Jukasta ja Annelista on molemmista tehty aika kattavat luonneprofiilit

Annelin kohdalla vähän kummallista, miten käsitykset muuttuu myös tapausta edeltävästä ajasta nyt, kun hänet on nyt todettu syylliseksi. Oon selaillut tässä vanhoja juttuja alibista ja muualta, siltä ajalta kun tapaus oli tuore. Onko nuo nyt niitä samoja naapureita jotka silloin antoivat kommentteja: "Ihan tavallinen perhe, perheen äiti oli aurinkoinen ja auttavainen ja tervehti aina naapureita" ym. Ei silloin ollut puhetta ollenkaan äidistä, joka ei huolehtinut lapsistaan tai oli tyly ja kylmä...
Miksi lapsi pitää jonkun asian sisällään? En tiedä tosiaankaan taustoista tässä perheessä, mutta itse vihasin manipuloivaa, huutavaa, kännistä, väkivaltaista, öykkäröivää isääni niin paljon, että muistan monena iltana toivoneeni, että joku kerta äiti antaisi takaisin ja ottaisi hengiltä koko äijän. Näin puukon heiluvan useaan kertaan, mitään vakavaa ei koskaan sattunut. Joskus nukuin itse puukko tyynyn alla varmuuden vuoksi. Muistot koskee aikaa noin 7v-13v. Nyt kun asetun siihen tunnetilaan, jota koin silloin, niin voin tasan varmaan sanoa että olisin puolustanut äitiäni samankaltaisessa tilanteessa. Tosin nyt vanhempana varmasti häntä kritisoisin siitä, enkä enää aikuisena varmastikaan olisi jatkanut salailua.
En halua puolustaa ketään, joka ottaa hengen toiselta, vaan vain yrittää nähdä asiaa sen lapsen silmin. Tuo ikä on paha, kun ymmärtää jo paljon, mutta ei tarpeeksi.