Mies ja nainen surmattu Kauklahdessa - Espoo 3.2.2013
Re: Mies ja nainen surmattu Kauklahdessa -Espoo 3.2.2013
On valitettavasti totta, etteivät huumeet ole yhtä vaarallisia elimistölle kuin alkoholi, mutta molempien tai jommankumman päihteen pitkäaikainen ja jatkuva käyttö alkaa haitata niin sosiaalista elämää kuin lompakkoakin. Niin addikti kuin alkoholisti saa helposti kenkää duunipaikastaan; enää ei eletä päihdemyönteisiä 60-ja 70-lukuja.
Myös huumeiden vahvuus ja annokset tulevat ajan mittaan suuremmiksi, myös alkoholisti tarvitsee enemmän viinaa, mitä pitemmälle alkoholisoituu. Pitää päästä tiloihin ja käyttäjälle normaaliin oloon.
Rikoksia tehdään vain sen takia että saadaan aineisiin rahaa. Sen myöntää jokainen ajatteleva ihminen. Jo varmasti jokainen on myös nähnyt, mihin päihteiden ja aineiden käyttö lopulta johtaa. Varmastu näkee, ellei kulje laput silmillä.
Vaikka tämäkään nyt ei kuulu oikeastaan tähän asiaan, mutta tulipa sanottua.
Ja kunnon tiloissa tuli tämäkin henkirikos tehtyä.
Myös huumeiden vahvuus ja annokset tulevat ajan mittaan suuremmiksi, myös alkoholisti tarvitsee enemmän viinaa, mitä pitemmälle alkoholisoituu. Pitää päästä tiloihin ja käyttäjälle normaaliin oloon.
Rikoksia tehdään vain sen takia että saadaan aineisiin rahaa. Sen myöntää jokainen ajatteleva ihminen. Jo varmasti jokainen on myös nähnyt, mihin päihteiden ja aineiden käyttö lopulta johtaa. Varmastu näkee, ellei kulje laput silmillä.
Vaikka tämäkään nyt ei kuulu oikeastaan tähän asiaan, mutta tulipa sanottua.
Ja kunnon tiloissa tuli tämäkin henkirikos tehtyä.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Tässä tapauksessa tekijä oli juuri puolisen vuotta katkolla ja vieroitushoidossa, vaan heikoin tuloksin. On monta vuotta vetänyt kaikkea millä pään saa sekaisin. On toki sillä ollut työpaikka, mutta kuka tietää, onko tekijää työpaikallaan näkynyt? Aikaisemmat työpaikat ovat ainakin olleet lyhytaikaisia, ja firmat ovat jääneet kaipailemaan irtainta omaisuuttaan kun tämä "duunari" on häipynyt ryyppyreissuilleen. Pakkohan viinaan ja huumaisiin on ollut rahaa saada!
Ei viinassa mitään pahaa ole jos se ei karkaa lapasesta. Nämä tapaukset koristavat ikävästi tilastoja ja antavat sen kuvan ettei kukaan osaa ottaa sivistyneesti. Tälle tekijälle olisi keltainen jaffa riittänyt oikein hyvin. Laimennettuna.
Olen pahoillani sekä uhrien että tekijän omaisten puolesta. Kärsimystä varmasti molemmilla puolilla.
* * *
Ei viinassa mitään pahaa ole jos se ei karkaa lapasesta. Nämä tapaukset koristavat ikävästi tilastoja ja antavat sen kuvan ettei kukaan osaa ottaa sivistyneesti. Tälle tekijälle olisi keltainen jaffa riittänyt oikein hyvin. Laimennettuna.
Olen pahoillani sekä uhrien että tekijän omaisten puolesta. Kärsimystä varmasti molemmilla puolilla.
