Mutta mietippä itse, jos niissä pääkuvissa ei ole takalle esim. varausta, mitä siitä seuraa:
- kohtaan, jossa takasta pitäisi lähteä savupiippu, talotehdas lätkäisee kattotuolin
- perustussuunnittelija suunnittelee 3 tonnin painoiselle takalle max 200 kg puulipaston kantavuudet pohjiin - ja sitten ihmetellään kun onkin saatu Pisan Kallistuva Takka huusholliin...
- lattialämmityssuunnittelija vetaisee putket takan ali....
- LVI-suunnittelija vetelee IV-kanavat onnellisena takan savupiipun läpi....
jne jne. monia muita suunnittelumokia.
Joten: kyllä niissä pääkuvissa/tyyppitalokuvissa on jo ihan myyntiseikkojenkin vuoksi takkavarauksia esitetty. Ainakin meillä oli ja meidän naapurissa ja kumminkaimallakin on. Ehkä Ulvilassa ei sitten ole, sehän täällä aina paremmin tiedetään. Tosin kukaan ei ole käynyt niitä pääkuvia hakemassa (vaikkei se maksa mitään), joten vänkäämistähän riittää.
PS. Eikä niitä väliseiniäkään saa muutella miten lystää - vaikka toki Esson baarissa aina niin väitetään. En jaksa nyt hakea lähdeviitteitä asialle kun se on kuitenkin OT tämän kannalta. Mutta jo ihan se seikka, että talotehtaan pääkuvista rajusti poikkeava sisäseinämuutos tietää lompakon vinkumista (rakentaja itse maksaa) rauhoittelee suurimpia muutosintoja valmistalossa. Ja miksipä muutella valmista ratkaisua? Yleensä ei järkeä eikä niitä muutellakkaan. Meilläkin taitaa olla tasan yhdessä väliseinässä eroa kuviin nähden ja se on teknisen tilan seinässä 10 cm siirros. Eikä meillä ole tyyppitalo vaan paikallatehty - iso ja monimutkainen
Ei niitä seiniä oikein kannata veivata toteusvaiheessa muutenkaan, koska seuraukset ovat usein ennalta-arvaamatomia. Ai niin tuostapa tuleekin mieleeni herkullinen tarina rakennusajalta. Muurari oli kovin innokas siirtelemään ad-hoc piipunpaikkaa. Ei meinannut millään suostua aloittamaan piipun muuraamista siitä kohtaa, missä se olisi kuvien mukaan pitänyt olla. Meinasi jo riidaksi mennä kun minä sanoin, että "kuvan mukaan tehdään ja hyvä tulee". Ei, meinasi väkisin siirtää piippua metrillä. Kunnes minä sitten, että "no sitten se tulee perkele keskelle yläkerrassa olevaa makuuhuonetta".... Muurari meni hiljaiseksi ja piipun siirtämisasia oli loppuunkäsitelty.
Mutta kyllä niitä ihmeveivaajia ja impulsiivisia taitelijasieluja vielä toteutusvaiheessakin riittää, joiden pitää saada eskonpuumerkkiä eikä millään voi tehdä valmiin kuvan perusteella (toinen äärilaita toteuttajista on sitten ne, jotka eivät poikkea kuvasta pyytämälläkään ja perustellusti - eli takertuvat siihen - toki usein turvallisempaa)