2-vuotiaan tytön katoaminen Sallan Kursussa 1941
-
Konsta Apeli
- Harjunpää
Re: Parivuotias tyttö katosi erämaatalosta Sallassa 50-luvul
Tämän ketjun aloittajana pyydän anteeksi kaikilta mielensä pahoittajilta ynnä muilta, jotka tuntevat niin, että aiheeesta enempää ei saisi kirjoittaa eikä spekuloida draaman taikka tragedian syistä.
Nyttemin olen tavannut kadonneen tyttölapsen omaisia ja heidän toivomuksenaan on nk hautarauhan ym sellaisen hiljaisen hyväksymisen kadonneen kohtalosta.
Koko suku ja lähiympäristön perheet ovat kuitenkin edelleenkin sitä mieltä, että tuon pienen tyttövauvan kohtalo oli joutua maakotkan saaliiksi sotakesänä 1942 Sallassa. Pieni puolialaston tyttövauva jäi hetkeksi vartioimatta erämaatalon pihapiirissä, kun äiti vei läheiselle niitylle heinämiehille evästä. Pihapiiriin lapsenvahdiksi jäänyt emännän sukulaismies, joka oli kuuromykkä ja ilmaisi itseään vain eleillä ja muutamilla sanoilla näytti taivaalle ja sanoi: "kokko, kokko"
Maakotkaa kutsuttin pitkään Perä-Pohjolassa ( Lapissa) kokoksi.
En halua millään tapaa lietsoa kotkavihaa, mutta olen omin silmin nähnyt kuinka maakotka ottaa saaliikseen täysikasvuisen jäniksen ja vastasyntyneen poronvasan. Painoluokat yli 5 kg.
y
Nyttemin olen tavannut kadonneen tyttölapsen omaisia ja heidän toivomuksenaan on nk hautarauhan ym sellaisen hiljaisen hyväksymisen kadonneen kohtalosta.
Koko suku ja lähiympäristön perheet ovat kuitenkin edelleenkin sitä mieltä, että tuon pienen tyttövauvan kohtalo oli joutua maakotkan saaliiksi sotakesänä 1942 Sallassa. Pieni puolialaston tyttövauva jäi hetkeksi vartioimatta erämaatalon pihapiirissä, kun äiti vei läheiselle niitylle heinämiehille evästä. Pihapiiriin lapsenvahdiksi jäänyt emännän sukulaismies, joka oli kuuromykkä ja ilmaisi itseään vain eleillä ja muutamilla sanoilla näytti taivaalle ja sanoi: "kokko, kokko"
Maakotkaa kutsuttin pitkään Perä-Pohjolassa ( Lapissa) kokoksi.
En halua millään tapaa lietsoa kotkavihaa, mutta olen omin silmin nähnyt kuinka maakotka ottaa saaliikseen täysikasvuisen jäniksen ja vastasyntyneen poronvasan. Painoluokat yli 5 kg.
y
Ceterum Censeo
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella radionauhuri
Tarkentaisitko vielä, oli todella "vauva" vai parivuotias? On nimittäin aika iso ero koossa ja painossa, myös liikkumiskyvyssä.
Minäkin olen nähnyt kotkan. Se kokko ei olisi 5-kiloista kovin kauas kantanut, tuskin edes kissaa jota ei tosin saanut edes kiinni. Ja haluaisin nähdän se ihmisvauvan kokoisen 5 kiloa painavan jäniksen, poronvasa saattaa hyvinkin samankokoinen olla. Niitäkin olen joskus nähnyt, ja kovin oli erään pieniä vielä merkitysaidassa.
Ymmärrän oikein hyvin, että sukulaiset ovat sen lapsen kohtalon ja "kokon" hyväksyneet. Ei mikään ihme kun ajattelee, mitä ne muut vaihtoehdot voisivat olla. Sitä minä vaan ihmettelen, että siihenkään aikaan ei ole poromiehille olleet kotkanpesät niin tarkkaan tiedossa, että olisi jäännöksiä löytynyt, siis luita. Niin, sota-aikana oli tietenkin tärkeämpää tekemistä ja Sallan kairoissa vaarallisempiakin liikkujia, että ei porohommiin ehditty.
