Hans Assmann ja Valdemar Gyllström

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
matlockb
Watson itse

Re: H. Assmann ja K. Gyllström

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ruth ja Martti Koli olivat tapahtumiin ulkopuolisia, molemmat elävät edelleen ja heidät on kuulusteltu noin 80-vuotiaina Bodomin uuden tutkinnan aikana, lisäksi kuulusteltiin ainakin heidän lapsi. Ruth ja Martti Koli asuvat Espoossa ja Martilla (mainittakoon nyt tähän että on sotaveteraani) on kai edelleenkin Bodomilla jokin venepaikka, kalamies kun on.
En ole vielä lukenut uudelleen Ruth Kolin kertomusta joten en voi sanoa siitä mitään enempää oikein vielä.

E: Sitten tuohon Hessun kysymykseen että millaisissa väleissä olivat Gyllströmin kanssa, olen siinä käsityksessä että he eivät tunteneet Gyllströmiä, olivat vain hänen kioskillaan asioineet ja näin havaintonsa tehneet.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Toisin sanoen, Ruth Koli pelkällä katsomisella on päätellyt että, koska tuo mies on niin pahasti katsonut nuoria, niin hänen täytyy olla myös se surmaaja, joo ja huh huh.

Kyllä minä nämä Kolit tiedän, mutta olisi kiva kuulla ihan joltain muulta tuo Gyllströmin väitetty "vihaisuus ja murhanhimo".

Jos Gyllströmillä on ollut tuollainen viha ja vimma "muukalaisia" kohtaan, niin olisi siitä varmaan ollut jotain konkreettista näyttöä tullut sitten aiemmikin, mutta kun ei ole ollut mitään muuta, kuin kylän ämmäin huhupuheet ja siinä kaikki!

Kuka noihin nyt sitten uskoo, ei kukaan viisas kuitenkaan, hulluista en tiedä!
matlockb
Watson itse

Oletko Hessu lukenut nuo Ruth ja Martti Kolin kuulustelut? Itse en ole vielä ehtinyt uudestaan ja tarkkaan joten en voi sanoa mitään heidän mielipiteeseensä koskien Gyllströmiä.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Hessu52 kirjoitti:Toisin sanoen, Ruth Koli pelkällä katsomisella on päätellyt että, koska tuo mies on niin pahasti katsonut nuoria, niin hänen täytyy olla myös se surmaaja, joo ja huh huh.

Kyllä minä nämä Kolit tiedän, mutta olisi kiva kuulla ihan joltain muulta tuo Gyllströmin väitetty "vihaisuus ja murhanhimo".

Jos Gyllströmillä on ollut tuollainen viha ja vimma "muukalaisia" kohtaan, niin olisi siitä varmaan ollut jotain konkreettista näyttöä tullut sitten aiemmikin, mutta kun ei ole ollut mitään muuta, kuin kylän ämmäin huhupuheet ja siinä kaikki!

Kuka noihin nyt sitten uskoo, ei kukaan viisas kuitenkaan, hulluista en tiedä!
Kioskimies oli ampunut murhia seuranneena iltana haulikolla erästä moottoripyöräilijää kohti. Kun selvisi, että kyse oli oman kylän pojasta, niin hän pahoitteli kovasti erehdystään. Ja tämä kaikki löytyy Jermon kirjasta. Onko tämä tarpeeksi konkreettista näyttöä? Onko tämä Hessun mielestä tasapainoisen ihmisen käytöstä? Murhat hän tunnusti ainakin neljälle eri henkilölle.

Seuraavan linkin takana on lisää juttua kioskimiehestä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/2079609
Hessu52
Watson itse

Kas vain, kun minulta on mennyt tuollainen uuutinen tuosta ampumisesta ihan ohi.

Voisitko Strange jotenkin todistaa, kenties lehdistö kertoi siitä?

Jermon hupikirjaan kun en näet oikein usko, niin paljon virheellistä tietoa siinä on, joten sen voi lukea ihan vilpittömästi viihdekirjallisuuteen!

Pidätettiinkö Gyllström tekosestaan, sillä kyllä tuossa teossa täyttyvät murhan tunnusmerkit, no miksi ei pidätetty ja käyty käräjiä?

