Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

awa kirjoitti:Niin- Hassinen oli opiskelija Gustafssonia hoitaessaan, ja hänestä ei koskaan potilastyötä tekevää lääkäriä tullutkaan.
awa:n pätevyyttä post 45-v. arviointiin tivattiin hiljan, mutta ei tullut vastausta :wink:
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Kukapa sitä omaa ammattiaan kertomaan.

Enhän minäkään kerro sitä, että olen kirjailija ja julkaisen vuodessa muutaman kirjan.

No, ne eivät ole murhamysterioita, mutta kirjoja kuitenkin.

Jos joku meni retkuun, että oikeasti olisin kirjailija, niin se oli vaan "zoukkia", eli sen verran huumoria, että eiköhän jätetä ihmisten siviilityöt hänen omille harteilleen.

Mitä tulee awa:n lääketieteellisiin kirjoituksiin, niin kyllä niissä on mielestäni ammattitaitoa sen veran takana, että minuun asiat uppoaa.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:
konsta kirjoitti:Awa, mitä sanot tästä Hassisen havainnosta:
Lisäksi Hassisella on muistikuva, että miehen leuassa, suun sisällä oli havaittavissa poikkimurtuma. Leuankärki oli siirtynyt vasemmalle, mikä viittasi siihen, että hänellä oli murtuma myös leukaluun takaosassa. Molemmat silmät olivat umpeen muurautuneet ja kasvot muodottomat turvotuksen vuoksi. Hassisen mukaan miehellä oli poskihaavan lisäksi haavoja myös mm. päässä. Hassisella on sellainen mielikuva, että hän ompeli kiinni myös miehen päässä olleita haavoja. (iltalehti)
Niin - Gustafssonin murtumat ovat ihan tarkasti tiedossa - ja ne murtumat ei taida saada minkäänlaista siirtymää leukaan - ei vasemmalle eikä oikealle.
---------------------------------------------------------------------------
Huomaampa tuosta, että awa ei ole lukenut ajatuksella KRP:n esitutkintapöytäkirjaa. Mm. alaleukaluussa oli kaksi eri murtumaa, ja toisessa oli siirtymää 5 mm. Leuka oli tosiaan vinossa sen seurauksena.
Mutta toiseen asiaan: NG:n vammat laajemmin.
---------------------------------------------------------------------------

HUOMIOITA RETKELÄISTEN VAMMOISTA. Luin huolellisesti kuvauksia retkeläisten vammoista esitutkintapöytäkirjasta. Niistä ilmenee, että jokaista retkeläistä on ilmeisesti ensin, useammin kuin kerran, isketty painavalla kovapintaisella esineellä päähän. IB vähintään 3 astaloniskua lähinnä kasvoihin, TM vähintään 2 astaloniskua päälakeen, SB vähintään 3 astaloniskua päähän, NG vähintään 2 painavaa iskua, 1 vasemmalle poskelle ja 1 vasemman korvan yläpuolelle.

Muutama huomio näistä iskuista. IB pahoja kuolettavia kallovammoja. TM kuolettavia kallovammoja. SB pahoja kallovammoja, mutta hän on ilmeisesti vielä taistellut vastaan ja häntä on isketty puukolla kuolettava isku keuhkoihin. NG on saanut yhden painavan iskun vasemmalle poskelleen, jolloin alaleukaluuhun on syntynyt 2 murtumaa, lisäksi murtuma yläleukaluuhun ja poskiluuhun. Voimakas isku, ja nuo murtumat ovat todennäköisesti saman iskun aiheuttamia. Toinen painava isku on osunut vasemman korvan yläpuolelle aiheuttaen ruhjehaavan. Se isku ei ole aiheuttanut niin pahoja seurauksia kuin kolmella muulla, mutta todennäköisesti ainakin täystyrmäyksen joksikin ajaksi. Tämä isku on tosiaan vertailussa heikompi kuin edelliset. Todennäköisesti useampikin isku on annettu, koska ruhjehaavojakin oli vähintään kolme.

