HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja kuolema »

zem kirjoitti: Seuraava Auerin repliikki on tulkittu eri tavoilla, litteroinnissa ”Epäilty 1:55 Vittikö” (`Epäilty´ viittaa Aueriin, kyseessä syyttäjäpuolen litterointi.)

Kuitenkin kun kohtaa 01:56,53 – 0:57,20 ensin vahvistaa n. 6 db:ä ja sen jälkeen lasketaan sävelkorkeutta esim. viisi puolisävelaskelta sekä lopuksi hidastetaan tempoa 60% , kuullaan että Auer sanoo kohdassa yksiselitteisesti ”Veitsetkö?
Kokeilitko muuten soittaa myös takaperin? Kohdassa, jossa Anneli puhuu hätäkeskukselle ihan alussa, kuulen selkeästi takaperin soitettuna "satan i(s) my lord, my tru(e) love, six six six".

ELI rautalangasta kaikille nauhaa kuunteleville (kuinkahan monetta kertaa):

Kun kuuntelette sitä nauhaa, niin luonnollisesti hidastus on keino saada sieltä helpommin yksittäisiä äänteitä ja ääniä kuuluviin. MUTTA sitten kun olette sen kuulohavaintonne tehneet, niin seuraavaksi palautatte sen kohdan jälleen normaalinopeuteen ja kuuntelette sen uudelleen. Jos hidastettuna tekemänne kuulohavainto EDELLEEN sopii puhujansa suuhun, niin OK, olette mahdollisesti osuneet oikeaan. Mikäli taas normaalinopeudella toistettuna ette saa sitä hidastushavaintoa henkilön suuhun laitettua, niin silloin olette kuulleet VÄÄRIN.

Tässä yllä olevassa tapauksessa Anneli puhuisi täysin luonnottoman nopeasti tuon "veitsetkö". Eli tässä on erittäin hyvä esimerkkikohta nyt testata ja huomata, miten korva tekee tepposet, kun tarpeeksi ääntä venyttää. ;)

(Lisäksi huomautan, että kyseisestä sanasta ei noita e-kirjaimia löydy oman tutkimukseni mukaan lainkaan - ei vaikka Anneli puhuisi kuin pikku-oravat).
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Vihdoinkin asiaa.
Se on juuri näin!
Sitäpaitsi, vokaalit toteuttavat tietyn kaavanmukaisen forrmanttisarjan.
Jos se ei toteudu, on syytä alkaa tutkia ja etenkin kuuntelemaan tarkemmin.
Yli kahdenkymmenen prosentin hidastuksiin suhtautuisin jo todella kriittisesti,
koska äänten sekaantuminen taustaan alkaa olla jo vakava ongelma.

Toinen asia:
Äänialloista on kiusallista lukea sanaa "tyypillinen!".
Sehän ei kerro juuri mitään yksinään.

Kuva
Esimerkki ääniaallon "luotettavuudesta":
Kaksi ylintä on kirjoittajansa mukaan "kliinisen puhtaita" veitseniskuja.
Tällä hän viittaa HÄKE-löydöksiinsäja ja verrokkina käyttämiinsä veitseniskuefekteihin.
Efektit hän on löytänyt netistä. Originaali veitseniskuja tuskin on olemassa,
tai sitten on käyty aika rankoilla sivuilla..

Alin on AH, joka sanoo kuvassa kliinisen puhtaasti "YYKITSYY"

Aika samanlainen on ääniaalto...ikävä kyllä spektri onkin sitten jo ihan muuta.
Tosin taitava imitaattori ja pari efektilaitetta toimii ainakin leffassa...
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Veitseniskuun ei ole standardia ääntä. Joustavan terän ääni on erilainen kuin jäykän. Pehmeästä vatsanpeitteestä tulee eri ääni kuin kylkiluista. Valmiiksi vereentynyt kangas kuulostaa erilaiselta kuin kuiva. Nopea pisto on erilainen kuin, että joutuu kiskomaan kudokseen imeytynyttä veistä irti. Verenpaineen laskukin muuttaa ääntä. Voi siis sanoa, että veitseniskun ääniä on sellainen variaatiomäärä, että eivät ole mitenkään todistusvoimaisia sellaisenaan.

