Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ankkalinna kirjoitti:
MissHolmes kirjoitti:Testattu on,
Ymmärsinkö oikein: olet siis joskus valvonut useamman vuorokauden putkeen?
Kysy mieluummin monestiko.

Toki en ole niiden jälkeen joutunut poliisin kuultavaksi. :)

Ja tässähän nyt on kyse siitä, että Annelia ''ympäröinyt henkilökunta'' ei todista tuota unettomuutta ja 24/7 valvomista ja ns. tunnustus on tapahtunut monen eri kuullustelun yhteydessä useana eri päivänä.

Toki poliisi/kuullustelija on ohjannut, mutta kyllä se tarina pää asiassa on Annelin omaa 'kertomaa'.

ps. oletko lukenut etp:tä?
Nuotio & Äreät Tiput
Tuppence
Alokas

Viesti Kirjoittaja Tuppence »

Ei se poliisi ole sitä valvottanut. Se tarkoittaisi että polisisi olisi kuulustellut yötä päivää.Ei ole, eikä missään edes ole niin väitetty. Normaalisti ihminen myös pärjää vähällä unella päiviä, pari huonoa yötä ei vie psykoosiin. Jos nukkuu huonosti, koska on omallatunnolla jotain, ei se ole poliisin vika.
Ankkalinna
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ankkalinna »

Tämähän on mielenkiintoista! Visitor59 ja MissHolmes, joilla ainakin on kokemusta pitkästä valvomisesta: tunnistatteko mitään noista Sippuran listaamista oireista? Etenkin mahdollinen todellisuudentajun hämärtyminen kiinnostaa.

Minun "valvomisennätykseni" on vain hiukan toista vuorokautta, mutta olin jo sen jälkeen ihan sumussa. En uskaltanut mennä auton rattiin, koska olo oli kuin humalaisella. Muistan, että aloitin puhumaan jostain asiasta ja sitten unohdin, mitä olinkaan kertomassa. Ja tämä kaikki siis aika kevyen valvomisen jälkeen.
Tarkoitus ei ole ketään loukata. Kaikki viestissä mainitsemani on ihan faktaa, joka kyllä käy ilmi myös aiemmista viesteistä.
visitor59
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja visitor59 »

Ankkalinna kirjoitti:Tämähän on mielenkiintoista! Visitor59 ja MissHolmes, joilla ainakin on kokemusta pitkästä valvomisesta: tunnistatteko mitään noista Sippuran listaamista oireista? Etenkin mahdollinen todellisuudentajun hämärtyminen kiinnostaa.

Minun "valvomisennätykseni" on vain hiukan toista vuorokautta, mutta olin jo sen jälkeen ihan sumussa. En uskaltanut mennä auton rattiin, koska olo oli kuin humalaisella. Muistan, että aloitin puhumaan jostain asiasta ja sitten unohdin, mitä olinkaan kertomassa. Ja tämä kaikki siis aika kevyen valvomisen jälkeen.
Niinkuin jo kirjoitinkin, ainakin minulle kaikki muuttui hyvin epätodelliseksi ja mailma supistui jonkinlaiseksi putkeksi (hallusinaatio). Se valvominen ja sellaisessa tilassa auton ajaminen oli jotain, jota en todellakaan suosittele kenellekään. En olisi sitä itsekään tehnyt mutta kyseessä oli ns. pakko rako.
Vaikea on kyllä uskoa että kukaan muukaan olisi niin kauan valvottuaan enään oma itsensä. Se
epätodellisuuden tunne alkaa ainakin minulle siinä 2vrk paikkeilla
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Ja nyt sitten väitätte vakavana, että poliisi on kuullustellut Annelia 24/7 x 7?

