Mitä puuttuu - mitä voisi olla

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
BlackFriday
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja BlackFriday »

Yritin vähän räpeltää tuota kuvaa Photoshopilla. Ei tuo nyt itselle ainakaan selvinnyt yhtään, mutta tässä kuva, jos joku saisi uusia ideoita.

Kuva
Hmm. Kuulostaa mielenterveysongelmaiselta kakkapyllyltä!
ny rillataan @ murobbs: "En puutu tuohon sherlockointiin mutta nyt tässä ketjussa alkaa olla oikeanlaista otetta. Vähän kuin murha.info mutta järkevillä ihmisillä."
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Luisunut%mp:llä teltan päälle? Niinhän siinä lukee, vaikka luisunut sanan jälkeen kyllä joutuu käyttämään Hurun stereokatsetta.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Minun muistini mukaan lämpötila oli jo aamulla melko korkea, joten eihän ruumis voi helteellä jäähtyä alle ulkoilman lämpötilan, joten kello 13.00-14.00 välillä tehty arvio, on saattanut mennä metsään.

Toisaalta, niin hassulta kun se kuulostaakin, niin olen antanut luvan itselleni ymmärtää, että lämpimässä tilassa ruumiin kankeus (rigor mortis ?) nopeutuu, joten nuo lausunnot siitä, että "tää on jäykkä", vai oliko se "tää on selvä", saattavat noilta osin pitää paikkansa.

Sitä en kuitenkaan usko, että ammattitaitoiset ambulanssimiehet olisivat vedelleet ruumiita esiin teltasta, sillä kyllä luutavimmin kuolonkankeus on heille kertonut sen, mikä on tilanne ollut.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Hessu52 kirjoitti:Minun muistini mukaan lämpötila oli jo aamulla melko korkea, joten eihän ruumis voi helteellä jäähtyä alle ulkoilman lämpötilan, joten kello 13.00-14.00 välillä tehty arvio, on saattanut mennä metsään.
Lönnberg kirjoitti muistikirjaansa: Huttunen: klo 13.20 lämpömittari ei noussut.

Samalla sivulla ollut kellonaika 13.00 on sutattu yli.
papillon
Perry Mason

Tässä ne viralliset lämpötilatiedot tuolta ajalta, toki ne ovat vajaan 20 km päästä molemmat, mutta lähimmiltä asemilta siis.
Niin ja on siinä muitakin lukemia, lähde KRP/ETP.

Silti ihan vaan tueksi vaikka Hessun muistikuvat tuntuvatkin kirkkailta.

Lämmintä on ollut silloin helluntaina -60.
Hessu52
Watson itse

Kun vertaa Helsinki-Vantaan lämpötiloja Kaisaniemen samaan aikaan otettuihin, niin eroa on noi + 6-7 astetta Kaisaniemen eduksi.

Eli suuria heittoja on ollut paikasta riippuen.

Oletettavasti Kaisaniemen ja Bodomin matkat linnuntietä lienevät saman mittaiset, paitsi Bodomille olisi hiukan pitempi matka.

Ylimmät lämpötilat heiluivat silloin 27 asteen hujakoilla, joten ihan oikeasti lämmintä on ollut, eikä ne ole ainoastaan minun muistikuviani.

Sisämaassa on aina lämpimämpää, kuin rannikolla, joksi nyt Kaisaniemikin voitaisiin jollain tapaa lukea.

Se, onko Helsinki-Vantaa lentokentän mittari sitten ollut josain tuulisessa paikassa kiitotien varrella, en osaa sanoa, enkä sitäkään, miksi lentokenttä on ollut viilein paikka, eli 6-7 astetta viileämpi, kuin Kaisaniemi, mikä minusta on hurjan paljon samaan kellonaikaan mitattu lämpotilaero.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Jos lääkärin toteamus "ei tämä tästä nouse" tarkoitti, että ruumiin lämpötila ei noussut ympäristön lämpötilaa korkeammaksi, voidaan tehdä kaksi vaihtoehtoista johtopäätöstä.

