Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 3)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Hyvä havainto, mutta eikö Elämän puu ole silloin myös Viisauden puu, joka antaisi ikuisen elämän? Ja jos pysytään Jeesuksen sanoissa: minä olen tie, totuus ja ELÄMÄ, niin silloin hän tietää mikä on tuo Elämän puun viisaus, miten sen luokse pääse ohi tulisten miekkojen, ja millä keinoilla voi syödä myös tuosta puusta. Tämä on nyt pohdittu filosofisesti, ei pidä sotkea ajatusta nyt enempää uskontoon.

(oli siis vastausta edellisen sivun keskusteluun)

Mitä Jumala pelkäsi, jos ihminen siitä maistaisi, on kait uskovaisten omaa tulkintaa? Olettaisin, että sana "elämä" on tässä kohdin miellettävä hieman vertauskuvainnollisemmin kuin edellä tulkitsit käsitteen ikuisesta elämästä maanpäällä.
Viimeksi muokannut Sirpa, Ke Touko 09, 2012 9:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
visitor59
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja visitor59 »

Rouva_Etsivä kirjoitti:Ahaa, siis henkisesti terveet ihmiset eivät palvo saatanaa. Miten sitten psykopaatti? Voisiko psykopaatti palvoa saatanaa? On arveluja tai ehkä jopa todettuja tapauksia, että mielentilatutkimuksissa ei aina tule selville ihmisen taipumus psykopatiaan. Ilmeisesti psykopaatti olisi jollain tavalla kykeneväinen hämäämään tutkimuksessa, aivan kuten narsistisen persoonallisuushäiriön omaava henkilö kykenee sumuttamaan jopa poliisejakin. Ei tarvitse olla vain sinisilmäinen tullakseen huijatuksi narsistin toimesta, riittää se, ettei tunne henkilöä tarpeeksi hyvin.

Ovatko psykopaatit tai narsistit sitten mielestäsi henkisesti terveitä ? Olen kuitenkin ollut ymmärtävinäni että Auerille olisi tehty aika laaja mielentilatutkimus - ja kun häntä nyt on vuosikausia pidetty ns. luupin alla aina peitepoliisiseja ja tila-kuuntelua myöten, niin kaipa persoonallisuushäiriön olisi pitänyt selvitä ?
jokuvaan

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

AA:n elämänkatsomuksesta minulla ei ole harmainta hajua, mutta mikäli hän on surmannut miehensä ja hyväksikäyttänyt lapsiaan, ei hän ole mielestäni ainakaan aito kristitty. Aito kristillisyys ei synny kirkon jäsenyydestä tai kovasta tahdosta, vaan mystisestä yhteydestä Jumalaan. En tiedä itsekään, onko uskoni niin vahva, että voisin kutsua itseäni ”aidoksi kristityksi”. Ainakaan tekoni eivät toistaiseksi ole muuttuneet erityisen hyveellisiksi. Rukoilen paljon. En pidä uskontoaiheista keskustelua ot:na tai kiellettynä, kun käsiteltyjen rikosten vastaajaa epäillään iltapäivälehdissä satanistiksi tai saatananpalvojaksi. Tässä on oma lapsenuskoinen ja selkokielinen uskonkäsitykseni:

On kaksi pääpoolia; toinen on :P hyvyys ja toinen pahuus. Hyvyys ja sen ainoa täydellinen edustaja on judeo-kristillinen Jumala. Toinen pooli on Jumalan vastustaja, pahuus; Jumalan luoma "olennollisuus", jota Jumala ei lunasta takaisin yhteyteensä, koska kyseinen olento, joka tunnetaan esim. nimillä Saatana, Lusifer, Paratiisin käärme ja Baphomet, ja jota edustavat lukuisat toisten uskontojen yksittäiset tai moninaiset jumaluudet, on valinnut pahan, vaikka on ollut syntymästään saakka vain hyvyyden vaikutuspiirissä. Pahuus on yhtä määrittelemätön asia kuin kylmyys. Kylmyys on fysiikan termein ´ei-lämmintä´ tai ´vähemmän lämmintä´. Samoin on pahuus ´ei-hyvyyttä´; etäisyyttä hyvästä eli etäisyyttä Jumalasta.