Kiinnostava huomio on IB:n kohdalla. Oikeushammaslääkäri v. 2004 on todennut eräästä iskujäljestä: "Iskun on aiheuttanut raskas iskuosaltaan 20-30 mm:n levyinen jyrkkäreunainen esine". Joissakin toisissa iskuissa puhutaan laakeasta esineestä. Olisiko niin, että on ainakin kahdenlaisia iskujälkiä, laakeareunaisen, ja 20-30mm leveän teräväreunaisen esineen iskujälkiä. Olisiko ollut käytössä kahdenlaisia lyöntivälineitä tai sitten esim. kirves, ja välillä on isketty kirveen lappeella ja välillä kirveen hamarapuolella. Voisi veikata, että on ollut käytössä kahdenlaisia lyöntivälineitä ja tekijöitä sen vuoksi mahdollisesti olisikin kaksi.

Toinen kiinnostava havainto on se, että NG:n saama isku vasemmalle poskelle näyttää olleen erittäin painava. Se on aiheuttanut useita murtumia pään luihin kasvojen vasemmalla puolella. Mm. alaleukaluu on murtunut kahdesta kohtaa, lisäksi murtuma on ainakin yläleukaluussa ja poskiluussa. Sensijaan NG:n saama toinen isku vasemman korvan yläpuolelle on ollut muiden retkeläisten saamiin iskuihin verrattuna heikohko, ainakin sen aiheuttamat vammat ovat melko vähäiset, eli vain isokokoinen ruhjehaava päähän. Vaikutuksia aivoihin on tietysti mahdoton arvioida. Kyllä voi arvella, että molemmat iskut ovat olleet tainnuttavia, eli iskun saanut on vähintäänkin ottanut lukua. Ei minusta nuo vammat näytä vähäisiltä. Melko pahoja nuo ovat. Hengenmeno on ollut lähellä. Nämä minun arvioni eivät ole kylläkään asiantuntijan arvioita. En kyllä ottaisi tuollaisia iskuja vapaaehtoisesti. Vielä sellainen mielenkiintoinen havainto, että NG:n saamat vammat sopivat paremmin kuin hyvin siihen kertomukseen, jonka NG on esittänyt hypnoosissa. Yhteensopivuus on lähes täydellinen. Olisiko sattumaa? Kun on vastakkain Hassisen ja "awan" lausunnot, kallistuu vaaka Hassisen puolelle, ei epäilystäkään. Siis leuka oli vinossa.

-----------------------------------------------------------------------------
Esitutkintapöytäkirjasta:

Leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio toteaa yhteenvetona Nils Gustafssonin kasvojen ja kaulan alueen vammoista:

"Potilas joutunut 5.6.1960 ulkoisen väkivallan kohteeksi. Väkivallan seurauksena potilaalle oli syntynyt alaleuan kaksoismurtuma, jossa toisessa murtumalinjassa on noin 5 mm:n siirtymä. Lisäksi väkivallasta oli syntynyt vasemman poskiluun hyväasentoinen murtuma. Kasvojen pehmytkudokseen oli tullut ainakin kaksi erillistä ruhjetta, toinen vasemmalle huulikulman alueelle ja toinen vasemman posken iholle. ............ "
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Sariola kirjoitti: Leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio toteaa yhteenvetona Nils Gustafssonin kasvojen ja kaulan alueen vammoista:

"Potilas joutunut 5.6.1960 ulkoisen väkivallan kohteeksi. Väkivallan seurauksena potilaalle oli syntynyt alaleuan kaksoismurtuma, jossa toisessa murtumalinjassa on noin 5 mm:n siirtymä. Lisäksi väkivallasta oli syntynyt vasemman poskiluun hyväasentoinen murtuma. Kasvojen pehmytkudokseen oli tullut ainakin kaksi erillistä ruhjetta, toinen vasemmalle huulikulman alueelle ja toinen vasemman posken iholle. ............ "
Sariola, nolaat nyt Awan täysin, koska hän on pannut koko asiantutemuksesna pantiksi siitä, ettei mitään leukaluun siirtymää ollut, vaan leuat olivat suorat kuin oikorata. Awahan ei koskaan valehtele, koska niin ei sanoa henkilöstä, joka ei tiedä valehtelevansa. Sama pätee muuten Hessuun.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Miten niin pätee minuun, enhän ole epäillyt mitään siirtymää leukaluussa olleen.

Vamma leuassa ei ole ollut vakava, koska sitä ei ole tarvinnut leikata, eli pelkällä tuennalla leuka saatiin siihen kuntoon, että kolmen viikon päästä jo pystyi näkkäriä pureksimaan.