Jos joku väittää, että kotka ei tule niin lähelle taloa niin kyllä tulee. Juuri mainitsemani kotka, ilmeisesti saman kesän poikasia tuli ihan pihaan lintujenruokintapaikalle.
Minäkin olen nähnyt kotkan. Se kokko ei olisi 5-kiloista kovin kauas kantanut, tuskin edes kissaa jota ei tosin saanut edes kiinni. Ja haluaisin nähdän se ihmisvauvan kokoisen 5 kiloa painavan jäniksen, poronvasa saattaa hyvinkin samankokoinen olla. Niitäkin olen joskus nähnyt, ja kovin oli erään pieniä vielä merkitysaidassa.
Ymmärrän oikein hyvin, että sukulaiset ovat sen lapsen kohtalon ja "kokon" hyväksyneet. Ei mikään ihme kun ajattelee, mitä ne muut vaihtoehdot voisivat olla. Sitä minä vaan ihmettelen, että siihenkään aikaan ei ole poromiehille olleet kotkanpesät niin tarkkaan tiedossa, että olisi jäännöksiä löytynyt, siis luita. Niin, sota-aikana oli tietenkin tärkeämpää tekemistä ja Sallan kairoissa vaarallisempiakin liikkujia, että ei porohommiin ehditty.
Jos joku väittää, että kotka ei tule niin lähelle taloa niin kyllä tulee. Juuri mainitsemani kotka, ilmeisesti saman kesän poikasia tuli ihan pihaan lintujenruokintapaikalle.
Ei tämä Sallan tapaus ole ainoa, meillä on suvussa vastaava. 50-luvulta. Alle 2-v. lapsi. Kengät olivat tipahtaneet jaloista. Muuta ei jäljelle jäänyt.
Toinen hyökkäys tapahtui 50-luvun lopulla, kohteena isompi lapsi, ei nostanut ilmaan. Kotka hyökkäili pieniä kotieläimiäkin vastaan lähialueella, saatiin lopulta ammuttua. Olen nähnyt valokuva-albumissa kuvat, lintu oli iso.
Lapsiin kohdistuvat hyökkäykset ovat lienee harvinaisia, mutta mikä ihme muka? Talo korvessa. Pieni ihmislapsi ja eläimiä pihapiirissä, lapsihan on silloin kotkalle vain yksi saalis muiden joukossa.
Toinen hyökkäys tapahtui 50-luvun lopulla, kohteena isompi lapsi, ei nostanut ilmaan. Kotka hyökkäili pieniä kotieläimiäkin vastaan lähialueella, saatiin lopulta ammuttua. Olen nähnyt valokuva-albumissa kuvat, lintu oli iso.
Lapsiin kohdistuvat hyökkäykset ovat lienee harvinaisia, mutta mikä ihme muka? Talo korvessa. Pieni ihmislapsi ja eläimiä pihapiirissä, lapsihan on silloin kotkalle vain yksi saalis muiden joukossa.
Kotka voi nostaa about 5kg. Alle 2v on aika leveä haarukka. Vastasyntynyt painaa noin 3kg, joten lapsen on täytynyt olla todella pieni, paljon nuorempi, kuin 2v. Lapsen on siis täytynyt olla niin nuori,ettei kävele, joten miksi hänellä olisi ollut kengät? Nykyään lapsilla on varmasti jos jonkinlaista tossua, mutta 50-luvulla tod.näk. ei. Huosti kävelevällä, konttaavalla/ryömivällä lapsella tuskin on mitään lipokkaita tai flip-flopeja jalassa.emppu kirjoitti:Ei tämä Sallan tapaus ole ainoa, meillä on suvussa vastaava. 50-luvulta. Alle 2-v. lapsi. Kengät olivat tipahtaneet jaloista. Muuta ei jäljelle jäänyt.
"Jäljelle jäi vain tossut" => urbaanilegenda, sattunut jos kenenkinkin sukulaiselle ja jos missä.
Hyökkäillä kotka kai voi, muttei kyllä kävelyikäistä lasta vie kengistään. Jos lapsesta jää vain kengät, asialla ei ole eläin, varsinkaan kotka.
