Lavastus

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
nihlist
Martin Beck

Re: Lavastus

Viesti Kirjoittaja nihlist »

CSI kirjoitti:
Lähtöruutu kirjoitti:
turumurre kirjoitti: - - -
On siis täysin perusteetonta sumutusta esittää (Kari Uoti/CSI) että tytär olisi käynyt näkemässä surmatun isänsä ennen kuin hän itse tuli puhelimeen.
Uoti kertoi reko-pätkässä, että tytär näki puukotetun isänsä (ennen kuin meni puhelimeen). Tämän jälkeen tyttö meni puhelimeen ja äiti jonnekin. Kun tyttö antoi puhelimen takaisin äidille, tyttö meni takaisin ja näki kuolleen isänsä.

Tässä on melkoinen ero tuohon Tm:n väitteeseen (boldaus mun).
Uotihan ottaa tuossa kantaa keissiin. Kyseisen ohjelmatyypin on tarkoitus olla kantaaottava. Siksihän se hyllytettiin, koska oikeudenkäynti yllättäen pitääkin käydä uudestaan. Haluavat antaa työrauhan oikeudelle.

Kyseisen ohjelmatyypin ei ole tarkoituskaan olla mikään liirumlaarumia jankkaava Minfo - vaan ohjelman objektiiviset asiantuntijat perehtyvät keissiin - ja antavat sitten näkemyksensä - jos pystyvät ottamaan kantaa. Ulvilan tapauksessa ovat päätyneet johtopäätökseen, että voivat ottaa näkemystä ja tuossa sitä näkemystä tulee.

TV-ohjelmassa on varsin vähän aikaa selitellä mitään ja ilmaisun pitää olla tiivistä.
Objektiivisuudesta voidaan olla eri mieltä taikka montaakin mieltä.

Nuo rekonstruktiot on ihan kaikki, vaan turhaa ruudun täytettä ja objektiivisuus niistä on kaukana. Voisin sanoa että objektiivisuus on kaukana ja asenteellisuus ensisijainen.

katsoin sen missä pojat kävivät huviveneilemässä ja totesin että taas jälleen kerran niin turhaan ruudun täytettä kuin voi maa päällään kantaa.

Ensinnäkin uotin selostuksista jo huomaa missä mennään, lisäksi se oven ikkunan rikkominen oli täyttä kuraa jo rekonstruktiona.

Ikkunaa ei edes ole rikottu millään kirveellä vaan sillä SORKKARAUDALLA jolla Lahti vainajakin surmattiin.

Jos ikkuna olisi jollain kirveellä rikottu, olisi ne katkenneet listat, katkenneet terävemmin eikä niin kuin ovikuvista selkeästi näkee, sälöytyneet.
lisäksi rekonstruktiossa puuttuu täysin samankaltainen, alkuperäisenhän poliisi jo ehtikin tuhota todistuskappaleena käyttäessään samaa verhoa omassa rekonstruktiossaan, kireälle pingoitettu verho joka oli niiden silmukkaruuvien avulla ikkunan edessä.

Tällainen ikkunaverho toimii kuin trampoliini lasinsiruille lähettäen niitä iskusuuntaansa takaisin ja kyllähän se ikkunaverhosta siinä yhdessä kuvassa näkee jo miltä suunnalta ikkuna on rikottu ja se on ollut ulkoakäsin.

Verhon pussissa sen verran paljon lasia eli verho on lattialla pussimaisena ja sen sisällä lasia paljon.

