Lähihoitaja aiheutti vaaratilanteen
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Sisäpiirintieto Järvenpäästä kertoo että kyseinen vanhus oli todella vaikea ja väkivaltainen potilas. Tyyny otettiin rutiininomaisesti mukaan suihkuun, koska vanhus sylki hoitajia päin. Elikkäs tyyny naamalle, toinen pitää käsiä ja toinen pesee.
Melkoisen lieventävä tuo asianhaara että tyyny oli aina mukana suihkutuksissa. Oma mielipiteeni asiasta muuttui täysin kun kuulin asiasta. Lisäksi asiasta laverrellut hoitaja ilmeisesti liiotteli asiaa.
Mielestäni dementoituneet, omissa maailmoissaan olevat potilaat voitaisiin lopettaa ja suunnata vähät resurssit muualle. Ja ennen kuin postaat tulikivenkatkuisen vastineen, haluan kysyä Sinulta yhtä asiaa. Oletko edes nähnyt pitkälle dementoitunutta ihmistä? Sitä minäkin.
Melkoisen lieventävä tuo asianhaara että tyyny oli aina mukana suihkutuksissa. Oma mielipiteeni asiasta muuttui täysin kun kuulin asiasta. Lisäksi asiasta laverrellut hoitaja ilmeisesti liiotteli asiaa.
Mielestäni dementoituneet, omissa maailmoissaan olevat potilaat voitaisiin lopettaa ja suunnata vähät resurssit muualle. Ja ennen kuin postaat tulikivenkatkuisen vastineen, haluan kysyä Sinulta yhtä asiaa. Oletko edes nähnyt pitkälle dementoitunutta ihmistä? Sitä minäkin.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Eli työkaverisi opiskelukaverin sisko on siellä töissä ja hän tiesi kertoa?Jack the Ripper kirjoitti:Sisäpiirintieto Järvenpäästä kertoo
...Muilta osin olen samoilla linjoilla kanssasi, mutta en läheskään noin kärjistäen...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Ikävä kyllä armomurha ei ole sallittua, sen pitäisi olla... Moniko meistä olisi valmis antamaan luvan "päästää pois", jos esim. dementoituu, vammautuu todella pahasti yms. Pitäisikö jokaisella olla oikeus tehdä hoitotahto, johon sisältyisi eutanasia itse määrittelemissä tilanteissa? Ei huono asia olis ollenkaan..Jack the Ripper kirjoitti: Mielestäni dementoituneet, omissa maailmoissaan olevat potilaat voitaisiin lopettaa ja suunnata vähät resurssit muualle. Ja ennen kuin postaat tulikivenkatkuisen vastineen, haluan kysyä Sinulta yhtä asiaa. Oletko edes nähnyt pitkälle dementoitunutta ihmistä? Sitä minäkin.
Kukaan ei ole hyödytön. Aina voi olla huonona esimerkkinä.
*Pygmi*
*Pygmi*
Itse ainakin haluaisin tehdä hoitotestamentin,jotta täältä pääsisi mahdollisimman nopeasti pois,jos kunto huonontuisi esim.letkuruokinta-asteelle.
Siitä työssäjaksamisesta vielä; siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten henkilökuntaresurssit,työpaikan henki, ja tottakai työntekijän henkilökohtainen elämä. Mielestäni monet hoitoalalla työskentelevät ihmiset sinnittelevät liian pitkään, jos kokevat etteivät jaksa työssään. oli syy sitten mikä tahansa. Jos on sijainen pelkää ettei enään saa sijaisuuksia jos jää sairaslomalle, ja jos on vakituinen, pelkää pomon ja työkavereiden suhtautumista.
eräs ystäväni jäi hoitoalalta pitkälle sairaslomalle henkisen tilansa vuoksi. Pomon taholta hän sai osakseen suoranaista pään aukomista. Kaveri koki todella vaikeaksi takaisinpaluun töihin,ja on nyt kouluttautumassa kokonaan toiselle alalle.
Naisvaltaisilla aloilla osataan olla melkoisia susia toisia kohtaan, olen itsekin kokenut tämän. Suoranaista mustamaalausta on paljon,seläntakana puhumista vieläkin enemmän.
