Pitbull tappoi naisen Sardiniassa

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
serialist
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja serialist »

Marsalkka kirjoitti:
serialist kirjoitti:Minut on varmaan nyt ymmärretty aivan väärin. Olen täysin sitä mieltä, että peruskoulutus JOKAISELLE koiralle pitäisi olla pakollinen, laissa määritetty ja valvottu jos ei muuten (en tiedä miten se onnistuu, mutta kuitenkin). Mikäli koiran haluaa, täytyy ottaa sellainen johon rahkeet riittää ja jonka osaa kouluttaa turvalliseksi.

Nuo riehuvat sakemannit kyllä kummastuttaa.. Nehän ovat ymmärtääkseni nopeita oppimaan ja siitä hyviä, koska ne eivät kyseenalaista omistajan käskyjä, joten mikä niiden peruskoulutuksessa on niin vaikeaa ollut?

Jos rahkeet eivät syystä tai toisesta riitäkään, niin yhteyttä ongelmakoirakouluttajaan tai tavalliseen kouluttajaan. Ei pidä kasvattaa koiraansa kuin pellossa, muuten tulee ongelmia.
Eikä sellaisia rotuja tarvita lainkaan, joiden hyökkäyksistä aiheutuu selvästi muita rotuja useammin vakavia vammoja. Vai mihin niitä tarvitaan?
Ehkä noissakin tapauksissa useasti on ollut kyseessä koulutuksen puute tai koulutuksen laatu? Edelleenkään, eivät kaikki vakavia vammoja tuottavien rotujen edustajat ole samanlaisia. Ei koko rotua tarvitse hävittää jos muutama on tuottanut vakavia vammoja. Dominoiva ja vaativakin rotu voi olla täysin hyvä jos se elää oikeissa käsissä. Emmehän me ala hävittämään sellasia ihmisryhmiäkään, jotka tekevät tilastollisesti eniten rikoksia?

Ja nyt saan noottia siitä kun vertaan näitä keskenään. Bring it on!
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
"That's dynamite, baby.".
- Jack Handy -
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Siinä mennäänkin usein ensimmäisen kerran metsään, kun koiraa aletaan pitää ihmisenä.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

apollo kirjoitti:Joka tapauksessa syyllityisit rikokseen jos tappaisit toisen ihmisen koiran, vaikkei se olekkaan omistajan hallinnassa.
Jos se ei menis hätävarjeluna (niin kuin oletettavaa on, että ei), niin vois noinki olla, mutta oma koira ois silti siinä tilanteessa tärkeempi.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner
Jessica Fletcher

Marsalkka kirjoitti:Eikä sellaisia rotuja tarvita lainkaan, joiden hyökkäyksistä aiheutuu selvästi muita rotuja useammin vakavia vammoja. Vai mihin niitä tarvitaan?
Sinunlaisia palikoita ei tarvita lainkaan.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Marsalkka kirjoitti:Eikä sellaisia rotuja tarvita lainkaan, joiden hyökkäyksistä aiheutuu selvästi muita rotuja useammin vakavia vammoja. Vai mihin niitä tarvitaan?
Hyvä kysymys, mutta asiallista vastausta siihen ei näemmä saatu... Tuskin saadaankaan. Ainakaan koiraihmisiltä.
Katsa kirjoitti:Siinä mennäänkin usein ensimmäisen kerran metsään, kun koiraa aletaan pitää ihmisenä.
On jo alettu pitää. Ainakin ihmisen veroisena. Eräissä piireissä.

Kiitos vielä tuosta: Ihmetyttää mikä vimma kaikenlaisia eksoottisia rakkeja on tänne pohjolaan edes raahata; ennenkin on pärjätty vain sakemanneilla ja rotikoilla, nyt pitää sitten raahata kaikki perkeleen Cane Corsot ja Napolinmastiffit ja karvattomat piffit ja puffit ja ties mitkä hyeenanmetsästäjät tänne. Samaan laivaan raiskaajaneekereiden kanssa vaan (ja omistajat perässä), terve ja moi. Määränpäänä esim. Afrikka voisi toimia.

