Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988
Re: Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988
En minä usko talkkarinkaan syyllisyyteen. Mitä syytä talkkarilla muka olisi ollut? Mutta hyvä huomio kuitenkin.
Kun ajattelin selalistakin, kun tässä tämä siivous on noussut esiin hyvin voimakkaana, niin olisikohan riita ja tappelu alkanutkin vaikka juuri siivouksesta.
Eli pidän edelleen kiinni siitä, että Jussin luona saattoi oleskella tai vierailla usein joku henkilö. Sai olla asunnossa, vaikka Jussi olis ollut itse poissa. Vietti yönsä makuupussissa, luultavasti.
Hän olis tuona kyseisenä päivänä taas paikalla. Uhri ehdottanut, että pistetään paikat kuntoon, kun hänkin on viikonlopun poissa. On sitten kivempi tulla kotiin, kun on siistiä. Tai, sitten, Jussi on ehdottanut, että kaveri siivoaa, kun hän on poissa. Joko tuo henkilö ei ollut suostunut kumpaankaan ja siitä on tullut nokkapokkaa. Ehkä uhri on vihjaissut, että jotain voisi tehdäkin, kun ilmaiseksi majailee.
Tekijä on saanut raivopuuskan sen takia ja ajatellut, että siivotaan sitten, perkele. Aloitetaan siitä,että siivotaan vittuileva asukas ensin hiljaiseksi.
Sen jälkeen on nuohottu viimeisen päälle. On haluttu näyttää, että kyllä tämäkin homma osataan. Tätähän sinä halusit. Kaverikin siivotaan pois näkyvistä.
Sitten peseydytty, vaihdettu vaatteet, otettu kamppeet ja häivytty.
Kaikki on voinut olla ohi jo ennen puolta yötä. Hän on mennyt jonnekin muualle yöksi ja saanut alibin. Tai saanut sen muilla keinoin.
Kun ajattelin selalistakin, kun tässä tämä siivous on noussut esiin hyvin voimakkaana, niin olisikohan riita ja tappelu alkanutkin vaikka juuri siivouksesta.
Eli pidän edelleen kiinni siitä, että Jussin luona saattoi oleskella tai vierailla usein joku henkilö. Sai olla asunnossa, vaikka Jussi olis ollut itse poissa. Vietti yönsä makuupussissa, luultavasti.
Hän olis tuona kyseisenä päivänä taas paikalla. Uhri ehdottanut, että pistetään paikat kuntoon, kun hänkin on viikonlopun poissa. On sitten kivempi tulla kotiin, kun on siistiä. Tai, sitten, Jussi on ehdottanut, että kaveri siivoaa, kun hän on poissa. Joko tuo henkilö ei ollut suostunut kumpaankaan ja siitä on tullut nokkapokkaa. Ehkä uhri on vihjaissut, että jotain voisi tehdäkin, kun ilmaiseksi majailee.
Tekijä on saanut raivopuuskan sen takia ja ajatellut, että siivotaan sitten, perkele. Aloitetaan siitä,että siivotaan vittuileva asukas ensin hiljaiseksi.
Sen jälkeen on nuohottu viimeisen päälle. On haluttu näyttää, että kyllä tämäkin homma osataan. Tätähän sinä halusit. Kaverikin siivotaan pois näkyvistä.
Sitten peseydytty, vaihdettu vaatteet, otettu kamppeet ja häivytty.
Kaikki on voinut olla ohi jo ennen puolta yötä. Hän on mennyt jonnekin muualle yöksi ja saanut alibin. Tai saanut sen muilla keinoin.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
-
turhaa vaivaa?
- Alokas
haloja Pasila, eikös ainakin KRP:llä ole niitä valheenpaljastuslaitteita käytössä?
