analysoimansa nauhan alkuperan ja vaikka laittaisivat rastin ruttuun taalla-- tsekattu on.

Tallahan ei ole mitaan merkitysta itse oikeudenkaynnin kannalta -- pelkastaan naille spekuille taalla. Olisi yksi riidanaihe Minfossa vahemman. Syyttajalla on NiceLogin varmuusnauhasta poltettu CD (aud ja wav formaatissa, eri aanenvoimakkudella tuotettuna.)
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

OK TM

Täytyy tarkentaa...Enpä saanut uudestaan suodatettua, tuota JL:n lauseen loppua.

Mutta tässä vielä huomioita:
Kuva
TUU JO sanotaan jo ennen AA:n puhetta, joka on tässä leikattu pois.
Hälyn alla jatkuu JL:¨n tavu joka on kääntynyt AAAA:ksi,
Vokaali on pitkä enkä toistaiseksi pysty toteamaan, miten se jatkuisi.

JV, käyttämälläsi laitteella voi olla haasteellista purkaa tai etsiä kuvajaista hurinasta.

Kuva
Tässä on maalattu ko. kohdat, jolloin kops ja naps tulevat esiin.

Kuva
Tässä sama yhdistettynä äänenvoimaan.
Oikeanpuoleisin "KAKSOIS SNAPSIN" terävyys ilmenee myös siinä.

ja siitä tulikin mieleen, että taitaa olla Snapsin aika.

PS.
todettakoon liikaa innostuville:
Nauhalla on runsaasti erilaisia napsahduksia ja syyttäjällä on täysi työ torjua,
etteikö joku niistä olisi tuntemattoman HM:n aikaansaannoksia...
rantakoski
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja rantakoski »

Joo, varmaan, ehkä, mutta perustavanlaatuinen ongelma on se ettei huppari tuota mitään inhimillisiä ääniä, vaikka hänen pitäisi, kuten kaksi muuta pääosassa olevaa. Oliko huppumies yli-inhimillinen? Varmaan luonnollisempi selitys on ettei huppumiestä ollut ollenkaan.
Konsta Apeli
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Konsta Apeli »

Kelpaisiko ehdotus: Se Alpon kaipaama hurina lähtee jommasta kummasta kodinkoneesta keittiössä; jääkaapista tai pakastimesta. Pienet vaihtelut selittyisivät myös sillä kun tyttö liikkuu piuhojen sallimissa puitteissa takkahuoneen suuntaan.

En muuten ole saanut vielä vinkkiä mistä tämän nauhan saisi.
Ceterum Censeo
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
Vastaa Viestiin