Metallinen ääni elokuvissa palvelee mielikuvia. Oikea ääni voisi kuulostaa kuin ripulilta eikä palvelisi elokuvan tehosteena.

Monellako tapaa voi yskäistä?
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Jokin aika sitten mietittiin, kuka sanoo (K)UOLE-sanan nauhalla.
Auer itse toteaa asiasta näin:

"Jukka huusi minulle, Annu auta.
Menin väliin ja sain puukosta kylkeeni.
Nauhalta kuuluu sanat uole,
mitä on tulkittu kummallisella tavalla.

Sanoin Jukalle, että älä kuole".

lähde, Satakunnan Kansa 15-9.2013

Kuva
Sana on siis KUOLE ja hän sanoo sen itse.
Tosin ÄLÄ-sanaahan nauhalla ei ole, joten sen hän muistaa väärin.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Tuo on oletus, että muistaa väärin. Eli, että "älä" sanan puuttuessa kyseessä olisi muistin pettäminen. Toinen oletus on, että Anneli valehtelee. Itseasiassa tästä on enemmän viitteitä eikä mitään Annelin lausuntoa tulisikaan käsitellä muutoin kuin vihamielisenä todistuksena.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kuole-sanaa Anneli on selittänyt myös näin:

Olen ollut tuolloin lähdössä puhelimen vierestä takkahuoneeseen ja sanonut todellisuudessa 'ei kai se nyt kuole'.

Asiayhteys: Kuulustelukertomus 14.10.2009 :

K: Sinua on kuulusteltu rikoksesta epäiltynä 08.10.2009. Olet vahvistanut silloisen kuulustelukertomuksen allekirjoituksellasi. Onko sinulle siihen jotain mainittavaa?

V: Olen minun ja Axxxx:n keskustelussa puhunut Axxxx:n kanssa tarkoituksena vapauttaa hänet tähän juttuun liittyvältä syyllisyydentunteelta. Tutkinnallisista syistä en ole kuitenkaan voinut spekuloida juttua lähemmin hänen kanssaan.
Minulle on aikaisemman kuulustelun yhteydessä kerrottu, että hätäkeskuksen ääninauhalta kuuluu kaksitavuinen sana, jossa kirjaimet u-o-l-e. Olen ollut tuolloin lähdössä puhelimen vierestä takkahuoneeseen ja sanonut todellisuudessa 'ei kai se nyt kuole'.

PS: AA sanoo olleensa vasta lähdössä takkahuoneseen kun sanoi tuon 'ei kai se nyt kuole'?? Silloinhan sanan pitäisi kuulua huomattavasti lähempää eikä niin kuin se nauhatla kuuluu: kaukaa, niin kuin se lausuttaisiin takkahuoneessa.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

alpo holisti kirjoitti:Jokin aika sitten mietittiin, kuka sanoo (K)UOLE-sanan nauhalla.

Kysymystä on syytä pohtia edelleenkin... ja veikkaan miksi tätä asiaa nyt pohdit: tallenteelta kuuntelemasi KUOLE ei kuulosta yhtään Auerilta... (mehän kuunnellaan samaa tallennetta :) ).

Tämä kuole sanan synty on tiedossa, alkuperäiseltä nauhalta sitä ei oikein kuullutkaan, Niemikään... Santaoja sen kertoi Niemelle ja sittenhän sen kuuli Niemikin ja näin ollen se viimeisimpään litterointiinkin tuli.

Tämä Kuole-sana oli se yksi asia millä Auerilta puristettiin 'tunnustus', ja se 'tunnustus' oli suurinpiirtein muotoa: 'Kai se sitten on niin kuin te niin sanotte', tai että 'Jos tuo on minun sanomani niin kuulostaa kamalalta'. Hänelle 'soitettua' nauhaa oli siis jotenkin prepattu, koska alkuperäiseltä sitä ei oikein kuullutkaan. eikö näin !

