Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
"jääkiekkoilija" on klikkihuoraamista varten. Oikea titteli lienee opiskelija.
-
- Remington Steele
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Joulu 11, 2013 6:16 am
- Paikkakunta: West Coast Rocks
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Jaa?John Kimble kirjoitti: ↑Ke Elo 09, 2023 9:00 pmHevosharrastajien ja ravimiesten kohdalla epäillyt rikokset liittyvät useimmiten siihen työhön tai harrastukseen, esim. epäilty on lajin valmentaja tai tallin pitäjä joten maininta on silloin perusteltua. Tällä kolarilla taas ei liene mitään tekemistä menehtyneen jääkiekkoharrastuksen kanssa.
Miljonääri Reima Kuisla kaahasi taajama-alueella lähes satasta
Liikemies ja ravimies Reima Kuisla, 70, sai poliisilta 40 000 euron sakot, mutta joutui maksamaan niistä lopulta alle 5 000 euroa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 801c43a59d
- John Kimble
- Michael Knight
- Viestit: 4124
- Liittynyt: La Helmi 03, 2018 5:19 pm
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Niin? Oliko sinulla tuossa joku pointti kirjoitukseeni viitaten. Linkkaamasi juttu ei poista sitä seikkaa että hevosharrastajien ja ravimiesten kohdalla epäillyt rikokset liittyvät useimmiten siihen työhön tai harrastukseen.Durruti kirjoitti: ↑Ti Elo 29, 2023 12:47 pmJaa?John Kimble kirjoitti: ↑Ke Elo 09, 2023 9:00 pmHevosharrastajien ja ravimiesten kohdalla epäillyt rikokset liittyvät useimmiten siihen työhön tai harrastukseen, esim. epäilty on lajin valmentaja tai tallin pitäjä joten maininta on silloin perusteltua. Tällä kolarilla taas ei liene mitään tekemistä menehtyneen jääkiekkoharrastuksen kanssa.
Miljonääri Reima Kuisla kaahasi taajama-alueella lähes satasta
Liikemies ja ravimies Reima Kuisla, 70, sai poliisilta 40 000 euron sakot, mutta joutui maksamaan niistä lopulta alle 5 000 euroa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1 ... 801c43a59d
Radiopuhelin kirjoitti: ↑Ma Heinä 30, 2012 2:01 pm Ulkomaalaisia ei tuomita heppoisimmilla perusteilla kuin suomalaisia. Korostuminen raiskaustilastoissa johtuu vain siitä että maahanmuuttajat yksinkertaisesti raiskaavat enemmän.
Re: Henkilöauton matkustaja kuoli Huittisissa
Paljon nämä ovat olleet esillä.
Tätä poikkeusluvan yleistymistä selitetään, että muuten eivät pääse liikkumaan. Hiukan mietin, miten ennen poikkeuslupaa pääsivät, kun se nyt on niin mahdotonta. Pitäisikö ikäraja samalla perusteella pudottaa viiteentoista vuoteen? Tai kymmeneen?
Tätä poikkeusluvan yleistymistä selitetään, että muuten eivät pääse liikkumaan. Hiukan mietin, miten ennen poikkeuslupaa pääsivät, kun se nyt on niin mahdotonta. Pitäisikö ikäraja samalla perusteella pudottaa viiteentoista vuoteen? Tai kymmeneen?
Re: Henkilöauton matkustaja kuoli Huittisissa
17-vuotias on vielä vanhempien vastuulla. 18-vuotias on täysi-ikäinen ja siis vastuussa itsestään. Harvalla 17-vuotiaalla on myöskään rahaa ostella autoja ja ajokortteja. Vanhemmat siis vastuussa.tauno123 kirjoitti: ↑Ke Elo 09, 2023 8:45 pmMiettikääpä vähän jos päässä jotain liikkuu. Muuttuuko nämä asenteet ja vanhempien vastuut jos kortin saa 18- vuotiaana? Eli nuori on heti ajotaitoinen ja hyvällä asenteella liikkeellä lauantaina täyttäessään 18, mutta perjantaina tai edellisen viikon/kuukauden aikana, 17- vuotiaana kortin saavana ollaan vielä isän pikku mussukoita, ihan penskoja.jepulis82 kirjoitti: ↑Ma Elo 07, 2023 8:16 pmJuuri näin. Jos asenne on se että sillä isän pikku mussukalla on pakko olla kortti ja bemari alla niin usein käy juuri näin. 17-vuotiaat kun ovat vielä täysin penskoja. Saa vanhemmat katsoa peiliin kun isän pikku Pertti-Paavo sitten makaa sairaalassa koomassa kun ei ollut munaa sanoa mussukalle ei.
