Itsepuolustus osaksi tyttöjen koululiikuntaa
Krav Maga. Taekwondo ja thainyrkkeilykin on ihan jees jos niitä on vuosikausia harrastanut. Krav Magan hienous on sen perusfilosofiassa: Vastustaja neutraloidaan. Siis huomaa, ei torjuta, ei pyritä hallitsemaan, tms. vaan neutraloidaan. Suomeksi: Pyritään ottamaan aloite (hyökkäämään vaikka ensin, ennen kuin toinen ehtii hyökkäämään) ja hakataan vastapuoli niin paskaksi, ettei se kertakaikkiaan pysty minkäänlaiseen vastarintaan (jos jää edes henkiin). Juuri näin pitää toimia. Ei mitään armoa, ei mitään aloitteen antamista paskiaiselle. Päälle apinan raivolla ja niin kauan pataan että homma on varmuudella ohi.katupoika kirjoitti:Tosin tämän sanottuani toivon, ettei tää keskustelu lähde tästä siihen yleiseen ja helvetin turhaan pohdintaan siitä mikä laji on tehokkain.
Tietysti Krav Maga on sellaista, että Suomessa jos sitä tosissaan käytät niin itse päädyt linnaan vaikka vastapuolella olisi ollut mitä asetta ja kavereita mukanaan. Eihän 20x törkeän pahoinpitelytuomion saanut paskiainen nyt "sinua aikonut vahingoittaa" vaikka hänellä olikin puukko mukana ja ne "hänen 12 kaveriaan pesäpallomailoilla olivat vain menossa pelaamaan pesistä". Kyllä sinä nyt "olet kauhea ihminen kun menit häntä potkaisemaan munille ja polveen niin että se murtui".
Tää on just tätä.
Itse olen onneksi sen verran perehtynyt asioihin, että osaan kyllä selittää "oikein" tapahtumien kulun, jotta sanktiot mulle on pienemmät jos niikseen tulee. Esim:
- Se kaatui kun repäisin itseni irti (EI: Potkaisin sitä munille ja päähän kun se tuli lähelle).
- Se sanoi että sillä on puukko ja että se tappaa munt (EI: Se alkoi nahistelemaan mun kanssa).
- Se kävi päälle ihan äkkiarvaamatta (EI: Se oli uhkaava ja mä ajattelin ottaa aloitteen käsiini).
- Mä en millään päässyt siitä niin irti että olisin karkuun päässyt ja olen muuten helvetin huono juoksijakin (EI: Ajattelin antaa isän kädestä tommoselle paskakasalle kun löi mua)
- Jne.jne.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
-
Musta Nuoli
- Frank Drebin
Krava Maga kuulostaa perusfilosofialtaan hyvältä, mutta kaipa senkin käyttö edellyttää riittävää voimaa ja massaa? Tyttöjen koululiikunnasta kun oli puhe. Vaikea uskoa, että joku 8-vuotias tyttö saisi neutraloitua muita kuin omankokoisiaan. Ei se oikein auta, kun 100-kiloinen himokas kirkonmies, moniosaaja tai rauhan ja rakkauden uskonnon edustaja käy päälle, vieläpä useimmiten äkisti. Periaatteessa pienelle tyttölapselle paras itsepuolustus (jos ei karkuun pääse) olisi joku kyynelkaasusumute, joka pitäisi opettaa pitämään valmiina aina kun tilastoissa suhteellisesti eniten raiskaavien ihmisryhmien edustajia on uhkana.markja kirjoitti:Krav Maga. Taekwondo ja thainyrkkeilykin on ihan jees jos niitä on vuosikausia harrastanut. Krav Magan hienous on sen perusfilosofiassa: Vastustaja neutraloidaan. Siis huomaa, ei torjuta, ei pyritä hallitsemaan, tms. vaan neutraloidaan. Suomeksi: Pyritään ottamaan aloite (hyökkäämään vaikka ensin, ennen kuin toinen ehtii hyökkäämään) ja hakataan vastapuoli niin paskaksi, ettei se kertakaikkiaan pysty minkäänlaiseen vastarintaan (jos jää edes henkiin). Juuri näin pitää toimia. Ei mitään armoa, ei mitään aloitteen antamista paskiaiselle. Päälle apinan raivolla ja niin kauan pataan että homma on varmuudella ohi.katupoika kirjoitti:Tosin tämän sanottuani toivon, ettei tää keskustelu lähde tästä siihen yleiseen ja helvetin turhaan pohdintaan siitä mikä laji on tehokkain.
- Jne.jne.