1. Lääkäri mittasi väärin (semmoistakin sattuu).
2. Ruumiit olivat todellakin jäähtyneet nopeasti aamuyön aikana (teltan pohjalla ei mahtanut olla järin lämmin, teltta oli riekaleina ja lisäksi kaikki uhrit olivat hoikkia ja paljon verta menettäneitä). 10 astetta ainakin.

Joka tapauksessa ruumiiden lämpötilasta ei voitu tehdä päätelmiä kuolinajasta. (Kuolonkankeudella ei sinällään ole tekemistä ruumiin lämpötilan kanssa.)
papillon
Perry Mason

Hessu52 kirjoitti:
Oletettavasti Kaisaniemen ja Bodomin matkat linnuntietä lienevät saman mittaiset, paitsi Bodomille olisi hiukan pitempi matka.

Se, onko Helsinki-Vantaa lentokentän mittari sitten ollut josain tuulisessa paikassa kiitotien varrella, en osaa sanoa, enkä sitäkään, miksi lentokenttä on ollut viilein paikka, eli 6-7 astetta viileämpi, kuin Kaisaniemi, mikä minusta on hurjan paljon samaan kellonaikaan mitattu lämpotilaero.
Täh? Matkat saman mittaiset, toisaalle onkin vaan pidempi matka?

17-19 km on kumpaankin mestaan, linnuntietä.

Viimeisestä fyssantunnista on aikaa, mutta on semmoinen mielikuva, että ei se lämpömittari juuri tuulta noteeraa, kun ollaan varjossa.

Ilman lämpötila ei taida siitä muuttua mittarissa, se on eri juttu miltä vaikkapa ihmisestä tuntuu, toki tuuli viileentää, haihduttaa lämpöä, mutta sellaisesta kohteesta joka tuottaa lämpöä.

Mittari ei ole sellainen. Eikö? :lol:
Hessu52
Watson itse

En minä ole mikään meteorologi Mette Mannonen, Mette on paljon kauniimpi.

Kyllä kait ilman kosteus jotain viileyttä antaa, sillä ainakin minun autoni ulkolämpömittari saattaa kosteilla, eli alavilla paikoilla laskea kesällä hyvinkin alas, ja pian taas näyttää niitä normaaleja kesän lämpötiloja.

Sitä en tiedä, missä se autossani oleva lämpötilaa mittaava anturi sijaitsee, mutta tuskin insinöörit ovat sitä pakosarjan viereen tuikanneet.

Viime kesähän oli melko kostea, joten lämpötila saattoi paikoittain pudota jonnekin +10 asteen alapuolelle.
papillon
Perry Mason

Hessu52 kirjoitti:En minä ole mikään meteorologi Mette Mannonen, Mette on paljon kauniimpi.

Kyllä kait ilman kosteus jotain viileyttä antaa, sillä ainakin minun autoni ulkolämpömittari saattaa kosteilla, eli alavilla paikoilla laskea kesällä hyvinkin alas, ja pian taas näyttää niitä normaaleja kesän lämpötiloja.

Sitä en tiedä, missä se autossani oleva lämpötilaa mittaava anturi sijaitsee, mutta tuskin insinöörit ovat sitä pakosarjan viereen tuikanneet.

Viime kesähän oli melko kostea, joten lämpötila saattoi paikoittain pudota jonnekin +10 asteen alapuolelle.
Toki, mutta alavilla mailla hallanvaara laskeekin mittariasi, ilma on viileämpää.

Mutta tuuli ei mittariin käsittääkseni vaikuta, vai näyttääkö lämpömittarisi vähemmän kun kaahaat kovempaa? :lol:
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Vainajien läpötilat on mielenkiintoinen aihe.

Toinen mielenkiintoinen seikka, jota en tiedä onko krp testannut Gustafssonille, on muistijälkitesti.

