kn, missä murhaaja oli silloin kun Anneli kyykisteli pesuhuoneen/takkahuoneen oven raossa pulssia yrittämässä?
kn:
Ainoastaan itse murhaajan sisääntulo on minusta edelleenkin hieman hatara. Voisiko olla niin, että ns. paukuttelun jälkeen Anneli vielä nukahti, vaikka Jukka valvoi, ja murhaaja yllätti kesken Annelin unien?..
Murhaajan poistuminenkin on hyvin epäselvä asia:
1- murhaaja poistui kun lapsi tuli kolmannen kerran (ja näki isän mahallaan lattialla, palasi huoneensa äitiä ei näkynyt, 1.12.2006 eka puhuttelu),
2- murhaaja poistui kun lapsi kirkaisi (oltuaan puhelimessa sillä aikaa kun äiti kävi katsomassa tonne),
3- murhaaja poistui poliisien puhelun aikana, (poliisit muistavat A:n kertoneen)
4- ehkä murhaaja poistui vasta poliisien puhelun jälkeen (Anneli selittää syyksi, miksei poistumisen ääniä kuulunut nauhalla)
Tällainen epäselvyys todella tärkeän seikan yhteydessä tukee syyllisyyttä.
Mää olen joskus ajatellut, että jospa Anneli on avioeroa koskeneen riidan kestäessä heittäytynyt tramaattiseksi (ikkuna jo oli rikki jonkin verran)... A uhkasi itsemurhalla, 'koska lapsista en kyllä luovu!' (
Olen valmis vaikka kuolemaan lasteni puolesta)...Otti veitsen. Demonstroi: ..katso nyt!..iskee itseä veitsellä. Jukka meni hätiin, mutta A:lla oli jo vintti pimeänä - Jukka ei aavistanut, että nyt oli tosi kyseessä. Annelia ei pidätellyt mikään. Veitsi kääntyi Jukkaan jne..täysi kaaos..jne
kn:
Kysymysmerkkiä litteroinnissa pidän kyllä painovirheenä.
Niin, kuten ankkalinna sanoi, litteroijan ei tule 'ymmärtää mitään eikä osoittaa hämmästyksiään'. Joo, ei todellakaan. Ihmettelenpä olisiko niin, että kysymysmerkin kohdalta on jäänyt pois jokin 'Merkityksen selvitys'(etp 417)' kuten hakasulut tai sulkumerkit.. sana huitasi ei ollut aivan selvästi tunnistettava äännejono?? Mutta se on silti siihen kirjoitettu.. hm.. hankala juttu. Freudilaiselta vaikuttaa minusta.
Huokauksesta 'huitasu'-lauseen yhteydessä, vrt: Olen kerran ollut tilanteessa, jossa piti nopeasti päättää mitä tehdä pahasti vahingoittuneelle linnulle - kyllä siinä henki salpautui ja sitä haukkoi henkeään vielä uudestaan kun kerroin mitä oli ollut pakko tehdä..

muistikuva hirveästä tilanteesta järkyttää pitkään ja varsinkin jos siitä puhuu ääneen.
kn:
Minusta tuntuu kieltämättä oudolta, että Anneli ei kuvaa murhaajan tuloa edeltäviä hetkiä tämän selvemmin.
Samat sanat.