Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
aniko
Agentti Scully

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja aniko »

Itse uskoin jo urheilukassin löydyttyä kadonneista tavaroista Kareniin, koska muuten se toinen vaihtoehto alkoi tuntua vielä suuremmalta sattumalta. Nyt kiinnostaisi pohtia mitä tapahtui katoamisiltana klo 19:45 jälkeen aina siihen pisteeseen että, sanotaan, OV saapui Orivedelle bussilla (siitä eteenpäin on mun mielestä suht selvää tässä vaiheessa).

Spegu: Michael P. tulee paikalle ja ottaa vauvan väkisin, ja uhkaa veitsellä kaulalla, että jos Karen kertoo kenellekään niin hän kuolee myös. Pahoinpitelee Karenin ja verta lentää. M poistuu ja tukehduttaa vauvan farmarin takaosassa, verijäljet asunnosta leviävät. Ruumista ei ole vaikea piilottaa, sitten siistiytymään ja syömään kaverin kanssa, että on alibi illalle.

Karen ei ole pahasti loukkaantunut, ja siivoaa asuntoa paniikissa. Hatara suunnitelma alkaa muodostua: Tänne ei voi jäädä, M tulee ja tappaa, vauva kuollut, uskooko kukaan, pako.. Olisiko toimistolla sinne lähetettyjä matkaajien hukkuneita passeja, sitten joku lippu mitä nyt saa, Britteihin, tukkalisäke ja lähtö.

Juttu alkaa paisua Euroopan lehdissä, kuumottaa vaikka on uudet vaatteet ja lookki. M on ehkä joutumassa syytteeseen kaksoismurhasta, nyt ei auta paljastua. Mikä on Euroopan hiljaisin, rauhallisin kolkka josta kukaan ei osaa etsiä? No Suomi, sinne siis lopuilla rahoilla.

Mitäpä siellä Suomessa sitten on, no ei paljon mitään, paitsi pimeä talvi. Masentaa ja ahdistaa. Ei kai elämää näin voi elää sittenkään, ettei oikeaa nimeään kerro kenellekään, eikä oikeaa menneisyyttään. Ja omaa tyhmyyttähän se oli että koko se lapsi syntyi ja nyt sitten vielä kelvottoman isän takia kuoli.

M. pelaa oikeudessa sitä peliä ettei häntä voida tuomita kahdesta murhista ilman ruumiita, jos hän ei puhu mitään. Pieleen menee ja siellähän istuu. K päättää päivänsä tuntemattomaksi tekeytyneenä Oriveden korvessa.

***eta: Miksi siis Karen ei mene suoraan poliisille?

1. M on uhannut tappaa hänet jos näin käy
2. M on sanonut että hän panee syyn Karenin niskoille - hänellä on ko. illaksi alibi, eikä Karen (muka) voi todistaa mitään, ja kaikkihan tietävät että Karen ei lasta halunnut jne. jne.
Veronica Mars
Alokas

Viesti Kirjoittaja Veronica Mars »

No niih. Nyt näyttää lehtitietojen mukaan siltä että vainajan henkilöllisyys on tiedossa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1884683

Mutta mikä on kuolinsyy? Onko siitä annettu edelleenkään julkisuuteen mitään tietoa?

Sorry..vois tietty kahlata koko ketjun läpi (ja olen sen usein tehnytkin), mutta nyt ei taas ehdi. Itseäni kummastuttaa outo asento jossa nainen löytyi. Miten joku voi siihen asentoon kuolla....?
I hope we're still friends after I taser you.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

IS kirjoitti:Keskusrikospoliisi on nyt siirtänyt tapauksen tutkinnan kokonaan saksalaisille virkaveljilleen. Saksan poliisi on Kopran mukaan löytänyt naisen sukulaisia tämän kotimaasta.
Muotoilu viittaa siihen, että epäilty kotimaa olisi muu kuin Saksa.

Olisiko työlupa vanhentunut tai henkilö ollut maassa turistina, eikä siksi olisi ilmoitettu kadonneeksi Saksassa? Matkustusasiakirja olisi jonkun toisen?

Taikka saanut Saksan kansalaisuuden avioliiton myötä ja eron jälkeen kertonut lähtevänsä kotimaahansa, muttei mennytkään?