"poliisit" ovat todellakin töpänneet ja raskaasti alkutilanteessa koska ovat ottaneet vain ylimalkaisia kuvia, eivätkä todellisia yksityiskohtia kuvaavia

Onko tytär todellisuudessakaan käynyt kuin kaksi kertaa, ekalla kerralla kun Jukka on sanonut että mennä takaisin huoneeseensa ja toisen kerran kun äitinsä on pyytänyt puhelimeen ja tuon jälkeen mennyt katsomaan ja nähnyt isänsä verisenä jolloin on kirkaissut ja samalla on tuo ulkopuolinen lähtenyt ja tyttö on nähnyt sen menevän ikkunasta koska tyttö ei ole mennyt niin pitkälle kuin kuvitellaan vaan jäänyt kauemmaksi, jolloin takan taakse jää aika iso alue pimeää kulmaa ja ulkopuolinen on tullut tuolta ja tästä on tyttö sanonut että, tuli pesuhuoneesta päin.
nihlist
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja nihlist »

CSI kirjoitti:
Instigator kirjoitti:
CSI kirjoitti:Missäs tyttö noin on sanonut? En muista hänen lukumääriä ilmoittaneen.

Lukumäärät on laskettu hänen kertomuksistaan ja sieltä tosissaan on pääteltävissä jopa 4 eri käyntikertaa.
Käräjäoikeuden välipäätöksestä, s. 29 (Minna Auerin lausunnosta):
Tuolloin sairaalatapaamisessa joulukuussa 2006 Amanda oli kertonut, että oli käynyt vanhempiaan kolme kertaa katsomassa, ensimmäisellä kerralla oli koettanut mennä lähemmäksi, mutta lasinsiruilta ei ollut päässyt. Amanda ei ollut puhunut äldistä ja isästä. Toisella kerralla tekijä oli Amanda mukaan mennyt piiloon tai ollut paikassa, jonne Amanda ei nähnyt ja kolmannella kerralla Arnanda oli kertonut nähneensä tekijän ja kuvannut tarkkaan, mitä oli nähnyt. Mies oli Amandan mukaan tullut kiireesti ja hypännyt ikkunasta ja sillä oli ollut musta huppari ja naru vedetty naaman ympäri.
Lisäksi muistelisin jossain nähneeni etpk-otteen, jossa tyttö toteaa kuulustelussa tyyliin: "kävin siellä yhteensä kolme kertaa" tjsp. Ehkä turre voi auttaa etpk-rajoittunutta löytämään sen kohdan (jos sellainen on). Mutta eiköhän tuolla Minna Auerin todistuksella päästä alkuun.
Kuka on "Minna Auer"?

Miksi jonkun Minna Auerin todistuksille pitäisi antaa noinkin merkittävä painoarvo, eihän hän tiettävästi ole mikään paikallaollut silminnäkijä?

On aina vaarallista, kun toisenkäden tietojen todistajan höpötyksiä siteerataan suurenakin totuutena.
minna auer on ari auerin (Anneli Auerin veli) vaimo ja kummatkin on näitä viideslinja lahkolaisia. Tämähän siinä pakkaa sekoittaakin jonkin verran koska akka höpöttää ihan omiaan ja on todellakin vain toisen käden tietoa joten täysin todistajaksi mihinkään kelpaamaton.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

nihlist kirjoitti: Onko tytär todellisuudessakaan käynyt kuin kaksi kertaa...
Jaa sitäpä emme tiedä, kun eipä ole tuota videotallennetta paikanpäältä.

Mutta omien sanojensa mukaan kävi ainakin kolmesti. Hän on avaintodistaja sinunkaltaisellesi pro-annelistille, joten älä lähde todistajasi uskottavuutta nakertamaan. Huppiksesta ei ole muuta näyttöä kuin 9-vuotiaan tytön inttäminen, että se "käveli pesuhuoneen ovesta läpi ja meni ulos".
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

turumurre kirjoitti:
Instigator kirjoitti:^ Vespa: Se lainaus, jossa tyttö väittää vanhempiensa huutaneen toisilleen, on kuulemma vasta tulossa. Kunhan turumurre on ensin kuitannut, että tuollaista lausuntoa ei pöytäkirjoista löydy, on CSI:n vuoro todistaa väitteensä.
Odottelemme siis.

Aaahah, multa odotetaan siis jotain...

