Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)
Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 2)
[quote
Mutta jos olisi syytön ja Annelin tilanteessa niin ihan takuuvarmasti ei olisi tasapainossa millään tapaa. Toisaalta myös - jos on syytön, niin jo alun alkaen olisi voinut odottaa ihan toisenlaista käytöstä ja ulosantia. Ihan häke-puhelusta alkaen Annelin käytös on ollut ihan jotakin muuta kuin syyttömän ja murhaajasta hätääntyneen. Ja sama kaari näkyy ihan viimeisiin haastatteluihin asti. Valehteleminen ja tapahtumien kieltäminen ei sitten livenä vain ole niin helppoa.[/quote]
Siis tuossa se asian ydin. Siis normaali syytön ihminen ei varmasti käyttäydy tuollatavalla, siis jos itseäni ajattelen syyttömänä samassa tilanteessa, niin vaikka itse olen suht vahva ihminen, niin olen täysin varma, että poliisien haastatteluissa, oikeudessa sekä tv:ssä parkuisin vaan suoraa huutoa, että syytön oon, koittakaa nyt hyvät poliisit löytää oikea syyllinen, sekä vapaalla ollessani olisin sikana pelännyt, että murhaaja tulee minutkin tappamaan ja puhuisin siitä pelostani myös lehdistölle, sekä myös häkepuhelun aikana olisin kusisukassa ollut lapsien kanssa jossain nurkassa ja sieltä kuiskaamaalla olisin yrittänyt häken kanssa sipistä, en todellakaan olisi siellä kovaan ääneen kaalotellut, että joko se lähti...miettikää nyt vähän, ihan selvästi A on syyllinen, se on lukenut nainen eikä todellakaan tyhmä, kaikkensa se nyt tekee että pääsisi kuin koira veräjästä. Ja tuosta koirasta tuli mieleen, että jos on eläimiäkin rääkännyt ja tappanut, niin luulisi, että poliisien olisi helppo se asia selvittää, että onko hän ostellut esim eläinkaupoista paljon eläimiä ym. ja jos vaikka on toisten kissoja rääkännyt niin kyllä niistäkin luulisi olevan helppo saada todisteita....siis onko alueelta hävinnyt esim muiden kissoja, onko ollut loukkaantuneita kissoja jne.. mä uskon, että jos poliiseilla on kunnon todisteet rääkkäyksistä, niin siitä rupeaa selviimaan koko vyyhti. Ihminen joka kykenee rääkkäämään eläint on tosi vaarallinen, täysi mielipuoli, joka voi tehdä ihan mitä vaan.
Mutta jos olisi syytön ja Annelin tilanteessa niin ihan takuuvarmasti ei olisi tasapainossa millään tapaa. Toisaalta myös - jos on syytön, niin jo alun alkaen olisi voinut odottaa ihan toisenlaista käytöstä ja ulosantia. Ihan häke-puhelusta alkaen Annelin käytös on ollut ihan jotakin muuta kuin syyttömän ja murhaajasta hätääntyneen. Ja sama kaari näkyy ihan viimeisiin haastatteluihin asti. Valehteleminen ja tapahtumien kieltäminen ei sitten livenä vain ole niin helppoa.[/quote]
Siis tuossa se asian ydin. Siis normaali syytön ihminen ei varmasti käyttäydy tuollatavalla, siis jos itseäni ajattelen syyttömänä samassa tilanteessa, niin vaikka itse olen suht vahva ihminen, niin olen täysin varma, että poliisien haastatteluissa, oikeudessa sekä tv:ssä parkuisin vaan suoraa huutoa, että syytön oon, koittakaa nyt hyvät poliisit löytää oikea syyllinen, sekä vapaalla ollessani olisin sikana pelännyt, että murhaaja tulee minutkin tappamaan ja puhuisin siitä pelostani myös lehdistölle, sekä myös häkepuhelun aikana olisin kusisukassa ollut lapsien kanssa jossain nurkassa ja sieltä kuiskaamaalla olisin yrittänyt häken kanssa sipistä, en todellakaan olisi siellä kovaan ääneen kaalotellut, että joko se lähti...miettikää nyt vähän, ihan selvästi A on syyllinen, se on lukenut nainen eikä todellakaan tyhmä, kaikkensa se nyt tekee että pääsisi kuin koira veräjästä. Ja tuosta koirasta tuli mieleen, että jos on eläimiäkin rääkännyt ja tappanut, niin luulisi, että poliisien olisi helppo se asia selvittää, että onko hän ostellut esim eläinkaupoista paljon eläimiä ym. ja jos vaikka on toisten kissoja rääkännyt niin kyllä niistäkin luulisi olevan helppo saada todisteita....siis onko alueelta hävinnyt esim muiden kissoja, onko ollut loukkaantuneita kissoja jne.. mä uskon, että jos poliiseilla on kunnon todisteet rääkkäyksistä, niin siitä rupeaa selviimaan koko vyyhti. Ihminen joka kykenee rääkkäämään eläint on tosi vaarallinen, täysi mielipuoli, joka voi tehdä ihan mitä vaan.