Oliko ruumiin pää Mekkaan (etelään) päin? Aamulehden kuvassa oleva puu näyttäisi kaatuneen pohjoissektoriin, jolloin juurikuoppa olisi ollut etelän suuntaan. Takki taisi olla alla kuin mattona? Olisiko viimeksi rukoillut uskontonsa tavalla? Tiettyyn rukoilutapaan kuulunee myös pesu, vedellä tai hiekalla. Lumesta ei luultavasti mainita mitään ohjeissa. Pesu voisi selittää mukana olleen veden määrää.
Viimeksi muokannut teemu, La Tammi 23, 2010 11:25 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rezah
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Rezah »

rosamarine kirjoitti:
John Doe kirjoitti:Turkkilaistausta, sukulaisia Jämsässä, tuli sinne selvittääkseen asioitaan, ei onnistunut ja loppu onkin sit puitu moneen kertaan. Miksi kukaan olis tehny sen katoamisilmon?? Saksalaiset luuli et on täällä ja täkäläiset et siellä ja silleen. Pitäiskö ruveta lyömään vetoja lopputuloksesta?? Mun mielipide on, että Karen se ei ole. 8)
Juu, mä lyön vetoa Karenin puolesta. Itselläni on tunne, että joku on antanut vinkin ylemmälle taholle, nimenomaan minfolainen. Voin tietty olla väärässäkin...
Olet väärässä. :P

Tuo erakkona asuminen (tietoisesti ja muuten vaan), on varmasti hyvä syy siihen, että Saksan poliisille kestää. Jos epäilys olisi kohdistuntu K.G:hen, vastaus olisi tullut paljon nopeammin,

Teemulta ihan mielenkiintoinen idea muslimin rukousrituaaleista. Vesi puhdistukseen (oliko oikea käsi paljas?), ja asento.
There are no crimes behind enemy lines
cracker
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja cracker »

Saksan poliisillahan on Karenin verestä näytteet, ei hänen tunnistamisekseen DNA-vertailulla tarvittaisi sukulaisia.

Ei ole Karen, veikkaan.
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Quellervo kirjoitti:Olisiko mahdollista että poliisi on tarkistanut kyseisen matkan ko. ajankohtana maksaneiden maksutiedot ja joukosta on löytynyt esim. saksalainen luottokortti jonka omistaa saksalainen nainen?
Tätä minä epäilen. Krp on tutkinut kaikkien visa/pankkitiedot jotka ovat ostaneet lipun 19.2. ja sieltä on löytynyt jokin ulkomaalainen nimi.
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
Carina
Neuvoja-Jack

VAINAJAN JALANJÄLJILLÄ

(Pssst...Antakaa anteeksi kuvien julmettu koko, jostain syystä vaihtoehtoina oli jättisuuret tai sitten minipienet..Penkkikuva oli ainut joka tuli hyvän kokoisena..)

Kävimme tänään Härän ja erään toisen henkilön kanssa tutustumassa tarkemmin vainajan viimeiseen elinympäristöön. Päivä oli mielenkiintoinen ja selvensikin paljon ajatuksia.

Pakkasta oli noin 19 astetta ja lunta aivan valtavasti, joten olosuhteen olivat hyvin lähellä vainajan olosuhteiden kanssa.

Yritimme löytää juuri sen oikean koivujuurakon, jonka luota vainaja löytyi, mutta vaikka meillä oli lehtikuva apuna, niin luminen maasto teki tehtävänsä ja vaikeutti maaston tunnistamista. Rouvarin pystyttämättä risti olisi ollut oiva maamerkki jonka uskoimmekin auttavan etsimisessä, mutta ilmeisesti paksu lumikerros oli kaatanut ristin ja haudannut sen lumen alle tai sitten me emme olleet tarpeeksi lähellä juurakkoa emmekä siis nähneet sitä. Hyvin lähellä vainajan viimeistä leposijaa kuitenkin olimme.
Kulkeminen hakkuualueella oli hyvin raskasta ja jalat upposivat välillä polvia myöten milloin mihinkin kuoppiin. Enää en siis ihmettele miksi vainajan toinen kenkä oli housun päällä, todennäköisesti se oli jäänyt kiinni johonkin kuoppaan tai risukkoon. Muutaman kerran kaaduinkin, joten sinnikäs sissi on vainaja saanut olla jotta on niinkin syvälle metsään rämpinyt.
Paikka oli lumisena sanoin kuvaamattoman kaunis ja hiljaisuus oli käsinkosketeltavaa. Paikalle ei kuulunut edes päivällä autojen ääni. Hyvin kauniin paikan vainaja viimeisiksi hetkikseen valitsi.