Katsokaapa sitä kuvaa jossa Gusse kävelee kahden (poliisi) miehen kanssa, kuinka huonolta hänen kuntönsa näyttää juuri sairaalasta päästyään.

Siinä sitä ollaan käyty kuoleman portteja koputtelemassa.

Leukakaan ei taida olla enää turvoksissa, eikä ainakaan vinossa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Hessu52 kirjoitti:Miten niin pätee minuun, enhän ole epäillyt mitään siirtymää leukaluussa olleen.

.
Sinuun siis pätee se, yhtälailla kuin Awaan, että esität valheellista tietoa täällä. Sinun kohdallasi kyse on vain huonoista tiedoista, Awna kohdalla siitä, että hän ottanut oikeudekseen tulkita faktat uudestaan. Kuten totesin, kumpikaan tesitä ei varsinaisesti valehtele, paasaa vain virheellisillä tideoilla.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:
Sariola kirjoitti: Leukakirurgian erikoislääkäri Risto Kontio toteaa yhteenvetona Nils Gustafssonin kasvojen ja kaulan alueen vammoista:

Sariola, nolaat nyt Awan täysin, koska hän on pannut koko asiantutemuksesna pantiksi siitä, ettei mitään leukaluun siirtymää ollut, vaan leuat olivat suorat kuin oikorata. Awahan ei koskaan valehtele, koska niin ei sanoa henkilöstä, joka ei tiedä valehtelevansa. Sama pätee muuten Hessuun.
Äläpä konsta taas kerran vääristele. Keskustelua käytiin siitä kun amanuenssi Hassinen väitti leukojen olleen siirtyneenä vasemmalle.

Niin - ei olleet.

Hyväasentoiset murumat eivät vaatineet mitään hoitotoimenpiteitä ja turvonneissa kasvoissa - murtuman 5 mm siirtymää ei pysty havaitsemaan mitenkään - eikä kukaan - jolla ei ole rtg - katsetta. :shock:

Tuonkaltainen murtuma ei väännä leukoja mihinkään suuntaan.

Toisaalta voithan sinä konsta vaikka lonksutella omia leukaperiäsi ja huomaat, että leukoja ja kasvoja voi väännellä jos johonkin suuntaan :D

Niin - konsta mitä tuohon nolaamiseen tulee niin minua ihan oikeasti nolottaa teidän puolesta, jotka yritätte kirjoittamalla niitä vammoja suurennella - vammoista mitään ymmärtämättä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
konsta
Ainesta Watsoniksi

Awa, älä enää kiemurtele. Kíista oli siitä, että kyseessä oli hyväasentoinen murtuma, sinun väitöksesi mukaan. Leukaluun siirtymä ei voi olla hyväasentoinen, eikä voi korjaantua muuten, kuin asettamalla luun päät uudestaan paikoilleen ja vasta sen jälkeen tukemalla luu kiskoilla. Kiistit myös poikkimurtuman, joten nyt on enää turha kiemurella.

EDIT: Poistettu asiaan kuulumatonta tekstia - RAID
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

konsta kirjoitti:Awa, älä enää kiemurtele, kun on jo housuissasi. Kíista oli siitä, että kyseessä oli hyväasentoinen murtuma, sinun väitöksesi mukaan. Leukaluun siirtymä ei voi olla hyväasentoinen, eikä voi korjaantua muuten, kuin asettamalla luun päät uudestaan paikoilleen ja vasta sen jälkeen tukemalla luu kiskoilla. Kiistit myös poikkimurtuman, joten nyt on enää turha kiemurella.
Älä viitsi vääristellä - älä kerro omilla sanoillasi sitä mitä minä olen kirjoittanut - vaan lainaa teksti.

Niin jos olen oikein ymmärtänyt se siirtymä nähtiin näissä uusissa kuvissa - ja niissä nähtiin että siirtymää oli n. 5mm.

Poikkmurtuma - taas konsta outo termi :D Murtumia Gustafssonin kasvoissa en ole koskaan kieltänyt olleen.

