Polkupyörän ja henkilöauton välinen liikenneonnettomuus Lempäälässä - pyöräilijä menehtyi, 21.8.26

Otsikon mukaisesti. Myös onnettomuudet pienistä suuriin. Pohjustamattomat keskustelunavaukset.
Keplotteleva konna
Ainesta Watsoniksi

Re: Polkupyörän ja henkilöauton välinen liikenneonnettomuus Lempäälässä - pyöräilijä menehtyi, 21.8.26

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Transventtiili kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:33 pm
Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:30 pm
Transventtiili kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:21 pm No et sä autollaakan hidasta ja päästä sakkia tulemaan kolmion takaa sun eteesi, niin miksi pitäisi pyörällä päästää väistämisvelvollisia autoja?
No melko usein ne menee samass paikassa kuin jalankulkijatkin. Haluaisitko että ne kaikki sit menisi vaan ajoradalla? Oisko se parempi?
Ja hyvin usein pyöräilevät ihmiset omistaa myös ajokortin ja auton ja näin ollen kyllä osallistuvat itse niihin maksuihin myös.
Lakimuutoksen jälkeen pyöräilijät olisivat väistämisvelvollisia.

Melko usein pyöräilijöillä on oma kaista.

Jos käyttää myös pyörätietä, niin eikö silloin pitäisi maksaa enemmän kuin pelkkää autotietä käyttävien?
Kerro millainen se lakimuutos olisi? Ihan vaan että pyörät väistää aina vai? Luuletko että on niin helppoa?

Melko usein ei ole.

Ei ole mitään autotietä, on ajorata. Ja siis jos pyöräilee paljon, niin käyttää vähemmän ajorataa autolla joten ei pitäisi.
Mikä siitä tekisi vaikeaa?

No on ja ei, mutta joka tapauksessa vaatii osissa tapauksista räätälöintiä fillaristeja varten = lisäkuluja.

Käyttöön perustuva vero autoilijoille oikaisisi tuon. Sellainen kai on jollain suunnittelupöydällä.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Transventtiili
Sofia Karppi

Re: Polkupyörän ja henkilöauton välinen liikenneonnettomuus Lempäälässä - pyöräilijä menehtyi, 21.8.26

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Nipe kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:40 pm
Transventtiili kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:21 pm
Nipe kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:14 pm
No kyllä puhuttiin, mutta kirjoitin sen tahallani noin kun se liikkeelle lähteminen on niin hirveän rankkaa osalle. Itsellä ei kyllä ole ollut mitään ongelmaa koskaan hiljentää suojateille polkupyörällä ja vaikka odotella, että pari autoa pääsee siitä menemään. Eihän se ajoneuvoverokaan mihinkään saastuttamiseen alunperin ole perustunut. Viherkiimassa siitä on tehty sellainen "anekauppa" vero. Menee aika off topic hommaksi, mutta miksi muiden ihmisten pitää maksaa pyöräilijöiden teiden kiilloitusta talvisin? Tai ylipäätänsä niiden rakentaminen?
No et sä autollaakan hidasta ja päästä sakkia tulemaan kolmion takaa sun eteesi, niin miksi pitäisi pyörällä päästää väistämisvelvollisia autoja?
No melko usein ne menee samass paikassa kuin jalankulkijatkin. Haluaisitko että ne kaikki sit menisi vaan ajoradalla? Oisko se parempi?
Ja hyvin usein pyöräilevät ihmiset omistaa myös ajokortin ja auton ja näin ollen kyllä osallistuvat itse niihin maksuihin myös.
Alan kyllä pikkuhiljaa epäillä sinun olevan trikoot niin tiukasti puristava vaippahousu, ettei veri pääse aivoihin asti. Lisäksi myös että edes liikut autolla tuolla liikenteessä. Puhumattakaan, että olet juuri niitä pahimpia "minä minä minä" idiootteja liikenteessä jotka ei kunnioita ketään muita liikkujia. Jatkojalostan kuitenkin aiempaa ehdotusta, että pyöräilijöiden olisi ehdottomasti aina tehtävä liikenteeseen polkupyöränkäyttöönotto ilmoitus ja polkupyörävero, pakollinen liikennevakuutus ja vuosittainen katsastus yli 3 vuotta vanhoille polkupyörille.
En aja pyörällä kuin töissä.
Miten niin olen minä minä minä? Siksi kun en päästä muita autoilijoita kolmion takaa eteeni? Vai mistä sä tuollaista keksit? Mä ajan liikennesääntöjen mukaan.
Jatkojalosta vaan, ei koske mua eikä myöskään tule ikinä tapahtumaan.
Transventtiili
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Transventtiili »

Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:43 pm
Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:30 pm
Lakimuutoksen jälkeen pyöräilijät olisivat väistämisvelvollisia.

Melko usein pyöräilijöillä on oma kaista.

Jos käyttää myös pyörätietä, niin eikö silloin pitäisi maksaa enemmän kuin pelkkää autotietä käyttävien?
Kerro millainen se lakimuutos olisi? Ihan vaan että pyörät väistää aina vai? Luuletko että on niin helppoa?

Melko usein ei ole.

Ei ole mitään autotietä, on ajorata. Ja siis jos pyöräilee paljon, niin käyttää vähemmän ajorataa autolla joten ei pitäisi.

No on ja ei, mutta joka tapauksessa vaatii osissa tapauksista räätälöintiä fillaristeja varten = lisäkuluja.

Käyttöön perustuva vero autoilijoille oikaisisi tuon. Sellainen kai on jollain suunnittelupöydällä.
No kerro sitten miten tekisit sen? Ottaisitko ajoneuvostatuksen pyöriltä pois että kolmiot ei edellytä väistämään niitä? Mitä ne sitten sen jälkeen olisi?
Keplotteleva konna
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Keplotteleva konna »

Transventtiili kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 2:12 pm
Keplotteleva konna kirjoitti: Ke Elo 26, 2026 1:43 pm

Melko usein ei ole.

No kerro sitten miten tekisit sen? Ottaisitko ajoneuvostatuksen pyöriltä pois että kolmiot ei edellytä väistämään niitä? Mitä ne sitten sen jälkeen olisi?
En varmaankaan ole tarpeeksi osaava tekemään tuollaista muutosta, mutta eiköhän joku aiheeseen paremmin perehtynyt sen osaisi tehdä.

Itselle tulee ajatuksena mieleen, että autojen väistämisvelvollisuudesta kertovat liikennemerkit poistettaisiin pyöräteiden edestä? Ja sitten kai lakimuutos, jossa pyöräilijä muuttuisi väistämisvelvolliseksi ajaessaan pyörätiellä. Varmaan jotain muutakin pitäisi huomioida, mutta nuo nyt ensimmäisenä tulee mieleen.
"Kunniaväkivaltaa vaikea torjua" -POLIISI-
Ulkomaalaisten epäiltyjen osuuden kasvusta lähisuhdeväkivaltatapauksissa etenkin pääkaupunkiseudulla.
Lähes puolet Espoossa lähisuhdeväkivallasta epäillyistä ovat syntyneet ulkomailla.
Vastaa Viestiin