Haloo! Nuo Annelin ns.''tunnustukset'' ovat monen monen päivän ajalta.
Eikä kukaan, edes Manner, väitä että Annelia olisi valvotettu vuorokausi tolkulla. Back to the basics -JJ:n sanoin.
Nuotio & Äreät Tiput
pohtiijamiettii

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Luultavasti Annelilla on ollut univelkaa jo pidemmältä ajalta, hänellähän on lapsia. Eivät suinkaan kaikki lapset nuku koko yötä, ja kun lasten kanssa on yksin, ei voi itse edes mennä nukkumaan silloin kun lapset nukahtavat, koska sen jälkeen tehdään kotityöt, hoidetaan kaikki se mitä ei voi tehdä lasten häiritessä. Lapsesta sitten riippuu mitä voi tehdä jo lapsen ollessa hereillä, omaa kokemusta on siitä, että lasten nukahdettua alkaa a) kodinhoito monilta osin b) laskujen maksaminen c) oma aika. Ja sitten vasta nukkumaan. Pian tuleekin pienimmäinen jo viereen ja pyörii siinä oman aikansa kunnes nukahtaa. Juuri kun saa unen päästä kiinni, tulee toinen tai huutelee sängystä että on pissahätä/jano/paha uni/kiukku. Aamulla sitten herätään siihen aikaan kuin ensimmäinen lapsista herää, viimeistään. Toki on hyvä jos herää vähän aikaisemmin, että ehtii itse kammata tukan ja tehdä edes jotain ennen kuin hyörinä taas alkaa.

Lisätään siihen tilanteen aiheuttama stressi: kun se poikaystävä on niin kummallinen ja poliisikin kyselee taas kaikkea, että mitähän ihmettä NYT on meneillään ja eikö ne aio sitä surmaajaa edes etsiä. Ei tule helposti uni silmään, tai jos tuleekin, niin stressaantunut ihminen tyypillisesti herää aamuyöllä kolmen ja neljän välillä stressaamaan maailman menoa.

Kuka pystyy nukkumaan normaalisti ollessaan vangittuna? No, ehkä joku pystyy, onnea hänelle. Itse en saa nukuttua kunnolla edes vanhempieni kotona, vain omassa kodissa saan nukuttua kunnolla - sikäli kun lapset sallivat.

Ja todellakin: olen päivisin töissä välillä ihan zombie, en muista tänään mitä eilen lupasin millekin taholle toimittaa, ilman kalenteria en muistaisi mennä yhteenkään kokoukseen. Enkä ole kuitenkaan sitten lasten vauva-aikojen ollut edes kahta vuorokautta putkeen hereillä ollenkaan. Olen jopa joskus saanut vähän nukuttua univelkoja pois.

Kun on kunnollinen "perusunivelka" siellä pohjalla, ei tarvita kummoistakaan uutta unettomuusjaksoa, kun maailma muuttuu aivan omituiseksi. Muisti pätkii, looginen ajattelu vaikeutuu. Jokin aika sitten telkkarista tuli muistaakseni Prisma otsikolla "Unettomuus tappaa", ja siinä asiaa tutkittiin monelta kannalta, lähinnä pointti oli se, että unettomuus vaikuttaa elimistöön niin voimakkaasti, että se aiheuttaa monia fyysisiä oireita, pahimmillaan sydämen vajaatoimintaa. Yksi uniapneasta kärsivä oli jo joutumassa sydämensiirtoon vajaatoiminnan takia, mutta kun sai apua uniapneaan, sydänkin alkoi pelittää ja elinsiirrolta vältyttiin. Joka tapauksessa unettomuuden vaikutukset elimistössä ja aivoissa ovat suuret, ja tutkimuksissa selvisi, että unettomuudesta kärsivällä ihmisellä "hereillä" ollessaankin välillä osa aivoista nukkuu. Ihminen on näennäisesti hereillä, mutta osa aivotoiminnasta on levossa ja se vaikeuttaa mm. asiayhteyksien havaitsemista ja reaktionopeutta.