Houkuttiko paikan kauneus vainajan paikalle?
Kuva

Kulkiko hänen viimeinen reitti jostakin täältä?
Kuva

Vastaavanlaisen juurakon alta vainaja löytyi.
Kuva

Kävimme tietysti katsomassa juna-aseman ja penkin jolta yksinäinen urheilukassi löytyi 20.2.2007
Kuva

Haudalta risti oli kadonnut ja vainajasta oli muistuttamassa enää muovikukkaset.
Kuva

Täältäkö hän osti Pirkka vesipullon? K- supermarketin vieressä oli myös bussipysäkit, joihin vainaja mahdollisesti jäi. Tien toisella puolalla oli myös Lidl.
Kuva
Carina
Neuvoja-Jack

Tämän päiväinen retki Orivedelle avasi joitakin uusia ajatuksia..Mieleeni tuli semmoinen, että olisiko mahdollista, että vainajaa ei olisi osattu kaivata sen vuoksi, että hänen vanhempansa olivat kuolleet, eikä hänellä välttämättä ollut sisaruksia. Ystäviäkään hänellä ei välttämättä ollut. Hän ei välttämättä pitänyt yhteyttä muihin sukulaisiin, jotka eivät siis tienneet hänen menehtyneen. Tämä taas johti siihen, että aloin miettimään milläköhän mielellä sukulaiset Saksassa ovat tiedon vainajan menehtymisestä ottaneet vastaan? Onko mahdollista, että hänet haudataan vielä uudestaan Orivedelle, jos sukulaiset eivät ole halukkaita maksamaan hänen toimittamista Saksaan ja hautaamiskuluja? Näin voi hyvin olla, jos kyseessä on jonkun pikkuserkun ex- vaimo tai vastaava.

Mieleeni tuli väkisinkin myös semmoinen, että oliko vainaja jollakin lailla sairas ja yksinkertaisesti unohteli asioita. Siksi kassi jäi rautatieasemalle, siksi hänellä oli useita vesipulloja, koska hän ei muistanut, että oli jo ostanut juotavaa ja siksi hänellä oli kaksi tupakka-askia. Tällöin en myöskään ihmetteli hänen päätymistään hakkuu-alueelle, keskelle ei mitään (paitsi hyvin, hyvin kaunista luontoa).
Carina
Neuvoja-Jack

teemu kirjoitti:
IS kirjoitti:Keskusrikospoliisi on nyt siirtänyt tapauksen tutkinnan kokonaan saksalaisille virkaveljilleen. Saksan poliisi on Kopran mukaan löytänyt naisen sukulaisia tämän kotimaasta.

Olisiko työlupa vanhentunut tai henkilö ollut maassa turistina, eikä siksi olisi ilmoitettu kadonneeksi Saksassa? Matkustusasiakirja olisi jonkun toisen?

Taikka saanut Saksan kansalaisuuden avioliiton myötä ja eron jälkeen kertonut lähtevänsä kotimaahansa, muttei mennytkään?

Oliko ruumiin pää Mekkaan (etelään) päin? Aamulehden kuvassa oleva puu näyttäisi kaatuneen pohjoissektoriin, jolloin juurikuoppa olisi ollut etelän suuntaan. Takki taisi olla alla kuin mattona? Olisiko viimeksi rukoillut uskontonsa tavalla? Tiettyyn rukoilutapaan kuulunee myös pesu, vedellä tai hiekalla. Lumesta ei luultavasti mainita mitään ohjeissa. Pesu voisi selittää mukana olleen veden määrää.
Härän mukaan pää oli juurikin vastakkaiseen suuntaan kuin Mekka..Joten ei selity tälläkään, itsekkin tätä joskus pohdin ja taisin tänne kirjoittaakin, että rukoiluasentokin tuo olisi voinut olla.

Edit: Miten toi kauppakuva tuli tommosena atomin kokoisena, vaikka esikatselussa oli isompi :evil: No..Tuo sininen kyltti on bussipysäkki. Se on siis ihan kaupan vieressä.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Oliko pää juurakkoon päin vai poispäin siitä?