Hyvän ja pahan välissä on sekalainen seurakunta hierarkisia hengenvoimia, joista esim. antroposofian isä; Rudolf Steiner, on pitänyt farmakologis-toksikologisten hallusinaatioiden aikana tekemiinsä havaintoihin perustuvia esitelmiä. Steiner kannattaa sitä vastustavaa poolia, joka ei Luojaansa kumartele. Lusiferia ja lusiferisia olentoja; ihmiselle tietoisuuden ”lahjoittaneita” hengenvoimia, hän sen sijaan haluaa ylistää "valorunoin" ja tanssein (eurytmia).

Kukin elävä olento kuuluu johonkin spesifiseen hengenryhmään. Ihminen eroaa eläimistä yksilöllisen sielullis-henkisen rakenteensa johdosta. Toiset näkevät ihmistä ympäröivän auran, pystyvät tulkitsemaan ajatonta, maailmantapahtumista ja –kokemuksista piirtynyttä, henkistä Akasha-kronikkaa, kommunikoimaan yksittäisten henkisten olentojen kanssa ja toiset eivät.

Jumalan vastustaja; paholainen, hallinnoi - syystä tai toisesta – oikein luvan kanssa tätä maanpiiriä. Tänne on kehittynyt/kehitetty ihmisolento, joka on syntymästään saakka molempien poolien, sekä hyvän että pahan, vaikutuspiirissä. Ihmisellä on suhteellinen vapaus valita, kumpaa seuraa. Heikkojen, synnynnäisesti sairaiden, vammautuneiden, syntymättömien ja pienten lasten puolesta valinnan suorittaa Jumala: ”lasten ja lapsenmielisten on Jumalan valtakunta”. Muut suorittavat valinnan niin eväin, mitkä ovat sattuneet saamaan. Valintaa ohjaavien geenien olemassaolosta kiistellään, mutta suurin vaikuttava tekijä lienee kasvuympäristö.

Sekään ei ehkä ole sattumaa, mihin perheeseen ja mille alueelle kukin ”tyhjä taulu” tai vastasyntynyt vauva tänne singahtaa. Tasan eivät käy onnen lahjat. Jumala on kuitenkin kullekin ne valinnan eväät luonut, joten Hän kantaa luoduistaan myös vastuunsa; ottaa kuolemassa omakseen ne, jotka haluavat Häneen turvata. Jumala tuli ihmisenä maailmaan osoittamaan armonsa. Ennen Jeesusta eläneillä ihmisillä valinta on ollut periaatteessa aivan samanlainen; hyvä ja paha ovat olleet meissä aina.

Pahan valinneet ihmiset voi Jumala tuonpuoleissa pistää kokemaan itsessään ne pahat teot, joihin ovat eläessään sortuneet. Uskon, että lopulta Jumala lunastaa meidän kaikki. Meidän tarvitsee vain luottaa eikä pyrkiä kehittämään ”henkistä tietoisuuttamme”. Se voimistaa vain vastapoolia, joka imee energiaa ”globaalina maailmanhenkenä” ja kaatuu lopulta omaan ahneuteensa.

Pahuus ei koskaan pääse Luojaksi Luojan paikalle, vaikka yritys on kova ja keinot ovat ovelia. Tiede ei palvele pelkästään pahuutta, vaan ihan proosallisesti myös ympäristön ja ihmisten arkista hyvinvointia. Ajattelu ei siis ole pahasta :mrgreen: .

Elämä on koulu, joka on käytävä. Parhaan todistuksen saa myöntämällä oman heikkoutensa ja turvautumalla Jumalaan. Siten pääsee vähemmällä kärsimyksellä, vaikka lopullinen osoite olisi kaikilla ihmisillä sama: taivas - tai ”Valhalla”.

