Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
fränkkä
Neuvoja-Jack

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 3)

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Oletteko koskaan kuulleet lausetta: Hyvin tavallinen perhe. Mitä se on? Monelle naapurille se on naapuri, josta ei ole erikoisemmin ollut haittaa. Moikataan kun tavataan, eikä erotuta muutenkaan mitenkään erikoisemmin. Täysin ulkopuolinen ohi ajaessaan ei huomaa mitään erikoista, ulkokuori on siisti.

Auerin perheessä ihmetyttää, kun ei ole ihmeemmin ystäviä kenelläkään, harrastuksia, ei edes koira lenkki tuttuja, Annelin työttömyys, ei sitten mitään. Jukallakaan ei isommin kavereita, onko siellä talossa käyny kukaan lähi aikoina? jne. Kyllä siellä on jotain isompaa, ullu tulossa. Jukkaa nyt vähän huonompi kuulla. Anneli on taas kun kameliontti.

Itse pidän näitä asioita tarkeänä ja jopa seuraan ympäristöä sillä silmällä. Se olisi minulle jo tietynlainen puuttumisen merkki, jos lapseni toisi aina saman kaverin kylään tai yksi ja sama kaveri pyytäisi aina lastani leikkimään. Ei se terveellistä ole pitemmän päälle. Varmasti epäilisin itseäni tai hiukan koittaisin tutustua enemmän tämän kaverin vanhempiin, ihan vaikka lähtemällä saattamaan kotiin.
Canvas
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Canvas »

fränkkä kirjoitti:Oletteko koskaan kuulleet lausetta: Hyvin tavallinen perhe. Mitä se on? Monelle naapurille se on naapuri, josta ei ole erikoisemmin ollut haittaa. Moikataan kun tavataan, eikä erotuta muutenkaan mitenkään erikoisemmin. Täysin ulkopuolinen ohi ajaessaan ei huomaa mitään erikoista, ulkokuori on siisti.

Auerin perheessä ihmetyttää, kun ei ole ihmeemmin ystäviä kenelläkään, harrastuksia, ei edes koira lenkki tuttuja, Annelin työttömyys, ei sitten mitään. Jukallakaan ei isommin kavereita, onko siellä talossa käyny kukaan lähi aikoina? jne. Kyllä siellä on jotain isompaa, ullu tulossa. Jukkaa nyt vähän huonompi kuulla. Anneli on taas kun kameliontti.

Itse pidän näitä asioita tarkeänä ja jopa seuraan ympäristöä sillä silmällä. Se olisi minulle jo tietynlainen puuttumisen merkki, jos lapseni toisi aina saman kaverin kylään tai yksi ja sama kaveri pyytäisi aina lastani leikkimään. Ei se terveellistä ole pitemmän päälle. Varmasti epäilisin itseäni tai hiukan koittaisin tutustua enemmän tämän kaverin vanhempiin, ihan vaikka lähtemällä saattamaan kotiin.
Itse ainakin lapsena leikin aina saman kaverin kanssa, eikä syy ollut perheoloissa. Syy oli siinä, että olin kiusattu. Kiusattu olin siksi, että olin ujo ja hiljainen, enkä omistanut kalliita merkkivaatteita perheen taloudellisesta tilanteesta johtuen. Lapset osaavat olla yllättävän raakoja ja julmia toisille. Puhuinko asiasta vanhemmille tai muille aikuisille? En.
Toisaalta luokallani oli tiivis kaveripari, jotka pitivät aina yhtä, leikkivät yhdessä, tekivät kaikki parityöt yhdessä jos oli mahdollista itse valita pari, jne. Eikä siinä heidän kohdallaan ollut mitään omituista.

Kaikilla ei ramppaa sukulaisia tai tuttavia koko ajan kylässä, eikä siinä silti ole mitään ihmeellistä taustalla. Toiset viihtyvät paremmin omissa oloissaan, perheen kesken. Voihan olla mahdollista, että AA olisikin halunnut kutsua vieraita enemmän, mutta jospa JL ei vieraita kotiin tahtonut, kun joutui työkseen ihmisten kanssa koko ajan tekemisiin? Jos tahtoi olla omassa rauhassa vapaa-ajallaan? Näitä lienee turha spekuloida, voi olla niin tai näin. Jokainen tavallaan ja tyylillään. Yhtä lailla voisi spekuloida, ettei perheissä joissa koko ajan kestitään vieraita ja käydään itse kylässä ole kaikki kunnossa, kun ei viihdytä lainkaan oman porukan kesken..? Yhtä lailla tällaisissa "sosiaalisissa" perheissä voi olla asiat vinksallaan, ja vain pidetään kulisseja yllä.
tiinaliina
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja tiinaliina »