"Those who want respect, give respect."
-
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8182
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
16-vuotias jääkiekkoilija kuoli järkyttävässä kolarissa Huittisissa – lohduttomat kuvat turmapaikalta
Syyttäjän mukaan auton 17-vuotias kuljettaja ajoi huomattavaa ylinopeutta ennen kohtalokasta ulosajoa. Vaaratilanteita oli aiheutunut jo aiemmin matkan aikana.
SATAKUNNAN käräjäoikeus alkoi tänään perjantaina käsitellä 16-vuotiaan nuoren jääkiekkoilijapojan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen liittyviä syytteitä.
Yhden matkustajan kuolemaan johtanut ulosajo tapahtui Huittisissa Korkeakoskentiellä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 6. elokuuta puolenyön maissa.
Tapahtuma-aikaan 17-vuotiasta kuljettajaa syytetään oikeudessa törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeistä vammantuottamuksista ja kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Onnettomuudessa kuoli paikallinen 16-vuotias jääkiekkoilija. Lisäksi neljä nuorta, mukaan lukien kuljettaja itse, loukkaantui. Muut loukkaantuneet nuoret olivat iältään 16- ja 17-vuotiaita. Ulosajossa kuollut nuori istui takapenkillä apukuljettajan takana. Kuoleman aiheuttivat vakavat päävammat.
HENKILÖAUTOA kuljettanut, nykyisin jo 18 vuotta täyttänyt nuori oli ajanut isänsä autolla Korkeakoskentietä kohti Huittista.
Alaskyläntien risteyksen jälkeen tie kaartuu voimakkaasti oikealle, ja tässä kohdassa kuljettaja oli menettänyt auton hallinnan ja ajautunut tieltä ulos kulkusuunnassaan vasemmalle ojaan osuen ojanrumpuun. Osuman jälkeen auto lensi useiden metrien päähän pysähtyen pyörilleen.
SYYTTEEN mukaan kuljettaja oli käyttänyt noin 120 kilometrin tuntinopeutta ja juuri ennen ulosajoa vähintään 100 kilometrin tuntinopeutta tieosuudella, jossa suurin sallittu nopeus oli 50 kilometriä tunnissa.
Syyttäjän mukaan nuori mies oli Ripovuorelta pois johtavalla pienemmällä tiellä ryhtynyt ohittamaan edessään kulkenutta autoa näkyvyyden ollessa huono. Välittömästi ohituksen päättymisen jälkeen vastaan on tullut linja-auto, mistä aiheutui läheltä piti -tilanne.
Lisäksi nuori mies oli ryhtynyt ohittamaan edessään kulkeneita, samaan seurueeseen kuuluneita kolmea muuta autoa. Ohituksen aikana hän käytti arviolta 200 kilometrin tuntinopeutta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010311397.html
Syyttäjän mukaan auton 17-vuotias kuljettaja ajoi huomattavaa ylinopeutta ennen kohtalokasta ulosajoa. Vaaratilanteita oli aiheutunut jo aiemmin matkan aikana.
SATAKUNNAN käräjäoikeus alkoi tänään perjantaina käsitellä 16-vuotiaan nuoren jääkiekkoilijapojan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen liittyviä syytteitä.
Yhden matkustajan kuolemaan johtanut ulosajo tapahtui Huittisissa Korkeakoskentiellä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 6. elokuuta puolenyön maissa.