Minä kun en periaatteesta lue S24 "kirjallisuutta", niin en tiedä mitä siellä lisää valehdellaan, mutta harvoin S24 totta kirjoitetaan!
matlockb
Watson itse

Ja muutenkin s24:n voi antaa suoltaa omiaan, meidät kaikki on siellä täältä ulostetut kirjoittajat haukkuneet eli niiden pohjalta ei kannata mitään päätelmiä tehdä, suoli24:n keskustelu pitäisi muuttaa rekisteröitymistä vaativaksi.
Kuulusteluissa Ruth Koli kertoo Gyllströmin mm. kiroilleen moottoripyöräilijöitä hänen kuullen. Ruth Kolin kuulustelukertomus on varsin pitkä enkä edelleenkään ole sitä kunnolla saanut aikaiseksi lukea mutta Ruth Koli tiesi Gyllströmin, ei tuntenut, lähellä kun asuvat ja miehellänsä oli ja on edelleen venepaikka tuolla.
Ruth ja Martti Koli eivät myöskään tunteneet telttaseurueesta ketään vaan jos jonkun niin heidän kertomuksensa ovat uskottavia (molemmat on kuulusteltu erikseen, Martti Koli ja Ruth Koli). Uskottavuutta lisää tosiaankin se, että he eivät tunteneet ketään osallisia, eivät Gyllströmiä, eivätkä surmattuja ja NG:tä. Tiesivät vain Gyllströmin arvaamattomaksi mieheksi ja sen totuudenmukaisesti kertoivat kuulusteluissa.
Jos minulta kysytään niin heidän kertomukselleen antaisin aika paljon painoarvoa siinä mielessä että ovat täysin puolueettomia todistajia olleet.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

strangelove kirjoitti:Kioskimies oli ampunut murhia seuranneena iltana haulikolla erästä moottoripyöräilijää kohti.
Hyvä että ei osunut poliisimiehiin!

Oikeasti noin yllättävät havainnot kannattaisi kirjoitella tuonne Kevennystä kerrakseen -osastolle. :D
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

Kioskimiehestä eräs kyläläinen kertoi Jermon kirjassa seuraavaa:

"Hyvä ja paha taistelivat siinä miehessä ylivallasta. Liian usein paha pääsi vallalle ja varsinkin humalassa hän saattoi olla hyvinkin raju ja väkivaltainen."

Todistaja Don Holmström kertoi 21.5.2004 kuulusteluissa kioskimiehestä seuraavaa (moottoripyöräepisodi tummennettuna):

"Minulle tästä asiasta on kertonut Fäldt-niminen mieshenkilö, joka asui kioskinpitäjä Gyllströmin naapurissa ja eräs toinen vanhempi mies, jonka nimeä en enää muista. En tiedä Fäldtin etunimeä tai sitä, onko hän enää elossa.

Paljon Bodomin surmien jälkeen oli Fäldt ja Gyllström ottaneet yhdessä runsaasti alkoholia jolloin he olivat Gyllströmin pyynnöstä menneet Bodom-järven rantaan surmapaikan vieressä olevalle niemelle.

Gyllström oli kertonut Fäldtille, että kesällä –60 retkeilijät olivat saapuneet moottoripyörillä Gyllströmin kioskille jolloin siinä olisi tullut kinaa retkeilijöiden ja Gyllströmin välillä. Mitä tämä kina koski, minulla ei ole siitä tietoa.

Gyllström oli kertonut Fäldtille, että oli sulkenut kioskin 1-2 tuntia aiemmin mennäkseen katsomaan, minne moottoripyöräilijät olivat leiriytyneet. Tämän jälkeen Gyllström oli mennyt kotiinsa. (oma huom. Retkeläisten tarkkaileminen täsmää Kolin kertomuksen kanssa!)

Yöllä Gyllström oli kertonut ottaneensa mukaan veitsen, mennyt takaisin rantaan ja leikanneensa teltan kulmanarut poikki, ettei kukaan pääse teltasta ulos. Gyllström oli myöntänyt Fäldtille tehneensä murhat. Hän oli kertonut Fäldtille, että ei kestä enää elämää ja aikovansa tehdä sen mitä on miettinyt tarkoittaen itsemurhaa.

Merkitään: Kuulustelu keskeytettiin kuultavan wc käynnin ajaksi klo 14.03. Kuulustelua jatkettiin klo 14.06.

Gyllström ja Fäldt olivat istuneet vierekkäin samalla kalliolla ja Gyllströmillä oli ollut mukanaan purkki unilääkettä. Hän oli ottanut purkista lääkkeitä ja huuhtonut ne alas viinalla. Tämän jälkeen hän hyppäsi järveen ja hukuttautui.

Gyllströmin itsemurhan jälkeen Fäldt kertoi näistä asioista kaikille kyläläisille.