* * *
Asia selvä. Heitin tosiaan ihan arvauksena tuon kommenttini huonosta äänieristyksestä.Tähtityttö kirjoitti:Tuo talonyhtiöhän siis kuuluu Espoon vuoden 2006 asuntomessualueeseen, eli talo on siis suhteellisen uusi. Olen itse asunut parissa eri tuon aikakauden asunnossa, ja täytyy todeta että molemmissa on ollut todella hyvä äänieristys.
Niinpä. Surua on surmattujen perheissä, mutta varmasti on surua ja kärsimystä myös tekijän omaisilla. Ei ole helppoa heilläkään.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Tietääkö kukaan, meneekö tällaiset jutut automaattisesti mielentilatutkimukseen?
Teostaan huolimatta tuo murhaaja ei kuitenkaan ole mielestäni ihan täysi idiootti ja mahdollisessa mielentilatutkimuksessa se ehkä pystyisi huijaamaan saadakseen varttihullun paperit, ja samalla siis pienemmän tuomion. Olen joskus huomannut että se pystyy hämäämään ihan tuttuja kevereitakin tosi uskottavasti. Varttihulluna se olisi "hoidossa" 5-6 vuotta ja sitten pilleripurkki taskuun ja kadulle.
Jos se menee elinkautisella, niin käytännössä 12 vuoden jälkeen se voi anoa armahdusta, joka ei tässä tapauksessa takuulla mene ensi kerralla läpi. Toisen kerran se voi anoa armahdusta 14 vuoden jälkeen, ja jos se onnistuu niin lusimista tulee yhteensä 15-16 vuotta. Jokainen vakavampi järjestyshäiriö, karkaamisen yritys tms. pitkittää vapautumista vuodella.
* * *
Teostaan huolimatta tuo murhaaja ei kuitenkaan ole mielestäni ihan täysi idiootti ja mahdollisessa mielentilatutkimuksessa se ehkä pystyisi huijaamaan saadakseen varttihullun paperit, ja samalla siis pienemmän tuomion. Olen joskus huomannut että se pystyy hämäämään ihan tuttuja kevereitakin tosi uskottavasti. Varttihulluna se olisi "hoidossa" 5-6 vuotta ja sitten pilleripurkki taskuun ja kadulle.
Jos se menee elinkautisella, niin käytännössä 12 vuoden jälkeen se voi anoa armahdusta, joka ei tässä tapauksessa takuulla mene ensi kerralla läpi. Toisen kerran se voi anoa armahdusta 14 vuoden jälkeen, ja jos se onnistuu niin lusimista tulee yhteensä 15-16 vuotta. Jokainen vakavampi järjestyshäiriö, karkaamisen yritys tms. pitkittää vapautumista vuodella.
* * *
^Karkaamisen yritykset, huono käytös ym. elinkautisen aikana eivät automaattisesti pitkitä linnassa oloa päivälläkään mutta ne otetaan kyllä huomioon kun vapauttamista harkitaan, kuten myöskin rikoksen raakuus ja julmuus (tässä tapauksessa 2 uhria). Tässä tapauksessa tekijä on syntynyt 1992 joten mikäli ei ole täyttänyt vielä 21 vuotta tälle vuodelle (ennen surmia?) niin 18-20 vuotiaan elinkautinen on 10 vuotta jonka jälkeen voi anoa jo armoa, ts. Helsingin hovioikeus ottaa vapautumisen automaattisesti käsittelyyn, mutta tämä ei tietenkään poissulje sitä, etteikö tekijä voisi joutua istumaan vaikka 25 vuotta jos armoa ei aikaisemmin anneta.
Ja nämä henkirikosjutut eivät automaattisesti mene mielentilatutkimukseen vaan yleensä oikeus määrää mielentilatutkimukseen vastaajan tai syyttäjän pyynnöstä, kuitenkin käytännössä noin 90 prosenttia menee mielentilatutkimukseen ja tässä olen mutu-tuntumalla melko varma että mielentilatutkimukseen oikeus määrää.