Tapahtuma-aikaan 17-vuotiasta kuljettajaa syytetään oikeudessa törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeistä vammantuottamuksista ja kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Onnettomuudessa kuoli paikallinen 16-vuotias jääkiekkoilija. Lisäksi neljä nuorta, mukaan lukien kuljettaja itse, loukkaantui. Muut loukkaantuneet nuoret olivat iältään 16- ja 17-vuotiaita. Ulosajossa kuollut nuori istui takapenkillä apukuljettajan takana. Kuoleman aiheuttivat vakavat päävammat.
HENKILÖAUTOA kuljettanut, nykyisin jo 18 vuotta täyttänyt nuori oli ajanut isänsä autolla Korkeakoskentietä kohti Huittista.
Alaskyläntien risteyksen jälkeen tie kaartuu voimakkaasti oikealle, ja tässä kohdassa kuljettaja oli menettänyt auton hallinnan ja ajautunut tieltä ulos kulkusuunnassaan vasemmalle ojaan osuen ojanrumpuun. Osuman jälkeen auto lensi useiden metrien päähän pysähtyen pyörilleen.
SYYTTEEN mukaan kuljettaja oli käyttänyt noin 120 kilometrin tuntinopeutta ja juuri ennen ulosajoa vähintään 100 kilometrin tuntinopeutta tieosuudella, jossa suurin sallittu nopeus oli 50 kilometriä tunnissa.
Syyttäjän mukaan nuori mies oli Ripovuorelta pois johtavalla pienemmällä tiellä ryhtynyt ohittamaan edessään kulkenutta autoa näkyvyyden ollessa huono. Välittömästi ohituksen päättymisen jälkeen vastaan on tullut linja-auto, mistä aiheutui läheltä piti -tilanne.
Lisäksi nuori mies oli ryhtynyt ohittamaan edessään kulkeneita, samaan seurueeseen kuuluneita kolmea muuta autoa. Ohituksen aikana hän käytti arviolta 200 kilometrin tuntinopeutta.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010311397.html
Viimeksi muokannut Oikeus ennen kaikkea, Pe Maalis 22, 2024 1:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Ilta-Sanomat 22.3.2024 / https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010311397.html
16-vuotias jääkiekkoilija kuoli järkyttävässä kolarissa Huittisissa – lohduttomat kuvat turmapaikalta
Syyttäjän mukaan auton 17-vuotias kuljettaja ajoi huomattavaa ylinopeutta ennen kohtalokasta ulosajoa. Vaaratilanteita oli aiheutunut jo aiemmin matkan aikana.
Satakunnan käräjäoikeus alkoi tänään perjantaina käsitellä 16-vuotiaan nuoren jääkiekkoilijapojan kuolemaan johtaneeseen onnettomuuteen liittyviä syytteitä.
Yhden matkustajan kuolemaan johtanut ulosajo tapahtui Huittisissa Korkeakoskentiellä lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 6. elokuuta puolenyön maissa.
Tapahtuma-aikaan 17-vuotiasta kuljettajaa syytetään oikeudessa törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeistä vammantuottamuksista ja kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Onnettomuudessa kuoli paikallinen 16-vuotias jääkiekkoilija. Lisäksi neljä nuorta, mukaan lukien kuljettaja itse, loukkaantui. Muut loukkaantuneet nuoret olivat iältään 16- ja 17-vuotiaita. Ulosajossa kuollut nuori istui takapenkillä apukuljettajan takana. Kuoleman aiheuttivat vakavat päävammat.
Henkilöautoa kuljettanut, nykyisin jo 18 vuotta täyttänyt nuori oli ajanut isänsä autolla Korkeakoskentietä kohti Huittista.
Alaskyläntien risteyksen jälkeen tie kaartuu voimakkaasti oikealle, ja tässä kohdassa kuljettaja oli menettänyt auton hallinnan ja ajautunut tieltä ulos kulkusuunnassaan vasemmalle ojaan osuen ojanrumpuun. Osuman jälkeen auto lensi useiden metrien päähän pysähtyen pyörilleen.
Syytteen mukaan kuljettaja oli käyttänyt noin 120 kilometrin tuntinopeutta ja juuri ennen ulosajoa vähintään 100 kilometrin tuntinopeutta tieosuudella, jossa suurin sallittu nopeus oli 50 kilometriä tunnissa.