Itse olen ainakin tämän pohjalla olevan univelan takia jo ihan toistaitoinen välillä vaikka en olisi valvonut vuorokauttakaan putkeen. Muisti pätkii, uskon mitä tuubaa tahansa minulle kerrotaan, ja puhun mitä sattuu, asiasta toiseen hyppien ja alkuperäisen pointin unohtaen. Jos ylipäätään jaksan puhua.

Annelin tapauksessa ei varmaankaan ollut kyse siitä, että hän olisi ensin koko elämänsä nukkunut aina 8 tuntia yössä ja sitten yhtäkkiä häntä pidettiin hereillä tauotta monta vuorokautta. Hänen elämäntilanteensa on ollut pitkään sellainen, että kunnon yöunet varmaan ovat olleet vain muisto jostain edellisestä elämästä. Siihen ei tarvita suurtakaan univajetta, kun maailma muuttuu sumuksi.

Joku vetosi tässä tai jossain muussa ketjussa siihen, että olihan hänellä nukahtamislääkkeetkin käytössä. Ne eivät ole mitään unilääkettä joka johtaa taattuun narkoosiin, vaan nukahtamisen tuki. Pöhnä niistä jää päälle kyllä, mutta ei ole ollenkaan saletti että niilläkään tulee uni, jos on paljon asioita mielen päällä. Kuten pidätetyllä, kodistaan ja läheisistään eristetyllä, rikoksesta epäillyllä todennäköisesti on.

Pahoittelen rönsyilevää sepustustani - syynä oletettavasti unen puute :mrgreen:
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Univelkaa, univajetta...Eikös se Annelin lapsi ollut pari vuotta vanha henkirikoksen tapahtuessa? Eli olettaisi sen suurimman pitkäkestoisen univajeen sijoittuneen niihin aikoihin, kun nuorin oli vauva-iässä (eli ennen rikosta ). Eikö tällä vajeella tuolloin ollut vaikutusta käyttäytymiseen? Mielestäni tuo tunnustuksen peruminen unen vähyyteen perustuen on aika kaukaa haettua. Unitutkijakin todisti oikeudessa unenpuutteen vaikutuksista noin yleensä (ei nimenomaan Anneliin ja väitettyyn unettomuuteen liittyen). Unettomuudesta ja sen kestosta ennen kuulusteluja on vain Annelin oma kertomus.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

skoone kirjoitti:
Ankkalinna kirjoitti: Muutaman vuorokauden valvominen voi aiheutaa ihmiselle mm. aistiharhoja. Eiköhän itse kukin alkaisi siinä tilassa epäilemään omaa muistiaan ja mielenterveyttään, jos pöydän toisella puolella poliisi esittää "pitävät todisteet" siitä, että asunnossa ei surmatyön aikaan ollut ulkopuolisia.
Mua ihmetyttää tuo muutaman vuorokauden valvominen. Eikö itse tapahtumasta ollut jo kulunut melkein kolme vuotta ennen tätä tunnustus-kuulustelua. Jos AA oli syytön, niin miksi hän oli siis niin uneton? Vanha sanonta on: puhdas omatunto on hyvä päänalunen.
Vanha poliisin sanonta: Pidätät kaksi miestä murhasta epäiltynä.
Toinen nukkuu putkassa yönsä rauhassa ja toinen ei saa unta.
Kumpi on syyllinen?
Se joka nukkuu.... Syy: Syytön pelkää joutuvansa "syyttömänä hirteen".
Syyllinen taas on varma itsestään (joko helpottunut kun kaikki on ohi tai sitten psykovarma selviämisestään).

Kuka muka nukkuisi yönsä hyvin jos on putkassa epäiltynä raskaasta rikoksesta jota ei ole tehnyt?
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
Milana
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Milana »

Itse olen neljän lapsen äiti, eli varsin tuttua ovat valvomiset, keskeytetyt yöunet, yösyötöt, korvatulehduskierteet, jano-ja pissihädät...aina ei muistanut, onko keskiviikko vai sunnuntai. Päivät toistuivat yhtä ja samaa rataa. Ja yhtä väsynyt sitä nyt on, kun palasi työelämään ja kolmivuorotyöhön.

