HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Kuolema kirjoitti:
Kuunneltu on aikoinaan - kyllästymiseen asti. Tuli selväksi, etten voi ikinä saada kaikille äänille selitystä, mutta kahdesta voisin pistää pääni pantiksi: askelääniä ei ole kaksia päällekäin ja Annelilla on myöskin kengät jalassaan vastoin omaa väittämäänsä, koska aina kun Anneli lähenee ja loittonee puhelinta, kuuluu (välillä hyvinkin vaimeat) kengät jalassa tuotetut askeleet.
Ja sitten itse pidät omia kuulokokemuksia faktana. Nyt alkaa hahmottumaan logiikkasi...
Minä en pane mitään pantiksi, mutta kuulen nuo epätahtiset askeleet. kuulin jo aikoinaan ensimmäisillä kuuntelukerroilla. Siihen kuunteluun ei tarvii ihmeenpiä äänenkäeittely taitoja, mutta oma tekniikka siinäkin on.
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

kuolema kirjoitti:Miksi se on niin vaikeaa kertoa viesteissä, mikä on faktaa ja mikä omaa spekulaatiota. Tällä kertaa spekulaation kertomiseen faktana syyllistyy nimimerkki Zem tuossa yläpuolella.

Uusille lukijoille siis tiedoksi, että ylläoleva on nimimerkin aivan omaa tarinointia, joten kommenttia tulee käsitellä tässä perspektiivissä.

On ikävää, että näistä pitää huomautella. Pitääkö jatkossa alkaa vasikoimaan sellaiset viestit, joissa faktaa ja fiktiota ei eroteta toisistaan. Tämä on äärimmäisen raskasta luettavaa ja sekoittaa sellaisen satunnaisen lukijan, joka ei ole selvillä jokaisesta casen yksityiskohdasta.

Tämä viesti on tässä taas sen takia, että uudet lukijat (kuten itse aikoinaan), eivät menisi sekaisin faktan ja fiktion välillä. Muutoin olisin voinut laittaa vaikka lautamiehiin tämän.
Kuolema ottaa holhoavan asenteen - ihan turhaan.

Viestini on silkkaa faktaa, jossa kuulon antamaa todistusta tuetaan visuaalisella todistusaineistolla - tallenteen aaltomuodon volyymipiikeillä. Siellä ne piikit ovat,
kuuntelemalla selviää mitä ne sisältävät.

Sellaisissa paikoissa, jossa kuulo ei erottele ääniä toisistaan itsestään selvästi,
olen käyttänyt tempon hidastusta. Sen sijaan viestissäni ollut aaltomuoto on täysin siinä muodossa kuin tiedosto ohjelmassa avautuu.

Ja: ikäänkuin mitä hurjimmilla spekulaatioilla ei aikaisemmin oltaisi pyritty
nimenomaan sekottmaan pakkaa? C´maan, (u)olema!

Jos siis Kuolema alkaa vasikoimaan viestit, joissa faktaa ja fiktiota ei erotella toisistaan,
minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta hänellä on M-infossa edessä loputon työmaa.

Omassa viestissäni ei ollut fiktiota - jos siis tarkennat hieman ennen aiheetonta vasikointia,
minkä sellaiseksi ymmärrät?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Tajutonta röyhkeyttä zemiltä. Sen verran pitkälle menevää esitutkintamateriaalin, häkenauhoitteen uudelleen kuulemista, hyväksikäyttöä, että toivoisi tuollaisesta saavan rangaistuksen. Eikä vain jotain bannia. Tahallista harhaanjohtamista.

Eihän tuollaisiin ns analyyseihin kukaan, joka ei voi nauhaa itse kuunnella, voi sanoa mitään..Uusien nimimerkkien todennäköiseen tietämättömyyteen vetoavaa vedättämistä. Halpaa.

Nuo zemin kuulokuvitelmat ovat yksinkertaisesti poskettomia.