Syyttäjän mukaan kuljettajan toiminta oli törkeän huolimatonta.
Kaikki neljä loukkaantunutta nuorta toimitettiin onnettomuuspaikalta sairaalahoitoon.
Syytteiden mukaan kuljettaja oli aiheuttanut vaaratilanteita ajon aikana jo ennen kohtalokasta kuolonkolaria, kun hän oli ajanut Ripovuoren laavulta kohti Huittisten keskustaa kyydissään yksi myöhemmässä onnettomuudessa loukkaantuneista nuorista.
Syyttäjän mukaan nuori mies oli Ripovuorelta pois johtavalla pienemmällä tiellä ryhtynyt ohittamaan edessään kulkenutta autoa näkyvyyden ollessa huono. Välittömästi ohituksen päättymisen jälkeen vastaan on tullut linja-auto, mistä aiheutui läheltä piti -tilanne.
Lisäksi nuori mies oli ryhtynyt ohittamaan edessään kulkeneita, samaan seurueeseen kuuluneita kolmea muuta autoa. Ohituksen aikana hän käytti arviolta 200 kilometrin tuntinopeutta.
Onnettomuuspaikka on osoitteen Korkeakoskentie 245, Huittinen, kohdalla:
-
- Sherlock John Holmes
- Viestit: 8182
- Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
16-vuotias poika kuoli, kolme loukkaantui – Huittisten kuolonkolarista puolitoista vuotta ehdollista
Onnettomuus sattui Huittisissa viime elokuussa. Sekä kuski että matkustajat olivat alaikäisiä.
Satakunnan käräjäoikeus on tuominnut 18-vuotiaan miehen vuodeksi ja kuudeksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen Huittisissa viime kesänä sattuneesta kolarista.
Tuomio tuli törkeästä kuolemantuottamuksesta nuorena henkilönä, kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä ja kahdesta törkeästä vammantuottamuksesta nuorena henkilönä.
Yksi syyte törkeästä vammantuottamisesta nuorena henkilönä hylättiin.
Tuomio liittyy Huittisissa viime kesänä sattuneeseen onnettomuuteen, joka johti yhden nuoren kuolemaan. Tuomittu oli auton kuljettaja.
Tuomittu oli tekohetkellä alaikäinen.
Kovassa vauhdissa ulos tieltä
Henkilöautoa kuljettanut 17-vuotias nuori oli ajanut Korkeakoskentietä kohti Huittista. Tie oli kaartunut voimakkaasti oikealle, minkä kohdalla kuljettaja oli menettänyt henkilöauton hallinnan ja ajautunut tieltä ulos kulkusuunnassaan vasemmalle ojaan osuen ojanrumpuun. Osuttuaan ojanrumpuun auto oli lentänyt useiden metrien päähän pysähtyen pyörilleen.
Onnettomuudessa kuoli yksi paikkakuntalainen nuori ja loukkaantui neljä nuorta. Ulosajossa kuollut nuori oli autossa matkustajana ja istui takapenkillä apukuljettajan takana.
Kaikki viisi autossa ollutta olivat alaikäisiä ja kotoisin Huittisista.
Onnettomuuspaikalla oli 50 km/h nopeusrajoitus.
https://yle.fi/a/74-20088361
Onnettomuus sattui Huittisissa viime elokuussa. Sekä kuski että matkustajat olivat alaikäisiä.
Satakunnan käräjäoikeus on tuominnut 18-vuotiaan miehen vuodeksi ja kuudeksi kuukaudeksi ehdolliseen vankeuteen Huittisissa viime kesänä sattuneesta kolarista.
Tuomio tuli törkeästä kuolemantuottamuksesta nuorena henkilönä, kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä ja kahdesta törkeästä vammantuottamuksesta nuorena henkilönä.
Yksi syyte törkeästä vammantuottamisesta nuorena henkilönä hylättiin.
Tuomio liittyy Huittisissa viime kesänä sattuneeseen onnettomuuteen, joka johti yhden nuoren kuolemaan. Tuomittu oli auton kuljettaja.
