Sikakoira lienee siirtynyt
Ano Turtiaisen taustajoukkoihin, mistä todisteena eilinen Facebook-päivitysAnon kuuden viikon takaisia ajatuksia suomalaisesta kansa- ja peruskoulusta Anon kuvan alla. Ano kaipaa Suomeen lisää "persvakoäijiä", jotka ei oo käyneet kouluja kunnolla ja joille ei oo syötetty "koulupaskaa". Persvakoäijät on Anon mukaan pilattu, kun heidät on pakotettu "harhakouluihin", minkä jälkeen he ovat "nielleet kaiken median propagandan". Suomessa koulujen käyminen lienee molemmille kamala asia. Kun Ano sitten tapaa Venäjällä geopolitiikan asiantuntijoita, hän on kovasti innoissaan siitä, kuinka kouluttautuneita ja sivistyneitä nämä ovat.
Minä ja te synnyimme suoraan elinkautiseen vankeuteen, mutta kuinka moni meistä pysähtyy edes yrittämään huomaamaan sitä? Yhteiskuntamme suurin rikos on se, miten se kaappaa lapsen mielen ja alistaa sen järjestelmälliselle ohjelmoinnille jo ennen kuin yksilö oppii ajattelemaan itse. Kyse ei ole enää pelkästä vallankäytöstä, vaan vankilanomaisesta pakosta, josta vapautuminen vaatisi koko opitun maailmankuvamme murtamista.
Meiltä riistetään mahdollisuus kasvaa itsemme näköisiksi ihmisiksi, ja tilalle rakennetaan dystopia, joka suoltaa ulos identtisiä naamoja koneiston tarpeisiin. Kadulla kävelevät kasvot näyttävät erilaisilta, mutta niiden takana oleva mieli on usein pelkkä valmiiksi koodattu kopio.
Syyllinen tähän ei ole mikään yksittäinen poliittinen päätös, vaan koko kollektiivinen rakenne, joka on unohtanut ihmisarvon ilman suorituskykyä. Kun lapsi pakotetaan ja kasvatetaan järjestelmän ehdoilla, hänet vieraannutetaan omasta itsemääräämisoikeudestaan niin syvällisesti, ettei hän aikuistuttuaan osaa edes kaivata vapautta. Mieli muurataan umpeen normeilla, oppimistavoitteilla ja ulkoapäin syötetyillä standardeilla niin tehokkaasti, että vanki alkaa lopulta itse puolustaa kaltereitaan. Milloin olet viimeksi kysynyt itseltäsi, mitkä ajatuksistasi ovat aidosti omiasi ja mitkä vain järjestelmän sinuun istuttamia ohjelmia?
Yhteiskuntamme ei kasvata vapaita, omilla aivoillaan ajattelevia yksilöitä, vaan se ylläpitää julmaa ja näkymätöntä jatkumoa. Jokainen uusi sukupolvi puristetaan samaan, sukupolvelta toiselle siirtyvään muottiin – odotusten ja rakenteellisen omistajuuden vangiksi. Tämä yhteiskunnallinen kastraatio varmistaa, että aito tietoisuus kuolee ennen kuin se ehtii edes herätä. Se jättää jälkeensä vain kuuliaisia suorittajia, jotka kantavat näkymätöntä vankilaansa mukanaan hautaan saakka, elleivät he itse ymmärrä herätä ja katkaista ketjua.
Ajatusmaailmani ei syntynyt teoriasta, vaan siitä hetkestä, kun omat silmäni aukesivat ja näkivät näiden näkymättömien seinien läpi. Ilman tuota heräämistä en osaisi kertoa tätäkään tarinaa, vaan suorittaisin edelleen minulle annettua roolia. Oman heräämiseni konkreettisin askel oli se, kun aikoinaan ymmärsin kieltäytyä aseista ja valtion tarjoamasta väkivaltakoneiston muotista. Tuo ratkaisu ei ollut pelkkä kieltäytyminen hetken mielijohteesta, vaan itsenäisen ajatteluni ja tahtoni osoitus: päätös määrätä itse omasta elämästäni ja säästää palveluaika omalle elämälleni, omalle tietoisuudelleni ja omalle tielleni, sen sijaan että olisin antanut sen resurssiksi järjestelmälle, joka mittaa ihmisen arvon vain hänen käyttökelpoisuutenaan.

- Anon_persvakofantasia.jpg (111.03 KiB) Katsottu 93 kertaa
"Ymmärrättekö te millä tasolla se yhteisö vihaa minua. Teidän lapset käy siellä koulussa ja siellä on oppikirjoja koulussa, jossa puhutaan minusta nimellä. Oppikirjoihinkin on kirjoitettu, että Ano on salaliittoteoreetikko ja vaikka mitä. Kun tuolla tavalla yhteiskunta kiusaa, niin voitte kuvitella, että siitä ilmapiiristä oli pakko pois lähteä.”
“Teidän lapsia opetetaan siihen niille opetetaan kaikki paska ja sitten vielä valheet ja sitten vielä niinku se, joka on totuuksia yrittänyt puhua ja puolustaa teitä ja teidän lapsia ja teidä tulevaisuutta, niin siitä tehdään oppikirjoissakin on huono ihminen, sillä tasolla on se viha.”
“Muutama vuosi taaksepäin tuntui vielä, että siellä Suomen peräkylillä asui näitä persvakoäijiä. Ne ei olleet käyneet edes kouluja kunnolla, eikä niille oltu syötetty sitä koulupaskaa. Nyt ne persvakoäijät, nekin on pilattu. Ne on käyneet harhakouluja, joissa ne ei oo oppineet yhtään mitään. Sen sijaan ne on nielleet median propagandaa niin paljon, että ne ei oo varmaan edes varmoja itsekään siitä, mitä sukupuolta ne edustaa. Niin pahasti niille on syötetty kaikkea sitä paskaa.”
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.