Aikuisella, samankokoisella miehellä asia on tietysti toinen. Edellyttäen, että konfliktitilanne ei ala siten, että tuntee selässään/kurkullaan kylmän terän, niin kuin tietyissä kulttuureissa hoidetaan hommat.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Missä kulttuureissa?Musta Nuoli kirjoitti:Edellyttäen, että konfliktitilanne ei ala siten, että tuntee selässään/kurkullaan kylmän terän, niin kuin tietyissä kulttuureissa hoidetaan hommat.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
-
Musta Nuoli
- Frank Drebin
Ns. puukkohippasia arvostavissa kulttuureissa ja alakulttuureissa. Onhan näitä riittänyt Suomessakin. Vanhat kunnon härmän häjyt, joiden lauluissakin todetaan, ettäMarsalkka kirjoitti:Missä kulttuureissa?Musta Nuoli kirjoitti:Edellyttäen, että konfliktitilanne ei ala siten, että tuntee selässään/kurkullaan kylmän terän, niin kuin tietyissä kulttuureissa hoidetaan hommat.
sekä tunnetuin säkeistöSitten on piru, sanoi Rannanjärvi
jos minä miestä pelkään
:,: Tervaspampulla kuonon päälle,
ja teräksellä selkään. :,:
Vaasalaisten perinnekulttuurissa selkäänpuukotus on ollut olennainen osa. Sitä se on monissa tapaamissani pohjalaisissa edelleenkin, tosin vain vertauskuvallisesti.Vaasan veri ei vapise
eikä Kauhavan rauta ruostu
:,: niskasta kiinni ja puukkolla selkähän
jonsei muutoin suostu :,:
Nyky-Suomessa vaasalaiset eivät enää hulinoi vastaavalla tavalla, mutta onneksi puukkohippas-tyhjiötä ovat täyttämässä monikulttuurisesti rikkaat vähemmistökulttuurit. Arabimuslimeilla ainakin veitsen käyttö on olennainen osa kulttuuria: eläimet pitää teurastaa viiltämällä kurkku auki ja valuttamalla veret, ja Irakin yms. suunnalla kidnapatut panttivangitkin ovat usein saaneet kokea veitsen kihnutuksen kaulallaan. Suomessakin terä on viuhunut useasti, tiedän itsekin henkilöitä, jotka ovat saaneet kokea takaapäin teräaseella tehdyn, rauhan ja rakkauden uskonnon tuulahduksen.
Puhumattakaan tietysti romaniväestön välienselvittelyistä, joissa puukko on ollut samanlainen perinnease kuin muinaisilla häjyillä. Tosin kaipa tämäkin väestönosa on siirtynyt jo teknisesti eteenpäin. Matin ja Tepon keikoillakin taidettiin ihan ammuskella...
"Let each note I now play
Ja muutenkin suomalaiset hyvin vähän puukottelevat toisiaan...Musta Nuoli kirjoitti:
Nyky-Suomessa vaasalaiset eivät enää hulinoi vastaavalla tavalla
Juu. Tyhjiössä olemme...mutta onneksi puukkohippas-tyhjiötä ovat täyttämässä monikulttuurisesti rikkaat vähemmistökulttuurit.
Arabimuslimeilla ainakin veitsen käyttö on olennainen osa kulttuuria: eläimet pitää teurastaa viiltämällä kurkku auki ja valuttamalla veret, ja Irakin yms. suunnalla kidnapatut panttivangitkin ovat usein saaneet kokea veitsen kihnutuksen kaulallaan.
Nämä ne ovatkin juuri semmoisia konfliktitilanteita, joiden perään kyselin...
No kyllä sitten kuulostaa uskottavalta, jos oikein itsekin tiedät henkilöitä...Suomessakin terä on viuhunut useasti, tiedän itsekin henkilöitä, jotka ovat saaneet kokea takaapäin teräaseella tehdyn, rauhan ja rakkauden uskonnon tuulahduksen.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sanos muuta.joey kirjoitti:Helvetin hyvä idea! Antaa raiskaamisille jo ihan toisenlaisen ulottuvuuden, kun uhri sumutetaan heti alkuun!Lakrisal kirjoitti:Pippurisumute lupavapaaks ja R-kioskin hyllylle.
Kraw Maga, Wing Tsun ja thaiboxing noista kun valitsee jonkun lajin niin saattaa hyökkääjällä olla ihmettelemistä. Harva piripää raiskari osaa muuta kun lyödä, Yleensä se lyönti on joku litsari tai nyrkki nassuun mutta sattuuhan se naista.
Olis joskus kiva päästä tollaseen tilanteeseen mukaan, Ihan ohikulkijana, vois raiskari saada hieman kyytiä
Kun en näistä taistelulajeista mitään ymmärrä, kysyn teiltä, jotka aiheesta jotain tiedätte: suositelkaapas mulle jotain taistelulajia! Pohjalta: olen aika pienikokoinen, en lihaksikas, mutta sisua löytyy niimmaan perkeleesti. Ja taistelutahtoa. Tosielämän tiukoissa tilanteissa olen tähän mennessä turvautunut raapimiseen. Ainiin! Ja mulle on myös sanottu, että mun nenä sopisi hyvin nyrkkeilyynPitBull kirjoitti: Kraw Maga, Wing Tsun ja thaiboxing noista kun valitsee jonkun lajin niin saattaa hyökkääjällä olla ihmettelemistä. Harva piripää raiskari osaa muuta kun lyödä, Yleensä se lyönti on joku litsari tai nyrkki nassuun mutta sattuuhan se naista.