Se mitä meillä voisi olla (topicin aiheeseen viitaten) - voisi olla Gustafssonille suoritettu muistijälkitesti. Krp ltä löytyy välineet ja tietotaito tarvittaessa. Testillä olisi mahdollisuus hieman selventää mitkä Gustafssonin muistamissa asioissa ovat ns. valemustoja ja mitkä ehkä ei.

Se olisi todella mielenkiintoista ja voisin olla varma, että Gustafssonia itseäänkin tuo kiinnostaisi kovasti. Niin ja voisihan sieltä jotain ratkaisevaa ehkä paljastuakin ?

Uskoisin Gustafssonin olevan valmis testiin, mikäli olisi pienikin mahdollisuus, että sen avulla päästäisiin askel lähemmäksi murhaajaa.

- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Selvennän vielä tuota vainajien lämpötilaa. Tiedossa ei ole, minkälainen mittari on ollut käytössä. Jos on ollut tavanomainen kuumemittari, jonka asteikko alkaa 35 asteesta, niin silloin on tehty virhe, eikä ole ihme, ettei mittari ole noussut. (Olen oikeasti katsonut vierestä kun hukuttautuneen lämpöä on mitattu digitaalimittarilla, tämä vain siksi, että aina eivät ammatti-ihmisetkään ole ajan tasalla.)

Jos taas on tehty oikeaoppinen mittaus oikealla mittarilla (näin uskon), niin silloinhan lähtökohta on se, että vainajan lämpötilasta vähennetään ilman lämpötila ja kerrotaan se tietyllä kertoimella. Jos taas sekä ympäröivän ilman että vainajien lämpötila on mittaushetkellä sama (vaikkapa 27 astetta), mittaus on mitätön, koska kaavaa ei voida käyttää.

Sitä en tiedä, onko vainajan mahdollisuus jäähtyä alkukesän aamuyönä 10 astetta, mutta en sitä täysin mahdottomanakaan pitäisi edellä luettelemieni seikkojen vuoksi.

Mutta täysin ilmaan tuo lausuma "mittari ei nouse" jotenkin jää.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Laitetaan tähän nyt vielä:

Kuolinajan määrittäminen on aina epätarkkaa, kyseessä on aina enemmän tai vähemmän epätarkka arvio. Vainajan ensimmäiseksi tutkivalla lääkärillä on parhaat mahdollisuudet kuolinajan määrittämiseen. Tärkeätä on, että tietyt tiedot tulevat huolellisesti lausuntoon kirjatuiksi. Näiden perusteella voidaan myöhemmin pohtia asetelmaa, vaikka tutkinut lääkäri ei olisikaan osanut tietoja hyväkseen käyttää.

Mikäli kyseesä on verrattain äskettäin kuolleelta vaikuttava vainaja, on ruumiinlämmön mittaaminen paras metodi. Mittaus suoritetaan rectumista, noin 10 cm:n syvyydeltä, noin 10 minuutin ajan, käyttämällä mittaria, jossa on riittävän laaja asteikko. Saatu tulos merkitään muistiin, minkä jälkeen mitataan ympäristön sen hetkinen lämpötila. Mitattu vainajan ruumiinlämpö vähennetään 37 ∞C -asteesta (oletettu kuolinhetken ruumiinlämpö), saatu erotus kerrotaan ympäristön lämpötilan mukaan määräytyvällä kertoimella 1, 1,25, 1,5, 1,75 tai 2,0 (vastaavat ympäristön lämpötiloja 0, +5, +10, +15 tai +20 ∞C). esimerkiksi mitatun ruumiinlämmön ollessa 30 ∞C ja ympäristön lämmön +20 ∞C saadaan tulokseksi (37-30) x 2,0 = 14. Vastaus antaa arvion, kuinka monta tuntia on kulunut vainajan kuolemasta. Mikäli arvo on alle 10 voi virherajoiksi merkitä ± 2 tuntia, ja lasketun arvon ylittäessä 10 tuntia on virherajoiksi parasta merkitä ± 4 tuntia. Esimerkkitapauksessa siis 14 ± 4 tuntia. Monet tekijät vaikuttavat ruumiinlämmön alenemiseen. Vaatetus ja vuodevaatteet hidastavat. Lapsilla ja hoikilla jäähtyminen on nopeampaa kuin paksun ihonalaisen rasvakerroksen omaavilla. ÷deemi ja askites hidastavat, kun taas dehydraatio nopeuttaa. Ympäristön lämpötilan lisäksi vaikuttaa tuuli (avoin tai suojainen paikka) ja ilman kosteus. Näiden ja monien muiden tekijöiden mukaan voi edellä saatua laskennallista arvoa painottaa vielä suuntaan tai toiseen. Kun mitattu ruumiinlämpö on sama kuin ympäristön lämpötila tai hyvin lähellä sitä, ei menetelmä ole enää käyttökelpoinen.