:D

Ehkä siksi raijaavat niitä tänne, kun... niistä saa rahaa, niillä voi erottua massasta, voi rakentaa ja nostaa omaa imagoaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Mike Manner
Jessica Fletcher

Tää on niin tätä...
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

serialist kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:[ Ei koko rotua tarvitse hävittää jos muutama on tuottanut vakavia vammoja.
;)
Dominoiva ja vaativakin rotu voi olla täysin hyvä jos se elää oikeissa käsissä.
Kunhan kukaan ei pyöräile, kävele, juokse tms. ärsyttävästi. Joopa joo...
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
serialist
Olivia Benson

Marsalkka kirjoitti: Kunhan kukaan ei pyöräile, kävele, juokse tms. ärsyttävästi. Joopa joo...
Mistä sinä nyt yhtäkkiä olet saanut päähäsi, että kaikki nk. pahat rodut pitävät mainitsemiasi asioita ärsyttävänä? Minä en ole eläissäni tavannut koiraa, joka menee sekaisin ohikulkevasta pyöräilijästä tai kävelijästä, jotka toimivat täysin normaalisti. Enkä kyllä tajua kuinka joku voi vaikkapa pyöräillä ärsyttävästi..

Sinulle täytyisi saada tilasto, jossa tilastoidaan syyt puremisiin.

EDIT: Koirasta voi tulla hyvä kunhan se on oikeissa kouluttajakäsissä. Eli omistaja osaa siedättää sen erilaisiin tilanteisiin ja kouluttaa sen tottelevaiseksi. Näin ehkäistään ongelma tai kaksi. ;)
A good way to threaten somebody is to light a stick of dynamite. Then you call the guy and hold the burning fuse up to the phone. "Hear that?" you say.
- Jack Handy -
Marsalkka
Horatio Caine

serialist kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: Kunhan kukaan ei pyöräile, kävele, juokse tms. ärsyttävästi. Joopa joo...
Mistä sinä nyt yhtäkkiä olet saanut päähäsi, että kaikki nk. pahat rodut pitävät mainitsemiasi asioita ärsyttävänä?
Tällaisia seikkoja ovat täällä "asiantuntijat" esittäneet. Minä en ole muuten kirjoittanut pahoista roduista.
Minä en ole eläissäni tavannut koiraa, joka menee sekaisin ohikulkevasta pyöräilijästä tai kävelijästä, jotka toimivat täysin normaalisti.
Tässäkin ketjussa on tällaisia esimerkkejä. Herkkäsieluisen koiran mielestä tavallinen kävely voi olla hyvin hyvin ärsyttävää. Tämä pitäisi meidän ihmisten ottaa huomoon.
Enkä kyllä tajua kuinka joku voi vaikkapa pyöräillä ärsyttävästi..
Monet näköjään tekevät sitä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Ääliön kanssa ei kannata riidella, kun sitä riitaa ei voi voittaa.
serialist
Olivia Benson

Mut se on Marsalkka tosi hieno juttu, että sinä otat vastaantulevat koirat huomioon ja lopetat kaiken tekemisen vain etteivät ne suutu ja varmasti hyssyttelet myös lähellä olevia. =)

*aplodeja*
- Jack Handy -
Marsalkka
Horatio Caine

serialist kirjoitti:Mut se on Marsalkka tosi hieno juttu, että sinä otat vastaantulevat koirat huomioon ja lopetat kaiken tekemisen vain etteivät ne suutu ja varmasti hyssyttelet myös lähellä olevia. =)

*aplodeja*
En lopeta kaikkea tekemistäni, mutta pyrin muuttamaan liikkumiseni koiria mahdollisimman vähän ärsyttäväksi. Näin on jokaisen tehtävä, koska koirat ovat äärimmäisen herkkäsieluisia olentoja.

