Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

buracee
Martin Riggs
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2007 9:47 pm

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja buracee »

Anile kirjoitti:Selviääkö sakoilla jos murtautuu jonkun gmail-sähköpostiin?
Kuinka voin välttyä kiinnijäämiseltä tai siis huomaako joku jos sähköpostissaan on käyty?
Entäs vahingonkorvaukset?
Entäs jos henkilö on ulkomailla, minkä maan lakeja tapaukseen sovelletaan?
En ota muuhun kantaa, mutt tossa g-mailsivun alareunassa on tällänen rivi: "Viimeinen toiminta tällä tilillä:" ja sit tiedot viimeisestä yhteydestä Ja tuota näpäyttämällä näkyy muutama edellinen yhteyskerta ip:eineen ja kellonaikoineen josta on melko helppo katsella onko siellä joku ylimääräinen käynyt.
markja
Adrian Monk
Viestit: 2911
Liittynyt: La Elo 18, 2007 3:44 am
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja markja »

Anile kirjoitti:Selviääkö sakoilla jos murtautuu jonkun gmail-sähköpostiin?
Suomessa kyllä.
Kuinka voin välttyä kiinnijäämiseltä tai siis huomaako joku jos sähköpostissaan on käyty?
Käyttämällä proxyjä, anonyymipalveluita tai julkisia nettiyhteyksiä voi välttyä kiinnijäämiseltä. Lisäksi avoimet langattomat verkot tarjoavat hyviä mahdollisuuksia väärinkäytöksille, mutta silloin pitää väärentää oman koneen langattoman verkkokortin MAC-osoite, ettei käy kuten Turun kidnappaajalle kävi...heheehehe...

Kuten jo sanottu, gmail ainakin näyttää viimeisen IP:n josta on käyty siellä, joten se voi olla ongelmana. Lisäksi tietysti lähetetyt sähköpostit tallentuvat lähetetyt kansioon ja luetut muuttuvat lukemattomiksi, joten nämä voivat herättää epäilyksiä jos ei ole huolellinen.
Entäs vahingonkorvaukset?
Suomessa? Salli mun nauraa.
Oikeudenkäyntikuluja voi joutua korvaamaan, mutta jos ei ota omaa juristia eikä vie hoviin, niin eipä noissa ongelmia.
Entäs jos henkilö on ulkomailla, minkä maan lakeja tapaukseen sovelletaan?
Sen maan, jossa henkilö on tapahtumahetkellä ja toisaalta sen maan, missä palvelimet sijaitsevat. Käytännössä äärimmäisen harvoin ketään ulkomailla saadaan nalkkiin toisessa maassa tehdystä tietomurrosta, jos eivät ole isot rahat kyseessä tms.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Loka kirjoitti:Terve!

Onko normaalia että adopepohjaiset sivut laittaa koneen täysin jumitilaan ja kuinka sen voisi parantaa?
2:lla tavalla. Jos et tarvi Acrobatin täysversiota vaan luet vain .pdf -filuja niin softan vaihto Foxit Readeriin vaikka Tästä.

Asennuksessa kannattaa katsoa mitä rukseja on ettei ota erinäisiä toolbareja, nortonin skannia ja jne... muuta paskaa.
Syy miksi vetää kyykkyyn on että Acrobat lataa jumalattoman määrän "lisäosia" kun se käynnistyy, niitäkin voi karsia vaikka http://www.softpedia.com/get/Office-too ... edUp.shtml
Anile
Martin Beck
Viestit: 770
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2008 2:30 am

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Anile »

Kiitos vastauksistanne, markja ja buracee.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Mulla tuli tällainen ongelma: Kun katselen esim. tallennettuja kuvia, kysyy ohjelma jatkuvasti Product keyta eli siis tuota koodia. No minulla ei sitä koodia mistään muualta löytynyt kuin koneen pohjaan liimatusta lätkästä. Kyllä se oikealta näytti ja 25-merkkinen koodi oli, kuten pyydettiin. Mutta ei toimi!
Ohjelma herjaa, että koodi on väärä. Meneekö se siis jossain vaiheessa vanhaksi ja pitäisi aktivoida? Minä en ymmärtänyt tuosta aktivoinnista hönkäsen pöläystä, kun googletin sen.
Yritinpä sitäkin, että rotastin toisesta koneesta koodin. Ei toiminut sekään!
Ei tuo nyt varsinaisesti haittaa, paitsi ohjelman avulla voisi kuvia käsitellä suoraan noissa tallennetuissa kansioissa. Nyt se toimii vajavaisesti, eikä anna tehdä kuville mitään, joten joudun siirtämään ne kuvankäsittelyohjelmaan.

Niin tämä kone siis läppäri, jossa oli uutena ohjelmat valmiina ja varmuuskopiot tein sitten itse eli mitään levykkeitä minulla ei ole tms.
Avatar
Sajaki
Jack Bauer
Viestit: 987
Liittynyt: Pe Maalis 19, 2010 8:53 pm
Paikkakunta: Left-hand path

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Sajaki »

Niin siis millä ohjelmalla katselet kuvia? Windowsin oma kuvien ja faksien esikatselu?
"Karkea kysymys koko kriminaalipolitiikan historian ajan on ollut, onko rikoksiin syyllistynyt (tai muuten poikkeava) henkilö paha vai hullu."
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Ailar »

^niin just! Mulla on siis Vista käytössä. Mulla on kuva- ja videokansiot. Aiemmin se oli kätevää muuttaa kokoja ja valotusta ym. suoraan niissä. Nyt huomasin tämän ongelman, kun purin puhelimestani kuvat, niin eikö helkkarin koodia kysytä joka välissä. :mrgreen:
Anilè
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 116
Liittynyt: To Maalis 18, 2010 5:51 pm

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Anilè »

^Minulla myös Vista ja sain koodin tilaamalla sen jostain nettisivulta. Siis napsauta sitä info-painiketta. Sieltä pitäisi löytyä ohjeet koodin tilaamiselle netin kautta. Sitten jos ei oo nettiä, niin sitten en kyl tiedä mitä pitäisi tehdä.
Anile= Anilé. Unohdin salasanani siksi tämä uusi lookki.

Mieskuoro Kuuntelijat.
Waakku
Sabrina Duncan
Viestit: 375
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 3:32 am

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Waakku »

Ailar kirjoitti: Ohjelma herjaa, että koodi on väärä. Meneekö se siis jossain vaiheessa vanhaksi ja pitäisi aktivoida? Minä en ymmärtänyt tuosta aktivoinnista hönkäsen pöläystä, kun googletin sen.
Soittoa mikkik$elle vaan.

Eli
Käynnistä -> Oma tietokone hiiren oikealla ja ominaisuudet -> **days to activate. Activate Windows now (** päivää aktivoimiseen. Aktivoi winukka nyt.) <-- klikkaa tuota ja valitse Use the automated phone system -> Valitse Finland -> Next ja ohjeet soittoon.

http://support.microsoft.com/kb/950929/

Jos rautaa vaihtaa voi vaatia uutta lisenssiä.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Kysymyksiä tietokonenörteille-ketju

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Kiitos vastauksista! :D Näillä ohjeilla pääsen varmaan jo asiassa etenemään.
Vastaa Viestiin