Tuomittu oli tekohetkellä alaikäinen.
Kovassa vauhdissa ulos tieltä
Henkilöautoa kuljettanut 17-vuotias nuori oli ajanut Korkeakoskentietä kohti Huittista. Tie oli kaartunut voimakkaasti oikealle, minkä kohdalla kuljettaja oli menettänyt henkilöauton hallinnan ja ajautunut tieltä ulos kulkusuunnassaan vasemmalle ojaan osuen ojanrumpuun. Osuttuaan ojanrumpuun auto oli lentänyt useiden metrien päähän pysähtyen pyörilleen.
Onnettomuudessa kuoli yksi paikkakuntalainen nuori ja loukkaantui neljä nuorta. Ulosajossa kuollut nuori oli autossa matkustajana ja istui takapenkillä apukuljettajan takana.
Kaikki viisi autossa ollutta olivat alaikäisiä ja kotoisin Huittisista.
Onnettomuuspaikalla oli 50 km/h nopeusrajoitus.
https://yle.fi/a/74-20088361
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Skodalla mentiin vaikka Bmw kuski ja hänen vanhemmat oli juuri syyllisiä, asiantuntijoiden mielestä.
Ei ollut BMW mut klikiksi riitti jääkiekkoilija tällä kertaa.
Ei ollut BMW mut klikiksi riitti jääkiekkoilija tällä kertaa.
Re: Henkilöauton matkustajana ollut jääkiekkoilja kuoli Huittisissa
Tää ketju näyttää voimakkaasti pompsahtaneen OffTopiccina tähän poikkeuslupa-ajokortti –teemaan, joten osallistun lähinnä siihen.
Mulla on itselläni poika, jonka harrastuksen suorituspaikat ovat käytännössä joka viikonloppu 15-120 kilometrin päässä kotoa, toisinaan selvästi kauempanakin. Julkisilla varmaan pääsisi kaupungista toiseen, mutta tavaroineen päivineen joku kolmen tunnin bussikyyti neljän vaihdon kanssa ei ole todellisuudessa vaihtoehto. Siksi meilläkin tulee lähtemään poikkeusluvasta hakemus heti kun vain mahdollista. Eli 1,5 vuoden päästä, ja toisen lapsen kanssa sitten jokunen vuosi myöhemmin. Lisäksi mulla on pari kaveria, joilla on sama tilanne saman harrastuksen johdosta ja hekin kaikki ovat hakemassa tai jo hakeneet korttia 17-vuotiaana. Näille on ihan oikeasti kysyntää, koska on aika kohtuuton olettamus, että vanhemmat pystyy omien vuorotöidensä ohella kuskaamaan lastaan harrastuksiin 4-8 kertaa viikossa johonkin naapurikunnan naapurikuntaan, 50 minuuttia suuntaansa, 9 kuukautta vuodessa.
Nää tällaiset ajattelemattomat kaahaajat pitäisi jotenkin muuten saaa sieltä ratista pois, poikkeuslupakäytännön romuttaminen on huono vaihtoehto. Ihan jo siksikin, että ei se lapsellisuus tosiaan lakkaa siinä vaiheessa kun 18 tulee lasiin. Käytännössä se, joka on 18-vuotiaana kypsä rattiin, on sitä melko varmasti jo puoli vuotta aiemminkin. Tällaiset tapaukset vain tekee sen poikkeusluvan myöntämisen jatkossa hankalammaksi, ja ylitarkalla syynillä tehdään kiusaa ainoastaan niille lätkäjunnuille sun muille pelureille, joiden harrastus käytännössä loppuu jos ei korttia ole. Kimppakyytikään ei aina ole mahdollista. Ja toisaalta joukossa tyhmyys tiivistyy, joten se kimppakyyti sen jonkun satunnaisen puolitutun kortillisen eli tyyliin toisen pelaajan kaverin kaverin kyydillä on melko varmasti kohtalokkaampi yhtälö kuin itse ajella.