Niinpä, se että nämä kavereiden kertomat tarinat olis luettavissa, se auttaisi. Mutta kai tämä sarjan tarkoituskin on saada joku heräämään ja kertomaan jotain uutta, eikä niin, että me täällä tutkittaisiin ja ratkottaisiin. Sikäli tämä sarja on erittäin fantastinenkin idea, kun me harrastelijatkin saamme hiukan spekuloitavaa ja julkisuus tuo mukanaan ihan varmasti jotain uutta, ainakin painetta. Kuolleisiin se ei tietenkään vaikuta. Jos tämä sarja saisi jatkoa joskus niin varmasti jotakin parannettavaa on. En minä silti tuota alibi lehden mukaan tuomista oikein ideana pidä, tuskin se niin varmasti tavoittaa sen uuden vihjeen antajan. Tässä sarjassa nämä jutut on niin eriluotoisija esim. Tapaus karleenius. Siinä oli ihan eri juoni. Tapauksessa faktat oli tiedossa ja poliisilla selkeä epäily ja se selvisi siinä jaksossa jne. Ei minusta vaadi yhteenvetoa. Tässä helasvuon jaksoiss taas tuotiin esiin enemmän uusia kysymyksiä ja psykologiaa, eikä niihin annettu mitään vastapainoksi. Korjattiin jussin huume ja bock yhteyksiä, mitkä on ehkä saanut silloin liikaa huomiota. Tästä minä olen lähtenyt päättelemään, että niistä ei vastausta löydykään.
Niin tuohon punkkaajaan. Se nyt vissiin on ihan fakta, että jussin elämä on muuttunut, samoin tämä kuuluisa lähipiiri, sukulaiset eivät ole muuttuneet. Muutosken myötä, tämä punkkaaja on varmasti nähty jossain vaiheessa tai voihan se olla löydetty sieltä bileistä, että ei tuo muutoskaan nyt aivan täyskäännös ole ollut, vaikka sarjassa koitettiin sitä tuoda esiin. Tuolta suunnalta poliisikin on varmasti tutkinut, että toiveiden varaan jää.
Se että murhaaja on tullut jostain, johonkin aikaan ja jostain syystä, vain murhaamaan jussin, niin on kyllä kylmän viilee jätkä, riskit on suuret. On täytynyt tietää että jussi on himassa, eihän se ole voinut siellä notkua missä tahansa, vaikka tietäisi jussin työajat ja tavat. Alibin saaminen voisi olla hakusessa.
Se on yleisesti tiedossa ja tutkimusksissakin todistettu, että jos tämmöinen tapahtuu sukulais suhteissa, niin se pyritään ensin salaamaan. Alibi löytyy ja vaikka olis epäilyjä, niin ei ole todisteita. Silloin motiiviksi kävisi tuo perintö, vaikkei olis edes rahaa hävinnyt. En tiedä varmasti, mutta minä päättelen tuon perinnön tulleen äidin puolelta. Korjatkaa jos olen väärässä.
On minullakin oma kantani ja epäily. Sillä olisi mukava kun tietäisi näiden alibit, minua kiinnostaisi ne joilla se on ihmeen pitävä. Motiivina minä pidän ainoastaan armotonta vitutusta, pettymystä. En esim. Kostoa.
Niin tuohon punkkaajaan. Se nyt vissiin on ihan fakta, että jussin elämä on muuttunut, samoin tämä kuuluisa lähipiiri, sukulaiset eivät ole muuttuneet. Muutosken myötä, tämä punkkaaja on varmasti nähty jossain vaiheessa tai voihan se olla löydetty sieltä bileistä, että ei tuo muutoskaan nyt aivan täyskäännös ole ollut, vaikka sarjassa koitettiin sitä tuoda esiin. Tuolta suunnalta poliisikin on varmasti tutkinut, että toiveiden varaan jää.
Se että murhaaja on tullut jostain, johonkin aikaan ja jostain syystä, vain murhaamaan jussin, niin on kyllä kylmän viilee jätkä, riskit on suuret. On täytynyt tietää että jussi on himassa, eihän se ole voinut siellä notkua missä tahansa, vaikka tietäisi jussin työajat ja tavat. Alibin saaminen voisi olla hakusessa.