Mitään tälläisiä lausuntoja ei tietenkään ole. Tyttö kuulusteluissaan on nimenomaan kertonut etteivät vanhemmat riidelleet (ja näin kertoi myös poika tuolloin 2009).

No, poika Alexanderhan on uhkailemalla pakotettu sanomaan vuonna 2009 kaikenlaista. Joten en vetoaisi uhkaillun todistajan lausuntoihin, niitä ei minkään maan oikeusjärjestelmä hyväksi. Vaan pro-annelistien oikeusnormit onkin ihan oma lukunsa...

Mutta kelpaako todistukseksi riidasta Annelin oma ilmoitus 30.11.2006 käydystä riidan syystä:

Anneli: Minulla on sellainen muistikuva, että olen suuttunut Jukalle Amandan, vanhimman tyttäremme, joka oli silloin 9,5 v, huonosta kohtelusta. Muistan, että olen huutanut Jukalle yöllä tästä asiasta.

Ja sitten se kaikkein totuudenmukaisin kuvaus murhayön tapahtumista, tämänhän Anneli ehti lipsauttamaan ennenkuin asianajaja Juha Manner opetti, ettei kannata mitään kertoa. (suluissa muutama kommentti minulta). Olen lisäksi deletoinut tarpeettomat "ilmeisesti" ja "ehkä" sanat ja sujuvoittanut muutenkin tekstiä ymmärtämisen parantamiseksi. Tämä ei ole mikään "ehkä" tarina vaan näin se kaikki meni, Annelin itsensä kertomana:

Jukka on tullut kotiin n. 23.00 aikoihin. Olin tuolloin itse vuoteessa minun ja Jukan makuuhuoneessa (oik. takkahuone). Jukka kävi vessassa ja tullessaan vuoteeseen hän kertoi vielä jonkun hauskan jutun.

Minulle on tullut myöhemmin muistikuvia yön tapahtumista. Muistan, että Amanda on jossakin vaiheessa käynyt makuuhuoneen ovella ja silloin minun ja Jukan välillä on ollut suusanallista riitaa. Jukka on käskenyt Amandaa mennä takaisin omaan huoneeseensa nukkumaan. (aiemmissa kuulustelissa Anneli kielsi edes nähneensä Amandaa tai hänen kanssaan keskustellun)

Minulla on muistikuva, että tätä ennen olen noussut vuoteesta ja mennyt keittiöön, koska en ole saanut nukuttua. Olen alkanut siivota tai järjestellä keittön kaappeja tai laatikoita.

En ole saanut nukuttua ja keittiössä olen alkanut miettimään asioita, jotka ovat saaneet minut kiukustumaan Jukkaan. Olin nimittäin kyseisellä surmaviikolla sanonut Jukalle, että haluaisin itsellenikin hieman omaa aikaa tehdä omia töitäni, edes pari tuntia viikossa. Jukka sanoi, miksi minä tarvitsisin ns. omaa aikaa kun sitä ei ole hänelläkään. Jukka kuitenkin oli ollut koko to 30.11.2006 Turussa ja mielestäni ne tilaisuudet, joissa hän tuolloin oli, eivät liittyneet hänen varsinaiseen työhönsä Luvatalla.

Jukka on tullut hakemaan minua takaisin nukkumaan ja olemme menneet keskustelemaan meidän takkahuoneeseen. Tässä vaiheessa Amanda on tullut takkahuoneen aukolle ja Jukka on käskenyt hänen mennä nukkumaan. Olen sanonut Jukalle tämän jälkeen, että hän kohtelee Amandaa huonosti. Tässä kohtaa olemme keskustelleet jo hieman kovemmalla äänellä.

Minulla on muistikuva, että olisin jossain vaiheessa mennyt olohuoneeseen ja yrittänyt ottaa olohuoneen lattialla olleen matkalaukun. Tarkoitukseni on ilmeisesti ollut pakata omat ja lasten vaatteet matkalaukkuun ja lähteä lasten kanssa pois. Olen tässä vaiheessa muistaakseni sanonut Jukalle, että haluan eron hänestä.