Silti en ole koskaan murhannut ketään. En ole joutunut/hankkiutunut tilanteisiin, joissa minua voitaisiin epäillä murhasta. Jos äitiydellä ja unenpuutteella voisi olla suora yhteys siihen, että tunnustaisi jopa tekemättömiä murhia, meitä äitejä istuisi useampi linnassa.
pohtiijamiettii

No, multa ei oo kyllä koskaan kukaan tullut kysymäänkään olenko murhannut jonkun. Eikä ketään edes etäisesti tuntemaani henkilöä ole koskaan murhattu. Mutta jos mut yhtäkkiä eristettäis lapsistani, kodistani, ja mulle selitettäis että kuule, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että sinä teit murhan, lyötäis faktaa tai "faktaa" pöytään ja painostettais, niin takuulla en ainakaan nukkuis ja toisekseen jos olis edes mitään toivoa päästä lasten luo oltuani heistä eristyksissä muutaman päivän, saattaisin tehdä mitä vaan. Vaikka marttyyrimaisesti todeta, että joo okei, tein mä sen murhan ja viis muutakin jos sen sanomisesta kuulustelijalle kerran tulee hyvä mieli. Ja että saanko jo mennä lasteni luo.

Omalta kohdaltani ehkä näin. Annelista en tiedä.

Pitäis varmaan ruotia tuolla kyökissä näitä mieluummin... :oops:
Milana
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Milana »

No mutta jos normaalia älykkäämpi ja looginen nainen tunnustaa unenpuutteeseen vedoten murhan, jota ei ole tehnyt, vain päästäkseen lastensa luo...eikö loogisessa ajatusmaailmassa käy sellainen ahaa-elämys, että jos tunnustaa murhan, niin ei ainakaan pääse lastensa luo ja jatkamaan kakkusivustojaan...
pohtiijamiettii

Milana kirjoitti:No mutta jos normaalia älykkäämpi ja looginen nainen tunnustaa unenpuutteeseen vedoten murhan, jota ei ole tehnyt, vain päästäkseen lastensa luo...eikö loogisessa ajatusmaailmassa käy sellainen ahaa-elämys, että jos tunnustaa murhan, niin ei ainakaan pääse lastensa luo ja jatkamaan kakkusivustojaan...
Jossain kerrottiin että yksi painostuskeinoista Annelia vastaan oli jonkinlainen lupaus saada tavata lapsensa. Ja niinhän hän sitten tapasikin, sillä ehdolla että "tunnustaa" näillekin. En tiedä tämän todenperäisyydestä kun en edes muista mistä luin.

Joka tapauksessa unenpuutteen aiheuttamassa sekavuudessa sitä voi vain toivoa pääsevänsä pois juuri siitä senhetkisestä tilanteesta ja sanoa mitä käsketään, jotta piina juuri sillä hetkellä päättyy.

Mutta nämä nyt ovat ihan täysin spekulaatioita, joten en jankkaa tästä tämän enempää :wink:
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Kuulusteluja käytiin useampana päivänä. Osassa kuulusteluissa oli Annelin asianajajakin mukana. Kuulustelut olisi keskeytetty, mikäli Anneli olisi henkiseen tilaansa vedoten näin pyytänyt. Ei näissä kuulusteluissa todellakaan valvotettu Annelia 24 h putkeensa yksin kuulustelukopissa ja annettu ainoaksi vaihtoehdoksi piinasta päästäkseen tunnustuksen tekemistä.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

pohtiijamiettii kirjoitti: Joka tapauksessa unenpuutteen aiheuttamassa sekavuudessa sitä voi vain toivoa pääsevänsä pois juuri siitä senhetkisestä tilanteesta ja sanoa mitä käsketään, jotta piina juuri sillä hetkellä päättyy.
Järkeenkäypää voisi jotenkuten vielä olla se, että pakkotunnustustilanteessa syytön äiti sanoisi jotain ytimekkäämpää, kuten "Minä se olin. Tapoin mieheni. En muista mitään muuta. Nyt haluan nähdä lapseni."