Se on yleisesti tiedossa ja tutkimusksissakin todistettu, että jos tämmöinen tapahtuu sukulais suhteissa, niin se pyritään ensin salaamaan. Alibi löytyy ja vaikka olis epäilyjä, niin ei ole todisteita. Silloin motiiviksi kävisi tuo perintö, vaikkei olis edes rahaa hävinnyt. En tiedä varmasti, mutta minä päättelen tuon perinnön tulleen äidin puolelta. Korjatkaa jos olen väärässä.
On minullakin oma kantani ja epäily. Sillä olisi mukava kun tietäisi näiden alibit, minua kiinnostaisi ne joilla se on ihmeen pitävä. Motiivina minä pidän ainoastaan armotonta vitutusta, pettymystä. En esim. Kostoa.
-
Hellapoliisi
- Olivia Benson
Tietääkö kukaan, kuinka monella oli avain Jussin asuntoon? Saatiinko kaikki kopiotkin talteen?
Hys hys!
Ei varmasti tiedä tai oletettavasti tiedä kuin poliisi, avaimien määrää on muutenkin täysin varmasti vaikea tietää, no joo ei ruveta halkomaan hiuksia. Oletettavasti niitä on kaksi+talonmies tai jussilla yksi, vuokranantajalla yksi+talonmies ja jne. Tämä avain kysymyskin näkyi tuossa jaksossa paperilla, vastausta siihenkään ei tullut.Hellapoliisi kirjoitti:Tietääkö kukaan, kuinka monella oli avain Jussin asuntoon? Saatiinko kaikki kopiotkin talteen?
-
WalkingDisaster
- Adrian Monk
Yksi Jussin haastateltu tuttuhan on täällä jo kertonutkin Jussista lisää tuon haastattelun jälkeen. Muita ei ole saatu haastatteluun (kuten tämä tuttu sanoi). Ja muista tutuista ei ole ryhmälle kerrottu, he kun selvästi olisivat halunneet lisää haastateltavia. Tämä kävi hyvin selväksi ohjelmassa.fränkkä kirjoitti:Niinpä, se että nämä kavereiden kertomat tarinat olis luettavissa, se auttaisi.
Sinun epäilysi on Jussin isä, olet sen tuonut jo esiin. Mutta isä lienee täysin epäilyjen ulkopuolella. Kyllä ne lähiomaisten alibit on aivan taatusti käyty läpi ensimmäisenä.
Hyvänen aika, elä nyt sorru siihen samaan kuin niin monesti käy. Joo, kyllä isä minun epäilyyn kuuluu vieläkin, kuten muutama muukin.WalkingDisaster kirjoitti:Yksi Jussin haastateltu tuttuhan on täällä jo kertonutkin Jussista lisää tuon haastattelun jälkeen. Muita ei ole saatu haastatteluun (kuten tämä tuttu sanoi). Ja muista tutuista ei ole ryhmälle kerrottu, he kun selvästi olisivat halunneet lisää haastateltavia. Tämä kävi hyvin selväksi ohjelmassa.fränkkä kirjoitti:Niinpä, se että nämä kavereiden kertomat tarinat olis luettavissa, se auttaisi.
Sinun epäilysi on Jussin isä, olet sen tuonut jo esiin. Mutta isä lienee täysin epäilyjen ulkopuolella. Kyllä ne lähiomaisten alibit on aivan taatusti käyty läpi ensimmäisenä.