No mitenköhän huostaanottokriteerit olisivat täyttyneet? Eiköhän nuo ongelmat olleet aika tavallisia lapsiperheen ongelmia, aikapulaa, väsymistä, kotitöiden jaosta nahistelua (oliko tästä edes) Masennus on spekulaatiota. Veikkaan, että Jukka olisi "heittänyt kaaressa ulos" (kuvaannollisesti, henkisessä mielessä ) sosiaaliakat. Anneli olisi saattanut olla hieman sopuisampi ja sovittelevampi. Nämä siis täyttä spekua, enhän tunne/ole tuntenut kumpaakaan. Lastensuojelusta ei ole tainnut olla juuri kellekään pahemmin apua silloin kun oletetut ongelmat on tuontasoisia,joku perhetyöntekijä olisi tullut norkoilemaan ja kahvittelemaan. Tosin nyt olisi lausunnoista apua (puoleen tai toiseen) eli havaitsiko mitään outoa yms.(ja nehän kyllä havaitsee ja jos ei havaitse ne pannaan havaitsemaan).
fränkkä
Neuvoja-Jack

Ymmärrän minä monenmoisia perheitä, nähnytkin. Ei tässä ole sen kummosempaa. Toisaalta olen havainnut sellaisenkin seikan, että kun nainen puhuu kasvatus asioisat toisille, se monesti kuitataa, että on hiukan tiukka pipo ja liika suojelevainen, jopa vaikea tyyppi. Mies taas, kuittaantuu sillä, että mikä toikin luulee olevansa.

Se pikku boitti on se, että vanhemmat, kun on mukana lapsen arjessa ja ohjaa sitä suuntaa. Eli vie lastaan ihmisten ilmoille ja on muiden vanhempien kanssa. Se on lapselle selkeä merkki ja oppii hyvin pienenä muihin aikuisiin, sitä mukaan sitten kaveri piirikin on enemmän kuin yksi jne... No eihän se aina näin helppoa olekaan, ymmärrän. Näissä kiusaamis jutuissa on sitten paljon muutakin, mutta ei eristäytyminen/pelko ole niissäkään ratkaisu tai on, se helpoin, sen ihminen valitsee jo luontaisesti. Siitähän tulee/syntyy myös valheen alku. Yrittää olla jotain/joku minkä muu yhteisö tai joku itselleen tarkeä hyväksyy. Paljon vaikeampi on hyväksyä tai ymmärtää ihmistä, joka heti sanoo: että minä valehtelen ja olen kiero ihminen. Lähtö kohdat hiukan erinlaiset tai ainakin varautuneet.
Köökisykolooki

Viesti Kirjoittaja Köökisykolooki »

fränkkä kirjoitti:Oletteko koskaan kuulleet lausetta: Hyvin tavallinen perhe. Mitä se on? Monelle naapurille se on naapuri, josta ei ole erikoisemmin ollut haittaa. Moikataan kun tavataan, eikä erotuta muutenkaan mitenkään erikoisemmin. Täysin ulkopuolinen ohi ajaessaan ei huomaa mitään erikoista, ulkokuori on siisti.
Entä millainen on "tavallista parempi avioliitto"? Annelin mukaan hänellä ja Jukalla oli sellainen. Niin pisti silmään Jukka Lahden velipuolen arvio (Iltalehti 28.9.2013): "Hän uskoi, että Annelin ja Jukan perhe-elämästä puuttui lämpöä".
No joo, vanhin lapsihan kyllä sanoikin (kodin salakuuntelu), että sukulaiset, jotka heidän perheestä olivat puhuneet, pitäisi tappaa.
fränkkä
Neuvoja-Jack

En ihmettele sitä, että veljen mielestä Annelin ja jukan suhteesta puutui lämpö. Jossain määrin näin varmasti onkin, kun huomioi ja ymmärtää tilanteen, lapsien määrä, Jukan ja "Annelin työt", asunnon koko jne. se on ihan ymmärrettävää. Itsekin joskus olevinaan tiedän/kuvittelen näkeväni tälläistä toisten suhteessa, kuullutkin näin olevan. Omassa tälläistä lämmön puutetta jopa joskus tuntenutkin :| Kyllä lasten määrä ym. määrä, tietenkin vaikuttaa myös tiettyyn lämpöön, ja joskus jopa lämpöjä nostavasti.

Tavallista parempi suhde. Sellaista joskus kuulee. Se on ihmeellinen suhde ja jäänyt minulta kokematta, vielä. Lasten määrästä voisi tietty päätellä, että varmasti on pantu, enemmän kuin kerran :wink: Minusta, ehkä tuollainen tavallista parempi suhde kyllä näkyy ihan kaikkialle, itsekin joskus jopa hiukan kateellisena katsellut, kuinka toisilla on selkeesti silminnähden tavallista parempi suhde, se kyllä hieman siitä tasottuu, kun ei olla enää vaan kahden. :wink:

Leikki sikseen. Tavallista parempi suhde Annelin suusta, kertoo kyllä Annelista ihan sen mitä olettaa ja ulosanti antaa ymmärtää. Tavallista paremmalla ihmisellä on tavallista parempi suhde, jopa itseensä.
padlock
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja padlock »