Äkkiseltään tulee mieleen vain yksi murha missä mielentilatutkimusta ei vaadittu eikä tehty, Tauno Luukkala Kangasalta joka sai 67-vuotiaana kesällä Pirkanmaan käräjäoikeudessa elinkautisen murhasta, avovaimonsa Raija Juutilan surmannut vuonna 1993 ja avovaimon ruumis löytyi vasta vuonna 1993.
Ja nämä henkirikosjutut eivät automaattisesti mene mielentilatutkimukseen vaan yleensä oikeus määrää mielentilatutkimukseen vastaajan tai syyttäjän pyynnöstä, kuitenkin käytännössä noin 90 prosenttia menee mielentilatutkimukseen ja tässä olen mutu-tuntumalla melko varma että mielentilatutkimukseen oikeus määrää.
Äkkiseltään tulee mieleen vain yksi murha missä mielentilatutkimusta ei vaadittu eikä tehty, Tauno Luukkala Kangasalta joka sai 67-vuotiaana kesällä Pirkanmaan käräjäoikeudessa elinkautisen murhasta, avovaimonsa Raija Juutilan surmannut vuonna 1993 ja avovaimon ruumis löytyi vasta vuonna 1993.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Eihän noita pitkiä elinkautisia ole julkisuudessa viime aikoina ollut muita kun tuo Valjakkalan kolmoismurha...? Ja sehän olisi saanut jo aikaisemminkin armahduksen, vaan kun ei oikein malttanut pysyä talossa. Yhdelle karkureissulle se lähti siinäkin vaiheessa, kun armahduspaperit oli käsittelyssä. Taisi sillä niitä omia lomia muutama olla...
Niin, murhastahan voidaan antaa vuosituomiokin, joka keskimäärin on vähän yli kymmenen vuotta, ja käytännössä siitä joutuu lusimaan viis kuudesosaa. Eli liian nopeesti tuo vapaalla kulkisi, jos vuosituomiolla pääsisi.
Tuo tekijä täyttää muuten toukokuulla 21, eli nyt on vielä 20v.
* * *
Niin, murhastahan voidaan antaa vuosituomiokin, joka keskimäärin on vähän yli kymmenen vuotta, ja käytännössä siitä joutuu lusimaan viis kuudesosaa. Eli liian nopeesti tuo vapaalla kulkisi, jos vuosituomiolla pääsisi.
Tuo tekijä täyttää muuten toukokuulla 21, eli nyt on vielä 20v.
* * *
^Tuo olikin esimerkitapaus että kaveria voidaan (jos täysipäinen on) pitää linnassa vaikka 25 vuotta tai loppuikä (valitettavasti näin ei käytännössä kuitenkaan tapahdu) pitkäaikaisin elinkautisvanki Pasi Räty istui yhtäsoittoa 22 vuotta, vuosina 1990-2012 ja tappoi noin kuukausi vapautumisensa jälkeen ja sai juuri uuden elinkautisen.
Kuitenkin tämä M.H. voi anoa armoa ja Helsingin hovioikeus nykyisen lain puitteissa ilman hakemustakin käsittelee hänen vapautumistaan (mikäli elinkautisen saa) jo 10 vuoden päästä koska oli siis teon tehdessään alle 21-vuotias. Vuosituomiolla (jos todetaan varttihulluksi, tapoksihan tätä ei saa mikään puolustus käännettyä) istuisi vain puolet, esimerkiksi 12 vuoden vuosituomiosta vapautuisi noin 6 vuoden päästä.
Sen verran tähän tietoiskua että mikäli tekijä saisi vuosituomion vaikka varttihullun papruilla niin senkin maksimipituus on 15 vuotta ja siitä puolet eli 7,5 vuotta istumista.
Toisaalta, on muutamia tapauksia joissa varttihulluksi todettu on tuomittu elinkautiseen hovioikeutta ja korkeinta oikeutta myöten.
