Suomessahan on käytännössä kielletty käyttä esim. sanaa neekeri.
Just vähän aikaa sitten tuli vanha tv-ohjelma jostain tietokilpailusta, oiskohan ollu Tupla Tai kuitti.
Juontaja kysyy: Miksi kutsutaan neekerin ja mulatin jälkeläistä?
Siis ihan televisiossa. Nyt sais varmaan lopputilin semmonen juontaja
Mulle on kanssa pienestä pitäen opetettu että tiikeri on tiikeri, neekeri on neekeri, mulatti on mulatti, mustalainen on mustalainen ja ryssä on ryssä, vaikka voissa paistais.
Nyt siis tulee joku vähemmistöryhmä ja sanoo etten saa käyttää noita ilmaisuja. Miksi en?
Olen melko varma, että niissä maissa, joissa esim neekerit(lue:mustat) on enemmistönä, niin niillä on valkonaamoille omat kutsumanimensä.
En voi kuvitellakkaan tilannetta, että mahdollisesti semmoiseen maahan muutaessani, rupeaisin toitottamaan, ettei tässä maassa saa enää käyttää sitä sanaa.
Suomessa näin voi näköjään tehdä ja se kantaa vielä hedelmää.
Kaikenkaikkiaan täällä saa rasistin leiman hyvin helposti.
Ei tartte kuin kyseenalaistaa hieman pakolaispolitiikkaa.
Mulla on mm. muutama mustalainen tuttuna ja joskus kaljatuopin ääressä oon kysyny, että mitä ne on mieltä, kun käytän sanaa mustalainen.
Ei ne oo millänsäkkään ja sanoo ittekkin käyttävän sanaa puhuessaan toisistaan.
Kuulemma sitten jos sanotaan esim. Vitun Mustalainen, niin sana saa ihan toisen merkityksen. Ymmärrettävästi.
Toisaalta mustalaiset käyttää meistä "valkolaisista" eli valtaväestöstä, melko mielenkiintoisia ilmaisuja, mm."kaale"
Valkolainen nainen on "peelo paro" tai joku semmonen.
Nyt jos ketjua lukee joku mustalainen, niin laita ihmeessä noita sanontoja meille nähtäväksi.
Mites luetaanko se rasismiksi, jos vähemmistöryhmä sortaa toista vähemmistöryhmää?
Niin onhan se rasismia sekin, vastasinkin itse.
Varmaankin oon rasisti jo tämänkin viestin perusteella.