Ja taas kohta, nyt zemillä, on tuo iltapuluista kopioitu virhe, että tuossa kohdassa kuuluvien askelten äänien kohdalle olisi muka kirjoitettu 'tämä on tuntematon'! EI OLE merkitty noita sanoja tuohon kohtaan. Originaalissa litteroinnissa on merkinnän 'askelten ääniä' alle, merkinnän 'Aja' eteen, merkitty pelkkä kysymysmerkki.

Nuo zemin selotukset ovat.. :mrgreen:
---
zem: ...Nämä äänet viittaavat kolmen eri tekijään tilanteessa.
Voiko olla totta???
Tässä malliksi niille jotka eivät ole esitutkinta materiaalia nähneet palanen Tuija Niemen litterointia (en tarkoita että se on Jumalan sanaa). Mutta kuten voi nähdä ei litterointiin ole merkitty kaikkien kirjoitettujen/merkittyjen 'sanojen' tai askelten tai juoksuaskelten kohdalle mitään 'tämä on tuntematon' tmv. Koska Auer siellä on juoksemassa. - Tällä sivulla on kaksi kpl kysymysmerkkejä:

Kuva

Litterointi ei yksinään, tuollaisenaan ole mikään 'todiste' vaan siihen kuuluu myös kirjallinen seloste, Tuija Niemen vastaukset tietyistä yksityiskohdista tehtyihin kysymyksiin, ynnä muuta. Muutenkin se on vain osa kokonaisuutta. Näin olen ymmärtänyt asian. Niemi on kuunnellut nauhan satoja kertoja, ja hän on sanonut, että mitä siltä voi erottaa, on tarkentunut kerta kerralta (en muista oikeaa sanamuotoa - jossakin täällä on lehtiartikkeli, jossa hän itse kuvaa häkenauhan tutkintaprosessia). Oleellista on myös se, mitä nauhalta ei kuulu, vaikka pitäisi.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Lehtijuttu Tuija Niemen työstä
v 2009, otin joskus talteen ulkosuomalaisen postista (jossa artikkelia ei enää näy).
artikkelin kirjoittaja Johanna Värjä, Kouvolan sanomat

1/4
Kuva

2/4
Kuva

3/4
Kuva

4/4
Kuva
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

erämaaetsivä kirjoitti:Kuolema kirjoitti:
Kuunneltu on aikoinaan - kyllästymiseen asti. Tuli selväksi, etten voi ikinä saada kaikille äänille selitystä, mutta kahdesta voisin pistää pääni pantiksi: askelääniä ei ole kaksia päällekäin ja Annelilla on myöskin kengät jalassaan vastoin omaa väittämäänsä, koska aina kun Anneli lähenee ja loittonee puhelinta, kuuluu (välillä hyvinkin vaimeat) kengät jalassa tuotetut askeleet.
Ja sitten itse pidät omia kuulokokemuksia faktana. Nyt alkaa hahmottumaan logiikkasi...
Minä en pane mitään pantiksi, mutta kuulen nuo epätahtiset askeleet. kuulin jo aikoinaan ensimmäisillä kuuntelukerroilla. Siihen kuunteluun ei tarvii ihmeenpiä äänenkäeittely taitoja, mutta oma tekniikka siinäkin on.
Tarkennan: minusta olisi hienoa, että porukka kertoisi mielipideasiat siten, että ne käsittää sellaisiksi myös: "minusta tuntuu", "minä uskon että", "minä pistän pääni pantiksi", jne... Eikä siten, että kerrotaan mutu kuten asiatieto. Tätä koitin sanoa.