Muistaisin, että Jukka on vienyt minut olohuoneeesta keittiöön, ja yrittänyt estää lähtöäni. Keittiössä olemme jatkaneet kovaäänistä riitelyä.

Keittiöstä joko minä tai Jukka on ottanut veitsen. Veitsiä säilytimme mm. keittiön alakaappien laatikoissa. Lisäksi veitsiä oli keittiön työtason päällä olevassa puisessa veitsitelineessä. Minulla on mielikuva, että keittiössä minulla on ollut veitsi kädessä. Sitä en muista, että makuuhuoneessa olisin pitänyt veistä kädessäni.Tämän jälkeen olemme siirtyneet makuuhuoneeseen. En muista tarkemmin miten tämä on tapahtunut. Mielikuvani on, että joko Jukka on vienyt minut takaisin makuuhuoneeseen tai sitten olen juossut Jukkaa pakoon sinne. Minulla on sellainen mielikuva, että makuuhuoneessa Jukalla on ollut veitsi kädessä.
Kysyttäessä makuuhuoneen ovenlasin rikkomisesta vastaan, että siitä minulla ei ole tarkkoja mieli- tai muistikuvia. Ikkuna on saattanut alunperin rikkoutua sen vuoksi, että esim.minä olen yrittänyt heittää Jukkaa suutuksissani jollakin esineellä. Tätä en suoranaisesti muista, mutta minulla on ollut tapana heitellä esineitä, kun olen todella suuttunut.

Muistaisin, että olen ollut makuuhuoneessa vuoteessa. Sitä en muista, että olenko istunut, seissyt vai ollut makuuasennossa. Joka tapauksessa olen ollut edelleen lähdössä pois asunnostamme ja Jukka on tässä vaiheessa suuttunut kovemmin ja käskenyt minua rauhoittua. Tässä kohtaa muistan Jukan kädessä joko veitsen tai sakset. Tästä eteenpäin minulla ei ole tarkkoja muistikuvia. (tässä kohtaa tapahtuu ilmeisesti se kuuluisa Lauerman kuvaama "napsahdus")
harjoittelija
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja harjoittelija »

Ristiriitoja todistuksissa -ketjussa puhutaan todistusten eroista, tähän voisi laittaa näitä todistusten yhtymäkohtia. Tässä pojan kertomuksesta vs. Annelin tunnustuskertomukset, joihin löytyy yhtenäisyyksiä:
Anneli 27.9.2009 kuulustelusta:
Olen jonkin ajan kuluttua noussut ylös vuoteesta ja lähtenyt keittiöön purkamaan kiukkuani

Anneli 26.9.3009 kuulustelusta:
Minulla on sellainen muistikuva, että tätä ennen olen noussut vuoteesta ja mennyt keittiöön, koska en ole saanut nukuttua. Olen ilmeisesti alkanut siivota tai järjestellä keittön kaappeja tai laatikoita.
En ole saanut nukuttua ja keittiössä olen alkanut miettimään asioita, jotka ovat saaneet minut kiukustumaan Jukkaan……

Poika
A: Mää ajattelin tota ku mä kuulin se äänen mä luulin et joku heittelee sielt astiakaapista lautasia ja kattiloita.
Anneli 26.9.2009
Jukka on ilmeisesti tullut hakemaan minua takaisin nukkumaan ja olemme menneet keskustelemaan meidän makuuhuoneeseen. Tässä vaiheessa Axxxx on ilmeisesti tullut makuuhuoneen ovelle ja Jukka on käskenyt hänen mennä nukkumaan.
Anneli 27.9.2009
Jukka tuli perässäni keittiöön hakemaan minua takaisin nukkumaan. Olemme menneet takaisin makuuhuoneeseen ja jatkaneet keskustelua/ riitelyä siellä.
Muistan, että olemme Jukan kanssa olleet makuuhuoneen puolella, niin Axxxx tuli makuuhuoneen oviaukolle. Jukka on tässä vaiheessa käskenyt Axxxx menemään takaisin nukkumaan omaan huoneeseensa.

