Olen pahoillani kokemuksestasi. Se oli varmasti ahdistavaa ja pelottavaa. Onneksi pääsit kuitenkin tilanteesta pois.
Onneksi en saanut traumoja tapahtuneesta. Pelottavaa siinä oli lähinnä, että miten miehen käytös muuttuu yhtäkkisesti kuin "klik" . Sekin mahdollista, että Tulilahdellakin Riitta kohdatessaan tappajan on tunnistanut kaverin eikä aavistanut vaaraa, ehkä jopa jutellutkin. Kunnes joutui yllätetyksi.
Ja omassa tilanteessani ihmettelin jälkeenpäin, etten tajunnut huutaa apua (enkä myöskään puhunut mitään kaverille). Voi olla, että Riitallakin samanlainen reaktio eli ei huutanut, jolloin Eine ei huomannut tilannetta, ennen kuin oli liian myöhäistä?
Ihmisillähän on tyypillisesti vaarallisissa tilanteissa kolmea eri reaktiotyyppiä; fight, flight or freeze. Taistele, pakene tai jähmety. Omaa reaktiotyyppiä ei voi etukäteen tietää.
No itse tiedän ainakin, että olen tyyppiä taistele

ja olisin tietenkin ensisijaisesti paennut, jos olisin pystynyt. Ja pääasiallinen ajatus oli lisäksi, että olin huolestunut ystävästäni, joka oli toisessa huoneessa, senkin takia yritin päästä pois.
Monet raiskatut naisethan jähmettyvät kesken teon, ja sitä rikosselvityksessä jälkikäteen vähän ihmetellään. Mutta se on alkukantainen reaktio, eikä sille kauheasti taida mahtaa mitään.
Tosiaan omaa reagointitapaa ei voi tietää, ennenkuin on itse tilanteessa... Tuo jähmettyminen raiskaustilanteessahan saattaa olla joissain tapauksissa "järkeväkin" reaktio, mikäli se estää tappamisen, nimittäin raiskaaja saattaa ärsyyntyä vastustelusta niin, että on pahempia seurauksia... ehkä jähmettymisreaktio on joka geeneihin kirjoitettu, jäät todennäköisemmin henkiin jos et vastustele...
Tulilahdella kysymys on ollut nimenomasn murhasta, koska onhan kivikin täytynyt etsiä jo ennakkoon ja puukko mukana. Ja kenties osittain mietitty jo jälkien peittämistäkin