Jos joku oma viestini on jäänyt epäselväksi, niin pahoittelen - koska tällaisessa keskustelussa ei ole hyvä että mutu ja fakta menevät sekaisin. Ei minulla muuta. Jatketaan lautamiehissä, mikäli tästä on jatkamista...
Elizzza
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Elizzza »

Kun AA räyhää hei lopeta, niin hän varmaan huutaa lapselle, joka on räpläämässä mankkaa tai kakkospuhelinta, jonka kakkospuhelimen kautta voi kuulua mankan nauhoite. Tällöin sana jää keskeltä poikki, se voi olla murha-AJA tai tapp-AJA. Mikäli mankkaa on räplätty, nauha on voinut hidastua ja siten ääni AJA kuullostaa matalammalta.
"Pikkuoravat" lienevät tuttu ilmiö, nopeutettu kuulostaa korkeammalta ääneltä.
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

Esitin viestissäni toiveen:
Kun Auer on nyt demonisoitu ja tyttären uskottavuus on Hovioikeuden lsh-päätöksen ja selosteen myötä kyseenalaistettu, ei kenelläkään liene mitään sitä vastaan, että analysoidaan tarkasti Häke-tallennetta?
Tätähän esimerkiksi Elizzza tuntuu tekevän. Suotakoon tämä oikeus myös Zemin
amatöörimaisille korville (vaikka hänen nimimerkissään onkin kaksi kuorsausmerkkiä vähemmän :) )

Mutta, kuten postauksestani käy ilmi käsityksenäni todistusaineiston
perusteella, läsnä on ollut kolme tekijää:

- toiset askeleet ja ähkäisy
- Niemenkin litteroima samanaikainen "aja"
- edeltäen ja osin samanaikaisesti takana naisen ääni "Kuka se siellä on?"

Pakko päätellä kolme tekijää - siis minun laskuoppini mukaan.

Taralle lämmin kiitos Tuija Niemeä käsittelevästä artikkelista (tätä olinkin hakenut).
Siitä käy ilmi, että reko oli hänelle tärkeässä asemassa.

Valitettavasti reko oli sikäli virheellinen, että Häke-puhelun aikaan "pystypaini"
oli todennäköisesti ja käsittääkseni ohi. Joten ei lasin rasahteluja
- mutta kyllä sen sijaan `laahaavaa ääntä´, mikä on suomennettuna `sängyn siirtyminen´.
Kuinka ja miksi kuolemaa tekevä ja valittava Jukka Lahti siirtelee sänkyä?

Mutta kaikkiaan - en usko että kelpo Tara haluaa rajoittaa sananvapautta...
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Zemin kanssa samaa mieltä, että pystypaini on täytynyt olla ohitse. Ja hienoa Zem, ei niitä
mun puolesta tarvitse kursivoida, mutta jahka näkee, että keskustellaan mielipiteistä.. ;) toki jos on intoa tuota kelailla läpi, niin kaikin mokomin ainakin itse luen kiinnostuksella, mitä sieltä kuuluu ja mutuilen sitten itse takaisin... :)
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

Kuva
Klikkaa hiiren vasemmalla näppäilemällä ja valitse uusi ikkuna.

Kuva puhukoon mielipiiteni aiheen puolesta.
AntiZemitistimiä?
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Elizzza kirjoitti:Kun AA räyhää hei lopeta, niin hän varmaan huutaa lapselle, joka on räpläämässä mankkaa tai kakkospuhelinta, jonka kakkospuhelimen kautta voi kuulua mankan nauhoite. Tällöin sana jää keskeltä poikki, se voi olla murha-AJA tai tapp-AJA. Mikäli mankkaa on räplätty, nauha on voinut hidastua ja siten ääni AJA kuullostaa matalammalta.
"Pikkuoravat" lienevät tuttu ilmiö, nopeutettu kuulostaa korkeammalta ääneltä.
Tuo on kyllä niin haastava prokkis, jos nauhuria olisi käytetty noin pienissä katkelmissa... Hmm... En kyllä oikein itse syö sitä mankan räpläystä yhäkään - tai operoijana pitäisi olla silloin vähintään itse Anneli, eikä pikkutyttö.

