65-vuotias Marja-Leena Salminen katosi Ylläksell

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
MissHolmes
Ben Matlock

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä veikkailisin valokuvasta päätellen, että tuolloin oli ollut hiihtämässä. Ainakin jalassa on monot mielestäni. Joten ihan kylmiltään ei katoamispäivänä ole reissuun lähtenyt.

Jos ajattelen omaa äitiäni 5 vuotta sitten, niin uskoisin, että olisi pyrkinyt kyllä pysymään tiukasti reitillä. Ja kyllähän aikuinen ihminen normaali olosuhteissa osaa ottaa sukset jalastaan, jos menee liian jyrkäksi. En oikein osaa kuvitella, että ihminen tuossa iässä päästelisi menemään alamäkeen ihan valtoimenaan yli omien rajojensa. Toki on mahdollista, että on joutunut vauhdin huumaan ja unohtanut taitojen asettamat rajat. Tuo toki pätee paremmin 10-vuotiaisiin.

^ Poliisi todennäköisesti on tiedustellut tuon kelin niiltä, jotka ovat tuolloin olleet liikenteessä.
Nuotio & Äreät Tiput
McMann
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja McMann »

Scilla kirjoitti:Jos olisi suhahtanut vahingossa ladulta sivuun, humahtanut persiilleen ja jäänyt kuin koppakuoriainen jumiin hankeen sälälleen, niin kai jossain vaiheessa olisi alkanut huutelemaan apua ohihiihtäjiltä jos tajuaa ettei omin voimin pystyyn pääse.
Jotenkin luottaisin ennemmin paikallisten lausuntoihin hangenkannosta kuin poliisin, koska poliisi ei välttämättä tee luonnosta havaintoja samoin kuin paikallinen pilkkijä tms, joka joka päivä saattaa luonnossa kulkea ja huomata eri tavoin asioita kuin poliisi.
Niin, ja kaivanut puhelimen taskustaan - tai missä sitä nyt pitikään - ja soittanut apua. Jos mahdollista. Taas 'jos'...
Paikallisten asiantuntemukseen minäkin luottaisin.
Scilla
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Scilla »

MissHolmes kirjoitti: ^ Poliisi todennäköisesti on tiedustellut tuon kelin niiltä, jotka ovat tuolloin olleet liikenteessä.
Mun mielestä täällä joku posti takaperin kirjoitettiin paikallisen juuri sanoneen että torstaina oli hankikanto ja siitä pari kirjoitusta eteenpäin polisin lausunnoissa oli tämän kumoava tieto.

McMann:
Mä en ollut niin hurja et oisin tuohon puhelimella soittamiseen lähtenyt :mrgreen:
McMann
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja McMann »

Viisas, varovainen :)
devil_doll
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Hankikantoasiaan olisi syytä saada selvyys. Milloin ja missä on tehnyt havaintonsa se henkilö, joka ensinnä väitti hankikannon olleen? Hankikanto todella selittäisi ideaalisesti sen, miksei ladun vierellä näy suistumisjälkiä.

Jos jyrkimmät laskut ovat vessojen jälkeen, niin kadonnut olisi voinut yrittää ottaa kiinni huusseilla ja ehkä juomatauolla menettämäänsä aikaa ja sen seurauksena sitten laskenut ulos, humpsahtaen lumeen ja jääden sen alle. Ymmärtääkseni etsintöjä on suoritettu laduilta käsin ja helikopterista, mutta onko todella mahdollista nähdä kummastakaan joka metriä ladun vierellä, kun on pakko edetä kohtalaista vauhtia ison etsintäalueen takia?
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
Jore
Alokas

Viesti Kirjoittaja Jore »

hankikantoa tai ei, onhan hän voinut laskea ulos ladulta ja törmännyt johonkin tai saanut esim sairaskohtauksen eikä sen takia pysty huutamaan tai soittamaan. Ja jostain jo käsitellyistä syistä häntä ei ole löydetty etsinnöissä.
Scoopy
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Scoopy »