Talonmies: hän voisi toimia ilman mitään sen kummempaa. Siellä hän pyörii päivittäin ja diibadaabaa. Motiivi onkin sitten hiukan vaikeampi löytää.
jussin isä: lähtee jussista itsestään. Äidin kuolemasta, suhteesta isään. Jussin ikä, opettajan kesälomasta. Nopeesta huolesta, löydöstä, hajun perusteella.
joku jussin sukulainen: kyllä se voi kyrsiä ihan saatanasti, jos joku hörhö, imaani saa perinnön enkä minä, kun olen kuitenkin näin hemmetin ihan. Tällätavalla ajateltuna.
joku jussin normi kaveri: en tiedä miksi, olisiko se sittenkin tuo punkkaaja.
työkaveri, tyttö/poika ystävä, loordi, mursut, huume velat, rahan takia. Nämä on niitä, että herää juuri se kysymys, että miksi jonkun murha olisi toista tarkeämpi. Siinä poliisi tekee virheen ja olisi typerää, varsinkin tänäpäivänä osallistua tv ohjelmaan tuolla tavalla. Ei poliisilla siihen varaa ole, se on aivan selvä asia. Huumeet on varmasti ollut silloin pikkusen eri uutinen ja niin on homouskin. Rahaasiat on jo jollakin asteella nähtävissä. Jussin duunipaikka ei minusta ollut hänelle mikään unelma duuni, mutta sopii jussin esitetyyn muutumiseen.
Viimeksi muokannut fränkkä, La Joulu 07, 2013 11:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
wonderland
- Neuvoja-Jack
Systeri? Millaiset sisarussuhteet oli? Sisarusten välillä voi olla kilpailua, kateutta jne.
" Heikoin lenkki, hänen sydämensä, petti. Se oli ajan kysymys." - Laiho oikeudessa
-
WalkingDisaster
- Adrian Monk
Mikä pirun punkkaaja? Ei tuollaisesta ole ollut minkään valtakunnan spekulaatiota muualla, kuin täällä yhden kirjottajan toimesta. Ja tämä kyseinen kirjoittelija on muutenkin aika sekopäinen mietteissään.fränkkä kirjoitti:
En minäkään sitä tiedä. Se voi olla just kuka vain näistä tai joku muu. Siellä asunnolla nukkunut väliaikainen tuttu, tuntematon. Mihinkään minä tuon piilotan, no vuodesohvaan tietty, sellaiselle tulee mieleen ehkä peittää jälkensä. Mutta harvalla on mukana teipit ja muovit.WalkingDisaster kirjoitti:Mikä pirun punkkaaja? Ei tuollaisesta ole ollut minkään valtakunnan spekulaatiota muualla, kuin täällä yhden kirjottajan toimesta. Ja tämä kyseinen kirjoittelija on muutenkin aika sekopäinen mietteissään.fränkkä kirjoitti:
Ei tuo muovi nyt mikään erittäi tarkeä asia ole, mutta poliisikin siihen on huomion keskittänyt ja selvittänyt se alkuperää. Isähän olis tuon varmasti kuitannut, jos kuuli että kaivo rojekti oli ihan piäkaupungissa tuttu juttu. Onko sitä kaivoa?
Onpa monenlaisia mielipiteitä. Se, että rikos ei ole selvinnyt, viittaa siihen, että tekijä on ollut tavallaan hyvin taitava. Veikkaan että hänellä on muitakin rikkomuksia, ja hänellä siis on rikosrekisteri. Vain yksi syyllinen saa vahvistusta siitä, että jo kaksi olisi herkempi vuotamaan tietoja tavalla tai toisella. Mikäli oli kysymys rahasta, niin välttämättä ei muuta syytä tarvita. Siis jos oli rahaa, ja sitä oli kadonnut. Motiivi olisi silloin ollut raha. Epäilen, että poliisi tai poliisissa joku "tietää" syyllisen, mutta ei ole todisteita. Tällöin todella vain tunnustaminen johtaisi ratkaisuun. Onhan siinä tietysti mahdollisuus, että joku muukin kuin syyllinen tietää. Hankala juttu.
