Villeri kirjoitti: ↑Ma Elo 02, 2021 3:23 am
"Linkin mukaan laivalla oli neljä järjestyksenvalvojaa. Matkustajia oli yhteensä noin 900.
– Tämä on tavallinen määrä järjestyksenvalvojia risteilyllä, jossa on alle 1000 matkustajaa. Jos matkustajia on yli 1000, järjestyksenvalvojia hälytetään töihin enemmän."
Neljä järjestyksenvalvojaa viikonlopun kännäysristeilylle kuulostaa pirun vähältä.
swaghettiyolognese kirjoitti: ↑Ma Elo 02, 2021 4:18 pm
Minua huolestuttaa tämä myös. Etenkin se, että tieto on nyt julkisuudessa ja kuka tahansa voi lehdestä lukea laivalla olevan ainoastaan neljä järkkäriä.
- - -
Olisin itse (paljon laivoilla matkustavana) odottanut että siellä on JV kortillisia ja aseistautuneita henkilöitä ainakin 10 henkeä miehistössä. Ei välttämättä ensisijaisena järjestyksenvalvojana, mutta miehistössä.
Merellä moni asia on toisin!
Mä olen kerran pikku pieruissa jutellut aiheesta oikein syvällisestikin yhden umpijurrisen (vapailla olleen) laivavahdin kanssa. Tästä on jo useita vuosia aikaa ja moni asia saattaa olla muuttunutkin. Takuuvarmasti olen unohtanut osan asioista, käsittänyt jotain väärin enkä alun perinkään ymmärtänyt aivan kaikkea. Osa termeistä oli skönärislangia ja puolet vielä ruotsiksi.
Mulle jäi päällimmäisenä mieleen se, että järjestyksenvalvojakortista on merellä jopa haittaa. Se jopa vähentää oikeuksia, vaikka näin ei käytännössä koskaan tapahdukaan. Mahdolliset seuraamukset ja valtuuksien ylitykset puidaan jälkikäteen. Jos nyt oikein mietitään, niin eihän järjestyksenvalvoja saa maissa heittää kiinniotettua lukittuun koppiin siis putkaan. Periaatteessa kortillinen järjestyksenvalvoja ei näin saa tehdä laivallakaan, mutta käytännössä...
Matkustaja-aluksella kippari - eli aluksen päällikkö - on 100% vastuussa sekä aluksen, rahdin, matkustajien että henkilökunnan turvallisuudesta. Turvallisuusriskit ja -uhat voidaan merilain (?) perusteella ja aluksen päällikön päätöksellä sulkea kiinniottotilaan sekä tarvittaessa poistaa aluksesta. Toisin sanoen luovuttaa seuraavassa satamassa odottaville viranomaisille. Luonnollisestikaan aluksen päällikkö ei ehdi henkilökohtaisesti "kuittaamaan" jokaista putkaan joutunutta känniläistä.
Tässä vaiheessa kuvaan astuvat ne EI-järjestyksenvalvojat. Kortillinen järjestyksenvalvoja on laivallakin "vain" järjestyksenvalvoja - teoriassa samoin valtuuksin kuin maissa. Kortiton "järjestyksenvalvoja" on laivalla (jos nyt muistan termin oikein) "aluksen päällikön nimeämä turvahenkilö" - toisin sanoen ikään kuin yleisestä turvallisuudesta vastaavan aluksen päällikön "oikea käsi". Tarpeen vaatiessa aluksen päällikkö voi käsittääkseni nimetä vaikka koko henkilökunnan "turvahenkilöiksi" vastaamaan aluksen, rahdin ja matkustajien turvallisuudesta.
Aluksen päällikön käskystä sieltä alkaa sitten tulla turvallisuuden takaamiseksi mahdollisimman isokokoista ja ruman näköistä kokkia, koneukkoa ja varastohahmoa. Näinhän on tapahtunut ainakin kerran joskus vuosituhannen alkupuolella. TPS:n lätkäjoukkue oli tuolloin palaamassa Ruotsista muistaakseni jostain harjoitusottelusta tai -turnauksesta. Ruskettuneemmat eteläruotsalaiset eivät sitten syystä tai toisesta tulleet joukkueen kanssa yhtään toimeen. Oletettavasti Hannu Jortikka (tai Jukka Koivu?) toimi tuolloin TPS:n valmentajana, ja mm. Kai Nurminen joutui putkaan.
Paikkana oli Viking Linen Amorella reitillä Tukholmasta Turkuun. Kyllähän tästä tappelusta iltapäivälehtien lööpit huusivat päivän-pari punaisina. Juttua puitiin jossain Turun oikeusasteessa vielä pitkälle 2010-luvulla. Mulla oli kaveri samaan aikaan laivalla ja hän on nyt muistaakseni kolme kertaa käynyt oikeudessa silminnäkijänä. Viimeisimmän kerran sanoisin olleen jopa niinkin myöhään kuin 2014.
Periaatteessa siis koko henkilökunta on järjestyksenvalvojia - "ei välttämättä ensisijaisena järjestyksenvalvojana, mutta miehistössä". Onhan laivoilla oma "palokuntansakin", vaikka varsinaisia palomiehiä tuskin on yhtäkään. Laivoilla saattaa muuten huomata sellaisenkin seikan, että kahdella henkilöllä on tismalleen samanlaiset työvaatteet yllä. Toisella on rinnassa järjestyksenvalvoja-kyltti, toisella ei. Korjatkaa jos ole väärässä: Suomen lain mukaan ilmeisesti vain järjestyksenvalvojakortillinen saa pitää järjestyksenvalvoja-kylttiä rinnassaan. Toinen on siis järjestyksenvalvoja, toinen "aluksen päällikön nimeämä turvahenkilö". Tehtävät ovat samat, valtuudet ovat (käytännössä) samat, kyltittömällä oikeuden edessä suuremmat.
Aseistuksesta sekä yleisesti väkijoukkojen hallintaan käytettävästä varustuksestakin meillä oli puhetta. En taida niistä kuitenkaan sen enempää huudella julkisesti.
Korjatkaa, jos olen jossain asiassa pahasti väärässä tai muistan tuon kostean illanvieton tarinoita aivan päin persettä!