Olettaminen on kaikkien munausten äiti!
Oho meni lievästi sanottuna plörinäksi tuo lainaus, mutta Valhallalta sen lainasin. Siis miten tuo lainaus oikeen pelittää?
Olettaminen on kaikkien munausten äiti!
väliäkös tuolla, muttaA.W kirjoitti:Oho meni lievästi sanottuna plörinäksi tuo lainaus, mutta Valhallalta sen lainasin. Siis miten tuo lainaus oikeen pelittää?
maalaat tekstin ja "guote" siihen ( viestin muokkausikkunassa ). Tai painat "guote" ja copypostaat siihen keskelle. Tai lainaat tekstin kommentin lainausnapista ja editoit ( viestin muokkausikkunassa ) pois haluamasi osuudet muuttamatta asiayhteyksiä ja koskematta "guote" koodeihin hakasuluissa.
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Statement analysis ja lie detection joista edempänä on ollut juttua eivät ole minulle ennestään tuttuja, mutta ihmettelen, miksei tällaisia keinoja käytetä paljon enemmän. Hieman kuitenkin ihmettelen sitä, että ”tosiaanki” olisi vertailua osoittava merkkisana. Actually kääntyy myös ”itse asiassa” (=oikeestaan?), joka mielestäni enemmänkin osoittaa vertailua. Mutta tämä on vain pieni yksityiskohta, kokonaisuudessaan aiheeseen liittyvät havainnot ovat mielestäni olleet erinomaisia. Olen itsekin pannut merkille, että kielelliset lipsahdukset paljastavat usein enemmän kuin se mitä henkilö kuvittelee sanovansa. Itse muistan ihmetelleeni jossain AA:n haastattelussa myös perfektin käyttöä imperfektin sijaan, en vain muista yhteyttä. Siitä tuli se vaikutelma, ettei oikeasti joko muistanut tapahtumia tai syystä tai toisesta ajatuksen ja puheen välillä oli jokin este.
-
TiiaStiina
- Vic Mackey
Kirjoitin tänään ensimmäiset viestini, ja kommentoisin vielä mielentilatutkimuksen tulosta, kun mitään erityistä ei kai havaittu ja sitä on ihmetelty. Jos hetkellinen (toistuvakin) psykoottinen käytös johtuu melko äkillisesti ja yllättäen kehittyneestä (synnytyksenjälkeisestä?) masennuksesta, se voinee jäädä alkuun helpommin huomaamatta ulkopuolisilta ja testeissä, koska henkilöllä on vielä suhteellisen tuoreessa muistissa, mikä on ”normaalia” käytöstä ja kuinka hänen oletetaan käyttäytyvän/vastailevan. Jos ongelmat ovat alkaneet esim. pari vuotta aiemmin, se on kuitenkin vielä melko lyhyt aika verrattuna siihen, jos sairaus olisi kehittynyt pikkuhiljaa. Mielen vääristyminen on alkanut niin hiljattain, ettei se vielä ole ilmiselvästi havaittavissa testeillä, varsinkaan jos henkilö ei halua paljastua ja on ehtinyt siinä välissä rauhoittua. Voisikohan tämä selittää sen, ettei mitään ihmeempää ilmeisesti havaittu? Tämä on vain järkeilyä, mielenterveysaihetta sinänsä en tunne. Ajatus, että surmatyö olisi tehty psykoosissa tai sen kaltaisessa tilassa, ei tietenkään sulje pois mahdollisuutta, etteikö myös rikoksen suunnittelua etukäteen ja jatkuvaa totuuden vääristelyä voisi olla. Ilman jonkinasteista psykoosia suunnitelma ei vain ehkä olisi toteutunut (=omaa arvailuani).
