Tässä mielessä ilmeisesti se, mitä tehdyn rekonstruktion perusteella tallenteella pitäisi kuulua (ja mitä ei ), ei valaise tilannetta. Sängyssä telomisen osalta rekoa ei ilmeisesti tehty? Tämä on kuitenkin se osa kamppailua, mikä kuuluu Häke-tallenteella ja mistä Auer päivystäjälle kertoo:
Tässä vaiheessa kuuluu lähinnä Lahden valitusta -- eli siis edellä kuuluneet askeläänet ajassa 0:49 – 0:53 (ei noteerattu Niemen litteroinnissa) ovat voineet viitata poistumiseen? Tuskankarjaisut hetkeä myöhemmin (1:01) palauttavat pelokkaan hengityksen säestämään odotukseen :0:19 Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
--
0:54 Epäilty: Kuuleksa ku mun mieheni huutaa?
--
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
Kun Auerille tulee kuva, että linja on katkennut (”kahden sekuntin hiljaisuus” ajassa 1:34 – 1:36) hän haluaa varmistaa yhteyden : ”1:46 Mite mä pääse linjoi” ja lähtee ottamaan selvää ”lähtikse mies jo”. Tätä seuraa pian ”Mitäkö” ja ”Veitsetkö” -huudot sekä pakoaskeleet.1:12 Epäilty: O -Onks joku tulossa jo?
Myös pakoaskelista on tehty rekonstruktio, joiden perusteella on todettu pako/juoksu - askelten muistuttavan ennemmin kengät jalassa kuin avojaloin tuotettua rekoa.
Volyymipiikkien tiheys häke-tallenteella on kuitenkin huomattavasti suurempi kuin kummassakaan rekossa – näin erityisesti pakoaskelten alkupuolen osalta.
Kun yhdistetään avojaloin ja kengät jalassa tuotetut rekot niin, että askeleet menevät lomittain, muodostuu enemmän Häke-tallennetta muistuttavia äänipiikkien kuvioita kuin rekoissa erillisinä. Ks. kuva alla -

Kuva: punainen aaltomuoto = paljat jalat, vihreä = kengät jalassa.
Ja näin erityisesti Häke-tallenteen pakoaskelten alkupuolella – Auerhan on kertonut, että surmaaja ei seurannut häntä olohuoneen puolelle, mikä näkyy äänijälkien tiheydestäkin (ks. kuva):

Häke -tallenne näin ollen tukee Auerin kertomaa:
Tästä miehest mul lähinnä semmone vaa, että se kauheel vauhdil lähti mua kohti, et varmaan...
- - -
No, kuitenkin hän niinko heti välittömästi lähti mua kohti. Liikku hyvin ketterästi, nopeasti, ja mä lähdin pakoon, mä en sitä jäänyt kattomaa mihi asti hän tuli ... (Auerin puhuttelu 2.12.2006.)
Ehkä tallenteen äänille (volyymipiikeille) voi kehitellä muitakin selityksiä – nämä ovat kuitenkin KAUKAA HAETTUJA – niin kuin useimmat Aueria syyllistävät selitykset.
Tarkemmin asiasta sivustollani (klikkaa ylhäällä Askeleet)
http://www.nbl.fi/~nbl3145/ulvilatallenne.htm
Ja, kuten Kuolemannnaakka on todennut (samoin kuin Hovioikeus), jo Tuija Niemen litteroinnista voi päätellä, että Auer ei ole ehtinyt takkahuoneesta puhelimeen edellytetyssä ajassa. Häke-tallenteen kuuntelu varmistaa Auerin sijainnin eteiseen/tuulikaappiin ”()ole” -ilmaisun aikana.
Muun olettaminen on siis KAUKAA HAETTUA.