Ministerin avustaja haukkui tukien saajia luusereiksi kotikaupunkinsa Facebook-ryhmässä

Tänne keskustelut politiikasta siihen liittyvästä korruptiosta yms.
Rckhrd
Sofia Karppi

Re: Ministerin avustaja haukkui tukien saajia luusereiksi kotikaupunkinsa Facebook-ryhmässä

Viesti Kirjoittaja Rckhrd »

Carelin kirjoitti: La Touko 03, 2025 7:58 am Ei se ole näiden tukiensaajien vika vaan järjestelmän. Ei näin pitäisi olla mahdollista et voi loisia tekemättä mitään. Kaiken huippu kun tänne Suomeen voi tulla tekemään sitä samaa vaikka syntymaa olisi Somalia.
Ja kun järjestelmää koitetaan muuttaa alkaa hirveä poru. Eräskin joutui muuttamaan samassa rapussa asuvan aviomehensä kanssa yhteen.

Pitäisi olla aika itsestään selvää ettei tarvitse olla edes pienituloinen eikä silti jää 600e käyttörahaa pakollisten kulujen jälkeen.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Re: Ministerin avustaja haukkui tukien saajia luusereiksi kotikaupunkinsa Facebook-ryhmässä

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

Ministeri itse lupaa ettei avustaja ainakaan potkuja saa, koska niiden antaminen yhden somekommentin takia olisi ylimitoitettua.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b ... a35ce7af46

Iltalehti yritti saada ministeri Kaisa Juusoa kommentoimaan Talson edesottamuksia puhelimitse, mutta ei onnistunut saamaan tätä kiinni.

Juuso kommentoi asiaa kuitenkin tekstiviestitse.

– Julkisuuteen noussut viesti oli kiistatta tympeä ja epäonnistunut, ministeri luonnehtii.

Hän sanoo myös, ettei hyväksy tällaista omilta avustajiltaan.

– Käymme asian yhdessä tarkasti läpi.

Iltalehti kysyi Juusolta myös, onko avustajalla hänen luottamuksensa ja pitääkö ministeri mahdollisena, ettei avustaja voisi jatkaa enää työssään.

– Käymme vakavan keskustelun. Työsuhteen päättäminen yhden virheen takia olisi kuitenkin kohtuutonta, Juuso vastaa.

Oppositiopoliitikot sen sijaan pöyristyivät Tolsan kirjoituksesta.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011208607.html

Ministerin avustajalta raju kommentti – ex-ministerit pöyristyivät
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) avustaja haukkui tukia odottavat ihmiset luusereiksi, jotka ovat ansainneet köyhyytensä.

Keskustan ex-puheenjohtajalla Annika Saarikolla on selvä näkemys Talson kommentista.

– Tämä lausunto on karmea. Ihan siitä huolimatta, että sitä yritetään jälkikäteen selitellä tai siitä huolimatta, että on myös ihmisiä, jotka käyttävät sosiaaliturvaa väärin, kansanedustaja Saarikko kirjoitti Instagramin tarinaosiossa.

---

Ex-ministeri, vasemmistoliiton eduskuntaryhmän puheenjohtaja Pekonen on tehnyt aiheesta kaksi Facebook-päivitystä. Hänen mukaansa Juuson avustajan kommentit ovat kamalia.

– Voin pahoin. Empatia on todellakin kadonnut tältä hallitukselta, Pekonen kirjoittaa.

A_KP.jpg
A_KP.jpg (70.55 KiB) Katsottu 665 kertaa

A-KP:

Mä oon yöllä miettinyt ministeri Juuson avustajan lausuntoja köyhyydestä ja sosiaaliturvasta.
Kuinka hän sanoi, että köyhät ovat köyhyytensä ansainneet! Ja kutsui luusereiksi.
Muistatteko tämän koneen?
Eräänlainen vuosituhannen vaihteen pikavippi.
Meillä oli rahat tiukassa Henkan kanssa kun oltiin todella pienituloisia kahden lapsen vanhempia. Usein oli pakko laskea päiviä palkkaan. Ja välillä oli niin tiukkaa, et pari päivää ennen lapsilisän maksupäivää (Kelan sosiaaliturvaa sekin!!) oli pakko Erkyläntien Siwasta käydä höyläämässä 100 markkaa tililtä. Siellä se kone tais olla Riihimäen viimeisin…
Myyjä siis höyläs kortin koneessa ja kirjoitti kuitin pyydetylle summalle ja antoi rahat kassasta. Sit meni viikko tai enemmänkin, kun kuitti oli toimitettu fyysisesti pankkiin ja rahat lähti tililtä. Tää kone ei siis tunnistanut oliko siellä tililla just sillä hetkellä katetta vaiko ei…
Sanottiin sitä rahan höyläämiseksi kortilta.
Oltiin molemmat pienipalkkaisissa töissä. Ei laiskoja, eikä luusereita ja silti odotettiin niitä lapsilisä. Niitä ei talletettu lasten tileille korkoa kasvamaan, vaan se raha meni suoraan vaatteisiin, ruokaan ja vaippoihin.
Tuntuu aivan järjettömältä, että ministerin avustaja selittää, että on itse ollut vaikeassa tilanteessa konkurssinsa takia. Mikä saa ihmisen toimimaan niin, että kun itse on päässyt jaloilleen konkurssin jälkeen, niin sitten voi rangaista toisia, jotka ovat yhteiskunnan avun tarpeessa?
Ehkä hänkin tarvitsi turvaverkkoja aikanaan?? Mutta joku katkeruus tuntuu kalvavan nyt sisintä.
Ihan kuin tässä oltaisiin kostoretkellä.
Mä uskon hyvään. Että huolenpidolla ja auttamisella, kannustamalla ja kehumalla saa paljon parempaa aikaa kuin haukkumalla ja lyömällä.
(Kuva ja teksti pöllitty: https://fi.mobiletransaction.org/maksup ... -historia/)
EDIT. Erkkari vaihdettu sanaan avustaja.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

--- Tuntuu aivan järjettömältä, että ministerin avustaja selittää, että on itse ollut vaikeassa tilanteessa konkurssinsa takia. Mikä saa ihmisen toimimaan niin, että kun itse on päässyt jaloilleen konkurssin jälkeen, niin sitten voi rangaista toisia, jotka ovat yhteiskunnan avun tarpeessa?
Ehkä hänkin tarvitsi turvaverkkoja aikanaan?? Mutta joku katkeruus tuntuu kalvavan nyt sisintä. ---
Tämä mielipide tullee henkilöltä joka ei tiedä yrittäjien "sosiaaliturvasta" mitään. Sellaista ei nimittäin käytännössä ole olemassa...

Itse joskus ollut 11kk tilanteessa jossa rahaa ei tullut pennin jeniä mistään. Kun firmaltani katosi yhdessä yössä kaikki duunit, firma piti laittaa nurin. Se taas ei onnistunut moneen kuukauteen kun ei ollut rahaa maksaa niitä papereita, ja mitään yhteiskunnan turvaverkkoa ei ole jos olet vielä virallisesti yrittäjä!
Mens malus in corpore sano
Stonedar
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Stonedar »

Lisää vain tällaisia suoraan sydämestä kirjoitettuja ulostuloja ennen kuin vappupromillet on haihtuneet. Nähdään sitten vieläkö persujen äänestäjissä on työttömiä yhteiskunnan elättejä, toisin kuin väitetään. Luulen nimittäin, että ei tällä kokoomuksenkaan kannataajia saada persuja äänestämään.
Vastaa Viestiin