Raija Juutila, Kangasala - katosi 1993, löytyi surmattuna 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
mamma71
Neuvoja-Jack

Re: Raija Juutila, Kangasala

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Mielenkiintoista olisi tietää, mitä tuosta nostosta on kirjattu kirjanpitoon? Sillä sinne on pakko laittaa jokin selitys, jonka verottaja hyväksyy. Jos se on vain "Viron matkaa varten" luulisi siellä näkyvän myös matkakin. Eli se olisi pitänyt firman tililtä maksaa, jos olisi työmatka ollut. Muuten sen joutuu kyllä selittelemään. Jokaisesta maksusta, nostosta ja tilille tulleesta suorituksesta pitää löytyä kuitti. Eli pimeetä "rahaa" ei pysty laittamaan, ellei sitä naamioi joksikin tuloksi ts. tekaise kuitteja. Se olisi kyllä mahdollista, mutta pitäisi tietää miten sen tekee. Hoitikohan Raija tuon yhtiön kirjanpidon?
Tuollainen summa kyllä kiinnittää huomion, kuinkahan tarkkaan poliisi on asian tutkinut?
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minusta tuntuu, ettei koko yrityspyrästä ole tutkittu mitenkään. Ei selvitetty edes sitä, onko tuon rahan nostoon voinut löytyä joku syy yritysten sisältä.
Ei ole varmasti selvitetty edes omistusuhteita, Raijan sijoituksia (henkisesti ja taloudellisesti) yrityksiin, eikä varmaan edes sitäkään, että olisiko nyt Raijan perillisten aika saada jotain tuosta, kun Raijakin julistetaan kuolleeksi.
Nuotio & Äreät Tiput
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tuo rahahomma ei todellakaan ole ainoa asia mikä on jätetty tutkimatta, kuten olen jo useasti tuonut esille, niin poliisi ei ole juurikaan tutkinut ollenkaan koko Juutilan katoamista!
Pari ilmoitusta lehtiin että "ilmoita jos olet nähnyt Raija Juutilaa.." ja siinä on sitten poliisien selvitykset, en ole poliisi mutta samaan pystyisin itse jos Juutilan katoamista tutkisin.
Esimerkiksi tuo kotietsinnän laiminlyönti ja teletunnistetietojen (tyttären ja muiden henkilöiden kanssa yhteydessä oleminen) tutkimatta jättäminen kertoo heti jo kaiken poliisin halusta selvittää tapaus.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
MissHolmes
Ben Matlock

Lisäksi on järkyttäävää, että naisen on kuviteltu lähteneen Viroon ja uskottu ikään kuin siihenkin, vaikka viisumi on lunastamatta.

Tämähän on oikeasti malliesimerkki siitä, että Suomessa voi kadota ilman, että kukaan koskaan selvittää miten ja miksi.
Varsinkin, jos katoamisesi saa ''etumatkaa'' edes kaksi viikkoa. :evil:
Nuotio & Äreät Tiput
matlockb
Watson itse

Kuten jo aikaisemmin olen todennut, uskon avokin kuuluvan "oikeisiin" piireihin Kangasalla joten sen vuoksi tapausta ei ole tutkittu. Asia tulisi mielestäni siirtää KRP:lle, avomies joutuisi hyvin todennäköisesti ensimmäisenä tutkinnan kohteeksi, mutta tätä KRP:lle siirtoa ei ole edelleenkään tehty..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Kötti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kötti »

MissHolmes kirjoitti:Lisäksi on järkyttäävää, että naisen on kuviteltu lähteneen Viroon ja uskottu ikään kuin siihenkin, vaikka viisumi on lunastamatta.

Tämähän on oikeasti malliesimerkki siitä, että Suomessa voi kadota ilman, että kukaan koskaan selvittää miten ja miksi.
Varsinkin, jos katoamisesi saa ''etumatkaa'' edes kaksi viikkoa. :evil:
Kiinnostaisi tietää, että milloin poliisille on tullut ilmi, että Raija Juutila ei hakenut&lunastanut viisumiaan?