Siitä työssäjaksamisesta vielä; siihen vaikuttaa niin moni asia, kuten henkilökuntaresurssit,työpaikan henki, ja tottakai työntekijän henkilökohtainen elämä. Mielestäni monet hoitoalalla työskentelevät ihmiset sinnittelevät liian pitkään, jos kokevat etteivät jaksa työssään. oli syy sitten mikä tahansa. Jos on sijainen pelkää ettei enään saa sijaisuuksia jos jää sairaslomalle, ja jos on vakituinen, pelkää pomon ja työkavereiden suhtautumista.
eräs ystäväni jäi hoitoalalta pitkälle sairaslomalle henkisen tilansa vuoksi. Pomon taholta hän sai osakseen suoranaista pään aukomista. Kaveri koki todella vaikeaksi takaisinpaluun töihin,ja on nyt kouluttautumassa kokonaan toiselle alalle.
Naisvaltaisilla aloilla osataan olla melkoisia susia toisia kohtaan, olen itsekin kokenut tämän. Suoranaista mustamaalausta on paljon,seläntakana puhumista vieläkin enemmän.
Hoitotestamenttihan on, jolla voi määrätä omasta hoidostaan siten, että hoitoa ei tehostetusti jatketa, jos sillä vain saavutetaan pientä jatkoaikaa. Muutoin ei kai hoitoonsa, tai hoidon lopettamiseen voi itse vaikuttaa.
Kuka meistä hoitoalan ihmisistä olisi valmis päättämään toisen ihmisen elämän lopettamisesta, millä määriteltäisiin se, kuka on tarpeeksi dementoitunut? Ja millä tavalla dementoitunut? Ja kuka tietää, mitä "omissa oloissaan" oleva dementikko kykenee ajattelemaan?
Ja kyllä, olen joskus nähnyt dementikon, itseasiassa satoja, ja uskallan väittää, että useimpien dementikkojen maailmaan "pääsee sisään", kun sinne oikealla tavalla pyrkii. Sieltä löytyvät vielä tunteet ym., kun niitä jaksaa kaivella.
Kuka meistä hoitoalan ihmisistä olisi valmis päättämään toisen ihmisen elämän lopettamisesta, millä määriteltäisiin se, kuka on tarpeeksi dementoitunut? Ja millä tavalla dementoitunut? Ja kuka tietää, mitä "omissa oloissaan" oleva dementikko kykenee ajattelemaan?
Ja kyllä, olen joskus nähnyt dementikon, itseasiassa satoja, ja uskallan väittää, että useimpien dementikkojen maailmaan "pääsee sisään", kun sinne oikealla tavalla pyrkii. Sieltä löytyvät vielä tunteet ym., kun niitä jaksaa kaivella.
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Kyllä sinne pääsee mutta onko järkeä pitkittää vääjäämätöntä lopputulosta. Nopea eutanasia olisi paitsi inhimillistä myös taloudellisesti kannattavaa.fitness kirjoitti: Kuka meistä hoitoalan ihmisistä olisi valmis päättämään toisen ihmisen elämän lopettamisesta, millä määriteltäisiin se, kuka on tarpeeksi dementoitunut? Ja millä tavalla dementoitunut? Ja kuka tietää, mitä "omissa oloissaan" oleva dementikko kykenee ajattelemaan?
Oma hoitotestamenttini olisi että kun olen vuodepotilas ja lusikka ja nokkamuki ei enää pysy omassa kädessä minut saisi nukuttaa ikiuneen i.v.-etanolilla. (tulosvastuullista ja halpaa...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Jeps.Kosminen kirjoitti:Pitäisikö jokaisella olla oikeus tehdä hoitotahto, johon sisältyisi eutanasia itse määrittelemissä tilanteissa? Ei huono asia olis ollenkaan..
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
fitness kirjoitti:
Nii-in...jos ehtisi sinne joskus pyrkiä,kun pahimmillaan 3 ihmisen vastuulla on 30 vanhusta,joista lähes jokainen on liikuntakyvytön ja syötettävä.. ja tämä tarina on tosi..
