Keskustelua koirista (ketju 2)

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

miinushka
Olivia Benson
Viestit: 700
Liittynyt: La Elo 23, 2008 1:13 am
Paikkakunta: valtatie 12. varrella

Viesti Kirjoittaja miinushka »

ABC kirjoitti: Siksi lasta ja koiraa ei saa koskaan jättää kahdestaan, ellei kyse ole ole rauhallisesta pikkukoirasta, jonka laumassa lapsi on aina ollut!
Tähän on vielä pakko kommentoida sen verran, että kyllä ne pienetkin koirat pahaa jälkeä tekee.

esim. mäyräkoirat, pienet terrierit (mukaan lukien siis jackrusselit jne) on jalostettu kuitenkin siihen saaliin metsästämiseen. Ja ihan yhtälailla niillä voi päässä "pehmetä" kuin isommillakin roduilla.

Eli en ihan luottaisi kyllä pieneenkään koiraan lapsen kanssa sen enempää kuin isoonkaan. :wink:
Quis custodiet ipsos custodes?
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

miinushka kirjoitti:
Mother_North kirjoitti:^^ On eriasia harrastaa koiran kanssa suojelua jne, kuin se että koiraa tieten tahtoen jalostettaisiin ihmis agroksi ?
Itse asiassa, venäjällä esim. mustaterrierit (esim. armeijan käyttöön) jalostetaan nimenomaan siten, että käy takuuvarmasti päälle.
Suomessahan ko. rotu on lempeämmästä päästä.
Eli jalostukseen siellä käytetään vain niitä äkäisimpiä yksilöitä ketkä ovat kyselemättä heti ilman käskyä menossa ihmisen päälle ? Lukeeko ko rodun historiassa myös näin, että sitä on käytetty moiseen toimintaan ?
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

miinushka kirjoitti:on vielä pakko kommentoida sen verran, että kyllä ne pienetkin koirat pahaa jälkeä tekee.
Mun kimppuun kävi näyttelyssä jackrussell joka nappasi kiinni kädestä niin että sain lähteä lääkäriin rokotukseen ja haavan hoitoon. Itsellä on myös russellin kokoinen koira ja ihan varmasti tekee kyllä pahaakin jälkeä jos sen päässä pimahtaisi. Luonnetesteistä saa jotain osviittaa mutta ikävä kyllä sekään ei kerro kaikkea.
Luin joskus jostain että koirat jotka elävät jatkuvassa pelossa omistajansa takia (eli esim. liian kova kuri) yrittävät pysyä kokoajan mallissa joka on erityisen stressaavaa ja sitten niillä vain naksahtaa. (Samaa voi huomata myös ihmisissä).
Onko parempi että koira tottelee pelosta kuin palkinnosta..
Rattus
Poliisikoira Rex
Viestit: 273
Liittynyt: To Helmi 21, 2008 8:57 am

Viesti Kirjoittaja Rattus »

Onko parempi että koira tottelee pelosta kuin palkinnosta..
Kumpikin yhtä tyhjän kanssa näin OT:na.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:Onko parempi että koira tottelee pelosta kuin palkinnosta..
Optimaali tilanne on se, että koira tottelee mielyttämisen halusta ja paskat nakkaa millekkään makupaloille/naksuttimille/jne. touhuille.
Lisäksi koiran ja ohjaajan intressit kulkee kovin monesti käsikädessä.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Ninni
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 3:23 pm
Paikkakunta: Muumilaakso

Viesti Kirjoittaja Ninni »

Joskus ihmiset unohtaa koiran olevan loppupeleissä eläin... Itse en jätä 11v lastani ilman valvontaa koiran kanssa, vaikkakin koira on kultainen noutaja ja kiltti kun mikä! Koira voi ymmärtää väärin jonkun leikin tms...
Clyde
Axel Foley
Viestit: 2478
Liittynyt: Su Syys 14, 2008 9:12 pm

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Mike Manner kirjoitti:Optimaali tilanne on se, että koira tottelee mielyttämisen halusta
Jos olet yhtään koiriin perehtynyt niin tietäisit että kaikki koirarodut eivät ole paimenkoiria ;) Kaikilta koiraroduilta ei löydy miellyttämisen halua.
Rattus, varmasti on muitakin esimerkkejä mutta kunhan toin ilmi että se pelkääminen ja sitä kautta oikein tekeminen ei ole ainoa vaihtoehto ;)
whispers
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Elo 29, 2008 4:57 pm

Viesti Kirjoittaja whispers »