Poika:
Semmonen tota ku se lasi tuli mä luulin et ajattelin et joku heittelee sielt lautasii tai jotai ...
astiakaapista ja sit iskä kattoo mitä siel tapahtuu
Anneli 27.9.2009:
Muistan, että tämän jälkeen olisin käynyt siinä huoneessa, jossa nukkuivat kaikki muut lapset paitsi Axxxx. Tarkoitukseni on ollut ilmeisesti ottaa lasten huoneen komerosta näiden vaatteita ja pakata ne laukkuun. En kuitenkaan ottanut komerosta mitään vaatteita.
Poika:
ja sit siel . .. paita päällä ja sit ..... mää ajattelin et se huutaa siks.
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

harjoittelija kirjoitti:Ristiriitoja todistuksissa -ketjussa puhutaan todistusten eroista, tähän voisi laittaa näitä todistusten yhtymäkohtia. Tässä pojan kertomuksesta vs. Annelin tunnustuskertomukset, joihin löytyy yhtenäisyyksiä:
Olen jonkin ajan kuluttua noussut ylös vuoteesta ja lähtenyt keittiöön purkamaan kiukkuani

Minulla on sellainen muistikuva, että tätä ennen olen noussut vuoteesta ja mennyt keittiöön, koska en ole saanut nukuttua. Olen ilmeisesti alkanut siivota tai järjestellä keittön kaappeja tai laatikoita.
En ole saanut nukuttua ja keittiössä olen alkanut miettimään asioita, jotka ovat saaneet minut kiukustumaan Jukkaan……

Poika
A: Mää ajattelin tota ku mä kuulin se äänen mä luulin et joku heittelee sielt astiakaapista lautasia ja kattiloita.
Poika:
Semmonen tota ku se lasi tuli mä luulin et ajattelin et joku heittelee sielt lautasii tai jotai ...
astiakaapista ja sit iskä kattoo mitä siel tapahtuu
Taitaa kuitenkin olla niin, että huushollista ilmeisesti ei löytynyt
ainoatakaan rikotun lautasen sirpaletta, vain särjetyn ikkunan sirpaleita.
Vaikka kuinka noita lautasensirpaleita lakaisisi tai imuroisi (kuuliko
poika imurin hurinaa? No ei.) kyllä niitä jää tiloihin, kaappien alle yms.

Lautasten rikkomisesta kuulijat kyllä kiinnostuivat - motiivi, motiivi!
Mutta astiastot taisivat lähteä ihan ehjänä Turkuun.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Astioiden särkyminen = ikkunalasin särkyminen

Tuon ikäiselle lapselle varmasti ainoa lasin särkymisen kokemus on astioiden särkyminen. Keneltä ei olisi lasi joskus pienenä(kin) pudonnut?
Nuotio & Äreät Tiput
harjoittelija
Roger Murtaugh

zem kirjoitti:Taitaa kuitenkin olla niin, että huushollista ilmeisesti ei löytynyt
ainoatakaan rikotun lautasen sirpaletta, vain särjetyn ikkunan sirpaleita.
Vaikka kuinka noita lautasensirpaleita lakaisisi tai imuroisi (kuuliko
poika imurin hurinaa? No ei.) kyllä niitä jää tiloihin, kaappien alle yms.