Joten alappa selittää miksi kirjoitit - minun kiistäneen poikkimurtuman.

konsta
Ainesta Watsoniksi

awa kirjoitti:
Joten alappa selittää miksi kirjoitit - minun kiistäneen poikkimurtuman.
Totuuden nimessä et kiistänyt poikkimurtumaa varsinaisesti, vaan väitit (varmuudella) ettei Hassinen sellaistat suun kautta voinut todeta. Lisäksi väitit (varmuudella), ettei mitään siirtymää ollut ja lisäksi väitit (varmuudella), ette kaikki murtumat olivat hyväasentoisia, väitit omien sanojesi mukaan tietäväsi tämän. Lisäksi kyseenlaistit Hassisen kyvyn päätellä yksinkertaisia lääketieteellisisä asioita(varmuudella). Lopuksi vielä väitit varmuudella, että NG:n leuka ei ollut vino, vaan turvotus ainostaan hämäsi.

Minähän en ole ottanut juttujasi kovinkaan vakavasti kolmeen vuoteen. Mutta palstalle olet kyllä vahingoksi, koska kertoilet omia versioitasi täydellä varmuudella, eikä ainakaan laiskimmat, jotka eivät jaksa dokumentteja kahlata, saa objektiivista tietoa asioista.

Tämä tästä, en jaksa enää tapella noista. Jokaisella olkoot totuutensa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

No - laitetaanpa tänne Gustafssonin itsensä kertomaa vammoistaan - hän niistä tietää (varmuudella).

Puukoiskuista Gustafsson kertoili näin (varmuudella):

- " Sitt oli tässä silmäkulmassa ja sitt on tässä, ja sitt oli päässä ja niskassa oli näitä puukon pistoja, oliko se 10 reikää, puukoiskua päässä plus se yhdestoista, se iso ventti, mikä oli 5 senttiä näin ja 5 senttiä näin "-

Gustafssonin tiedetään kertoneen myös puukoniskusta, joka oli mennyt silmäkulmasta sisään ja ohittanut silmämunan vain millin päästä.

Lisäksi Gustafsson on kuvannut koko kasvojen vasemman puolen luuston olleen rikki, ja korvassa olleen luunpalanen.

Tässä näitä Gustafssonin kertomuksia aluksi niille laiskoille palstalaisille, jotka eivät jaksa dokumentteja kahlata. Näin hekin saavat objektiivista tietoa asioista. Eikö vain konsta ?

Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

awa kirjoitti:***
- " Sitt oli tässä silmäkulmassa ja sitt on tässä, ja sitt oli päässä ja niskassa oli näitä puukon pistoja, oliko se 10 reikää, puukoiskua päässä plus se yhdestoista, se iso ventti, mikä oli 5 senttiä näin ja 5 senttiä näin "-

Gustafssonin tiedetään kertoneen myös puukoniskusta, joka oli mennyt silmäkulmasta sisään ja ohittanut silmämunan vain millin päästä.

Lisäksi Gustafsson on kuvannut koko kasvojen vasemman puolen luuston olleen rikki, ja korvassa olleen luunpalanen.
Awa, unohdit että kita oli irti. :roll:
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

:?:
Kuinka joku voi hölistä p:tä, vaikka omat reissutoverit on surmattu,
yksinkertaisenkin ihmisenkin luulisi olevan edes hiljaa, eikä puhuvan olemattomia vammoistaan...
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

Merivuokko: muistanko oikein, että joskus ennen ETP:tä mainitsit keskustelussa Gustafssonin kuulusteluista syksyllä 1960? Tiedätkö mistä ne kuulustelut johtuivat? Pöytäkirjoja ei ole näkynyt, mutta mysteeriossa päädyttiin siihen, että olosuhteet olivat Gustafssonin syyllisyyttä vastaan. Eli mahdollisesti juuri vammat olisivat olleet yhtenä tekijänä hänen syyttömyytensä puolesta. Jotain lisätietoa olisi hyödyllistä saada siitä vaiheesta.
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Merivuokko kirjoitti::?:
Kuinka joku voi hölistä p:tä, vaikka omat reissutoverit on surmattu,
yksinkertaisenkin ihmisenkin luulisi olevan edes hiljaa, eikä puhuvan olemattomia vammoistaan...
Kaikilta maailman sotatantereilta tunnetaan trauma tyyppiä "miksi juuri minä jäin henkiin kun muut delas"

n
Lukittu