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
Kun itse hoidin psykogeriatrisilla osastoilla vanhoja ihmisiä, totesin työkavereille että jos olen vastaavassa tilanteessa, niin toppa röökiä ja viinapullo käteen, lämmintä päälle ja sisäpihalle päiviksi norkoamaan. Siinä riittävä "hoito" meikäläiselle. Toki ruokaa voi antaa.
Rankka hoitaa, rankka olla potilaana.
Rankka hoitaa, rankka olla potilaana.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
Voi tietysti kysyä myös onko hoitava lääkäri ollut tai pidetty ajantasalla. Meillä on valtavan pitkälle kehitetty lääketeollisuus joka kyllä tarjoaisi keinoja, jotka parantaisivat näissä tapauksissa kaikkien osallisten työn- ja elämänlaatua. Joskus vain lääkärit ja omaiset vastustavat asianmukaista lääkitystä. Parhaimmillaan reilusti yli yhdenksänkymppiselle ei voida antaa rauhoittavia tai nukahduslääkkeitä, koska on vakava riski tulla riippuvaiseksi.
Jos ihmisellä on niin paha olla, että hän pyrkii lyömään, potkimaan, sylkemään jne. eikö olisi inhimillistä antaa tarvittavat dropit jotta ahdistus hieman lientyisi. Kyse on nimenomaan potilaan tuskan helpottamisesta enemmän kuin hoitajien työn keventämisestä. Tiestysti jos vakavat vasta-aiheet riittävälle ta tehokkaalle lääkitykselle on, asia on toinen.
Jos ihmisellä on niin paha olla, että hän pyrkii lyömään, potkimaan, sylkemään jne. eikö olisi inhimillistä antaa tarvittavat dropit jotta ahdistus hieman lientyisi. Kyse on nimenomaan potilaan tuskan helpottamisesta enemmän kuin hoitajien työn keventämisestä. Tiestysti jos vakavat vasta-aiheet riittävälle ta tehokkaalle lääkitykselle on, asia on toinen.
-
loneliness
- Jessica Fletcher
Joskus tuntuu, että niitä tabuja annetaan vähän liiankin kanssa. Vaikka mummo tai papparainen olisi ikäisekseen suhteellisen terve, niin kyllä väh. viittä kuuria popsitaan samanaikaisesti. On toki poikkeuksiakin.Kirsi kirjoitti:
Paavo Arhinmäki on äijä!
Eikä tuo lääkkeiden tuputus liity ainoastaan vanhempiin vaan myös nuoriin ja aikuisiin. Menet lääkärin puheille kun et saa nukuttua ja niin on kädessä resepti unilääkkeisiin ja mielialalääkkeisiin
Vanhuksilla myös useat lääkkeet johtuvat päällekkäisyyksistä; joku lääke aiheuttaa jotain vaivaa ja siihen vaivaan annetaas taas toista lääkettä..
Tampereen tyttö, samoista hommista viisastuneena saa mulle laittaa piikin persuksiin kun en enää kotona kykene asumaan.
Vanhuksilla myös useat lääkkeet johtuvat päällekkäisyyksistä; joku lääke aiheuttaa jotain vaivaa ja siihen vaivaan annetaas taas toista lääkettä..
Tampereen tyttö, samoista hommista viisastuneena saa mulle laittaa piikin persuksiin kun en enää kotona kykene asumaan.
Nanika ga tooku matteiru to
Joo, tuo on ihan totta ja toinen puoli asiaa, ja säännnölliset lääkesaneeraukset olisivatkin paikallaan. Laitosolosuhteissa elävien tilanne saatta olla tuolta osin parempi kuin avohoidossa olevien, koska lääkkeiden antoa kontrolloidaan ja hoitava lääkäri kokonaislääkitystä toivottavasti ainakin jotakuinkin säännöllisesti tarkastelee.Clyde kirjoitti:Eikä tuo lääkkeiden tuputus liity ainoastaan vanhempiin vaan myös nuoriin ja aikuisiin. Menet lääkärin puheille kun et saa nukuttua ja niin on kädessä resepti unilääkkeisiin ja mielialalääkkeisiin![]()
En ole aivan samaa mieltä Clyden kanssa ainakaan keskushermostovaikutteisten (uni-, joidenkin mieliala-) lääkkeiden tuputuksesta, riippuu tietysti hyvin paljon lääkäristä. Kaikki eivät niitä ilman erityisen painavia syitä kenellekään kirjoita.