Joka tapauksessa tämä sana oli pääteema 'tunnustus' -kuulusteluissa. Tätä syötettiin kuulusteluissa jatkuvasti. Jopa Et-ptk -johdantoon oli tämä kirjattu monta kertaa osoittamaan syyllisyyttä; http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... en#p389805

Hovi totesi ettei kyseisellä sanalla ole merkitystä, koska Lahti ei tuolloin voinut saada lopullisia iskuja koska ääntelee vielä sen jälkeen. Nyt tulevissa oikeuskäsittelyissä tämä on vielä epätodennäköisempää koska Lahtihan surmattiin syyttäjän mukaan jo paljon aiemmin; Tähänkin skenarioon jää siis edelleen se että Lahti ääntelee jälkeen, mutta lisäksi siinä olisi vielä se että ko kuole-sana Auerin sanomana pitäisi tulla myös nauhalta...

Se miksi se v2011 lehtijutussa on esillä 'Auerin suulla sanomana', voisi olettaa että ko sana vaikka oli jo menettänyt todisteena merkityksensä, kansalaisten mielissä ei. Ja Hovin vapauttavan tuomion jälkeen kaiken piti olla jo ohi...

Nähtäväksi jääpi, palataanko tähän KUOLE-lausumaan enää ollenkaan oikeuskäsittelyissä.
Olen joka tapauksessa edelleen sitä mieltä, ettei kyse ole Auerin äänestä. Nyt olisikin paikallaan, pystytkö Alpo osoittamaan että se on hänen, tai osoittamaan että se on ulkopuolisen aiheuttama. Tallenteellahan on lyhyitä miesääniä muitakin jotka eivät kuulosta ollenkaan Lahden ääneltä..
mi.xi
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja mi.xi »

Auer kertoo sanoneensa miehelleen "älä kuole". Hän ei kiellä etteikö nauhalla kuuluisi tuo (k)uole. Tässä Auer ilmeisesti asianajajan ohjeistuksen mukaisesti on lisännyt tuon "älä" siihen eteen. Mutta sitä vaan ei kuulu nauhalta.
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

alpo holisti kirjoitti:Jokin aika sitten mietittiin, kuka sanoo (K)UOLE-sanan nauhalla.
Auer itse toteaa asiasta näin:

"Jukka huusi minulle, Annu auta.
Menin väliin ja sain puukosta kylkeeni.
Nauhalta kuuluu sanat uole,
mitä on tulkittu kummallisella tavalla.

Sanoin Jukalle, että älä kuole".

lähde, Satakunnan Kansa 15-9.2013

Kuva
Sana on siis KUOLE ja hän sanoo sen itse.
Sitä on niin monenlaista muistamista A:A:n kohdalla.
Häkepuhelun aikana ei kuulustelukertomuksen mukaan puukonisku tissiin voinut tulla, koska Anneli ilmoittaa jo alussa että häntäkin on näköjään osunut. Kuole sana tulee tämän jälkeen joten ihan palturia laskettelee annu tuossa.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

A) en kuule nauhalta hyvällä tahdollakaan muita miesääniä kuin Jukan. On väitetty, että jopa "miten mä pääse linjoil" olisi miehen sanoma. Ehkä niin, jos se roteva ja vatsakas huppumies on leikkauttanut pallinsa ja syö naishormoneja..

B) nauhalla oleva (k)uole on erittäin todennäköisesti annelin sanoma. Täyttä varmuutta ei voi toki millään mittarilla tuosta antaa. Kyseessä ei voi olla "älä kuole", eikä varsinkaan "eikai se nyt vain kuole", koska sana on sanottu niin raivoisasti ja alkuosa painottuu. Edessä voisi teoriassa olla jokin sana, mutta se olisi tällöin ennemminkin esim "v*ttu, kuole!!" (käytännössä on epätodennäköistä, että tuota ennen olisi toista sanaa).