Käsitykseni pohjautuu elämänkokemuksen ja opintojen lisäksi mm. seuraavaan kirjallisuuteen:

Kognitiotiede 951-662-450-2. Apinasta ihmiseksi 951-0-26538-1. Tiedän ja uskon 951-1-18855-0. Uskon, epäilen 951-0-24929-7. Maailmankuvaa etsimässä 951-0-21659-3. Pyhä veri, Pyhä Graal 951-9107-41-X. Luonto, tiede, elämä 978-951-20-7284-2. Perimmäisten kysymysten äärellä 951-31-3105-x. Mitä tiedämme Jeesuksesta 951-888-425-0. Noitavainot Euroopassa 951-796-438-2. Enkelit ja demonit; lisävalaistusta 951-0-31410-2. Usko, toivo ja huijaus; rohkaisusta johdattelun kautta psykoterroriin 951-656-201-9. The Odyssey 0-14-044556-0. The Iliad 0-19-283405-3. Da Vinci koodi ja kätketty viisaus 951-619-435-4. The Holy Grail 84-9794-023-7. Suuri myyttikirja 951-0-20756-x. The Jesus Papers; Exposing the Greatest Cover-up in History 0-00-724233-6. Yksinkertainen usko -13: 978-951-1-20632-3. Tractatus logico-philosophicus 951-0-12171-1. Antikristus 952-9586-01-9. Kiista kuolleenmeren kääröistä 951-9107-78-9. Tutkielma ihmisten välisen eriarvoisuuden alkuperästä ja perusteista 951-768-074-0. Ajan lyhyt historia 951-0-21392-6. Suuret kysymykset 951-20-6950-4. Maailmojen muistista 951-8927-23-5. Raptori ja karitsa; luonnon saaliit ja saalistajat 952-5202-29-1. Vapaasta tahdosta? Käyttäytymisen evolutiivinen perusta 951-796-381-5. Kehitysopin kulisseista 951-96599-4-3. Meemit – kulttuurigeenit 951-884-284-I. Tyhjästä syntynyt; nykytieteen käsitys maailmankaikkeuden rakenteesta 951-0-19289-9. Kvarkki ja jaguaari 951-0-20464-1. Kotona maailmankaikkeudessa 952-5329-15-1. The Prince 1-85326-775-9. Phenomeny of Spirit 0-19-824597-1. Summa theologiae 951-662-765-X. Gilgamesh-eepos (WSOY 1943). The Bhagavad Gita (Penguin Classics 1962). The Nibelungenlied 0-14-044137-9. Suuret filosofit 951-1-18685-X. Kuvitettu maailmanhistoria 951-875-802-6. University Physics 0-201-31132-1. Suomen historia (etenkin keskiaika ja kristinuskon saapuminen) 951-1-17397-9. Valloittaja Aleksanteri Suuri 951-23-4597-8. Rooman diktaattorit 951-23-4442-4. Christian Mystics; the Spiritual Heart of the Christian Tradition 0-684-82423-x. The Historical Atlas of the Celtic World 0-500-05109-7. Idän uskonnot 951-20-5130-3 ja Vikings; the Battle at the End of Time 1-903296-62-5.

Tilan säästämiseksi laitoin näistä kirjoistani vain nimen ja ISBN-numeron, jos sellaisen löysin.
Viimeksi muokannut jokuvaan, Ke Touko 09, 2012 9:33 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Rouva_Etsivä »

Sirpa kirjoitti:Hyvä havainto, mutta eikö Elämän puu ole silloin myös Viisauden puu, joka antaisi ikuisen elämän? Ja jos pysytään Jeesuksen sanoissa: minä olen tie, totuus ja ELÄMÄ, niin silloin hän tietää mikä on tuo Elämän puun viisaus, miten sen luokse pääse ohi tulisten miekkojen, ja millä keinoilla voi syödä myös tuosta puusta. Tämä on nyt pohdittu filosofisesti, ei pidä sotkea ajatusta nyt enempää uskontoon.

(oli siis vastausta edellisen sivun keskusteluun)

Mitä Jumala pelkäsi, jos ihminen siitä maistaisi, on kait uskovaisten omaa tulkintaa? Olettaisin, että sana "elämä" on tässä kohdin miellettävä hieman vertauskuvainnollisemmin kuin edellä tulkitsit käsitteen ikuisesta elämästä maanpäällä.
"Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma." Tuossa oli lainausta Raamatusta. Koska Aatami ja Eeva söivät tuosta hyvän ja pahan tiedon puusta, he joutuivat tähän maailmaan, jossa me nyt elämme. Sitä ennen he olivat paratiisissa Jumalan kanssa. Jumala ajoi heidät pois paratiisista, tähän maailmaan maata viljelemään, jotta he eivät söisi siitä elämän puusta, joka antaa ikuisen elämän. Myöhemmin Raamatussa puhutaan tuosta elämän puusta useammankin kerran, ainakin sananlaskuissa ja Johanneksen ilmestyksessä. En välttämättä osaa antaa tähän kovin filosofista vastausta.