Se on ainakin varmaa, että Raija Juutila ei mennyt Viroon, ainakaan omalla nimellään. Voihan olla se mahdollisuus, että Raija Juutila meni Viroon väärennetyillä papereilla, mutta todennäköisempää on, että Raija Juutila ei mennyt Viroon lainkaan. Koska Raija Juutila ei noutanut viisumiaan, niin siitä syystä johtuen poliisin olisi pitänyt ottaa tutkintaan alusta pitäen se ote, että kysymyksessä ei ole pelkästään katoaminen, vaan henkirikos.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Todellakin. Nyt kun tätä mietitään lähemmin uudestaan niin kyllä poliisilla on jotain nyt jäänyt tekemättä ja aika paljonkin. Olisi mielenkiintoista tietää Raijan miehen suhde paikalliseen poliisiin...
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Ihan "mutuna" voisin todeta, ettei kaikki ole tutkittu täysin tarkkaan avomiehen osuudesta Raijan katoamiseen. Eihän sellaisen taustoja voida tutkia, jos on kunniallinen yrityksen omistaja ja veronmaksaja? Kyl tässä jotakin hämärää on pakko myöntää, jollei Raija ole Viroon koskaan päätynytkään. Onkohan Raija lopulta edes Kangasalalta lähtenyt?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
MissHolmes
Ben Matlock

Ainakaan Viroon raija ei ole päätynyt, koska viisumi jäi lunastamatta.
Tai jos on päätynyt, niin paketissa.

Tämä on sellainen tapaus, jota jopa me ollaan todennäköisesti kaivettu enemmän kuin poliisi aikanaan. Ja se on aika järkyttävää. Tarkoitus olisikin saada KRP jollain konstilla kiinnostumaan jutun tutkinnasta uudelleen.
Nuotio & Äreät Tiput
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Ihmettelen vähän miksi tytär ei ole painostanut asiassa tämän enempää? Koska mieshän sitä tuskin on tehnyt kun ei ole tehnyt edes katoamisilmoitusta, kyllä senkin jo hyvänen aika pitäisi kertoa jotain!?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
smith
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja smith »

ainahan yksittäinen ihminen voisi tehdä kantelun kangasalan poliisin toimista, tai lähinnä siitä että mitään ei ole tehty. Josko krp sitten kiinnostuisi.

Toisaalta taitaa olla ns cold case, jäljet jo niin jäähtyneet että todisteita vaikee löytää. Siksi olisi hyvä että tää case pysyisi täällä jatkuvasti lämpinä jottei raijaa unohdettaisi tilastoihin. Varmaan rj ukkokin toivosi että case jäähtyisi lopullisesti MI porukan pitäisi alkaa tonkiin tätä oikeen urakalla niin tää pysyy aktiivisena kokoajan.

edit lisäys omaani :

Katsoin uudelleen vielä ton rj kadonneet jakson, mitään viron matkaa ei kyllä oikeesti ole ajatus ollut tehdä koska ei edes yhteistyö kumppani ei tiennyt että rj on tulossa viroon.

rj on laitettu vain pankkiin nostamaan rahat ja hänelle varattu viisumi jotta näyttäisi että hän olisi menossa viroon.

Mitään muuta oikeastaan joka todistaisi oikeesti vironmatkan olemassa olosta ei ole. Oikeastaan on vain yksi todiste vironmatkasta varattu viisumi, ja senkin voi varata kuka vain. HUOMIOKAA TÄMÄ VARATTU VIISUMI AINOA TODISTE VIRONMATKASTA JA EDES VIISUMIA EI OLE LUNASTETTU!!!!!!.

Mitä tästä voi ajatella, mitään muuta todistettahan edes vironmatkasta ei ole. Ei varattuja laivalippuja,hotelleja,ilmoitettu yhteistyö kumppanille, ei junalippuja suomessa. Nostettu raha ei todista mitään, se on vain pankissa käynti. Yritystä pyörittävä ihminen käy pankissa jokaviikko.
Kötti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kötti »

smith kirjoitti:ainahan yksittäinen ihminen voisi tehdä kantelun kangasalan poliisin toimista, tai lähinnä siitä että mitään ei ole tehty. Josko krp sitten kiinnostuisi.

