Olen itse pitänyt oletuksena, että surmaaja olisi loukannut itsensä lähtiessään. Tuolloin mielentila on varmasti ollut saapumista sekavampi ja kiire kovempi.ltasanomissa 17.7.2007
"Onko poliisilla tekijän dna?
- Se on rikostutkinnallinen asia, jota en kommentoi. On olettama, että tekijä satutti itseään tunkeutuessaan rikkomastaan ikkunasta sisälle, mutta sekin asia on vielä selvittelyn alla, Joutsenlahti totesi.
Tuo Joutsenlahden kommentti minusta viittaa siihen, että surmaajan verta on löytynyt a) uhrista b) surma-aseesta tai c) muualta sisempää huoneistosta, mutta ei ikkunan pielestä.
Minusta on outoa, että tuossakin vielä epäröidään tuota loukkaantumista.
Mikäli tuo loukkaantuminen on missään määrin epävarmaa, on silloin epävarmaa myös se, että poliisilla todella olisi hallussa surmaajan dna.
Itse kyllä uskon, että tuo dna on saatu muusta kuin verestä, mutta silti mieleeni hiipui seuraavaa:
Voisiko olla mahdollista, että tuota ''dna-testausta'' olisi käytetty huijausmielessä?
-Poliisilla on tunne, että tekijä löytyy tietystä piiristä, mutta muuta vihjettä ei ole. Tuon tietyn piirin saaminen tukalaan tilanteeseen muulla konstin on hiukan hankalaa ja tuolla dna-testi pyynnöllä poliisi kuvitteli saavansa jonkun ansaan, ehkä tunnustamaan tai ainakin 'näyttämään' mahdollisen syyllisyytensä?
Mutta hieno suunnitelma epäonnistui, eikä haaviin jäänyt ketään, jolla olisi ollut edes hiiren mentävä aukko alibissa.
Jokuhan kertoili jollain muulla palstalla kuinka omituisin syin testattavia käännytettiin pois testeistä. Oliko kyse siitä, että ilmeisen rennosti ja positiivisesti testaukseen tulevia ei kannattanut ottaa kuvanauhalle ja pulssin mittauksiin?