Niin. Ei sitä tiedä, oliko siellä ketään bunkkaajaa, mutta se on mahdollista. Eikös teidän luona ole koskaan yöpynyt kukaan tuttu tai asunut joku joskus vähän aikaa jostain syystä? Ei tutkijat tiedä välttämättä mitään koko asiasta. Jokaisella on asioita, joita ei muut tiedä. Eihän Jussin isäkään tiennyt, ettei pojan entinen elämä ole jäänyt taakse.
Tuo henkilö on ehkä paljonkin viettänyt aikaa Vuorimiehenkadulla. Ja kirjoitin EHKÄ. En puhunut faktana. Kun faktaa ei ole.
Niistä avaimista: Jussin siskolla ilmeisesti oli avain. Hänhän oli käynyt asunnolla, ilman talkkaria. Avaimia saattoi olla myös muilla.
Tupakkaa poltettiin sisällä, kyllä. Mutta ikkuna oli auki, jos oli, niin siksi, että oli kuuma. Kesällä ikkunat yleensä on auki.
Se, satunnaisesti asunnossa viihtyvä saattoi olla ehkä juuri tuo mursuviiksinen. Hän ei koskaan ilmoittautunut.
Tuo henkilö on ehkä paljonkin viettänyt aikaa Vuorimiehenkadulla. Ja kirjoitin EHKÄ. En puhunut faktana. Kun faktaa ei ole.
Niistä avaimista: Jussin siskolla ilmeisesti oli avain. Hänhän oli käynyt asunnolla, ilman talkkaria. Avaimia saattoi olla myös muilla.
Tupakkaa poltettiin sisällä, kyllä. Mutta ikkuna oli auki, jos oli, niin siksi, että oli kuuma. Kesällä ikkunat yleensä on auki.
Se, satunnaisesti asunnossa viihtyvä saattoi olla ehkä juuri tuo mursuviiksinen. Hän ei koskaan ilmoittautunut.
Kyllä mielestäni saa tehdä villejäkin arvailuja. Kukaan ei ole niitä näkemyksiään totuutena kirjoittanut. Emme todellakaan tiedä, mitä tapahtui. Ja jos pysyisimme vain niissä tiedoissa, mitä meillä on, keskustelu olisi loppunut jo aloitusviestin jälkeen olevaan selventävään vastaukseen.
Tämä on keskustelupalsta. Ymmärtämis-ja lukihäiriöille ei voi mitään.
Tämä on keskustelupalsta. Ymmärtämis-ja lukihäiriöille ei voi mitään.
Tuohon aikaan tutkinta on ollut sen aikaista. Ja meillä nyt käytössä olevat faktat niin heppoisia, että ei niitten perusteella voi kuin arvailla ja päätellä. Ei tässä ketään syytetä mistään. Pohditaan.
Minä pidän faktana, tuota isän käyntiä asunnolla kahteen kertaan, talonmies mukana ja siskon käyti (mikä vissiin on fakta) kertaalleen. Sen sortin ramppaamisena, että täytyy sille olla melko hyvät perustelut, kun siihen liittyy vielä tämä hajun perusteella löydetty jussin ruumis. Siihen, kun yhdistää opettajan kesä lomat, mökin sun muut sykolokiset seikat, niin melko helvetin pitävä alibi täytyy löytyä ja senhän nämä toisilleen helposti antaa, eikä auta vaikka olis dna.
Minä pidän faktana, tuota isän käyntiä asunnolla kahteen kertaan, talonmies mukana ja siskon käyti (mikä vissiin on fakta) kertaalleen. Sen sortin ramppaamisena, että täytyy sille olla melko hyvät perustelut, kun siihen liittyy vielä tämä hajun perusteella löydetty jussin ruumis. Siihen, kun yhdistää opettajan kesä lomat, mökin sun muut sykolokiset seikat, niin melko helvetin pitävä alibi täytyy löytyä ja senhän nämä toisilleen helposti antaa, eikä auta vaikka olis dna.