Olen mielestäni selvittänyt kevään 2007 ilmakuvalta sen juurakon, jonka kuopasta vainaja löytyi aikaisemmin samana vuonna. Apuna olen käyttänyt juurakosta ja sen ympäristöstä julkaistuja valokuvia.

Aion laittaa linkin tänne. Voisinko saada (sitä ennen?) vastauksen tuohon ykkösrivin kysymykseen, jos tieto on olemassa jollain kirjoittajalla.
rosamarine
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja rosamarine »

Aivan mahtavaa Carina!
Kiitos kuvista, jotenkin konkretisoituu nyt paremmin tämäkin juttu. Siltikään en ihan vielä ole haudannut ajatusta Karen Gauckesta.
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Karenin verta ei ehkä ole ollutkaan asunnossa? Pelkästään Claran? Miten ne dna - jutut menee? Pystyykö siitä määrittelemään, kumman veri oli, äidin vai lapsen?

No joo, kuitenkin upean retken olette tehneet talviseen Suomen kauniiseen luontoon ja samalla pohtineet avoimesti monia uusiakin vaihtoehtoja. Kyllä mielestäni krp:n pitää kertoa loppukin tälle mysteerille...
A winner listens, a loser just waits until it is their turn to talk...
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

rosamarine kirjoitti:Aivan mahtavaa Carina!
Kiitos kuvista, jotenkin konkretisoituu nyt paremmin tämäkin juttu. Siltikään en ihan vielä ole haudannut ajatusta Karen Gauckesta.
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että Karenin verta ei ehkä ole ollutkaan asunnossa? Pelkästään Claran? Miten ne dna - jutut menee? Pystyykö siitä määrittelemään, kumman veri oli, äidin vai lapsen?

No joo, kuitenkin upean retken olette tehneet talviseen Suomen kauniiseen luontoon ja samalla pohtineet avoimesti monia uusiakin vaihtoehtoja. Kyllä mielestäni krp:n pitää kertoa loppukin tälle mysteerille...
Pystyy kyllä määrittelemään.

Upeita kuvia kyllä! Itse en ole missään vaiheessa uskonut - enkä usko - KG-teoriaan. Monelle on hyvin vaikea käsittää, että on paljon ihmisiä, joilla ei vain ole läheisiä sukulaisia tai ystäviä. Toinen olisi tietysti, että hänen on luultu olevan aivan muualla - vaikkapa juuri suomalaiset tutut Saksassa ja siellä päässä puolestaan Suomessa. Toivottavasti vielä tulemme kuulemaan koko tarinan.
Rumpole
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Rumpole »

Veronica Mars kirjoitti:No niih. Nyt näyttää lehtitietojen mukaan siltä että vainajan henkilöllisyys on tiedossa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1884683

Mutta mikä on kuolinsyy? Onko siitä annettu edelleenkään julkisuuteen mitään tietoa?

Sorry..vois tietty kahlata koko ketjun läpi (ja olen sen usein tehnytkin), mutta nyt ei taas ehdi. Itseäni kummastuttaa outo asento jossa nainen löytyi. Miten joku voi siihen asentoon kuolla....?
Eikös se kuolinsyy poliisin mukaan ollut paleltuminen? Mutta siis selvältä itsemurhalta tämä minusta on aina vaikuttanut kun on kahlattu omiin oloihin keskelle metsää ja syöty jotain pillereitä ja huuhdottu niitä lähistön kaupasta ostetulla vedellä alas. Vastaavia itsemurhia on ennenkin voinut rivien välistä lehdistä havaita. Tyypillinen naisten tapa tehdä itsemurha: lääkkeillä. Mutta sitten on talvikelissä ilmeisesti ehtinyt tiedottomana paleltua ensin. Näin tulkitsisin kuolinsyytä. Voin olla tietenkin väärässäkin.

Tuosta asennosta - polvillaan eikö niin? - minulle tuli mieleen Rachel Whitearista kuolleena julkaistu kuva. Hän kuoli Englannissa heroiinin yliannostukseen joitakin vuosia sitten ja hänen vanhempansa antoivat luvan käyttää kyseistä kuvaa huumeidenvastaisessa kampanjassa.