Kuitenkin tämä M.H. voi anoa armoa ja Helsingin hovioikeus nykyisen lain puitteissa ilman hakemustakin käsittelee hänen vapautumistaan (mikäli elinkautisen saa) jo 10 vuoden päästä koska oli siis teon tehdessään alle 21-vuotias. Vuosituomiolla (jos todetaan varttihulluksi, tapoksihan tätä ei saa mikään puolustus käännettyä) istuisi vain puolet, esimerkiksi 12 vuoden vuosituomiosta vapautuisi noin 6 vuoden päästä.
Sen verran tähän tietoiskua että mikäli tekijä saisi vuosituomion vaikka varttihullun papruilla niin senkin maksimipituus on 15 vuotta ja siitä puolet eli 7,5 vuotta istumista.
Toisaalta, on muutamia tapauksia joissa varttihulluksi todettu on tuomittu elinkautiseen hovioikeutta ja korkeinta oikeutta myöten.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Tässä tapauksessa odotan ja toivon mahdollisimman kovaa tuomiota. Jotenkin elinkautinenkin tuntuu liian pieneltä. Mielenkiintoista katsoa, miten M.H.:n asianajaja yrittää vakuutella, ettei teko ollut erityisen julma tai raaka. Ja miten hieno ihminen tekijä itseasiassa on. On vaan sattumalta olosuhteiden uhri etc...
Viittaan matlockbn viestiin vuosituomiosta; alle 21-vuotiashan istuisi 12 vuodesta 1/3 osan eli neljä vuotta.
Haluan kuolla luotisateessa suudellen.
Tunsin hyvin tämän surmatun tytön, eikä minä, eikä kukaan hänen kaverinsa ole koskaan kuullut tämän tytön käyttäneen huumauaineita, kuten tämä sairas persoona täällä ja vauva-foorumilla väittää, edes tyttöä tuntematta, keksien valheita omasta sairaasta päästään.
Olen kuullut, että surmattujen omaiset harkitsevat antavansa näiden perusteettomien herjausviestien tutkimisen poliisille.
Olen kuullut, että surmattujen omaiset harkitsevat antavansa näiden perusteettomien herjausviestien tutkimisen poliisille.
Jos todella on näin ettei tämä surmattu tyttö ole huumausaineita käyttänyt eikä sellaisissa porukoissa pyörinyt, niin minun on siinä tapauksessa täytynyt todella pahasti erehtyä henkilöstä. Tarkoituksenihan ei ole missään nimessä ollut herjata ketään, sillä ainakaan itse en koe päihteidenkäyttöä pahana asiana itsessään, vaan osana ihan normaalia nuoruutta.henna92 kirjoitti:Tunsin hyvin tämän surmatun tytön, eikä minä, eikä kukaan hänen kaverinsa ole koskaan kuullut tämän tytön käyttäneen huumauaineita, kuten tämä sairas persoona täällä ja vauva-foorumilla väittää, edes tyttöä tuntematta, keksien valheita omasta sairaasta päästään.
