Ratkeaako Bodom koskaan?

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Tuostakin nyt voisi keskustella, olisiko 40 cm x 48 cm sopivan kokoinen kuukautissuoja. (Luulio)

Itse kun en ole joutunut sellaisia suojia käyttämään, niin olettaisin kuitenkiin tuon olevan melko kookkaan, lähes pöytäliinan kokoinen kuukautissuoja. (Fakta)

Joku muu tarkoitus rätillä on ollut, mutta kun kukaan sitä ei ole tullut kaivanneeksi, niin myös sekin ihmetyttää. (Hölmiö)

Olihan sitä ehdoteltu ties kenelle ja joku taisi sitä käydä tunnistamassakin, joka oli näitä tehnyt enemmänkin, mutta ei ollut rättiä tunnistnut. (Muistio)

Olisiko ollut Gussen tai sepin prätkistä jokun "trasselin" kaltainen riepu, johon olisi kädet voinut huoltohommien jälkeen pyyhkiä. (Arvio)

Saattaa olla myös jonkun muun, samaan tarkoitukseen tarkoitettu räsy, mutta ei ole kehdannut tulla sitä omaksikaan tunnustamaan, jos on ollut tytön kanssa puistikossa kahden. (Luulio)
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Piä halakiaa

Viesti Kirjoittaja Wagner »

Ota Hessu Bodom-superpähkinä hatustasi jo pois, niin maailma pelastuu!
Tai sitten ehkä ei.
Luulisin.
Ken tietää.
:lol:
Sinnalii
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Sinnalii »

Tuon aikaiseksi kuukautissuojaksi se liina ei ole ollut mitenkään poikkeavan kokoinen.
https://oa.doria.fi/handle/10024/4223
Linnunkiikut ja kallen kaulukset : Kotitekoiset kuukautissiteet 1900-luvun alkupuolen Suomessa
Pro gradu,tekijä Sohlman Annukka
Tiivistelmän kolmas kappale:
"Yleisimmin käytettiin virkattuja ja käsin tai neulekoneella neulottuja siteitä. Lisäksi siteitä ommeltiin kankaasta tai vanhoista liinavaatteista. Siteet tehtiin joko itse tai saatiin valmiina sukulaisnaisilta. Siteentekotaito levisi naiselta naiselle, sillä ohjeita ei juuri ollut saatavilla. Siteet olivat suurimmillaan 54 cm pitkiä ja 13 cm leveitä."
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Joo isoiltahan nuo vaikuttivat olevan, mutta kun kyseessä oli kuitenkin 48x40 kokoinen muistaakseni pellavaliina, joka ei niitä kaikkein pehmeimpiä ja imukykyisimpiä ole, niin olisikohan tuon tarkoitus ollut kuukautissuoja.

Pienen pöytäliinan kokoinenhan tuo on ollut.
Sinnalii
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Sinnalii »

Tuo liina taiteltuna on siis ollut 48 cm pitkä ja neljällä kerroksella 10 cm leveä. Eli ihan normaalikokoinen, tuohon aikaan. Pellavahan on nimenomaan pestynä erittäin imukykyinen ja pehmiääkin. Pellavapyyhkeitä ja -laudeliinoja on ihan yleisesti käytössä edelleen. Minullakin on ja ovat kyllä varsin hyviä.

Kun noissa tuon ajan siteissä ei tietenkään ole ollut mitään neppareita tai liimanauhoja, niiden on pitänyt olla pitkiä että pysyvät nukkuessakin kohdillaan. Monestihan ne kiinnitettiin vyötärön ympäri menevään nauhaan. Ei nyt kovin iso tyttö tarvitse olla että vyötäröstä alakautta selän vastaavaan kohtaan tulee puoli metriä.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Hessu52 kirjoitti:Joo isoiltahan nuo vaikuttivat olevan, mutta kun kyseessä oli kuitenkin 48x40 kokoinen muistaakseni pellavaliina, joka ei niitä kaikkein pehmeimpiä ja imukykyisimpiä ole, niin olisikohan tuon tarkoitus ollut kuukautissuoja.

Eikös palttina ole puuvillaa?

Olis varmaan käynyt k-siteeksi, mutta tuskin se kuitenkaan oli, kun oli likainen, siis käyttämättömänäkin.