Caldera kirjoitti:
ruffe kirjoitti:- Likat eivät puhuneet mitään ja poika sanoi että "me ei haluta olla teidän kans missään tekemisissä". Se oli semmosta pirun ruikutusta, mies jyrähti."
Särähtää kyllä korvaan tuo. Pitäisi tuntea ihminen että onko tämä sille tyypillistä vai ilmaus pitkään muhineesta loukkaantumisesta, joka sitten joskus purskahtaa tuolleen ulos rauhallisemmastakin miehestä.
Kertoo vaan siitä miten sijaisperhe on kääntänyt lapset isovanhempiaan vastaan. Syytä isovanhemmat eivät tajua tai halua tajuta, koska se osoittaisi että heidän pojallansa ei ole puhtaat jauhot pussissaan.
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
padlock
Agentti Scully

Tarantula kirjoitti:^ Esimerkiksi ottamalla lapset huostaan varhain, tai avioeroprosessin aikana ajamalla huoltajuus Jukalle. .........Tukitoimilla on kyllä kyetty puuttumaan perheväkivaltaan aiemminkin, enkä näe miksi tämä olisi poikkeus. Tietenkin on mahdollista että tämä on niitä tapauksia joissa mikään tukitoimi ei olisi riittänyt. Siksi käytän sanaa ehkä.
Minkä avioeroprosessin? Pariskunta ei ollut eroamassa, he olivat hankkimassa jopa lisää lapsia! Perheväkivaltaan? Väitätkö että Auerin perheessä oli perheväkivaltaa?
padlock
Agentti Scully

fränkkä kirjoitti: Auerin perheessä ihmetyttää, kun ei ole ihmeemmin ystäviä kenelläkään, harrastuksia, ei edes koira lenkki tuttuja, Annelin työttömyys, ei sitten mitään. Jukallakaan ei isommin kavereita, onko siellä talossa käyny kukaan lähi aikoina?
Miksi Auereilla olisi pitänyt olla koiralenkkituttuja, eihän heillä ollut koiraakaan. Mistä tiedät Jukan kavereista, oliko niitä paljon vai vähän?
fränkkä kirjoitti: Se olisi minulle jo tietynlainen puuttumisen merkki, jos lapseni toisi aina saman kaverin kylään tai yksi ja sama kaveri pyytäisi aina lastani leikkimään.
On aivan tavallista että lapsilla on 1-2 parasta kaveria, joiden kanssa leikitään. Se kertoo hyvistä sosiaalisista taidoista ja lapsen kyvystä luoda pysyviä suhteita. Minä ihmettelisin jos kaverit koko ajan vaihtuisivat.
peikonlehti
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

padlock kirjoitti:Kertoo vaan siitä miten sijaisperhe on kääntänyt lapset isovanhempiaan vastaan. Syytä isovanhemmat eivät tajua tai halua tajuta, koska se osoittaisi että heidän pojallansa ei ole puhtaat jauhot pussissaan.
Puhtaita jauhoja pussissa -tajuamattomuus voi kohdistua myös omaan likkaan ja kukkaismieheen. Tosin viimeksi mainitulla ovat välillä olleet pussit tyhjinä.
padlock
Agentti Scully

peikonlehti kirjoitti: Puhtaita jauhoja pussissa -tajuamattomuus voi kohdistua myös omaan likkaan ja kukkaismieheen. Tosin viimeksi mainitulla ovat välillä olleet pussit tyhjinä.
Sekin kertoo jo pojasta paljon että omat vanhemmat uskovat ennemmin puolivieraaseen "kukkaismieheen".
peikonlehti
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

padlock kirjoitti: Sekin kertoo jo pojasta paljon että omat vanhemmat uskovat ennemmin puolivieraaseen "kukkaismieheen".
Mahtaa olla todella vihattava jälkeläinen. Pilasi perheen maineen.

Mikäs siinä. Luokoot lämpimän suhteen jenssiin.

Häijy ja rivo kommentti: ties vaikka olisi esim. vaarilla paljonkin yhteistä harrastusten saralla. :twisted:
aku ankan kummisetä
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja aku ankan kummisetä »

padlock kirjoitti: Sekin kertoo jo pojasta paljon että omat vanhemmat uskovat ennemmin puolivieraaseen "kukkaismieheen".
Jos uskovat, niin kyllä se kertoo ennemminkin jotakin näistä vanhemmista. Se, että kuka tahansa pilkkaa alaikäistä lasta ja asettaa kaksi kertaa tuomiotun pedofiilin ja raiskaajan "rankingjärjestyksessä" etusijalle, kertoo todella paljon pilkkaajan arvomaailmasta.
Annicci
Alokas

Viesti Kirjoittaja Annicci »

Saanko kysyä: onko täällä pohdittu, miten on mahdollista, että nuoremmat lapset pysyivät koko surman ajan huoneessaan? Oliko heidän ovessaan lukko?
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

^ Joskus on ollut puhetta, että 3-lapsen makuuhuoneen ovi oli lukittu.
Oliko sisä vai ulkopuolelta lukittu niin sitä ei tarina kerro?
Jos oli ulkopuolelta niin sitten tulee kysymykseen, suunnitelmallisuus tai rangaistus.
Vastaa Viestiin