Cotton kirjoitti:Joku jos tietäisi vaikkapa joogailusta? Mitäs se semmoinen voimajooga esim. on?
Yleensä kai sillä tarkoitetaan astangajoogaa, jonka olen itse havainnut loistavaksi liikuntamuodoksi. Sitä voi reenailla kotonakin kun on saavuttanut tietyn tason, en osaa tarkkaan sanoa, paljonko pitää alkeiskurssin jälkeen käydä, että homma on kyllin hanskassa kotitreeniin. itse aloitin vähän mutkan kautta: harjoitin muita joogia, ja siirryin ilman alkeisopetusta astangaan. Voi hyvin harjoitella myös esim. niin että käy kerran viikossa ohjatussa ja sitten reenailee kotona.
Ennen joogaa treenasin vuosikausia viisi kertaa viikossa punttia hyvin "miehiseen" tyyliin, juoksin, taistelulajeja jne, mutta paitsi että kyllästyin näihin lajeihin sekä massiivisiin hartioihini, ne eivät koskaan kyenneet estämään jännitysniskaa, selkävaivoja, ja muita tuki- ja liikuntaelinharmeja. Taistelulajeissa päinvastoin loukkaantumiset aiheuttivat jatkuvaa harmia ja liiallisen salilla bulkkaamisen aiheuttamat lihasepätasapainot hidastivat esim. olkapäävammojeni paranemista. Joogassa olen selkeästi huomannut ryhtini parantuneen ja vaikka suurimmat möykyt ovat poissa, minulla silti edelleen näkyviä lihaksia. Tietty olen myös massiivisesti notkeampi, vaikken kankea ole ollut koskaan.
Toinen asia tietysti on se, että joogassakin voi tulla liian kunnianhimoiseksi ja aiheuttaa itselleen kaikenalaisia vammoja opettajan avustuksella, mutta ainakin toistaiseksi se on siitä huolimatta mielestäni ollut varsin hyödyllistä. Aika aikaansa kutakin.
Eräänä joogan haittapuolena mainittakoon joidenkin sitä harrastavien suurenmoinen kiinnostus kaikenlaisiin huuhaajuttuihin, mutta siihen ei tarvitse sekaantua, jos ei halua.
Tämä siis vastauksena Cottonin tiedusteluun, mutta taisin vastata ketjun alkuperäiseen aiheeseen myös. Joogan lisäksi yritän pyöräillä, uida, luistella jne mahdollisuuksien mukaan ja ilman ryppyotsaisuutta. Juoksu on tosiaan muotia nyt, tunnen monta maratoonaria siis ainakin yhden sellasien juossutta, mutta hieman alkaa aina hymyilyttämään, kun nämä sankarit laittavat sen CVseensä ja hehkuttelevat, että työnantajatkin pitävät heitä varmaan sen ansiosta ahkerampina ja parempina ihmisinä...
Edit: unohdin mainita tankotanssin! Aion myös mennä akrobatiikkakurssille.