Jotenkin nää reikäpäät pitäis saada seulottua sieltä liikenteestä pois, mutta miten? Tässäkin tapauksessa kuskilla oli maine ”hulluna kuskina” ja toiset jopa kieltäytyneet tulemasta kyytiin kun tiedettiin vastuuttomaksi sekopääksi. Se on metka tuoda jälkeenpäin esille, että kyllä me se sekopääksi tiedettiin ja arvattiin että näin vielä käy. Joku instanssi tai kanava pitäis saada kehitettyä ehkäisemään näitä. Suomessa on joka asiaa kyttäävä virkamieskoneisto yleisesti ihan perseestä ja joka asiaa hoitaa joku virkaintoinen kusipääsossu ja paperinpyörittäjä. Pitäisikö joku taho nyt saada jalkautumaan sinne, mistä tieto näistä tulisi oikeasti esiin jo etukäteen eikä vasta savuavan auton romun vierellä järkyttyneenä jutellessa. Joku nuorisotoimi aktiivisemmin jalkautumaan sinne abcin parkkipaikalle tilannetta ja asenteita haistelemaan. Rangaistuksien koventaminen tuskin auttaa, koska se tapahtuu aina liian myöhään eikä se ole mielessä siinä vaiheessa kun auto tärähtää siihen ojarumpuun reilua satasta.
Itselleni tulee mieleen se, että harvemmin ne oikeasti esim. urheiluharrastukseensa autoa tarvitsevat on näitä hulluja rattitappajia. Tässäkin topicissa se yksi urheilija oli vain kyydissä eikä varmaan vielä edes kortillinen itsekään. Melkein vois jopa kuvitella, että ihan oikeasta syystä vois myöntää jollekin 16-vuotiaalle aktiivipelaajalle kortin helpomminkin ja samalla vaikka vaikeuttaa näiltä, joiden perusteena on joku amismatka.
Toinen ratkaisu voisi olla se kavereiden kyyditsemiskielto. Eli poikkeusluvalla kortin saanut saa kuskana autoaan ainostaan harrastusmatkoillaan ja max. yksi kaveri kyydissä - ja sekin voitaisiin rajoittaa päiväsaikaan. Muistanko väärin vai oliko joskus nuorella kuskilla tää rajoite kaverien kuskaamisessa (esim. 80-lätkäläisen kohdalla)? Toisaalta onhan se yöajojen kielto nytkin olemassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun ei tarvi tän kummemmin noudattaa. Tiedä sitten, mikä on edes sanktio jos jää kiinni ajamasta pikkutunneilla, tokkopa edes poikkeuslupaa kovin helpolla menettää. Nythän tää sankari jäi kiinni puolenyön jälkeen ajamisesta, mutta se lienee huolista pienimmästä päästä just nyt.
Kolmas konsti on se helppo eli rajoitin. Auton tehot maksimissaan johonkin 90 heppaan, niin eipä pelleillä sivuteillä naula otsassa kun ei auto kulje 85 km/h kovempaa edes alamäessä.
Mulla on itselläni poika, jonka harrastuksen suorituspaikat ovat käytännössä joka viikonloppu 15-120 kilometrin päässä kotoa, toisinaan selvästi kauempanakin. Julkisilla varmaan pääsisi kaupungista toiseen, mutta tavaroineen päivineen joku kolmen tunnin bussikyyti neljän vaihdon kanssa ei ole todellisuudessa vaihtoehto. Siksi meilläkin tulee lähtemään poikkeusluvasta hakemus heti kun vain mahdollista. Eli 1,5 vuoden päästä, ja toisen lapsen kanssa sitten jokunen vuosi myöhemmin. Lisäksi mulla on pari kaveria, joilla on sama tilanne saman harrastuksen johdosta ja hekin kaikki ovat hakemassa tai jo hakeneet korttia 17-vuotiaana. Näille on ihan oikeasti kysyntää, koska on aika kohtuuton olettamus, että vanhemmat pystyy omien vuorotöidensä ohella kuskaamaan lastaan harrastuksiin 4-8 kertaa viikossa johonkin naapurikunnan naapurikuntaan, 50 minuuttia suuntaansa, 9 kuukautta vuodessa.