Näin Fäldt on minulle kertonut. Hänen puheidensa todenperäisyydestä en tiedä. Kuulustelun alussa mainitsin kuulleeni tästä Gyllströmistä myös toiselta mieheltä mutta ne ovat samoja asioita, kuin mistä olen kertonut.

Tiedän Gyllströmin vihanneen moottoripyöräilijöitä ja minulla on tästä myös omia havaintoja. Murhien jälkeen saman kylän poika Henrik Lindelöf. ajoi moottoripyörällään Gyllströmin talon ohi. Ohitettuaan Gyllströmin talon ja ajettuaan muutaman 100 metriä, ampui Gyllström häntä kohti haulikolla osuen moottoripyörän takalokasuojaan. Tämän jälkeen Gyllström kysyi meiltä, meitä oli siinä useita nuoria paikalla, oliko se joku tuttu. Joku vastasi, että Lindelöf. oli menossa Bemböleen tankkaa-maan moottoripyöräänsä jolloin Gyllström sanoi, ettei olisi ampunut jos olisi tiennyt kyseessä olevan oman kylän pojan.

Muistan Gyllströmin käyttäneen jalkineinaan pitkävartisia saappaita, joidenka toisessa varressa oli pamppu ja toisessa pitkä puukko. Eräänä lauantai-iltana nuorisoporukkamme piti kokoontuessaan liikaa meteliä jolloin Gyllström tuli moittimaan meitä. Hän oli aika kännissä. Gyllström sanoi ”Onneksi olette oman kylän väkeä, niin saatte tästä” ja näytti pamppua oikeassa saappaanvarrestaan. Hän jatkoi sanomalla ”Mutta jos olisitte olleet vieraita, niin olisitte saaneet maistaa tästä” ja näytti pitkää puukkoa, minkä hän otti vasemmasta saappaanvarrestaan. Pienensimme meteliämme ja Gyllström jäi hetkeksi juttelemaan meidän kanssamme. Tämän jälkeen hän palasi kotiinsa.

Gyllström oli kylillä pelätty mies. Häntä pelkäsivät aikuiset ja nuoret.
"

Todistaja Siv Jansson-Knuts kertoi kioskimiehestä 2004 kuulusteluissa näin:

"Hän oli sellainen perus ilkeä, jota pelkäsivät sekä lapset että aikuiset. Kioskinpitäjä saattoi päästää dobermanninsa irti, kun lapsia pyöräili ohi. Hän saattoi tehdä mitä hyvänsä. Kun kuulin, että murhatut nuoret olivat käyneet kioskilla, ensimmäinen reaktioni oli heti, että kioskimies on syyllinen."

Se niistä "akkojen ilkeistä juoruista". Jospa arvon "awa" keskittyisi jatkossa kirjoittelemaan omia oivalluksiaan sinne Kevennys-osioon...

Ei mulla muuta.
matlockb
Watson itse

Tuon edellisen kuulustelun nimenomaan muistelen joskus lukeneeni, ja tuo nyt vain vahvisti käsitystä siitä millainen ukko kioskimies oli. Sodan käynyt mies ja sen luontoinen että varmasti olisi kyennyt tappamaan, sitä ei tietenkään mikään todista että hänkään Bodomin surmien takana olisi mutta ei se esimerkiksi Jansson-Knutsin ja Don Holmströmin kertomusten perusteella mikään ihme olisi jos tekijä olisi Gyllström. Tosin outoahan se on, kuten joku aiemmin sanoi, että Gyllström vihasi asiakkaitaan jotka tosiaankin rahoittivat hänen liikeyritystään..
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

...muistelen kuulleeni, että Gyllströmin kerrotaan luovuttaneen hetimiten kellonkuoret, joissa oli punainen verinokare, herra Asmannille, tai jokin sen tapainen nimi se saattoi olla. Lisäksi tästä asiasta on kertonut Pärre tai Perttu -niminen mieshenkilö, joka asui kioskinpitäjä Gyllströmin naapurustossa tovin matkaa naapuri kylään päin, ja eräs toinen vanhempi mies, jonka nimeä en enää muista. Mutta hyvin muistan kuinka kylällä kerrottiin, että saappaat oli jalassa, muistaakseni, ja se oli syksy tai saattoi se olla kevättäkin, mutta sen muistan kerrotun, että kylällä puhuttiin ...