Ko. kuva löytyy esim. tästä Daily Mailin artikkelista kun skrollaa vähän alaspäin:

http://www.dailymail.co.uk/news/article ... achel.html

Olettaisin että OV:lle on saattanut tulla vatsaan kouristuksia lääkkeistä ja tuo asento on helpottanut oloa. Muistelisin että tästä on spekuloitu aiemminkin täällä.

Yhden kaverini kämppäkaveri teki soluasunnossa itsemurhan lääkkeillä ja hän löytyi korvalappustereot korvilla eli oli kuunnellut mielimusiikkiaan vaipuessaan ikiuneen (kuulostaa hiukan teatraaliselta, sorry.) Suusta oli tullut verta kuten myös käsittääkseni tältä OV:lta, lääkkeet kai ärsyttävät vatsaa, ja lattiaan jäi joku veripläntti jota ei saatu millään putsattua pois. Eikä ko. soluasuntohuoneeseen tahtonut löytyä uutta asukasta ensi alkuun ollenkaan. Silläkin kämppäkaverilla oli lapsi, joka ei enää ollut mitenkään pieni ja joka asui avioeron jälkeen isänsä luona. Pikkulasten vanhemmat harvemmin tekevät itsemurhia, itsenäistyvien teinien vanhemmat useammin. Ja tiedän toisenkin itsemurhan kaupungistamme, jossa kahden lapsen äiti tappoi itsensä. Jälleen lapset olivat avioeron jälkeen isän hoivissa. Ja n. 40-vuotias nainen tyhjän päällä elämässään.

Ja pystyn itse myös samaistumaan noihin vainajan musiikkeihin ja sarjakuviin, ne ovat suoraan 80-90 lukujen taitteen tienoilta, jolloin hän on minun laillani ollut n. parikymppinen. Minulla on yksi kaverilta 25-vuotiaana lahjaksi saatu Calvin ja Hobbes (siis Lassi ja Leevi) -albumi norjankielisenä versiona. Ja Ahaata jos olisi vielä korvalappustereoissa tai mp3-soittimissa ja menisin tekemään itsemurhan, minua kai luultaisiin norjalaiseksi jos olisin ilman henkilöpapereita. Oletin kuten on käymässä ilmi, että vainaja on luultavasti lähempänä 40 vuotta kuin 25 juuri musiikkivalintojen ja sarjakuvan vuoksi. Mutta tietty nuoremmatkin voivat kuunnella Ahaa:ta, mutta se oli erittäin suosittu Suomessa ja varmaan Saksassakin n. vuoden 1985 tienoilla ja pari vuotta sen jälkeen jolloin itse olen ostanut 3 heidän lp-levyään (jotka minulla vieläkin on). Sarjakuva-albumin nimikin (Weirdos from another planet) kuulosti myös siltä että kyseessä on masentunut ihminen, joka ei tunne kuuluvansa tähän maailmaan ja/ tai ei tunne olevansa kellekään tarpeellinen tässä maailmassa.

Tätä Ahaan biisiä voisin hyvinkin kuunnella kuolemaa tehdessäni:

http://www.youtube.com/watch?v=mPAzwUhXnzs
Rumpole
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Rumpole »

teemu kirjoitti:
Ainakaan AL:n alkuperäisjutusta, jota IS referoi, ei mielestäni saa tuollaista vaikutelmaa, vaan päinvastoin suoraan sen vaikutelman, että niitä omaisia etsittiin Saksasta ja Saksasta niitä löytyi:

http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/167967.shtml
- Teimme selvityspyynnön Saksaan siitä, löytyykö epäilemällemme henkilölle omaisia sieltä. Omaisia löytyi, ja nyt Saksan poliisi vertaa vainajasta ottamiamme näytteitä omaisten näytteisiin, tutkinnanjohtaja Ismo Kopra kertoo.
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Veronica Mars kirjoitti: Mutta mikä on kuolinsyy? Onko siitä annettu edelleenkään julkisuuteen mitään tietoa?

Kuolinsyy oli lääkkeiden yliannostus ja asento sopisi ainakin minusta siihen että olisi oksentanut polvillaan mahastaan pidellen ja kaatunut siitä sitten eteenpäin. Jos arvaillaan lääkeainetta niin veikkaan parasetamolia. Vain yksi kuuloke korvassa minusta siksi että kuulee jos joku tulee paikalle ja yrittää auttaa.
Vastaa Viestiin