Hyvin mietitty. Itse omaan sukulaisen jonka raskauden jälkeinen masennus kehittyi paranoidiseen skitsofreniaan. On erittäin mahdollista että varsinkin sairauden alkuvaiheissa ja "hyvään aikaan" tutkittavana olleena pääsee pälkähästä. Hänen kohdallaan homma pääsi etenemään sillä hän oli yksin kotona monen pienen lapsen kanssa ja hänen miehensä teki reissuhommia.
Olen miettinyt tässä keississä sitäkin että yrittikö Anneli ensin vahingoittaa itseään (pisto rinnuksissa) mutta tilanne jostakin syystä muuttui niin että Jukasta tulikin uhri (paranoiaa:äänet pään sisällä sanovat että kyseessä on joku vakooja tai ulkopuolinen joka pitää eliminoida. )
Monet alan asiantuntijat epäilevät että kotiäitien joukossa on useita skitsofreniaa sairastavaa joka ei koskaan ole käynyt tutkimuksissa eivätkä ole näin ollen ole saaneet diagnoosiakaan. Aviomies ei välttämättä tajua oireita tai pelkää leimaantuvansa itse epäilyksineen.
Skitsofrenian tavanomaisia piirteitä ovat seuraavat:
taantuminen aiemmalta toimintatasolta
sosiaalisen toimintakyvyn lasku
äkkinäiset mielentilan vaihtelut
apaattisuus, puheen niukkuus, tunteiden latistuminen
harha-aistimukset, joista yleisimpinä ääniharhat
harhaluulot
tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat
tiedon käsittelyn, uuden oppimisen ja kielellisen muistin ongelmat
katatoninen asentokäyttäytyminen
masennus, itsetuhoisuus.
Ennakko-oireet voivat kestää muutamista päivistä vuosiin ja niitä voi olla vaikea yhdistää psykoosisairauteen. Ennakko-oireita ovat mm. ahdistuneisuus, levottomuus, ärtyneisyys, vihaisuus, masennus, kyvyttömyys kokea nautintoa, itsetuhoiset ajatukset, mielialan heilahtelut, apaattisuus, keskittymiskyvyttömyys, heikentynyt käsitteellinen ajattelu, ajatuksiin vaipuminen, ruokahaluttomuus, unihäiriöt, pakkoajatukset ja -toiminnot, puheen outous, havaintovääristymät, vetäytyminen sosiaalisista suhteista, koulunkäynnin tai työnteon heikkeneminen.
wikipediasta voi lukea enemmän.
Olen miettinyt tässä keississä sitäkin että yrittikö Anneli ensin vahingoittaa itseään (pisto rinnuksissa) mutta tilanne jostakin syystä muuttui niin että Jukasta tulikin uhri (paranoiaa:äänet pään sisällä sanovat että kyseessä on joku vakooja tai ulkopuolinen joka pitää eliminoida. )
Monet alan asiantuntijat epäilevät että kotiäitien joukossa on useita skitsofreniaa sairastavaa joka ei koskaan ole käynyt tutkimuksissa eivätkä ole näin ollen ole saaneet diagnoosiakaan. Aviomies ei välttämättä tajua oireita tai pelkää leimaantuvansa itse epäilyksineen.
Skitsofrenian tavanomaisia piirteitä ovat seuraavat:
taantuminen aiemmalta toimintatasolta
sosiaalisen toimintakyvyn lasku
äkkinäiset mielentilan vaihtelut
apaattisuus, puheen niukkuus, tunteiden latistuminen
harha-aistimukset, joista yleisimpinä ääniharhat
harhaluulot
tarkkaavaisuuden ja keskittymisen ongelmat
tiedon käsittelyn, uuden oppimisen ja kielellisen muistin ongelmat
katatoninen asentokäyttäytyminen
masennus, itsetuhoisuus.
Ennakko-oireet voivat kestää muutamista päivistä vuosiin ja niitä voi olla vaikea yhdistää psykoosisairauteen. Ennakko-oireita ovat mm. ahdistuneisuus, levottomuus, ärtyneisyys, vihaisuus, masennus, kyvyttömyys kokea nautintoa, itsetuhoiset ajatukset, mielialan heilahtelut, apaattisuus, keskittymiskyvyttömyys, heikentynyt käsitteellinen ajattelu, ajatuksiin vaipuminen, ruokahaluttomuus, unihäiriöt, pakkoajatukset ja -toiminnot, puheen outous, havaintovääristymät, vetäytyminen sosiaalisista suhteista, koulunkäynnin tai työnteon heikkeneminen.
wikipediasta voi lukea enemmän.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
-
ulkosuomalainen
- Michael Knight
Tahan nyt pieni kyokkikommentti valiin viela tuosta Annelin habituksesta.