Mitä tulee Jeesuksen lausumaan: minä olen Tie, Totuus ja Elämä. Se tarkoittaa sitä, että uskomalla Jeesukseen (Tie), tulee tuntemaan totuuden (Totuus) ja saa elämän (Elämä). Ja tuolla totuudella tarkoitetaan uskoon liittyvää totuutta eikä se vastaa meidän normaalia käsitystä totuudesta ja valheesta, samoin elämä ei tarkoita sitä elämää, mitä me käsitämme elämänä, joka alkaa syntyessä ja loppuu kuolemaan, vaan elämää Jumalan kanssa, joka on aivan toinen asia. Tässä taisi olla jo hieman filosofistakin otetta.
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

visitor59 kirjoitti:Ovatko psykopaatit tai narsistit sitten mielestäsi henkisesti terveitä ? Olen kuitenkin ollut ymmärtävinäni että Auerille olisi tehty aika laaja mielentilatutkimus - ja kun häntä nyt on vuosikausia pidetty ns. luupin alla aina peitepoliisiseja ja tila-kuuntelua myöten, niin kaipa persoonallisuushäiriön olisi pitänyt selvitä ?
Eivät ainakaan minusta ole terveitä, kysymys taitaa kuitenkin olla siitä, onko kyseessä mielenterveydellinen ongelma vai persoonallisuushäiriö, ja olen ainakin luullut, että ovat hieman eri asia. Tämä peitepoliisi oli ollut Annelin kanssa tekemisissä vain (nyt muisti saattaa pettää) noin 10-20 kertaa livenä, eivätkä tietääkseni olleet ehtineet naimisiin asti. Monet narsistin uhrit saattavat olla tekemisissä narsistin kanssa useita kuukausia, jopa vuoden, ennen kuin heille selviää narsistin todellinen luonne. Monet esimerkiksi ovat tietämättään menneet naimisiin hurmaavan herrasmiehen kanssa, joka myöhemmin osoittautuu kaksoiselämää eläväksi ja suorastaan hirviöksi tälle aviopuolisolle ja mahdollisille lapsille.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Jopa Lauerma on todennut, että periaatteessa on mahdollista läpäistä mielentilatutkimus ''puhtain paperein'', jos on tarpeeksi ''psyko''.

Ja kukaanhan ei tiedä mitä Annelin papereissa lukee. Anneli oli itse valmis ne julkistamaan, mutta mm. narsistit eivät näe itsessään vikaa. Eivät vaikka se paperilla lukisi.

Lauerman kommentti Norjan Breijvikistä....
"Kyseessä on todennäköisesti poikkeuksellisen patologinen persoona, joka on täysin piittaamaton muiden ihmisten hyvinvoinnista ja aiheuttamastaan tuskasta."
....osuu minusta hyvin myös tähän tapaukseen.

Minä-Minä-Minä....
"Hakee netissä ihailua. Ei parisuhdetta. Yrittää päästä sankariksi. Saattaa olla verkkokeskusteluissa syntyneen oman maailmansa vanki",
Nuotio & Äreät Tiput
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niin, aiheeseen tie, totuus ja elämä - ja ylipäätään näistä asioista tehtäviin tulkintoihinhan perustuvat monet uskontokunnat, joissa lyödään lukkoon jonkin auktoriteetin tulkinnat uskon perusteista; pitää uskoa niin kuin minä sanon ja ajatella niin kuin käsketään.