Vetikö (ja vetääkö) Auvo Niiniketo vielä itsepuolustuskursseja naisille?joey kirjoitti:Kun en näistä taistelulajeista mitään ymmärrä, kysyn teiltä, jotka aiheesta jotain tiedätte: suositelkaapas mulle jotain taistelulajia! Pohjalta: olen aika pienikokoinen, en lihaksikas, mutta sisua löytyy niimmaan perkeleesti. Ja taistelutahtoa. Tosielämän tiukoissa tilanteissa olen tähän mennessä turvautunut raapimiseen. Ainiin! Ja mulle on myös sanottu, että mun nenä sopisi hyvin nyrkkeilyynPitBull kirjoitti: Kraw Maga, Wing Tsun ja thaiboxing noista kun valitsee jonkun lajin niin saattaa hyökkääjällä olla ihmettelemistä. Harva piripää raiskari osaa muuta kun lyödä, Yleensä se lyönti on joku litsari tai nyrkki nassuun mutta sattuuhan se naista.
Puhtaalla voimalla ei suurin osa naisista tule koskaan pärjäämään, joten harkitse vaikka lajeja, jotka sisältävät otteista vapautumisia jne.
Esim. judo? Raapiminen lienee ihan hyvä puolustus jos sen kohdistaa kissojen tavoin arkoihin paikkoihin (kasvot, silmät).
Esim Wing Tsun olisi naiselle hyvä. Ei todellakaan voima laji vaikka hyötyä siitä onkin, toistaiseksi aika tuntematon laji suomessa jos vertaa esim judoon mutta jos pitäisi itse valita kumpaan esim tyttäreni laittaisin niin valinta olisi helppo. Ei tarvitse miettiä kahta kertaa miettiäjoey kirjoitti:Kun en näistä taistelulajeista mitään ymmärrä, kysyn teiltä, jotka aiheesta jotain tiedätte: suositelkaapas mulle jotain taistelulajia! Pohjalta: olen aika pienikokoinen, en lihaksikas, mutta sisua löytyy niimmaan perkeleesti. Ja taistelutahtoa. Tosielämän tiukoissa tilanteissa olen tähän mennessä turvautunut raapimiseen. Ainiin! Ja mulle on myös sanottu, että mun nenä sopisi hyvin nyrkkeilyynPitBull kirjoitti: Kraw Maga, Wing Tsun ja thaiboxing noista kun valitsee jonkun lajin niin saattaa hyökkääjällä olla ihmettelemistä. Harva piripää raiskari osaa muuta kun lyödä, Yleensä se lyönti on joku litsari tai nyrkki nassuun mutta sattuuhan se naista.
Pitääpi Niinikedolta itseltään kysyä että vetääkö vielä kursseja, En meinaan osaa sanoa. Yhdessä vaiheessa oli lopettamassa mutta tiedä sitten
Nääh, tässä samassahan nämä menevät, kun puhutaan kerta tyttöjen itsepuolustuksestaMichaelm kirjoitti:joey, mihin tarkoitukseen lajin tulisi olla? Itsepuolustukseen vai kiinnostaisiko kilpaileminen, vai ihan vain muuten harrastusmielessä?![]()
Alkaa mennä ot:ksi aika lahjakkaasti, pitäisköhän kamppailu-/ip-/taistelulajeille perustaa oma topikki?
Ei ehkä kilpaileminen niinkään kiinnostaisi.. Itsepuolustukseen olen hommaa miettinyt, on jotenkin niin turhauttavaa ajatella, että mut on todella helppo taltuttaa pelkästään olemalla kookkaampi, ja n. 99%:lla miehistä on elopainoakin jo tuplaten muhun verrattuna. Sen sijaan harrastusten suhteen olen kohtalaisen kaikkiruokainen, mutta kiinnostaa enemmän sellaiset jossa on.. Noh, jotain pointtia. Ja jos lajin tausta on tuhansia vuosia vanha (esim. jooga), niin vielä parempi. En usko että mikään Method Putkisto (spinning, bailatino..) pärjää näille lajeille, joita on kehitetty yhtä kauan kuin paperia.
Ja kissatyyliin tietty raavitaan, poskiin ja kaulaan. Ja sähistään samalla!
Lukaiseppa aikasempaa tekstiäni. Krav Maga on ainoa kunnon laji. Muut ovat enemmän tai vähemmän pelleilyä. Kyllä, sopii myös pienikokoiselle tai heikommallekin. Krav Maga on tekniikka - ja ennenkaikkea asennelaji. Siinä käytetään yksinkertaisia, suoraviivaisia ja tehokkaita tekniikoita sellaisella asenteella, että vastustaja pistetään paskaksi keinoja kaihtamatta. Ei mitään meditointi tai filosofiapaskaa tai "ei satuteta hyökkääjää" asennetta.joey kirjoitti:Kun en näistä taistelulajeista mitään ymmärrä, kysyn teiltä, jotka aiheesta jotain tiedätte: suositelkaapas mulle jotain taistelulajia! Pohjalta: olen aika pienikokoinen, en lihaksikas, mutta sisua löytyy niimmaan perkeleesti. Ja taistelutahtoa.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net