Jore kirjoitti:hankikantoa tai ei, onhan hän voinut laskea ulos ladulta ja törmännyt johonkin tai saanut esim sairaskohtauksen eikä sen takia pysty huutamaan tai soittamaan. Ja jostain jo käsitellyistä syistä häntä ei ole löydetty etsinnöissä.
Kyllähän siinä juuri näin varmaankin on käynyt, kun nyt on jotakuinkin varmaa jo että hiihtämään on todellakin lähdetty. Etenkin kun poliisin mukaan siellä ladun varressa niitä jyrkänteitä on -> vauhdilla alas puuta päin ja oksien suojaan tuupertunut.. lienee ihan mahdollista eikä varmasti näy uhri helikopterista. Kunnon hankikantoa tuskin on noin myöhään iltapäivästä enää ollut, mutta kyllähän latujen vieressä on sen verran kelkoilla, latukoneilla ym. yleensä ajettu että ihan heti ei lumeen uppoa jos vähän lipsahtaa uralta sivuun. Jyrkänteellähän taas pehmyt lumi ei liiemmin edes pysy.
The Stig
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Itseäni hieman mietityttää tuo, että poliisien mukaan latujen ulkopuolelta ei ole löytynyt mitään ML:aan viittaavia jälkiä. Millaisiahan niiden jälkien pitäisi olla?

Ainakin mitä täällä päin olen hiihdellyt, niin vähän väliä lähtee kävely- sekä hiihtojälkiä ladulta poiketen. Paikalliset tekee oikaisureittejä yms yms. Ylläksellä en ole hiihdellyt, joten en osaa sanoa tuon reitin latuverkostosta mitään. Tietenkin, jos ladun ulkopuolella on lunta yli metri, niin hankalahan siinä on kävellä :roll:
Kuolema kiehtoo
HerloCCi Solmunen
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja HerloCCi Solmunen »

http://www.facebook.com/home.php?#!/pro ... 1332921912

pakko heittää ekana tollanen kehiin :oops:

Tässä on paljon heitetty spekulaa ja omakohtaista kokemusta ko.paikan laduista ja maastosta. Ja tähän muistakin maastoista...
The Stig kirjoitti:Itseäni hieman mietityttää tuo, että poliisien mukaan latujen ulkopuolelta ei ole löytynyt mitään ML:aan viittaavia jälkiä. Millaisiahan niiden jälkien pitäisi olla?

Ainakin mitä täällä päin olen hiihdellyt, niin vähän väliä lähtee kävely- sekä hiihtojälkiä ladulta poiketen. Paikalliset tekee oikaisureittejä yms yms. Ylläksellä en ole hiihdellyt, joten en osaa sanoa tuon reitin latuverkostosta mitään. Tietenkin, jos ladun ulkopuolella on lunta yli metri, niin hankalahan siinä on kävellä :roll:

Eli jos vaikka näin on niin onko nuo kaikki haarat yms. käyty tutkimassa ihan paikan päällä vai vaan jostain helihupperista?
Minua henk.kohta ärsyttää se, että aika monessa katoamisessa poliisi tolkuttaa, että lähialueet on tutkittu ja sitten kuitenkin kadonneen löytää joku koiran omistaja ihan katoamispaikan välittömästä läheisyydestä. Että mitä ne pollet ettii, hevostako? :roll: :roll:
Olemme kaikki syyllistyneet suureen rikokseen-suureen rikokseen olla elämättä elämää täydesti. (H. Miller)
anskuli
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja anskuli »

Kyllä olen sitä mieltä, että M-L on hiihdellyt turvallisia latu-uria, eikä ole poikennut harrastamaan umpihankihiihtoa, koska ei vaikuta varsinaiselta eränkävijältä, vaan tavalliselta hiihtoturistilta. Eikä ne Fisheritkään tainneet olla leveintä mallia.

Siispä oletan edelleen, että löytyy joko jonkin laavun tai Kotamajan tai Velhonkodan lähettyviltä, olettaen ettei olisi lähtenytkään Kotamajan suuntaan.

Tuntuu jotenkin oudolta, että hän vastasi puhelimeen vielä klo 14, klo 18 puhelin hälytti, mutta hän ei vastannut ja klo 20 yhteyttä ei enää saatu.
Jos tuokaan aikataulu pitää paikkaansa.
Jimbeam
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Jimbeam »

Ylempänä linkitetty fb-profiili EI ole kadonneen. Ihan pienellä tutkiskelulla huomaa hänen kirjoitelleen ainakin 3. huhtikuuta yhden kaverinsa seinälle.
Ei muuta tällä kertaa.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Täällä kun on nyt viime viesteissä pohdittu tuota Marja-Leenan hiihtotaitoa, niin poliisi on sanonut näin:
"Salminen on liikkunut paikkakunnalla 33 vuoden ajan. Kovaksi hiihtäjäksi häntä ei kuvailla".
http://www.pohjolansanomat.fi/cs/Satell ... omiin.html