Hovioikeuden perustelut ovat sellaiset, että jätän ne ihan omaan arvoonsa - jo ihan senkin takia, että myös KKO päätti tehdä näin. Onneksi. Mikäli vapauttava tuomio tulee, niin sen tulisi yleisen oikeuslaitoksen nauttiman luottamuksen vuoksi perustua faktaan, eikä perustelu voi olla ristiriidassa tapahtumien tai muiden perustelukohtien kanssa.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

No siellä on kaikkiaan neljässä kohtaa ulkopuolisen ääni (kuole yhtenä neljästä), kolme laitettu Jukan sanomaksi ja yksi Annelin.
KUOLE mikä kuole, ihan selkeä kuole-sana ei siitä ole epäselvyyttä.
Etkös sinäkin voisi perustella vähän paremmin noita esittämiäsi, esim kuvien avulla analysoiden. Muutenhan tässä on vain sana sana vastaan...

KKO ei ole ottanut kantaa tietänet tämän.
Kun monasti epäilet Hovin päätösperusteluiden selkeyttä, niin jospa lukisit alla olevasta linkistä mitä sanotaan Käräjien päätösperusteluista. Monta kohtaa mutta täyttä asiaa:

Ulvilan surmajutussa oudosti perusteltu välituomio
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

turumurre kirjoitti: Olen joka tapauksessa edelleen sitä mieltä, ettei kyse ole Auerin äänestä.
Mielenkiintoista. AA on kuitenkin sen nimiinsä ottanut!
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Korjaan ed. Kommenttiani siltä osin, että en ottanut huomioon nitä häken pään kaikuja, jotka voisivat olla miespuolinen häkepäivystäjä. Pahoittelut. Ulvilan päästä ei sen sijaan miehiä kuulu missään kohtaa.
viltsu81
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja viltsu81 »

kuolema kirjoitti:Korjaan ed. Kommenttiani siltä osin, että en ottanut huomioon nitä häken pään kaikuja, jotka voisivat olla miespuolinen häkepäivystäjä. Pahoittelut. Ulvilan päästä ei sen sijaan miehiä kuulu missään kohtaa.
Omasta puolestani kommentoisin että nauhalta kuuluu tasan seuraavat puheäänet:

-yhden miehen
-kahden eri aikuisen naisen
-yhden lapsen

Ei enempää, eikä vähempää. Siellä on NELJÄN ERI IHMISEN äänet, älkää yrittäkö tunkea sinne nauhaa muokkaamalla lisää puheäänen lähteitä. En väitä että tämä yksistään kumoaisi sen ettei paikalla ole viidettä henkilöä, mutta mitään puheääniä hän EI TUOTA NAUHALLE.
Kulttuurirealisti
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Ahh, minulta on Turre mennyt viestisi jostain syystä ohitse - pahoittelut. :( En pääse tähän nyt laittelemaan graafeja, koska olen nauhan "ulottuvilla" nykyään varsin harvoin. Voin ensi kerralla koittaa kaappailla kuvia ja perustella niillä - toisaalta täällä on kyllä mielestäni tullut nuo tulkintametodit äärimmäisen hyvin esille ja selitettynä jo aiemmin. Eli spektrometrin käyttö, siinä näkyvien kerrannaisten tulkitseminen, hidastuksen käyttö äänteiden erottamiseen, jne.

Kun nauha kuitenkin on jo melkein kaikkien käytössä ja esim. tuon ilmaisen Audacityn ohjeistustakin paljon ollut, niin tavallaan siellähän ne "todisteet ovat jokaisen katseltavana". :) Mutta palaan tähän asiaan, kun olen edittilaitteiston (ja siten tuon nauhan) äärellä, niin pistän kuvaa ja tarkempaa selvitystä tulemaan!
Vastaa Viestiin