Kuules, fränkkä. Kun on pakko olla paljolti kanssasi samaa mieltä. Vaikka kirjoitukseni olisi kuinka sekopäistä tahansa, ainakin sellaisen mielestä, joka tuskin oli edes syntynyt Jussin surman aikaan, tai on ollut pieni, ettei muista uutisointia, niin silti ihmettelen myös sitä asunnolla ramppaamista.
Ja jotain mätää koko hommassa.
Jos Jussi ei saavu työpaikalleen, soitetaan siskolle tai isälle. Sisko ponkaisee asunnolle. Hän kävi yksin. Niin kävikö sisällä, oliko avain, vai soittiko vain ovikelloa? Ja miksi? Jussi oli 28-v. Kun minä olin tuon ikäinen kymmenisen vuotta aikaisemmin ja olin omillani, niin ei ainakaan minun äidilleni olisi soitettu, vaikken olisi töihin ilmestynytkään.
Olikovatko omaiset kuitenkin huolissaan? Osasivatko pelätä jotain tällaista? Kuinka työnantalla edes oli isän/siskon numero?
Ja että isä niin pian tuli katsomaan, mikä hätänä, tuntuu myös oudolta. Hän olisi syystäkin huolissaan; epäili jotain sattuneen.
On tietty niinkin, kun ihminen, joka on säännöllien ja on siellä silloin, missä pitääkin, niin aletaan ihmetellä, mitä on tapahtunut.
Pelkäsikö isä, että on juuttunut johonkin huumeporukkaan juhlimaan ja unohtanut, mitä oli luvannut? Miksi muuten teki katoamisilmoituksen?
Jotenkin liiallista huolen pitoa aikuisesta. Mutta ymmäärrän kyllä, miksi. Elämän saamiseksi raiteilleen tarvitaan tietty tukeakin.
Ja ne alibit, niin. Kuinka luotettavia kenelläkin? Onhan surmaajallakin raudanluja alibi, koska ei ole jäänyt kiinni. Tai häntä ei ole tavoitettu. Sellainen Jussin tuttava, josta kukaan ei tiennyt.
Niin, tehtiinkö se kaivo, ja kuka sen sitten rahoitti?
Tässä taas sekopäistä miettimistä.
Ja jotain mätää koko hommassa.
Jos Jussi ei saavu työpaikalleen, soitetaan siskolle tai isälle. Sisko ponkaisee asunnolle. Hän kävi yksin. Niin kävikö sisällä, oliko avain, vai soittiko vain ovikelloa? Ja miksi? Jussi oli 28-v. Kun minä olin tuon ikäinen kymmenisen vuotta aikaisemmin ja olin omillani, niin ei ainakaan minun äidilleni olisi soitettu, vaikken olisi töihin ilmestynytkään.
Olikovatko omaiset kuitenkin huolissaan? Osasivatko pelätä jotain tällaista? Kuinka työnantalla edes oli isän/siskon numero?
Ja että isä niin pian tuli katsomaan, mikä hätänä, tuntuu myös oudolta. Hän olisi syystäkin huolissaan; epäili jotain sattuneen.
On tietty niinkin, kun ihminen, joka on säännöllien ja on siellä silloin, missä pitääkin, niin aletaan ihmetellä, mitä on tapahtunut.
Pelkäsikö isä, että on juuttunut johonkin huumeporukkaan juhlimaan ja unohtanut, mitä oli luvannut? Miksi muuten teki katoamisilmoituksen?
Jotenkin liiallista huolen pitoa aikuisesta. Mutta ymmäärrän kyllä, miksi. Elämän saamiseksi raiteilleen tarvitaan tietty tukeakin.
Ja ne alibit, niin. Kuinka luotettavia kenelläkin? Onhan surmaajallakin raudanluja alibi, koska ei ole jäänyt kiinni. Tai häntä ei ole tavoitettu. Sellainen Jussin tuttava, josta kukaan ei tiennyt.
Niin, tehtiinkö se kaivo, ja kuka sen sitten rahoitti?
Tässä taas sekopäistä miettimistä.