Satuahan tuo on, mutta tällaista lööperiä voisi kirjoittaa kuka tahansa - yhden kirjan verran. Kuuluisi sinne kevennyksiin - tosin oman laisensa kevennys -osasto se on tämäkin.

matlockb
Watson itse

awa kirjoitti:...muistelen kuulleeni, että Gyllströmin kerrotaan luovuttaneen hetimiten kellonkuoret, joissa oli punainen verinokare, herra Asmannille, tai jokin sen tapainen nimi se saattoi olla. Lisäksi tästä asiasta on kertonut Pärre tai Perttu -niminen mieshenkilö, joka asui kioskinpitäjä Gyllströmin naapurustossa tovin matkaa naapuri kylään päin, ja eräs toinen vanhempi mies, jonka nimeä en enää muista. Mutta hyvin muistan kuinka kylällä kerrottiin, että saappaat oli jalassa, muistaakseni, ja se oli syksy tai saattoi se olla kevättäkin, mutta sen muistan kerrotun, että kylällä puhuttiin ...

Satuahan tuo on, mutta tällaista lööperiä voisi kirjoittaa kuka tahansa - yhden kirjan verran. Kuuluisi sinne kevennyksiin - tosin oman laisensa kevennys -osasto se on tämäkin.
Nyt menet, awa, asiasta toiseen, kysehän oli strangeloven kuulustelukertomuksista lainaamasta tekstistä, tuo sinun ilmeisesti on jostain kirjasta? Tuota lainaamaasi tekstiä en missään kuulustelussa muista lukeneeni, eikö kioskimiehen luonne selvinnyt sinulle tuosta strangeloven postauksesta vai epäiletkö että nämä henkilöt ovat molemmat satuilleet poliisikuulusteluissa?
Kirjoissa ja täällä(kin) esimerkiksi sitä voi tehdä mutta ei poliisikuulusteluissa varsinkaan jos on todistajan asemassa kuten kyseiset henkilöt eli ehdoton totuudessa pysymisen velvollisuus.
Hessu52
Watson itse

Tuo Strangen kopiohan on pelkästään Jermon kirjasta, eikä sinällään mikään kuulustelupöytäkirja, joten sillä ei ole mitään muuta, kuin viihteellinen arvo!

Sitä paitsi nuokin tarinat ovat suurimmalta osaltaan toisen, tai kolmannen, jollei peräti useamman käden tietoja, joten ikävä kyllä niiden arvo on ihan kylän akkojen juorujen tasolla, eikä minkään todistajanlausunnon.

Missä se kuulustelupöytäkirja uhkailuista ja ampumisesta on?

Niiden nkeminen olisi sitten eri asia, kuin jonkun viihdekirjailijan tarinat, jollaisia Jermo, Palo ja Paloarokin suurimmalta osalta ovat.

Mukavan tarinan voisit awa tuosta pätkästä jatkokirjoittaa!
matlockb
Watson itse

Nuo starngeloven kertomat tiedot löytyvät ihan Don Holmströmin ja Siv Jansson-Knutsin kuulustelupöytäkirjoista 2000-luvulla.
Kuulustelupöytäkirjat luin ja ne olivat sana sanalta skannattuina samanlaisia kuin strangelove kirjoitti. Don Holmström on kuulusteltu Espoon poliisissa 2004 kuulustelijana Rauno Vuorinen ja Siv Jansson-Knuts on kuulusteltu kesällä 2004 Espoossa kuulustelijana Klaus Mattheiszen. Eli kyllä nuo tiedot ihan faktaan perustuvat eivätkä mihinkään kirjaan.
Molemmat ovat itse allekirjoittaneet kertomuksensa ja kuulustelupöytäkirjan mukaan heille on ilmoitettu ennen kuulustelua juuri mm. totuusvelvollisuus. Kumpikaan näistä ei käsittääkseni tuntenut sen paremmin Assmannia kuin Gustafssoniakaan eivätkä todellakaan mitään ystäviä olleet K. Gyllströmin kanssa.
Missään tapauksessa näitä ei voi laittaa kuulusteltavien ja poliisien viihdekirjoittelun piikkiin kun ihan viralliset paperit on olemassa.
Nooruska
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

mites awa ja kumppanit noi hiljeni ku matlockb kerto faktoja? Nää Matlockb:n faktat on iha kaikkien luettavissa kuulusteluista esitutkintapötäkirjassa.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Voi kuule Nooruska, kun nämä "faktat" on niin moneen kertaan käsitelty ja huuhaaksi havaittu, että ei niissä ole mitään kommentoitavaa. Mikäli nuo höpinät on sinulle faktoja, niin onneksi olkoon vaan.

Minun puolesta nuo horinat voi laitta juuri sinne minne kuuluvatkin, kyläläisten huhut ja tarinat -kansioon. Ne eivät perustu yhtään mihinkään. Ei ainakaan tietoon, joka voidaan varmentaa.

Vastaa Viestiin