Lautumista ensimmäiset ilmestyvät rintakehän sivuosiin 15-20 minuutin kuluttua kuolemasta, alkavat yhtyä toisiinsa 2 tunnin kuluttua ja lisääntyvät aina 12 tuntiin saakka lautumat ovat poispuristettavissa noin 20 tuntiin saakka, jonka ajan myös niiden paikka muuttuu ruumiin asentoa muutettaessa. Lautumien perusteella voidaan tehdä vain karkeita arvioita kuolinajasta. Lautumien poikkeava väri voi sensijaan antaa joskus viitteitä jopa kuolinsyystä. Häkämyrkytyksissä ja myös paleltumiskuolemissa lautumat ovat epätavallisen kirkkaan punaiset.

Kuolonkankeuden merkitys kuolinajan määrityksessä on myös melko vähäinen. Kannattaa kuitenkin käydä systemaattisesti lävitse raajojen nivelet ja mainita, missä kuolonkankeutta tavattiin. Kankeus tulee ensin esille pienten lihasten ympäröimiin niveliin ja leviää sitten muualle. Käytännössä riittää seuraava "kuuden tunnin nyrkkisääntö" kuolonkankeus alkaa ilmestyä ensimmäisen kuuden tunnin aikana, kehittyy täydelliseksi seuraavan kuuden tunnin aikana, pysyy seuraavat 12 tuntia ja alkaa hävitä seuraavan 12 tunnin aikana. Lämmin ympäristö nopeuttaa ja vastaavasti kylmä hidastaa kankeuden kehittymistä. Kuolonkankeutta ei tule sekoittaa jäätymisen aiheuttamiin muutoksiin.

Ruumiinlämmön, lautumien ja kuolonkankeuden antamaa informaatiota on syytä verrata keskenään. Löydösten tukiessa toisiaan kuolinajan arvioiminen helpottuu. Suurehkon ristiriidan ollessa kyseessä on aihetta miettiä sen syytä.

Lähde: Kuolemansyyn selvittäminen.
Hannu Laaksonen

Therapia.Fennica.fi
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Näinhän se menee, oikaisin liikaa eilen väsyksissäni, olen pahoillani. Siitä huolimatta missään ei taida olla selitystä tuolle lääkäri Huttusen toteamalle, ettei lämpömittari (?) enää noussut. Eiväthän ruumiit nolla-asteisiakaan voineet olla. Jos oikein ymmärsin, täsmällinen kuolinhetki jäi selvittämättä ja sen määrittämisessä piti tyytyä pelkkiin arvoihin, jotka perustuivat osittain myös sille, milloin nuoret vielä todistettavasti olivat elossa.
RockOla69
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja RockOla69 »

papillon kirjoitti:Tähän olisi kliffa tietää vastaus, ehkä sariola keksii... musse-mikä-lautta se olikaan se legendaarinen käännöksesi laulukirjan tekstistä no enivei, laulukirjan sivusta painumajälki: pari sivua taitaa olla revitty pois.
Mitä siinä lukee? :lol:
Mielestäni siinä lukee "LINNUT"??? Hmmm...mielenkiintoista! :idea:
Vastaa Viestiin