Itse olen löytänyt Jeesuksen sanoista aivan toisenlaisen viisauden aspektin kuin vain "usko minuun niin pelastut", mutta aiheesta ei kannata varmaankaan tämän enempää keskustella tässä. Kaikkineen uskoon perustuvat jutustelut ovat niitä ikuisuuskysymyksiä - tai jospa - niihin saattaa tulla pieniä muutoksia tuon raamatusta poisjätetyn Tuomaan evankeliumin kautta - joita väitetään Jeesuksen alkuperäisiksi sanoiksi, mitkö munkkien piti hävittää, mutta he jemmasivatkin ne saviruukuissa erämaahan löydettäväksi liki 2000 vuotta myöhemmin.

Uskonajatus sokeasta uskosta on hieman ristiriidassa Jeesuksen silloisten sanojen kanssa - olihan hän itsekin vastustanut sokeaa uskoa heittelemällä pöytiä temppelissä, ja vaatinut ihmisiä uskomisen sijaan ajattelemaan. En ymmärrä edes mistä uskonideaan on löydetty "toisen posken kääntäminen", kun Jeesus jo raamatunkin mukaan uhoaa, että en ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan - vai miten se nyt menikään.
Alethes doksa meta logu
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

MissHolmes kirjoitti:Jopa Lauerma on todennut, että periaatteessa on mahdollista läpäistä mielentilatutkimus ''puhtain paperein'', jos on tarpeeksi ''psyko''.

Ja kukaanhan ei tiedä mitä Annelin papereissa lukee. Anneli oli itse valmis ne julkistamaan, mutta mm. narsistit eivät näe itsessään vikaa. Eivät vaikka se paperilla lukisi.

"Kyseessä on todennäköisesti poikkeuksellisen patologinen persoona, joka on täysin piittaamaton muiden ihmisten hyvinvoinnista ja aiheuttamastaan tuskasta."

Minä-Minä-Minä....
"Hakee netissä ihailua. Ei parisuhdetta. Yrittää päästä sankariksi. Saattaa olla verkkokeskusteluissa syntyneen oman maailmansa vanki",
Nuotio & Äreät Tiput
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

Sirpa, kristinuskossa perusajatus on, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu. Muista uskonnoista en tiedä, koska en ole niihin ihmeemmin perehtynyt. Toki ihmisillä voi olla useampiakin eri tulkintoja, ja kuten Raamatussa lukee, tulisi tulkintojen perustua Pyhän Hengen ohjaukseen.

Mitä taasen tulee tuohon "en ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan", se on myös hyvin syvällinen vertauskuva, johon ei ole ihan yksiselitteistä vastausta. Asiayhteydestä voi kuitenkin jotakin päätellä.

Itse ymmärtäisin tuon toisen posken kääntämisen siten, että koska Jeesus kehottaa ihmisiä olemaan tietynlaisia (monessa kohtaa kehottaa rauhaa rakastavaksi), jotta heidät tunnistaisi Jumalan lapsiksi, hän kehottaa välttämään riitoja ja esimerkiksi väkivallan lietsomista. Onhan totta, että jos hyökkäät sinua kohti hyökännyttä vastaan, vaikka sanallisestikin, niin voit saada aikaan riidan tai fyysisen tappelun. Jos taas diplomaattisesti et mene provoiluun mukaan, on mahdollista, että riita vältetään. Toki ihmisten temperamentti on välillä mitä on, ja tahtomattaankin sitä ajautuu riitaan. En kuitenkaan ymmärrä tuota kohtaa siten, että varsinaisesti tarvitsee kynnysmatoksi alkaa. Ehkä parempi sitten välttää niitä ihmisiä, jotka saavat kiukun kihisemään.
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

MissHolmes kirjoitti:Jopa Lauerma on todennut, että periaatteessa on mahdollista läpäistä mielentilatutkimus ''puhtain paperein'', jos on tarpeeksi ''psyko''.

Minä-Minä-Minä....
Niin. Minulle on nyt ainakin Annelista piirtynyt sellainen kuva, että hän ei ole ollut ihan turvallisin aikuinen lastensa elämään. Lähinnä tämä kuva tulee siitä, mitä nyt on annettu julkisuuteen lasten kertomuksista, että äiti on käskenyt mitä saa kertoa ja mitä ei, sekä uhkailut, lsh-epäilyt ym. Minulle tulee hyvinkin kuva mahdollisesta narsistista. Harmi vaan (tai toisaalta mielestäni hyvä lasten kannalta), ettei asiasta tule enempää julkisuuteen. On vain leijailevia epäilyjä, mutta ei pahemmin faktatietoa, joihin voisi mielikuvansa ankkuroida. Mutta siis tällainen on mielikuvani näillä tämän hetkisillä tiedoillani.
Nimof
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nimof »

Jokuvaan: Ilmeisesti minä sitten olen paha ihminen, koska minulla ei ole minkäänlaista uskoa tai uskontoa. Enpä ymmärrä dualismiakaan. Henkiset tarpeetkin loistavat poissaolollaan. Meitä on moneksi.