Toisaalta taitaa olla ns cold case, jäljet jo niin jäähtyneet että todisteita vaikee löytää. Siksi olisi hyvä että tää case pysyisi täällä jatkuvasti lämpinä jottei raijaa unohdettaisi tilastoihin. Varmaan rj ukkokin toivosi että case jäähtyisi lopullisesti MI porukan pitäisi alkaa tonkiin tätä oikeen urakalla niin tää pysyy aktiivisena kokoajan.
Kantelun voi tehdä esim. netistä:

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.p ... /index.htx

Seuraava on lainaus em. osoitteesta:

"Kantelu oikeusasiamiehelle

Eduskunnan oikeusasiamiehen puoleen voi kääntyä, kun epäilee, että viranomainen tai virkamies ei ole noudattanut lakia tai täyttänyt velvollisuuksiaan.

Oikeusasiamiehelle voi kannella kuka hyvänsä. Kantelun voi tehdä itseään koskevasta asiasta, mutta kannella voi myös toisen puolesta tai yhdessä muiden kanssa.

Oikeusasiamies tutkii kantelun, jos sen perusteella on aihetta epäillä, että viranomainen on toiminut lainvastaisesti.

Kantelun tutkinta on maksutonta."

Kantelu kannattaa tehdä siksi, koska on oletettavaa, että poliisi ei ole täyttänyt velvollisuuksiaan Raija Juutilan asian tutkinnassa, koska aikanaan esim. ei ole otettu talteen teletunnistetietoja eli ei tarkastettu sitä tietoa, että oliko Raija Juutila yhteydessä tyttärensä kanssa oletettua katoamispäivää edeltävänä iltana.

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.p ... /mista.htx

Seuraava on kopioitu em. osoitteesta:

"Sen sijaan oikeusasiamies ei voi tutkia

- kantelua, joka koskee yli viisi vuotta vanhaa asiaa, ellei tutkimiseen ole erityisiä syitä
- asiaa, joka on parhaillaan tuomioistuimen tai muun viranomaisen käsiteltävänä
- asiaa, jossa muutoksenhaku on kesken tai johon voi vielä hakea muutosta."

Mainittiin, että "Sen sijaan oikeusasiamies ei voi tutkia kantelua, joka koskee yli viisi vuotta vanhaa asiaa, ellei tutkimiseen ole erityisiä syitä". Raija Juutilan katoamisesta on yli 17 vuotta, mutta asian tutkimiseen on erityisiä syitä, koska kysymyksessä on ihmishenki (siinä mielessä kannattaisi yrittää kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle poliisin toimista).

Olen sitä mieltä Smithin kanssa, että keskustelu Raija Juutilan katoamisesta kannattaa pitää lämpimänä, jotta joku viranomainen ottaisi asian selvittämisen vakavasti ja juttu saisi ratkaisun.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
smith
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja smith »

itseasiassa poliisi voisi ukon pidättää tänäänkin jos haluaisi "syytä epäillä klausuulilla" koska :

1)Kaikki fakta ukon kertomaa ja kyseisessä faktoissa osoitettu valheita --> miksi puhtaat jauhot pussissa oleva henkilö valehtelee?
2)Ukkoa ei kiinnosta katoaminen -->ei tehnyt katoamisilmoitusta. Jos yrityksen avainhenkilö on noin 1kk kadoksissa nykyrahassa 6000e taskussa kyllä yrityksen johtajaa tämä kiinnostaisi.
Vihje
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Vihje »

"25:43 Tämän teorian lähtökohtana on se fakta, että Juutilan avomies kertoi poliisille nostaneensa tililtä 35000 markkaa vironmatkaa varten."

Kuka ne 35 000 mk siis nosti? RJ vai avomies?
matlockb
Watson itse

Mielestäni on tullut täysin toteennäytetyksi ja selväksi (edellisen kirjoittajan huomiosta huolimatta) että nimenomaan Raija Juutila on rahat nostanut ja haltuunsa saanut, tietoa vain ei ole siitä kenelle rahat ovat Juutilalta päätyneet.
Vastaa Viestiin