Hellasydaminen kun olen, minulle tuli Annua tuossa uudealla videolla katsoessa todella saali. Surkeaa jos olisi syyttomana tahan tilanteeseen joutunut. Vielakin paljon surkeampaa jos on syyllinen: silloin on naisessa jotain todella pahasti vialla. Pikaistuksissa tehty murha on musta ollut koko ajan todisteiden valossa todennakoista. Ruumiilliseen kuritukseenkin uskon hanen hyvin pimahtaessaan kyenneen. Mutta nama lsh-syytokset....????
Sitten piti taas muistuttaa itselle, kuinka kiltin nakoisia vaikkapa kaikki nama kuuluisia surmaaja-aidit-- Susan Smith tai Diane Downs tai Casey Anthony--olivat.
Ja etta Annelin ei olisi tarvinnut olla oikeuden valmisteluistunnossa paikalla -- itse han kiirastulensa valitsi. Ei luota enaa asianajajaansa? Halusi nayttaa kulkevansa paa viattoman pystyssa?
Ja Pardonille viela pukeutumisesta. Meilla on asiallisuudesta ilmeisesti hyvin erilainen kasitys. Asua valitessaan Annelin on joka tapauksessa taytynyt hyvin tietaa mika kuvaustilanne/mitka mahdolliset kuvauskulmat tulevat olemaan.
Hellasydaminen kun olen, minulle tuli Annua tuossa uudealla videolla katsoessa todella saali. Surkeaa jos olisi syyttomana tahan tilanteeseen joutunut. Vielakin paljon surkeampaa jos on syyllinen: silloin on naisessa jotain todella pahasti vialla. Pikaistuksissa tehty murha on musta ollut koko ajan todisteiden valossa todennakoista. Ruumiilliseen kuritukseenkin uskon hanen hyvin pimahtaessaan kyenneen. Mutta nama lsh-syytokset....????
Sitten piti taas muistuttaa itselle, kuinka kiltin nakoisia vaikkapa kaikki nama kuuluisia surmaaja-aidit-- Susan Smith tai Diane Downs tai Casey Anthony--olivat.
Ja etta Annelin ei olisi tarvinnut olla oikeuden valmisteluistunnossa paikalla -- itse han kiirastulensa valitsi. Ei luota enaa asianajajaansa? Halusi nayttaa kulkevansa paa viattoman pystyssa?
Ja Pardonille viela pukeutumisesta. Meilla on asiallisuudesta ilmeisesti hyvin erilainen kasitys. Asua valitessaan Annelin on joka tapauksessa taytynyt hyvin tietaa mika kuvaustilanne/mitka mahdolliset kuvauskulmat tulevat olemaan.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)
When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Cardinal de Retz, Memoires (1781)
When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
^Tähän väliin en voinut olla heittämättä kysymystä : mistä mahtaa olla syntyneet ne miljoonat tarinat naisten pukeutumisen hitaudesta ja 'mulla ei ole mitään päälle pantavaa' -vitsit? Tietoiseen ulkoisen habituksen luomiseen viittaa tuo AA:n suosima meikki 'kajalia kulmiin' (kai se kajalia oli, vai muistanko väärin?).
Älä oleta
^Millaista tietoista habitusta ajattelit? Itselläni huomio kiinnittyy siihen, ettei Anneli käytä kajalin lisäksi ollenkaan ripsiväriä. Se kenties luo sen kolhon ja ehkäpä maskuliinisenkin vaikutelman, joka hänestä syntyy. Sairaalavideolla vaikutelma oli täysin toinen, pehmeämpi, koska hänellä ei ollut kajalia lainkaan.
Viitasin tuossa siihen, että AA tietoisesti ajattelin habitustaan, koska näki vaivaa meikata silmiään tuolla hänelle tyypillisellä tavalla. Meikeistä en tiedä tuon taivaallista, mutta yleensä erotan, jos sitä on. Olisi outoa ajatella, että nainen, joka näkee vaivaa meikatakseen, ei myös miettisi tietoisesti sitä, mitä päälleen pukee.Veristi kirjoitti:^Millaista tietoista habitusta ajattelit? Itselläni huomio kiinnittyy siihen, ettei Anneli käytä kajalin lisäksi ollenkaan ripsiväriä. Se kenties luo sen kolhon ja ehkäpä maskuliinisenkin vaikutelman, joka hänestä syntyy. Sairaalavideolla vaikutelma oli täysin toinen, pehmeämpi, koska hänellä ei ollut kajalia lainkaan.