Lautasten rikkomisesta kuulijat kyllä kiinnostuivat - motiivi, motiivi!
Mutta astiastot taisivat lähteä ihan ehjänä Turkuun.
Vielä kun osaisit selittää, miten poika tiesi, että Anneli on keittiössä siivoamassa kaappeja ja osasi kertoa siitä.
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

harjoittelija kirjoitti:
Vielä kun osaisit selittää, miten poika tiesi, että Anneli on keittiössä siivoamassa kaappeja ja osasi kertoa siitä.
Ei poika koskaan puhunut "tietävänsä":
"Mää ajattelin" - sanoo poika kuullessaan "lasiäänen".
Mutta jäljistä tiedämme, että oli väärässä.
harjoittelija
Roger Murtaugh

zem kirjoitti:
harjoittelija kirjoitti:
Ei poika koskaan puhunut "tietävänsä":
Ainakin Anneli sanoi olleensa siivoamassa kaappeja, joten emme kyllä jäljistä voi päätellä ollenkaan, että poika olisi ollut väärässä.

zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

harjoittelija kirjoitti: Ainakin Anneli sanoi olleensa siivoamassa kaappeja, joten emme kyllä jäljistä voi päätellä ollenkaan, että poika olisi ollut väärässä.

Ehkä "emme kyllä jäljistä voi päätellä ollenkaan" - itse kyllä päättelen jäljistä,
että poika oli väärässä "ajatellessaan" ja "luullessaan".

Harjoittelija päätelköön oman päättelykykynsä mukaan.
Osaltani loppuunkäsitelty :)
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

zem kirjoitti: Taitaa kuitenkin olla niin, että huushollista ilmeisesti ei löytynyt
ainoatakaan rikotun lautasen sirpaletta,
Mistä sinä nyt olet saanut päähäsi, että siellä olisi pitänyt olla särjetyn lautasen sirpaleita? Eihän kukaan ole sellaisesta kertonut.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Toiset ovat niin suoraviivaisen yksinkertaisia, että ottavat kaiken kirjaimellisesti. Zemin mielestä poika valehtelee, koska huoneistosta ei löytynyt posliinilautasten palasia.
Jos lapsi sanoo luulleensa, että asunnossa rikottiin astioita, Zemin mielestä ääni, jonka poika on kuullut, ei voi olla peräisin ikkunan särkemisestä.
Nuotio & Äreät Tiput
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

zem kirjoitti: Ei poika koskaan puhunut "tietävänsä":
Voisiko pojalla olla siirtyneitä muistoja edellisestä viikonlopusta? Annelihan tunnustuksessaan kertoi puukot kädessä tappelun ja riidan tapahtuneen edellisenä viikonloppuna, eikä aikaisemmin samana yönä. Tällöin lapset, jotka kuulevat ja näkevät isän ja äidin pelottavassa tilanteessa yrittävän sulloa keittiöveistä toistensa kehosta läpi, niin mahdollisesti projisoisivat tämän puukkoriidan tähän viikkoa myöhemmin tapahtuneeseen oikeaan puukko-murhaan? Tietysti sattui melkoisen hyvällä tuurilla juuuri seuraavalle viikonlopulle - ELLEI perheessä sitten puukko viuhunut useamminkin perheriidoissa (ottamatta sinänsä kantaa kumman kädessä yleensä, mutta jos tämä olisi ollut jukan tapa uhata teräaseella, niin miksei Anneli ikinä tehnyt ilmoitusta jo lastensuojeluunkin?)
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

MissHolmes kirjoitti:Toiset ovat niin suoraviivaisen yksinkertaisia, että ottavat kaiken kirjaimellisesti. Zemin mielestä poika valehtelee, koska huoneistosta ei löytynyt posliinilautasten palasia.
Jos lapsi sanoo luulleensa, että asunnossa rikottiin astioita, Zemin mielestä ääni, jonka poika on kuullut, ei voi olla peräisin ikkunan särkemisestä.
Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin edes poika ei sano lautasia rikotun. Hän vain kertoo lautasia ja kattiloita kolistellun/heitellyn.

Sirkuksissa ym. taitaa olla oikein ohjelmanumerona lautasten heittely eikä niitä mene edes rikko - paitsi jos kyse on klownien vuorosta.
Vastaa Viestiin