Olisiko lapsi erehtynyt painelemaan ihmetyksessä tappelua toistavaa mankkaa ollessaan puhelimessa? Tällöin naururi olisi jossain keittiössä, eikä kakkospuhelimen päässä siellä työhuoneessa..?

Voi olla syyttäjälläkin haaste, mikäli heidän scenaariossa taustanauhaa nimenomaan jumpataan lyhyitä pätkiä kerrallaan... Siis saada tuomarit uskomaan tuollaiseen skenaarioon. :)
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Jos nyt kuvitellaan tuo alpon, kohta 2. olevan play-tai stop-näppäin.
Niin eikö äänimailmassa pitäisi muuttua jokin ? Tässsä kuitenkin jatkuu valitus-äänet napsaukset ja kopsahdukset ym... Siis samanlaisena ennen ja jälkeen tuon 1:11,8 "kaksoisnaks".
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Ylläolevaan vaikea ottaa nyt kantaa, kun ei tosiaan sitä äänitettä ole tässä käsillä. :)

Mutta itse kuulen nauhalta kyllä ne äänenvaihtelut - ja siis ne ovat selviä olleet jo alusta lähtien, mutten silloin kuunnellut nauhaa sillä periaatteella, että kyseessä olisi nauhoitus taikka missä kukakin millä hetkellä oli aivan tarkalleen (yritin saada huppumiehen kuuluviin ja sitä ns. syyttäjän kertomaa "murhahetkeä" kartoittaa, mikä itseasiassa Annelin mielestäni sijoittaa sinne takkahuoneeseen). (Pysyin ekojen kuunteluiden aikana visusti erossa litteroinnissa, jotta kuuntelukokemus olisi mahdollisimman neutraali - ja onneksi en muistanu litteroinneista juuri mitään, eli tämä myös toimi).

En oikein saa(nut) tuosta taustanauha-scenaariosta itse selvää, että mikä olisi taustanauhaa ja mikä ei ja pian mielenkiintokin nauhaa kohtaan tuossa mielessä katosi.

Äänenvaihtelun VOISI selittää "Sirpan - kuuntelemme pahasti käsiteltyä ja lavastettua FBI-versiota", mutta tähän on myös muutamia vasta-argumentteja:

- FBI:n mukanaolo suomalaiseen salaliittoon ja salaliittoteoriat yleisesti. (Jos uskomme näihin, niin sitten voimme toki uskoa nauhan täysmittaiseen manipulaatioonkin luonnollisesti). Haluaisin kuitenkin yrittää pitäytyä maanläheisemmässä vastauksessa.

- Mikäli tallennetta on käsitelty, niin se on tehty älyttömän huolellisesti. Jos itse haluaisin tehdä mahdollisimman selvän ja selkeäksi käsitellyn nauhan (siis ilman salaliittoja), niin haluaisin nostaa näytteenottotaajuutta ja rynamic rangea (mikähän tämä on suomeksi?). Täten muokkaamalla saisi "irroitettua" sieltä informaatiota paremmalla "resoluutiolla" kun sitä tavaraa kuuntelee ja muokkaa. Lisäksi tekisin tämän erottelun koko nauhalle - en vain jollekin tietylle pienelle kohdalle sieltä täältä.

- Jos tämä nauha on käsitelty, niin se on tehty erittäin hyvälaatuisesti ja vieläpä palautettu takaisin alkuperäiseen formaattiin. Mitään muokkauksen jälkiä ei ole näkyvissä, mitä digitaalinen muokkaus aiheuttaa. Eli toisin sanoen FBI:n (tai muun lavastajan) olisi pitänyt piilottaa editoinnit lavastamalla ääneen ylimääräistä kohinaa, jne. Aaltomuoto on yhtenäinen, siinä ei ole nähtävissä radikaaleja muutoksia, jotka näkyisivät sekä voimakkuusgraafissa, että spektrissä.