Älä oleta
Uskoisin että Anneli käyttää paljon aikaa ulkonäköönsä mutta tyyli on hieman erikoinen, myös meikin suhteen. Itse huomioin hänen reippaan ja tyttömäisen liikkumisensa (johon sopisi paremmin keikkuva ponnari kuin auki olevat hiukset) mutta ulkomuoto on kolhon vanhan naisen itseasiassa paljon vanhemman kuin mitä hän on iältään.
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Kai tuon riita-asian parhaiten tietää Auer itse, kuten on kuulusteluissaan 26.9.2009 ITSE kertonut riidasta: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 1&start=15turumurre kirjoitti:
Esitä Arska kohta, niin minä esitän jossain vaiheessa kaikki lukemattomat lukemattomat kohdat joissa riidattomuutta käsitellään.
Ei ollut ensimmäinen eikä varmastikaan viimeinen kerta, kun kotimainen perheriita päättyy puukkohippoihin.
Eiku, Anneli oli väsynyt ja suunniltaan. Kiusattu ja puheli ihan kummia. Ei tuo Turrelle kelpaa.Kartsa68 kirjoitti:Kai tuon riita-asian parhaiten tietää Auer itse, kuten on kuulusteluissaan 26.9.2009 ITSE kertonut riidasta: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 1&start=15turumurre kirjoitti:
Esitä Arska kohta, niin minä esitän jossain vaiheessa kaikki lukemattomat lukemattomat kohdat joissa riidattomuutta käsitellään.
Ei ollut ensimmäinen eikä varmastikaan viimeinen kerta, kun kotimainen perheriita päättyy puukkohippoihin.
No ei varmaan. Usein kerrottu, että tunnustaminen helpottaa oloa. Tuon päivän (26.9) kuulustelussa on selkeä ero Auerin aikaisempiin. Ei lyhyitä töksäyksiä, vaan suht. selkeästi luettavaa ja järkeenkäypää tekstiä, ainakin minulle.Valhalla kirjoitti:Eiku, Anneli oli väsynyt ja suunniltaan. Kiusattu ja puheli ihan kummia. Ei tuo Turrelle kelpaa.Kartsa68 kirjoitti:Kai tuon riita-asian parhaiten tietää Auer itse, kuten on kuulusteluissaan 26.9.2009 ITSE kertonut riidasta: http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... 1&start=15turumurre kirjoitti:
Jos joku vielä miettii, mitä siellä Ulvilassa oikein tapahtui, niin kannattaa lukea tuo linkki. Eli Anneli Auerin itsensä kertomana.
-
huppuhiiri
- Remington Steele
Kyllä. Tismalleen samaa mieltä. Ja Manner esittänyt välikysymyksenä onko AA hakeutunut tai hakeutumassa kriisiapuun, eikä suinkaan että lopetapas nyt A, äläkä puhu höpöjä. AA parissakin kohdassa mainitsee kuinka hänen on vaikea saada tätä asiaa ulos itsestään, mutta tämäkin vaikuttaa enemmän avunpyynnöltä, jotenkin tuskaiselta. Ja kertoo erittäin todenmukaiselta kuulostavia detaljeja avioparin riidasta, tavallaan pikkujuttuja, kirjaston kirjat, oma aika, lapsen kohtelu - mutta nämä "pikkuasiat" ovat juuri sellaisia jotka avioparien välillä kärjistyvät ja joskus, joillakin sitten napsauttavat normaalin pois raiteiltaan.Kartsa68 kirjoitti: No ei varmaan. Usein kerrottu, että tunnustaminen helpottaa oloa. Tuon päivän (26.9) kuulustelussa on selkeä ero Auerin aikaisempiin. Ei lyhyitä töksäyksiä, vaan suht. selkeästi luettavaa ja järkeenkäypää tekstiä, ainakin minulle.
Jos joku vielä miettii, mitä siellä Ulvilassa oikein tapahtui, niin kannattaa lukea tuo linkki. Eli Anneli Auerin itsensä kertomana.