Mike Manner kirjoitti:
Clyde kirjoitti:Onko parempi että koira tottelee pelosta kuin palkinnosta..
Optimaali tilanne on se, että koira tottelee mielyttämisen halusta ja paskat nakkaa millekkään makupaloille/naksuttimille/jne. touhuille.
Lisäksi koiran ja ohjaajan intressit kulkee kovin monesti käsikädessä.
Ehkä joku sakemanni voi totella laumavietillä (tätähän sinä varmaan hait kun puhuit miellyttämisenhalusta) mutta epäilenpä että yksikään esim. molossityyppinen koira niin tulee tekemään. Jokainen koira on yksilö ja jokaiselle koiralle on löydettävissä omat koulutusniksit ja vinkit, jotka juuri sille YKSILÖLLE erityisesti sopivat. Itse kannatan pentuvaiheessa koulutuksessa ruuan käyttöä ja myöhemmällä iällä mennään saalilla PALKITEN sekä siihen liitettynä aktivoivaa pakkoa. Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä että ilman pakotteita tehty koulutus ei tee ns. varmaa koulutuspohjaa.

Lisätäkseni vielä tähän: Pakko EI OLE = väkivalta
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Clyde kirjoitti:Kaikilta koiraroduilta ei löydy miellyttämisen halua...
Väärin. Koira on nisäkäs.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Ninni
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 3:23 pm
Paikkakunta: Muumilaakso

Viesti Kirjoittaja Ninni »

Siis kaikilla nisäkkäillä jotenkin luontainen miellyttämisen tarve??!!!?? Kissoillakin? :shock:
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Ninni kirjoitti:Siis kaikilla nisäkkäillä jotenkin luontainen miellyttämisen tarve??!!!?? Kissoillakin? :shock:
Kyllä. Tämä "miellyttämisen tarve" kulkee vaan eri termeillä, mutta noin kansankielellä sanottuna, ilman että aletaan kikkailemaan termeillä.

Kuka tuossa ikinä mutisikaan aktivoivasta pakosta, niin se, että ymmärtää miten ja missä aktivoivaa pakkoa voi käyttää ei vielä tee miksikään profeetaksi...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Ninni
Alokas
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 3:23 pm
Paikkakunta: Muumilaakso

Viesti Kirjoittaja Ninni »

Kyllä. Tämä "miellyttämisen tarve" kulkee vaan eri termeillä, mutta noin kansankielellä sanottuna, ilman että aletaan kikkailemaan termeillä.
Termeistä juu viis, mutta miten tämä kissoilla sitten ilmenee...?
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Ninni kirjoitti:
Kyllä. Tämä "miellyttämisen tarve" kulkee vaan eri termeillä, mutta noin kansankielellä sanottuna, ilman että aletaan kikkailemaan termeillä.
Termeistä juu viis, mutta miten tämä kissoilla sitten ilmenee...?
Vaikea sanoa, kun en ole yhtään kissa ihminen, mutta nekin on nisäkkäitä, niin kyllä se siellä kissassa sisällä on.
Kuulin aikoinaan, kun joku heitti piloillaan, että koira nuolee vaikka viikon omistajansa palleja saadakseen vähän hyväksyntää...
mielestäni aika osuvasti pilailtu. Ja ihmisethän ne koirat ruokkii.
Sama juttu se on kissallakin, mutta mittakaava on kovin erillainen.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Mike Manner kirjoitti:
Clyde kirjoitti:Kaikilta koiraroduilta ei löydy miellyttämisen halua...
Väärin. Koira on nisäkäs.
Vaikka koira onkin nisäkäs niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla roduilla olisi valtava miellyttämisen halu ja vietti palvella omistajaansa. Jokaista rotua jalostaessa on hajettu tiettyä tyyppiä, ominaisuuksia/viettejä ja niitä on korostettuja viety eteenpäin jotta on saatu tietynlainen/tyyppinen koira. Kaikkia rotuja ei ole jalostettu miellyttämisen halua silmällä pitäen.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Mother_North kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
Clyde kirjoitti:Kaikilta koiraroduilta ei löydy miellyttämisen halua...
Väärin. Koira on nisäkäs.
Vaikka koira onkin nisäkäs niin se ei tarkoita sitä, että kaikilla roduilla olisi valtava miellyttämisen halu ja vietti palvella omistajaansa.
Haluathan sinäkin (oletettavasti) mielyttää työnantajaasi ja olla nätisti esim. anoppisi vierailuiden aikana vaikka kuin vituttaisi...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Vastaa Viestiin