Suoraan sanoen, lähtisin miettimään näitä lasten, "kotkinen viemisiä" yms., katoamisia siltä kantilat, että erämaan köyhyydessä lapset ovat voineet tulla liian kalliiksi ja/tai on tullut syntinen lehtolapsi tai jotain muuta. Mikäs siinä, kuin kotkaa syyttämään tms. Syyllinen on kuitenkin jossain paljon lähempänä, ei eläinkunnassa.
Mitään todellisuuspohjaa näille jutuille ei ole.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
Mainitsemastani tapauksesta on minulla tarkat tiedot, asianomaisen perheen jäsenten kertomana. Etsinnöistä minulle ovat kertoneet siihen osallistuneet henkilöt. Tapahtumapaikalla olen käynyt ja maaston tiedän. Tämä siksi, että lapsi oli lähisukulaiseni. Ikä yli vuoden, osasi jo kävellä. Ei ollut 2 vuotta täyttänyt. Kengät saattavat olla vieläkin tallella.
Toisen tapauksen isompi lapsi on myös lähisukulaiseni, tapauksella useita silminnäkijöitä. Yhdessä kuvassa, jossa ammuttu kotka on, on lapsi myös mukana, joten kokosuhteet lintuun ovat selvästi nähtävillä. Lintu tarrasi kiinni, ei jaksanut nostaa. Tapauksesta on kertonut minulle henkilö itse.
Kaikki ei ole urbaanilegendaa, vaikka joskus olisi niin mukavampi ajatella.
Toisen tapauksen isompi lapsi on myös lähisukulaiseni, tapauksella useita silminnäkijöitä. Yhdessä kuvassa, jossa ammuttu kotka on, on lapsi myös mukana, joten kokosuhteet lintuun ovat selvästi nähtävillä. Lintu tarrasi kiinni, ei jaksanut nostaa. Tapauksesta on kertonut minulle henkilö itse.
Tästä löytyy sitten varmasti jotain virallistakin tietoa, ei 50-luvulla lapsen katoamista ohitettu olankohautuksella. Tapauksesta täytyy siis löytyä katoamisilmoitus, tutkintamateriaalia yms. Onko empulle näitä näytetty? En todellakaan usko tapaukseen pelkästään kuulopuheiden ja aikalaisten jorinoiden perusteella. Lapsen katoaminen olisi aiheuttanyut ison mediamylläkän, onko jotain lehtijuttuja osoittaa?emppu kirjoitti:Mainitsemastani tapauksesta on minulla tarkat tiedot, asianomaisen perheen jäsenten kertomana. Etsinnöistä minulle ovat kertoneet siihen osallistuneet henkilöt. Tapahtumapaikalla olen käynyt ja maaston tiedän. Tämä siksi, että lapsi oli lähisukulaiseni. Ikä yli vuoden, osasi jo kävellä. Ei ollut 2 vuotta täyttänyt. Kengät saattavat olla vieläkin tallella.
Ehkä on ollut lapsi, ehkä lapsella vielä kengätkin ja varmasti on valokuva, mutta tarinaa kotkan sieppaamasta lapsesta en niele pelkällä kuulopuheella. Tarina on urbaanilegenda niin kauan, kun on osoittaa jotain todisteita, että tällaista on tapahtunut ja siihen eikä kuulopuhe ja valokuva kuolleesta kotkasta riitä.
Jos siis Suomessa on kadonnut lapsi/lapsia on heistä täytynyt tehdä ilmoitus viranomaisille ja aloitettu virallinen tutkinta, joten näitä faktoja pöytään. Kysy vaikka näiltä sukulaisiltasi niitä, emppu, heillä täytyy olla näitä virallisia asiakirjoja asiasta, koska ovat asianomaisia. Epäilen, että mitään ei löydy.
-
Katjaliini
- Nikke Knatterton
Vaikka kotka olis lapsen viennyt, niin eikai mikään kotka sitä kerralla syö tai jaksa viedä ihan järjettömän kauas..?
Juu,ei.Katjaliini kirjoitti:Vaikka kotka olis lapsen viennyt, niin eikai mikään kotka sitä kerralla syö tai jaksa viedä ihan järjettömän kauas..?