Eri lailla uskovien kinaamisesta ei ole koskaan mitään hyötyä kenellekään. Ihan yhtä joutavaa kuin vääntö politiikasta. Toisaalta, on täällä muutamia ihan mielenkiintoisiakin puheenvuoroja ollut.

Ja joa nyt palataan itse asiaan eli AA:han, en usko, että hän on käyttänyt aikaansa mietiskelläkseen hyvää ja pahaa, saati että olisi mitenkään perehtynyt saatananpalvontaan. Todella hölmöä häneltä on kieltää ettei ole koskaan termiä ei ikuna nähnytkään.

Netistä löytää kaikenlaista hömppää, jos haluaa leikkiä rituaaleja. Mitään syvällistä sisältöä niissä ei ole, enkä usko, että AA:n touhuissakaan on mitään kovin syvällistä ajattelua. AA:lla näyttää olevan kovin makaaberi huumorintaju muutenkin.

Minusta näyttää edelleen siltä, että kyse on lasten manipuloinnista ja pelottelusta, ja lisäksi hän on hyvin pohjustanut sitä, että lasten puheita ei uskota, ja silloin niillä ei ole mitään todistusarvoa.

Vestigia terrent
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Kai tämä psykologiaketju on oikea paikka tälle vuodatukselle:

Kaikki te jotka olette ihan tosissanne spekuloineet tatuointikuvioilla ja saatanoilla ja erityisesti tutkijat ja syyttäjät :

Rauhottukaa ja menkää vaikka HOITOON!

Suomessa pariskunnat listii toisiaan harva se päivä: Ei siihen tarvita huppumiehiä eikä sarvipäitä!

Homma alkaa tosiaan pahasti muistuttaa näitä jenkkien 80 - luvun hysterioita:

http://en.wikipedia.org/wiki/Satanic_ritual_abuse
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
lukutoukka
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Rouva_Etsivä kirjoitti:Sirpa, kristinuskossa perusajatus on, että uskomalla Jeesukseen Kristukseen pelastuu. Muista uskonnoista en tiedä, koska en ole niihin ihmeemmin perehtynyt. Toki ihmisillä voi olla useampiakin eri tulkintoja, ja kuten Raamatussa lukee, tulisi tulkintojen perustua Pyhän Hengen ohjaukseen.

Mitä taasen tulee tuohon "en ole tullut tuomaan rauhaa vaan miekan", se on myös hyvin syvällinen vertauskuva, johon ei ole ihan yksiselitteistä vastausta. Asiayhteydestä voi kuitenkin jotakin päätellä.

Itse ymmärtäisin tuon toisen posken kääntämisen siten, että koska Jeesus kehottaa ihmisiä olemaan tietynlaisia (monessa kohtaa kehottaa rauhaa rakastavaksi), jotta heidät tunnistaisi Jumalan lapsiksi, hän kehottaa välttämään riitoja ja esimerkiksi väkivallan lietsomista. Onhan totta, että jos hyökkäät sinua kohti hyökännyttä vastaan, vaikka sanallisestikin, niin voit saada aikaan riidan tai fyysisen tappelun. Jos taas diplomaattisesti et mene provoiluun mukaan, on mahdollista, että riita vältetään. Toki ihmisten temperamentti on välillä mitä on, ja tahtomattaankin sitä ajautuu riitaan. En kuitenkaan ymmärrä tuota kohtaa siten, että varsinaisesti tarvitsee kynnysmatoksi alkaa. Ehkä parempi sitten välttää niitä ihmisiä, jotka saavat kiukun kihisemään.
Näinhän nämä uskonnot toimivat, jokainen vetää niistä ne päätelmät, jotka itselle tai tilanteeseen parhaiten sopivat, siis jokainen, joka siihen kykenee. Jotkut kuitenkin toimivat kirjaimellisesti sanan mukaan ja saavat muutkin mukaan tähän toimintaan, jolloin voi syntyä aika rumaa jälkeä kuten historia on opettanut. Jotkut sanovat, että raamatusta löytyy kaikki tarvittava. Ehkä löytyy ehkä ei, mutta ihmisten kirjoittama ja kokoama opus on kuitenkin kyseessä.
TiiaStiina
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

