Karttapallo ei ole "projektio". Projektio tarkoittaa pallopinnan tai sen osan esittämistä tasokuviona tiettyjen geometristen periaatteiden mukaan. Lopputulos riippuu siitä, mitkä periaatteet valitaan.jaakok kirjoitti: Ti Syys 08, 2026 2:10 amMääritä oikea data.Knobster kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 6:39 pmMutta jos haluat oikeaa dataa, niin Equal Earth on SE juttu.
Kaikki projektiot vääristävät. Tässä priorisoidaan oikea-alaisuutta, merkator kehitetty eri käyttötapaukseen.
Ei ole mitään ideaalista oikean datan projektiota, mutta esim. Winkel III on monin tavoin "oikeampi" kuin EE.
Vastakohtana vaikeasti koodattaville?Knobster kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 6:39 pm Projektio on helposti koodattavissa tietokoneella suoritettavaksi.
Karttapallo on melko ylivoimainen projektio, mutta vaatii näytöltä oikean kaarevuuden.Knobster kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 6:39 pmKarttapalloa fanittaville voinee kertoa että siinä toimii vanha kunnon, ei tarvitse muutosta...
Yle: YK äänesti oikeudenmukaisemman kartan puolesta
-
töölöläinen
- Harjunpää
Re: Yle: YK äänesti oikeudenmukaisemman kartan puolesta
-
viivahattu
- Horatio Caine
Ainoa realistinen kartta on pallo, tai pienempien alueiden tapauksessa kaareva pinta. Tasoprojektiot ovat puutteellisia jokainen omalla tavallaan, ja sopiva projektio Maapallon esittämiseen litteällä tasolla tulee valita käyttötarkoituksen mukaan. Tämä nyt YK:n suosittelema projektio on ihan hyvä, mutta "Equal Earth" on sille aivan vammainen nimi. Se nimittäin sopii vain ja ainoastaan karttapallolle. Tasoprojektioissa on aina kyse valinnasta, että mitä alueita vääristetään.
Ei kyllä kiinnosta Jenkkilän kompleksit pienuudesta tai suuremmuudesta. Kunhan näyttää oikeammalta kuin nyt niin se on hyvä juttu. DEI on tässäkin tapauksessa oikeiston harhaista psykoosia.Öyhö kirjoitti: Ma Syys 07, 2026 7:30 pmMä huomaan. Erityisesti ajatus Yhdysvaltojen pienentämisestä.
Ylivoimaisesti tärkein tekijä tässä YK:n äänestyksessä oli silti DEI. Itse projektiota voi käyttää ilman julistuksia.
- Yrjö Yrjönpoika
- Alibin Kestotilaaja
*
Döhhh...!! En nyt jaksa lukea tätä näinkään lyhyttä ketjua moisesta läpinästä, mutta olen sitä mieltä, että jos ei käsillä ole karttapalloa, tai ei osaa sitä tajuntaansa projisoida, niin kannattaa vaan pitää naama nepparilla. Kaikki ne toisenlaiset kaksiulotteiset projektiot ovat päin norsun persettä.
Döhhh...!! En nyt jaksa lukea tätä näinkään lyhyttä ketjua moisesta läpinästä, mutta olen sitä mieltä, että jos ei käsillä ole karttapalloa, tai ei osaa sitä tajuntaansa projisoida, niin kannattaa vaan pitää naama nepparilla. Kaikki ne toisenlaiset kaksiulotteiset projektiot ovat päin norsun persettä.
X X X X X
Tavallaan on olemassa rehellinenkin projektio. Kuuluisa valokuva maatamosta Kuun kiertoradalta on sellainen. Siinä ei tietysti näy koko maanpinta kerralla.Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: To Syys 17, 2026 12:34 pm *
Mua risoo tuossa Equal Earth -projektiossa vain sen nimi ja markkinointi. Lopputuloshan riippuu siitäkin, miten projektion keskimeridiaanin ja origon asettaa.
Konservatiivi-libertaari, entinen vihreä. Ei lue al-Hesaaria. Nuiva. Antinatsi. Antikommunisti. Anti-antifantti. Arhinmäki syytteeseen. GWh CO2++ U238 CPU AI UKR IL RSA ICE++ SCOTUS X