- edelläolevan lisäksi salaliiton täytyisi tosiaan ulottua suomesta FBI:hin ja FBI:stä suomen poliisiin takaisin ja syyttäjä käyttäisi tällöin lavastettua nauhaa todisteena. Miten tämä olisi mahdollista Suomessa? Ja miksi sellaista käytettäisiin tavallista kotirouvaa kohtaan - siis ihmistä, joka ei ole missään poliittisessa tekemisissä kenenkään korkean tahon kanssa? mmm... does not compute - eijjymmarra.. :) Vai onko tämä vain Paateron harjoittelukierros tulla suomen diktaattoriksi? xD

Jos edelläoleva salaliitto on totta, niin sitten voimme lähteä pohtimaan asiaa salaliiton kantilta, mutta muuten lähtisin etsimään voimakkuuseroja jonkinnäköisestä etukäteistallenteesta tai langattomasta kakkospuhelimesta. Sinänsä kun tietoa ei ole ihan kauheasti, niin molemmat teoriat ovat NAUHAN KANNALTA yhtäläiset ja niitä voidaan tutkia. :) Kolmas vaihtoehto toki on, että kaikki kuulevat asiat päin metsää ja voimakkuusero aiheutuu jostain luonnollisesta kosmisesta asiasta, mitä kukaan ei ole tajunnut vielä ehdottaa. Häken puheluiden tallennusjärjestelmä ei näitä selitä mitenkään (tämä on käsittääkseni jo faktaksi todettua, koska tällöin myös Jukan ääni ja kaikki muu pitäisi voimistua). En itse edelleenkään jotenkin sulata sitä taustanauhaa, mutta kuuntelun valossa kyseessä siis olisi joko salaliitto tai joku muu viritelmä, joka nuo äänierot aiheuttaa. Ehtotuksia? :)
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Taralle kiitokset mielenkiintoisesta lehtileikkeestä, jossa valotettiin hieman Niemi-Laitisen työskentelyä ja taustoja. Kiintoisan taipaleen äänitutkija saakin kulkea kohti rikostekniikan laboratoriota.. Minfolaisten käppyröistä en tänään ole kiinnostunut, joten hyppään tässä nyt noiden tylsien aaltopiikkien yli, sori vaan...

Se, mitä tänään haluan esiintuoda, on häkepuhelun mahdollinen suunnitelmallisuus ja etukäteiskäsikirjoitus. Miksi Anneli lähti pois puhelimesta, vaikka häkevirkailija oli kohdassa 0:43 nimenomaan kieltänyt häntä sulkemasta puhelinta ja menemästä pois? Hänhän itse lupasi, ettei mene. (Ja joidenkuiden ihmetykseksi pilasi näin alibinsa.)

Anneli ei jaksanut odotella puhelimessa minuuttiakaan. Silti tänä aikana hän ei vaikuta huolehtivan yhtään siitä, mitä tekisi lasten suhteen tai kuinka suojautua, mikäli väitetty ulkopuolinen siirtyisi hänen ja lasten kimppuun. Jo kohdassa 0:59 Anneli kuitenkin alkaa jo epäilemään, ettei ketään ulkopuolista edes enää ole paikalla, kun jo kyselee olevinaan, että lähtikö mies jo. Omien sanojensa mukaan Anneli jotenkin pitkästyi odottelemaan häken paluuta linjoille (mikä se tarkka sanamuoto olikaan kuulustelukertomuksessa?). Jos nyt noin tylsää oli, niin miksei alkanut järkkäämään lasten evakuoimista talosta, huolehtinut lapsista ja alkanut varustautua erilaisilla muilla astaloille mahdollista hyökkääjää vastaan?

Näin ei nähdäkseni tapahtunut, koska mitään oikeaa vaaraa ei ollut. Sen sijaan, puhelun pitkittyessä, Anneli alkoi varautumaan siihen, että kohta tulisivat taustanauhalta juoksut. Kohdassa 1:36 hän sanoo lapselleen tyhjän 2 sekunnin kohdan jälkeen: Hei mun täytyy ny. Jukan edellisestä ääntelystä on kuitenkin tällöin kulunut jo aikaa, mutta "oma repliikki" nauhalta on tulossa pian. Kohdasta 1:43 kuullaan, ettei Annelilla ole edes aikaa kunnolla ohjeistaa lasta puhelinpäivystysvuoroa varten.