Viimeksi muokannut Gigai, Ma Helmi 11, 2013 11:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä näin on sinulle käynyt, tosin en usko, että vahingossa, vaan olet keksinyt valheita omasta päästäsi, koska sen verran irti todellisuudesta ne ovat.En usko, että sinä edes tunsit surmattua tyttöä tai edes ketään hänet tuntevaa, sinähän olet maininnut, että olet vanhempi henkilö kuin teini, joten eivät tälläiset asiat henkilöstä voi olla sinulle niin hyvin perillä kuin meille hänen ystävilleen. Se on hyvä, että myönnät olevasi ainoastaan näiden kaikkien eri nimerkeillä lähetettyjen herjausviestien takana. Pyytämällä anteeksi vainajien herjaamista omaisilta, sekä tällä palstalla, että vauva-foorumilla, niin uskon, että omaiset ovat valmiit luopumaan asian viemisestä poliisien tutkittavaksi. Tosin en voi sitä varmaksi sanoa, omaiset ovat kuulemma todella järkyttyneitä ja vihaisia tuollaisesta yhden henkilö käymästä parjauskamppanjasta, enkä yhtään ihmettele. Eikö ylläpito puutu tälläiseen valheisiin perustuvaan rikosten uhrien herjaamiseen millään tavoin?Gigai kirjoitti:Jos todella on näin ettei tämä surmattu tyttö ole huumausaineita käyttänyt eikä sellaisissa porukoissa pyörinyt, niin minun on siinä tapauksessa täytynyt todella pahasti erehtyä henkilöstä. Nimeltähän en ole ketään maininnut.henna92 kirjoitti:Tunsin hyvin tämän surmatun tytön, eikä minä, eikä kukaan hänen kaverinsa ole koskaan kuullut tämän tytön käyttäneen huumauaineita, kuten tämä sairas persoona täällä ja vauva-foorumilla väittää, edes tyttöä tuntematta, keksien valheita omasta sairaasta päästään.
En ole väittänytkään tunteneeni tyttöä, tosin en ymmärrä sitä miksi en ikäni puolesta olisi voinut tuntea; nimimerkkisi perusteella oletan sinunkin ohittaneen jo teini-iän. Ja minulla on siis tasan tämä yksi nimimerkki mitä käytän, lisäksi kirjoitin anonyyminä Vauvaan yhden viestin. Tarkoitukseni ei missään nimessä ole ollut herjata ketään enkä kyllä mielestäni ole näin tehnytkään, mutta tietenkin olen pahoillani siitä, jos joku on asian näin kokenut. Mielestäni en ole tyttöä millään tavalla viesteissäni tuominnut, vaan pyrkinyt tuomaan ilmi harmistukseni hänen kokemansa kohtalon johdosta.henna92 kirjoitti:Kyllä näin on sinulle käynyt, tosin en usko, että vahingossa, vaan olet keksinyt valheita omasta päästäsi, koska sen verran irti todellisuudesta ne ovat.En usko, että sinä edes tunsit surmattua tyttöä tai edes ketään hänet tuntevaa, sinähän olet maininnut, että olet vanhempi henkilö kuin teini, joten eivät tälläiset asiat henkilöstä voi olla sinulle niin hyvin perillä kuin meille hänen ystävilleen. Se on hyvä, että myönnät olevasi ainoastaan näiden kaikkien eri nimerkeillä lähetettyjen herjausviestien takana. Pyytämällä anteeksi vainajien herjaamista omaisilta, sekä tällä palstalla, että vauva-foorumilla, niin uskon, että omaiset ovat valmiit luopumaan asian viemisestä poliisien tutkittavaksi. Tosin en voi sitä varmaksi sanoa, omaiset ovat kuulemma todella järkyttyneitä ja vihaisia tuollaisesta yhden henkilö käymästä parjauskamppanjasta, enkä yhtään ihmettele. Eikö ylläpito puutu tälläiseen valheisiin perustuvaan rikosten uhrien herjaamiseen millään tavoin?
Mutta kuten sanottua, ilmeisesti olen todellakin erehtynyt henkilöstä, lähteeni ovat valehdelleet minulle tai sitten olen vain todella pimeä päästäni kun olen saanut tällaisen käsityksen minkä sain, ja pyydän tätä toki anteeksi kaikilta jotka ovat tästä loukkaantuneet.
Viimeksi muokannut Gigai, Ti Helmi 12, 2013 12:33 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Gigaihan kertoo täällä omia näkemyksiä, mielipiteitä ja havaintoja niin kuin monet muutkin foorumille rekisteröityneet. Eihän noissa viesteissä esiinny ripaustakaan herjausta. Turha kuormittaa Suomen poliisin työtä, joka pyörii lähes minimibudjetilla tässä valtiossa.