Ongelmaa on myös vanhemman kansan asenteissa. Mennään mieluummin hautaan kuin otetaan "hullun Paavon tabletteja", vaikka nykyaikaiset lääkkeet ovat pitkälle ja vähäriskisiksi kehiteltyjä ja niiden oikealla käytöllä saatetaan saavuttaa todella huomattavaa parannusta elämänlaatuun, ikään katsomatta.
Kävin aikanaan pitkän keskustelun mielialalääkkeistä erään ensihoidon ammattilaisen kanssa ja mies totesi, mielestäni erinomaisen hyvin, että "jos meillä on puoli miljoonaa mielialalääkkeiden käyttäjää, meillä on elävää elämää ympärillään katsellessa ainakin toiset puoli miljoonaa, joiden pitäisi ymmärtää kyseisiä valmisteita käyttää"
Varmaan riippuu paikkakunnasta, meikäläinen meni joku 3 päivää isäni kuoleman jälkeen omalääkärille,ja pyysin jotain ihan mietoa rauhoittavaa illaksi,kun olis pitäny saada nukuttua,kun en kyennyt siihen ollenkaan..Clyde kirjoitti:Eikä tuo lääkkeiden tuputus liity ainoastaan vanhempiin vaan myös nuoriin ja aikuisiin. Menet lääkärin puheille kun et saa nukuttua ja niin on kädessä resepti unilääkkeisiin ja mielialalääkkeisiin![]()
Lääkäri oli TODELLA nihkeä antamaan yhtään mitään,sain lopulta 15kpl 5mg:n medipamia. Olen aina ihmetellyt,että kaikkiin pilipalijuttuihin sais kyllä vaikka millaiset mömmöt.,mutta kun kerrankin tarvisi jotain,että pää pysyy kasassa,ja pystyy käydä töissä ja järjestämään hautajaisia,muistotilaisuutta,perunkirjoituksia..niin sitten ei saa mitään.
Ja huom,minulla ei ole taustaa,jonka perusteella ei olisi voitu antaa.
Nämä antaako vai eikö anna lääkettä helposti -asiat näyttävät olevan aika lääkärikohtaisia. Ainakaan en omalla kohdallani ole huomannut mitään kovin yhtenevää linjaa tässä.
Ja jos jopa palaisin ihan ketjun aiheeseenkin ainakin vähäsen: minun isoäitini oli aika kammottava rouvakulta ennen vanhainkotia ja mielialalääkitystä, hänen kohdallaan ainakin lääkehoito on ollut hyvää ja oikeaa hänen itsensäkin kannalta, mutta varmasti myös helpotus häntä hoitavalle henkilökunnalle ja meille läheisille.
En yhtään ihmettele, jos hoitajille joskus tulee tunne, että "olisi jo tuokin hiljaa tuossa ja jos ei ole, hiljennän sen kohta itse". Tietysti hienoa, että useimmat ovat onnistuneet pidättämään itsensä tällaisesta epäluonnollisesta hiljentämishommasta
Ja jos jopa palaisin ihan ketjun aiheeseenkin ainakin vähäsen: minun isoäitini oli aika kammottava rouvakulta ennen vanhainkotia ja mielialalääkitystä, hänen kohdallaan ainakin lääkehoito on ollut hyvää ja oikeaa hänen itsensäkin kannalta, mutta varmasti myös helpotus häntä hoitavalle henkilökunnalle ja meille läheisille.
En yhtään ihmettele, jos hoitajille joskus tulee tunne, että "olisi jo tuokin hiljaa tuossa ja jos ei ole, hiljennän sen kohta itse". Tietysti hienoa, että useimmat ovat onnistuneet pidättämään itsensä tällaisesta epäluonnollisesta hiljentämishommasta