Joten vaikka hän on alueella liikkunut vuosia, hän ei ole silti ollut mikään hiihtämisen himoharrastaja.
Tämän vuoksi hän on varmaan valinnutkin ystäviään helpomman reitin ja oletan, että hän on mennyt opastettuja latuja pitkin, eikä lähtenyt pois ladulta testailemaan rajojaan.
Toisinsanoen se, että hän on valinnut helpon reitin kertoo mielestäni siitä, ettei hän kokenut olevansa kovin kummoinen hiihtäjä, kunhan nyt silloin tällöin kaivaa sukset esille ja hiihtelee jonkun opastetun reitin kivassa talvisäässä.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Anteeksi kaksi peräkkäistä viestiäni, mutta en saanut enää muokkauksen kautta lainattua anskulin tekstiä :oops:
anskuli kirjoitti: Tuntuu jotenkin oudolta, että hän vastasi puhelimeen vielä klo 14, klo 18 puhelin hälytti, mutta hän ei vastannut ja klo 20 yhteyttä ei enää saatu.
Olen anskulin kanssa samoilla linjoilla, hän todennäköisesti löytyy joko ihan mökin tai sitten kodan lähettyviltä.
Jos hän on tuolloin kello 18 aikoihin ollut jo tuupertuneena johonkin on puhelimessa vielä riittänyt akku, mutta kovalla pakkasella ja vielä mahdollisesti lumikinoksen alla puhelimen akusta loppuu virta todella nopeasti. Kova pakkanen siis vie virtaa ainakin tuplasti enemmän mitä lämmin ilma, eli pidän mahdollisena että puhelimesta on akku loppunut kahdeksaan mennessä.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Carina kirjoitti:Anteeksi kaksi peräkkäistä viestiäni, mutta en saanut enää muokkauksen kautta lainattua anskulin tekstiä :oops:
anskuli kirjoitti: Tuntuu jotenkin oudolta, että hän vastasi puhelimeen vielä klo 14, klo 18 puhelin hälytti, mutta hän ei vastannut ja klo 20 yhteyttä ei enää saatu.
Olen anskulin kanssa samoilla linjoilla, hän todennäköisesti löytyy joko ihan mökin tai sitten kodan lähettyviltä.
Jos hän on tuolloin kello 18 aikoihin ollut jo tuupertuneena johonkin on puhelimessa vielä riittänyt akku, mutta kovalla pakkasella ja vielä mahdollisesti lumikinoksen alla puhelimen akusta loppuu virta todella nopeasti. Kova pakkanen siis vie virtaa ainakin tuplasti enemmän mitä lämmin ilma, eli pidän mahdollisena että puhelimesta on akku loppunut kahdeksaan mennessä.
Olen tuolla muutamaan kertaan koettanut esittää semmoista mahdollisuutta, että MLllä olisi saattanut olla mahatauti ja joutunut siirtymään ladulta pois "asioimaan" ja sitten on hanki/kinos pettänyt ja lumi tuiskannut päälle. Tunturissa tuulee aina ja metsärajassa on paksut hanget. - Jo kauemmin kuin kolmekymmentä vuotta sitten ja ihan sutjakkana tyttönä minulle kävi juuri Ylläksen (Ylläsjärven puolella) laduilla näin että jouduin upoksiin lumeen, enkä olisi päässyt itse sieltä pois, jossei exäni olisi ollut paikalla auttamassa.
Muista lähdekritiikki!
Naattori
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Naattori »

Juttelin puhelimessa äsken ystäväni kanssa joka on nyt Levillä (tiedän, ettei se ole sama kuin Ylläs, mutta aika samoilla huudeilla) ja hän kertoi, että paikalliset ovat erittäin huolissaan lumen sulamisesta. Ikinä ei kuulemma tähän aikaan vuodesta ole näin vauhdilla lumet lähteneet. Levillä on jo jouduttu sulkemaan osa rinteistä ja murtsikkaladuistakin.
Eli, jos ML on ladulta harhautunut ja sinne jäänyt, luulisi tosiaan ainakin niiden suksien alkavan pilkottaa jo näkyviin...
Conan kirjoitti:Naisvihaa pitäisi alkaa ymmärtämään. Kyllähän naiset on ihan vitun ärsyttäviä, on täysin ok vihata niitä.
Vastaa Viestiin