marokon_kauhu kirjoitti:Kai tämä psykologiaketju on oikea paikka tälle vuodatukselle:

Kaikki te jotka olette ihan tosissanne spekuloineet tatuointikuvioilla ja saatanoilla ja erityisesti tutkijat ja syyttäjät :

Rauhottukaa ja menkää vaikka HOITOON!

Suomessa pariskunnat listii toisiaan harva se päivä: Ei siihen tarvita huppumiehiä eikä sarvipäitä!

Homma alkaa tosiaan pahasti muistuttaa näitä jenkkien 80 - luvun hysterioita:

http://en.wikipedia.org/wiki/Satanic_ritual_abuse

En tosin kuulu siihen joukkoon, jota puhuttelit, mutta:

Rauhoitupa itse. Rituaalit itsessään kuuluvat inhimillisyyden piiriin siinä missä esim. tietyt luonteenpiirteet vai vaikkapa erehtyminen (errare humanum est). Hampaidenpesukin voi olla rituaali.

Ei vain tutkijoilla, vaan myös rikollisella voi sitä paitsi mopo karata käsistä. Jos rikollisen ajattelu on narsistista, kyse ei hänen näkökulmastaan ehkä edes ole mistään kovin kummoisesta. Pientä leikittelyä asioilla, joita moni muu pitäisi pyhänä (esim. oman puolison tuhka). Vähän mielikuvitusta peliin, ja tuhkan käsittely voi saada merkillisiä muotoja, jos taustalla on sairaalloinen viha edesmennyttä puolisoa kohtaan ja esim. kieroutunut huumorintaju.

Minua ei paljon kiinnosta, missä tarkoituksessa tatuointikuva on lähetetty. Ei kuitenkaan voitane jättää tutkimatta havaintoa, jonka mukaan yhteyksiä ns. saatananpalvontaan saattaa olla, vaikka ko. sanan itsessään voitaneen katsoa olevan osoitus jostain nykyihmiselle sopimattomasta maagisesta ajattelutavasta.

Käsite 'saatananpalvonta' voitaisiin korvata vaikkapa ilmauksella 'sairaalloisen vihan ritualistiset ilmentymät' (SVRI). Tässä tapauksessa 'SVRI-epäily'.
Rouva_Etsivä
Neuvoja-Jack

lukutoukka kirjoitti: Näinhän nämä uskonnot toimivat, jokainen vetää niistä ne päätelmät, jotka itselle tai tilanteeseen parhaiten sopivat, siis jokainen, joka siihen kykenee. Jotkut kuitenkin toimivat kirjaimellisesti sanan mukaan ja saavat muutkin mukaan tähän toimintaan, jolloin voi syntyä aika rumaa jälkeä kuten historia on opettanut. Jotkut sanovat, että raamatusta löytyy kaikki tarvittava. Ehkä löytyy ehkä ei, mutta ihmisten kirjoittama ja kokoama opus on kuitenkin kyseessä.
En näe asiaa ihan noin. Tavallisesti ihmiset lukevat Raamattua itseään varten, mutta harvemmin kaiketi keskustelevat siitä. Raamatun lukemisen tarkoitus on se oma usko ja sitä rataa, sitä ei ole tehty kiistelyä varten ja tekojen oikeutuksia varten, että "koska Raamatussa lukee näin niin minä nyt saan tehdä näin". Raamatussa lukee mitä varten se on tehty. Minun ei ollut tarkoitus tästä enempää edes keskustella, keskustelua vaan syntyi lisää sen jälkeen, kun satuin korjaamaan tuosta elämän puusta, joka siellä Raamatussa lukee ihan sellaisenaan.
Vastaa Viestiin