Yksivuotias lapsi painaa keskimäärin 10 kiloa. Vastasyntynyt poronvasa 5-7 kiloa.
Maakotka:
"Suuren saaliin kotka joutuu yleensä syömään samassa paikassa, jossa se on saalistettu tai löydetty, sillä suurin painomäärä, jonka se voi nostaa ilmaan on noin 4–5 kg."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Maakotka
Eiköhän nämä jorinat kotkan kaappamista pikkulapsista ole ihan fuulaa. Jos empun sukulaislapsi on kadonnut, syyllinen ei ole kotka. Miksi sitten suku väittää niin? Onko suvulla joku synkempi salaisuus vai onko mukavaa kertoa mehevää tarinaa verenhimoisesta, lapsia saalistavasta kotkasta, jonka sitten tappoivat. Vastausta ei tiedä, kuin tarinan kertojat itse. Faktaa ei tarinan tueksi kuitenkaan ole ja kotkalle tuon ikäisen lapsen vieminen kengistään on mahdottomuus, se on fakta
Kaikki tarinat eivät ole totta, vaikka joskus olisi niin mukavampi ajatella.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... eo/2185844.
Liekkö tämä jo ollut täällä katsottavana ?
Laitanpa varalta kumminkin.
Onhan toi ollut ja todettu ihan todistettavasti feikiksi koko pätkäSakkeus kirjoitti:http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/arti ... eo/2185844.
Eikä olisi tarvinnut katsoa,kuin yksi sivu taaksepäin, jossa asia on jo käsitelty.Got Blood? kirjoitti:Tämä on jo aikoja sitten todettu väärennetyksi, eli kotka ei nappaa tässäkään yhtään mitään...m_ysteeri_ kirjoitti:Itse kun näin tämän videon, niin tuli heti mieleeni tämä tapaus jossa mietittiin että onko mahdollista, että voiko haukka/kotka viedä lapsen?![]()
Tämän videon perusteella joka tuli vastaan fb niin kyllä voi.
https://www.facebook.com/photo.php?v=58 ... =2&theater
Tekstini oli vajaa 5 minuuttia täällä, kun itselleni selvisi asian laita ja poistin viestini.
Missähän välissä Bullitt sen kerkesi jo kopsata ?
No tämä lienee näitä virtuaalimaailman kummallisuuksia.
Missähän välissä Bullitt sen kerkesi jo kopsata ?
No tämä lienee näitä virtuaalimaailman kummallisuuksia.
Halavattu eihän se ole poistunutkaan, tuollahan se tököttää vielä.
Antaapa olla, kerran noin sitkeesti on tuohon tarttunna.
Antaapa olla, kerran noin sitkeesti on tuohon tarttunna.
- devil_doll
- Axel Foley
Jos tämä olisi sattunut vaikkapa 90-luvulla, pitäisin ilman muuta keksittynä juttuna. 50-luvulla Suomi oli kuitenkin vielä kehitysmaa ja aika oli monin paikoin pula-aikaa. Lapset saattoivat olla todella aliravittuja ja pieniä, riisitautisia jne. Laiha yksivuotias olisi voinut painaa hyvinkin 6-7 kg eli pienen koiran tai ison läskin kissan verran. Toisaalta petoeläinyksilöt pääsivät noina aikoina kasvamaan isommiksi, kun ihminen ei vielä ollut vallannut kaikkia niiden elinalueita niin täydellisesti kuin nykyisin. Eläimiä myös oli enemmän, jolloin kokovariaatio oli suurempaa.
Eli pidän ihan uskottavana tilannetta, jossa kotka sieppaa pienen lapsen ja kantaa sen vähän matkan päähän vaikka vain pusikon taakse. Paloittelu sujunee alle puolessa tunnissa, jonka jälkeen jäljet pian häviävät.
Eli pidän ihan uskottavana tilannetta, jossa kotka sieppaa pienen lapsen ja kantaa sen vähän matkan päähän vaikka vain pusikon taakse. Paloittelu sujunee alle puolessa tunnissa, jonka jälkeen jäljet pian häviävät.
Sika naiseksi
There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
Mutta onko koko tyttöä ollut olemassa?