Puhelun pitkittyessä Annelin oli siten pakko mennä suorittamaan pakojuoksu, mutta olevinaan eri suuntaan kuin oikeasti oli tapahtunut. Sen virheen hän kuitenkin teki, että kertoi häkelle juosseensa vain kerran. Ja sitäpaitsi, kuinka hän muka "ulkona" etuovella saattoi nähdä, että huppis oli muka mennyt takaisin aikomuksenaan tappaa Jukan? Eihän hänellä sentään ollut silmiä selässä. Ulkopuolinen hyökkääjähän olisi saattanut juosta sillä välin, kun Anneli oli tuulikaapissa, vaikka lasten huoneeseen tai keittiöön.

Annelin käsikirjoitukseen kuului se, että hän osoitti olevansa innokas "menemään kattomaan". Vielä kohdassa 3:25 hän kysyy häkeltä, pitäisikö niin tehdä. Miksei sano, että kävi jo kahdesti kattomassa? Ja miksei ylipäätään katsonut tarkemmin, kun muka niin monesti muka kuikuilemassa kävi? Miksei venytä luurin johtoa ja tarkastele tilannetta ja linjaa kohti ovensuuta? Kasvonpiirteet kuitenkin käy pimeässä liiankin tarkkaan havaitsemassa.

Miksei tätä taustanauhaa sitten erota häkenauhalta selvemmin kuin noista kohdin, joissa Annelin ja Jukan äänet tulevat äänenvoimakkuuksiltaan keskenään erilaisina? Voidaan olettaa, että nauhurin hurina on hukkunut siihen tuulen huminaan, joka tulee avoimesta lasiovi-ikkunasta. Myös tämä saattaa olla yksi osoitus käsikirjoituksesta: huppis on pitänyt laittaa tulemaan noin tyhmällä tavalla ikkunasta, jotta saadaan huoneeseen tietynlaista ulkoa tulevaa huminaa. Jos huppis olisi aukaissut oven, se olisi jäänyt luultavasti vain hiukan raolleen tuulen työntäessä ovea kiinnemmäs, eikä huminaääntä olisi tullut niin paljoa sisätiloihin.

Jotta tämmöisiä perusteltuja ideoita tänäpänä.
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Näitä samoja kysymyksiä mitä Veristi toi esille, niin itsekin pohtinut. Ollaan ehkä niiden keskeisten kysymysten äärellä nyt... Juuri ne hetket, joissa Anneli jo saa tai menettää alibinsa.
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

erämaaetsivä kirjoitti:Jos nyt kuvitellaan tuo alpon, kohta 2. olevan play-tai stop-näppäin.
Niin eikö äänimailmassa pitäisi muuttua jokin ? Tässsä kuitenkin jatkuu valitus-äänet napsaukset ja kopsahdukset ym... Siis samanlaisena ennen ja jälkeen tuon 1:11,8 "kaksoisnaks".
Äänet muuttuvat todella paljon ja naksahduksenomaisia ääniä on useita.
Poikahan oli myös kertonut kuulleensa naksahteluja.
Siksi niitä myös tutkittiin äänilabrassa. (huom. vastaavuuksia ei ainakaan tuolloin löytynyt)

:?:
Entäpä jos äänet olisivat peräisin editointivaiheesta.
ehkä editoinnissa vain pyyhittiin jotain yli tai keräiltiin uhrin valitusta tms. ?

Entä, jos syytetty esitti uhrille hakevansa apua ja teki ensin valepuhelun.
Samaan aikaan nauhoittimelle kertyi oikeanlaisia ääniä...
Vastaa Viestiin