MP-n puhditusrättikään se ei ollut, koska siinä ei ollut öljytahroja. Käyttötarkoitus jäänee hämäräksi, mahdollisuuksia olisi kuitenkin lukematon määrä. Yksi niistä, aseen suoja, on myös mahdollinen. Esim pitkän veitsen "tuppena" se on voinut olla. Veitsen (tai sastalon) olisi saanut vedettyä ulos avaamatta kääröä ja rullattunahan tuo liina löytyi.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Palttina on pellavaa tai puuvillaa palttinasidoksessa. Mysteeriossa sanotaan, että väri oli valkea. Se viittaisi puuvillaan, joka on pehmeämpää kuin pellava.
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Divide et impera

Tyynyliinassa ei ollut uhrien DNA/RNA-jäämiä.
Ulkopuolisen tahon jäämiä siitä sen sijaan löytyi.
Niiden laatu viittasi siittiölöydöksiin, mikä viittaa rätin kuuluneen miespuoliselle.
8)
8) :) :shock: :? Wag
:shock: :oops: :roll: :evil: Awanha Wäinämöinen laski laulellen vesiä: mieleni minun tekewi, Awaani ajattelewi.
Kalapää sinun, minä päällä pilun, pilu sinun, alla minun"
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

^Jep, ja jos se olisi Irmelin haaruksissa ollut kuukautisten aikaan, siitä olisi iaka todennäköisesti näyte saatu.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^^ Niin - se että ei saatu mitään näytettä, joka olisi voitu liittää uhreihin - ei ole mielestäni itsestäänselvyys, joka poissulkisi - etteikö liina olisi voinut kuulua Irmelille. Sekaverisestä puukosta jääneitä veritahroja ei välttämättä kyetty analysoimaan riittävällä tarkkuudella..

Siittiölöydökset kuukautissiteessä ei ole mikään kummallisuus - vaikka kuukautisuoja kuuluukin naiselle. :shock:
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Oli se Irmeli senverran levoton, että saattaa löytyä mitä hyvänsä, näin oli. :oops:
Oli Pakia, oli Jorea, oli Nisseä ja kädestä pidettiin. Minä sanon että höpö, höpö. :oops:
Oli kuulemma jo Haagassa asuessaan levoton luonteeltaan. :oops:
faku63
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja faku63 »

konsta kirjoitti:
Hessu52 kirjoitti:Joo isoiltahan nuo vaikuttivat olevan, mutta kun kyseessä oli kuitenkin 48x40 kokoinen muistaakseni pellavaliina, joka ei niitä kaikkein pehmeimpiä ja imukykyisimpiä ole, niin olisikohan tuon tarkoitus ollut kuukautissuoja.

Eikös palttina ole puuvillaa?

Olis varmaan käynyt k-siteeksi, mutta tuskin se kuitenkaan oli, kun oli likainen, siis käyttämättömänäkin.

MP-n puhditusrättikään se ei ollut, koska siinä ei ollut öljytahroja. Käyttötarkoitus jäänee hämäräksi, mahdollisuuksia olisi kuitenkin lukematon määrä. Yksi niistä, aseen suoja, on myös mahdollinen. Esim pitkän veitsen "tuppena" se on voinut olla. Veitsen (tai sastalon) olisi saanut vedettyä ulos avaamatta kääröä ja rullattunahan tuo liina löytyi.
Eikös siitä löytynyt aikoinaan huulipunaan ja kahviin viittavia jälkiä, lehtivihreää, mällit, veripisaroita oletettavasti(ei tietenkään selvinnyt kenen)ym ym. Ihmerätti sekoittaa pakkaa. Teltastakin DNA saadaan "sieltätäältä". Ei tää kyllä luottamusta herätä tutkijoita kohtaan, jos DNAta saadaan jostain perhanan fossiiili luistakin
Parempi myöhään, jos silloinkaan,,,,,,,
Wagner
Adrian Monk
Viesti:

Raatoyrtti remuaa jälleen...

Merivuokko kirjoitti::oops:
Oli se Irmeli senverran levoton, että saattaa löytyä mitä hyvänsä, näin oli. :oops:
Oli Pakia, oli Jorea, oli Nisseä ja kädestä pidettiin. Minä sanon että höpö, höpö. :oops:
Oli kuulemma jo Haagassa asuessaan levoton luonteeltaan. :oops:
Mitähän sinä siitä tietäisit ?
Tuo höpinäsi on jo lähes kuolleen kunnian loukkaamista.
:?
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:oops:
Viimeinen kuva oli kun Irmeli kävele kirkon käytävää hakemaan
ensimmäisenä rippikatkismustaan oli kato aakkosjärjestyksessä
ensimmäisenä...
Haaga oli silloin vielä pieni paikkakunta... :oops:
Ei tartte satuilla...
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Merivuokko kirjoitti::oops:
Viimeinen kuva oli kun Irmeli kävele kirkon käytävää hakemaan
ensimmäisenä rippikatkismustaan oli kato aakkosjärjestyksessä
ensimmäisenä...
Haaga oli silloin vielä pieni paikkakunta... :oops:
Ei tartte satuilla...
Siis kävelikö Irmeli levottomasti siellä kirkossa?
Muista lähdekritiikki!
Vastaa Viestiin