Sitävastoin Anneli kertoo seikkaperäisesti, kuinka kaikki tapahtui, kuinka ollaan keittiössä tapeltu, Jukka työntänyt Annelin pöytää vasten, jompikumpi tarttunut veitseen, Jukka huutanut: "Rauhoitu, Annu" + kaikki muu noiden syys-lokakuisten päivien kuulusteluissa Annelin suusta tullut.

Anneli on todennäköisesti elänyt sosiaalisten kontaktien puutteen, synnytyksen jälkeisen masennuksen, tietokoneen virtuaalitodellisuuden ja mökkihöperyyden luomassa irrationaalisessa "putkessa" jo pitkään. Minun on ainakin helpompi uskoa, että tällainen ihminen murhaisi miehensä kuin syyttömänä tunnustaisi murhanneensa hänet.

Analyyttisenä ihmisenä Anneli lisää toki joka väliin sen 'mahdollisesti', 'ehkä' tai 'mun on täytynyt sit' - alentaakseen syyntakeisuuttaan (noinhan jokainen syyllinen tekosiaan tunnustaa; vahingon merkitystä korostaen, omaa osuutaan vähätellen). Lisäksi, täytyyhän tunnustuksen kuulostaa siltä kuin se juuri sillä hetkellä olisi tullut mieleen; ties vaikka 3 vuotta kestäneestä poliisin harhauttamisesta tulisi lisäkakkua.
Ankkalinna
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Ankkalinna »

Milana kirjoitti:No mutta jos normaalia älykkäämpi ja looginen nainen tunnustaa unenpuutteeseen vedoten murhan, jota ei ole tehnyt, vain päästäkseen lastensa luo...eikö loogisessa ajatusmaailmassa käy sellainen ahaa-elämys, että jos tunnustaa murhan, niin ei ainakaan pääse lastensa luo ja jatkamaan kakkusivustojaan...
Ei, vaan unen puutteesta kärsivä nainen "tunnustaa" (En tiedä, miten kyseinen tunnustaminen on tapahtunus, siksi lainausmerkit. Olen ymmärtänyt, että koko tunnustaminen olisi pikemminkin pohdiskelua siitä, miten surmatyö olisi voinut tapahtua.) surmatyön, koska hänelle annetaan siitä vastaansanomattomat todisteet ja henkisestä tilastaan johtuen hän ei kykene erottamaan, mitkä muistot ja aistihavainnot ovat totta ja mitkä kuvitelmaa ja missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet. Esim. tunnustuksessa kuvattu riita on ehkä tapahtunut joskus aikaisemmin.

Kun lisäksi poliisi painostaa että saat paremman mielen kun tunnustat ja pääset sen jälkeen tapaamaan lapsiasi, niin onhan siinä kauhea paine "muistaa".

Unen riisto on sangen tehokas kidutusmenetelmä. Kidutetut ihmiset - olkoon miten älykkäitä ja analyyttisia tahansa - tyypillisesti tunnustavat rikoksia, joihin eivät ole syyllistyneet. Ja korostan vielä selvyyden vuoksi, että minä EN väitä poliisin valvottaneen Anneli Aueria. Unettomuuden vaikutukset ihmisen toimintakykyyn ja ajatteluun ovat kuitenkin kiistattomia riippumatta siitä, kuka tai mikä unettomuuden aiheuttaa.

(Tämä pohdiskelu taitaa olla nyt väärässä ketjussa...)
Tarkoitus ei ole ketään loukata. Kaikki viestissä mainitsemani on ihan faktaa, joka kyllä käy ilmi myös aiemmista viesteistä.
Vastaa Viestiin