Ei vaan. Olen välillä joutunut ottaman kovatkin otteet muiden koiria kouluttaessani. Nuorena miehenä jouduin erästä naapuruston häirikkökoiraa varten käyttämään keppiä, johon olin kiinnittänyt naulan. Huitaisin sillä kuonoon, niin loppui häiritsevä perässä roikkuminen. Kuono on koiralle aika herkkä paikka. Mutta tämä oli kyllä häiritsevin minun tapaamani koira.
Rattus
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Doctor Lecter kirjoitti:
Hyvä kysymys, mutta asiallista vastausta siihen ei näemmä saatu... Tuskin saadaankaan. Ainakaan koiraihmisiltä.
No esim. rotikat, dobberit ja sakut varmaan maineensa sekä kokonsa puolesta luetaan näihin rotuihin? Nämä ovat erinomaisia harrastus- ja käyttökoiria, vahdeiksi (ja käsittääkseni virkatehtäviin) jalostettu. Jos taas mennään vaikka lauman vartiohin, joilta kokoa ja luonnetta löytyy yleisesti vielä enemmän, niin ne on nimenomaan jalostettu vartioimaan laumaa susilta ja muilta pedoilta. Vai vedetäänkö tähän kaikki keskikokoiset ja sitä suuremmat rodut, koska totta hitossa leukojen koko vaikuttaa vammojen vakavuuteen jos koira päättää puraista? Seisojat, noutajat, ajajat, jäljestäjät, paimentajat, vartijat, rekikoirat...
Siihen niitä tarvitaan, mihin ne on tarkoitettu. Tekemään työtä.
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Suomessa ei varmaankaan ihan älyttömän usein tarvitse suojella laumaa susilta ja muilta pedoilta, joten tällaiseen tehtävään jalostettu rotu joutuu purkamaan vahtiviettinsä johonkin muuhun ja saattaa alkaa suojelemaan laumaansa esim. postinkantajalta tai pizzakuskilta.
Vetokoira kerrostaloasunnossa ja kävelylenkkikaverina ei myöskään ole ihan paras yhdistelmä.
Nämä nyt ihan näin kärjistettyinä, mutta oikeastaan valitettavan tosina esimerkkeinä, kun taas esim. noutajat ovat huomattavasti pehmeämpiä rotuja ja niiden mielenkiinto on helppo suunnata muuhunkin touhuun, kuin ammutun linnun noutamiseen kaislikosta (johon ne toki edelleen pystyvät myös).
Minusta jonkinlaista harkintaa kuuluisi käyttää varsinkin näiden alkukantaisempien vartiointiin yms jalostettujen koirien hankintaan, kun minusta se ajatuksenakin on varsin outo ottaa seurakoiraksi sellaista.

Lopuksi ihan tosielämän (valitettava) esimerkki suoraan omasta lapsuudesta.
Paras ystäväni oli saksanpaimenkoira. En oikeastaan muista kovin hyvin muuta, kuin että kuljimme aina kahdestaan. Muistan, kun se käveli vierelläni ja oli niin suuri, että laittaessani käden suorana sivulleni, koira ulottui kainalooni asti. Muistan kun leikimme piiloa, se jäi kiltisti aina odottamaan kun käskin ja syöksyi salamana etsimään minua kun pyysin. Voi sitä ihmetystä, kun se aina löysi minut heti...
Niin, olimme aika erottamattomat. Muistan, kun lähdimme kerran isän ja äidin kanssa hiihtämään ja jätimme koiran kotiin. Ei mennyt kauaakaan, kun se syöksyi pellolle seuraamme. Se oli hypännyt läpi omakotitalomme yläkerran ikkunan.
Pulkkamäessä se vartioi minua, eikä päästänyt ketään muuta koko mäkeen kuin minut.
Kun pikkusiskoni syntyi ollessani viisivuotias, koira ei pystynyt enää vahtimaan meitä molempia, vaikka kuinka yritti. Se alkoi hyökkäilemään pihastamme ihmisten ohikulkevien kimppuun ja lopetettiin sitten hyvin pian.
Ai miksei mun vanhemmat tehneet mitään? No en minä tiedä; ehkä he olivat nuoria, tyhmiä, tietämättömiä, koira oli heidän ensimmäisensä, oli oikeastaan aika hienoa ja hauskaa kun se oli niin suojeleva? Ihan perussetti siis, samaa tapahtuu nykyisinkin, tosin nykyisin se koira on yhä useammin joku mursunmetsästäjä tai sapelihammastiikereiltä suojelija.
Rattus
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Suomessa ei varmaankaan ihan älyttömän usein tarvitse suojella laumaa susilta ja muilta pedoilta, joten tällaiseen tehtävään jalostettu rotu joutuu purkamaan vahtiviettinsä johonkin muuhun ja saattaa alkaa suojelemaan laumaansa esim. postinkantajalta tai pizzakuskilta.
Aivan totta, mutta Suomessa on myös susikanta ja vartioiksi laumiksia lähinnä käytetään. Ei unohdeta, että kaikki eivät asu kaupungeissa. Meillä lapsuudessani postilaatikkokin oli 300 metrin päässä talosta, että koira ei päässyt purkamaan vahtiviettiä edes posteljooniin.
Vetokoira kerrostaloasunnossa ja kävelylenkkikaverina ei myöskään ole ihan paras yhdistelmä.
Siinä se ongelma onkin, kun otetaan käyttökoira kerrostaloon sohvan valtaajaksi ilman kunnon aktiviteetteja, niin koira kyllä keksii keinon toteuttaa itseänsä, kun se ei saa tehdä sitä mikä on verissä.
Eli edelleenkin koiran häiriökäyttäytymisessä ongelmat löytyy remmin pannattomasta päästä.
Vastaa Viestiin