Nää tällaiset ajattelemattomat kaahaajat pitäisi jotenkin muuten saaa sieltä ratista pois, poikkeuslupakäytännön romuttaminen on huono vaihtoehto. Ihan jo siksikin, että ei se lapsellisuus tosiaan lakkaa siinä vaiheessa kun 18 tulee lasiin. Käytännössä se, joka on 18-vuotiaana kypsä rattiin, on sitä melko varmasti jo puoli vuotta aiemminkin. Tällaiset tapaukset vain tekee sen poikkeusluvan myöntämisen jatkossa hankalammaksi, ja ylitarkalla syynillä tehdään kiusaa ainoastaan niille lätkäjunnuille sun muille pelureille, joiden harrastus käytännössä loppuu jos ei korttia ole. Kimppakyytikään ei aina ole mahdollista. Ja toisaalta joukossa tyhmyys tiivistyy, joten se kimppakyyti sen jonkun satunnaisen puolitutun kortillisen eli tyyliin toisen pelaajan kaverin kaverin kyydillä on melko varmasti kohtalokkaampi yhtälö kuin itse ajella.
Jotenkin nää reikäpäät pitäis saada seulottua sieltä liikenteestä pois, mutta miten? Tässäkin tapauksessa kuskilla oli maine ”hulluna kuskina” ja toiset jopa kieltäytyneet tulemasta kyytiin kun tiedettiin vastuuttomaksi sekopääksi. Se on metka tuoda jälkeenpäin esille, että kyllä me se sekopääksi tiedettiin ja arvattiin että näin vielä käy. Joku instanssi tai kanava pitäis saada kehitettyä ehkäisemään näitä. Suomessa on joka asiaa kyttäävä virkamieskoneisto yleisesti ihan perseestä ja joka asiaa hoitaa joku virkaintoinen kusipääsossu ja paperinpyörittäjä. Pitäisikö joku taho nyt saada jalkautumaan sinne, mistä tieto näistä tulisi oikeasti esiin jo etukäteen eikä vasta savuavan auton romun vierellä järkyttyneenä jutellessa. Joku nuorisotoimi aktiivisemmin jalkautumaan sinne abcin parkkipaikalle tilannetta ja asenteita haistelemaan. Rangaistuksien koventaminen tuskin auttaa, koska se tapahtuu aina liian myöhään eikä se ole mielessä siinä vaiheessa kun auto tärähtää siihen ojarumpuun reilua satasta.
Itselleni tulee mieleen se, että harvemmin ne oikeasti esim. urheiluharrastukseensa autoa tarvitsevat on näitä hulluja rattitappajia. Tässäkin topicissa se yksi urheilija oli vain kyydissä eikä varmaan vielä edes kortillinen itsekään. Melkein vois jopa kuvitella, että ihan oikeasta syystä vois myöntää jollekin 16-vuotiaalle aktiivipelaajalle kortin helpomminkin ja samalla vaikka vaikeuttaa näiltä, joiden perusteena on joku amismatka.
Toinen ratkaisu voisi olla se kavereiden kyyditsemiskielto. Eli poikkeusluvalla kortin saanut saa kuskana autoaan ainostaan harrastusmatkoillaan ja max. yksi kaveri kyydissä - ja sekin voitaisiin rajoittaa päiväsaikaan. Muistanko väärin vai oliko joskus nuorella kuskilla tää rajoite kaverien kuskaamisessa (esim. 80-lätkäläisen kohdalla)? Toisaalta onhan se yöajojen kielto nytkin olemassa, mutta sillä ei ole mitään merkitystä kun ei tarvi tän kummemmin noudattaa. Tiedä sitten, mikä on edes sanktio jos jää kiinni ajamasta pikkutunneilla, tokkopa edes poikkeuslupaa kovin helpolla menettää. Nythän tää sankari jäi kiinni puolenyön jälkeen ajamisesta, mutta se lienee huolista pienimmästä päästä just nyt.
Kolmas konsti on se helppo eli rajoitin. Auton tehot maksimissaan johonkin 90 heppaan, niin eipä pelleillä sivuteillä naula otsassa kun ei auto kulje 85 km/h kovempaa edes alamäessä.