HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

Oven avaukseksi on etupääässa tarjottu etuovea. Muita vaihtoehtoja voisivat olla A:n työhuone ja wc:n ovi..
..saapa nähä..
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Joo totta, Toripolliisi, on se Anneli ehkä tämänkin tulkinnan mukaan voinut juosta johonkin noinkin kauas kuin olohuoneen kautta työhuoneeseen tai vessaan tai tuulikaappin. Sekuntteja siinä välissä on. Ulko-ovesta en ole niin varma, koska se olisi varmaan pitänyt sulkeakin ja ääni tallentunut tällöin tälle etukäteisnauhoitteelle. Tässä tulkinnassa se astalo on pitänyt hakea jostain huoneesta (ellei se sittenkin ollut vain se halko eikä sorkkaraudan tyyppinen). Mutta ne paluuaskeleet...

Pitäisikö Annelin sittenkin huutaa ensin Jukalle raivokkaasti jonkin matkan päästä, juosta, aukaista ovi ja jonkin ajan päästä kopsauttaa? Tämä ovi jää nyt askarruttamaan, kun näin illalla ei enää oikein järki juokse. Ei kai se kaapin ovikaan voi olla? - Ne askelten äänet sain sopimaan kuvioon, mutta tätä ovea mietin vielä huomenna...

Saa auttaa.
Veristi
Christopher Lorenzo

No niin, nyt seuraa jatkoa eiliselle pohdinnalleni häkenauhan etukäteisnauhoittamisen mahdollisuudesta:

Täytyy muistaa, että yksinkertainen on kaunista. Keittiö on luonteva operaation keskuspaikka.

Kuviossani Jukka on siis jäänyt sängylle makaamaan ja Anneli on poistunut paikalta pesuhuoneen kautta keittiöön ja alkanut nauhoittaa Jukan tuskanhuutoja. Jukka onnistuu nousemaan (Kylhä nous 1:48) polvilleen. Anneli huutaa raivokkaasti Jukalle (1:54) ja lähtee juoksemaan olohuoneen poikki Jukan luo ja aukaisee terassin oven (1:55) ja ottaa sieltä astalon. Jukka näkee aikeen, sanoo "a-laalalala" juuri kun kopsahtaa. Annelin (uole) ja uusi kopsahdus. Jukka jää vielä hetkeksi vaikertamaan, Anneli kommentoi "Hei, lopeta (raivokkaasti) ja poistuu kuuluvin askelin paikalta (2:25). Jukan ääntä ei enää kuulla 2:32.

Sitten pesulle, siivoamaan, lavastamaan, nauhaa kuuntelemaan. Ja soitto hätäkeskukseen. Se, miten häkepuhelu sujuu, onkin sitten jo eri tarina. Jotain hahmottelin siitä tänne jo 21.10.2011, mutta täytyy vielä tarkistella myöhemmin.

(Hei mun täytyy ny. Hei, hei!)
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

^No niin, alkaa selviämään miksi ei puhuta ollenkaan samasta asiasta. Sinä puhut Häkenauhan eutkäteisnauhoituksesta, minä puhun murhan etukäteisnauhoituksesta.

Ja jos murha nauhoitettiin etukäteen niin nauhalta kuuluva murha on tässä taustalla:

NAUHA PÄÄLLE

Uhri: Auuu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)
0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Uhri: Auu.
0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
0:35 Häke: Joo.
Epäilty: Hei nopeesti.
0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?
0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Epäilty: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
0:47 Epäilty: En.
0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
0:52 Epäilty: Nopeesti.
0:53 Uhri: (Sanoo joko "tuu jo" tai "huijaa")
0:54 Epäilty: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
0:56 Uhri: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh.
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
Epäilty: (hengittää raskaasti puhelimeen)
1:06 Uhri: (Sanoo joko "äihh" tai "häivy") (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh, auuh (voimakkaita valitushuutoja).
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:15 Uhri: Öh.
Uhri: ...auto.
Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)

NAUHA KIINNI

Nyt sitten on haasteena, että miten Auerin ja lapsen puheet on saatu matchaamaan tuohon taustanauhaan. Mikä on Auerin ja lapsen puheista nauhalta kuuluvaa ja mikä taas puhelimessa oikeasti kuultua ja Häkenauhalle talennettua?

Häkessä kuitenkin oli luurin päässä oikea ihminen ja näyttää siltä, että Auer ainakin taustanauhoituksen alussa vastaa hyvinkin loogisesti Häke-kyselijän kysymyksiin. Kuuluuko nauhalta vai onko Auer oikeasti puhelimessa.

Hei hei.
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Veristi
Christopher Lorenzo

Nyt taitaa minulla ja Kotipoliisilla olla jokin keskinäinen väärinkäsitys. Tietenkin minä puhun häkepuhelusta, joka on nauhoitettu (siis HÄKEssä, ei Auerilla). Sen puhelun aikana hätäkeskuspäivystäjä kuulee sekä aitoa Annelin ja lapsen puhetta että myös - tulkintani mukaan - etukäteen nauhoitettua pätkää siitä, miten Anneli surmaa Jukan. Olen nimenomaan yrittänyt selittää, mitkä kohdat litteroidulta nauhalta ovat mielestäni tätä etukäteen nauhoitettua ja mikä jää reaaliaikaiseksi puheeksi. Voisitko ystävällisesti yrittää lukea viestini uudelleen?

Ja vielä: lapsen puheista en oleta mitään kohtaa etukäteen nauhoitetuksi.

Myönnän, että ajatuksenkulkuani voi olla vaikea hahmottaa, jos ei ole ensin lukenut sitä pe 21.10.2011 laittamaani viestiä koko litteroinnista. Pyysin kyllä sinua lukemaan sen, jos kiinnostaa...
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Heipä hei!

Jos oikeasti olisi niin, että AA olisi käyttänyt nauhoitetta, uskoisin, että kaikki puhelimeen puhuttu, niin lapsen kuin Annelin, on ''liveä'' ja kaikki muu nauhoitetta; askeleet, tuskanhuudot, Annelin huudot, Jukan puheet, ovien kolinat, kliksahdukset ja napsahdukset.

Annelihan sanoi olleensa puhelun aikana paljain jaloin, mutta kengillä kävely vastasi enemmän ääni rekoa. Askeleet kengillä nauhalta ja se mitä Anneli oikeasti liikkui puhelun aikana ei kuulunut, koska oli, kuten sanoi, paljain jaloin.

...ainakaan minun pikku tassuista ei parketilla tai kivilattialla paljain jaloin kuulu edes juostessa käytännössä mitään. Meillä, niinkuin varmaan tuolla Ulvilan talossakin, on parketin alla ne ''pehmusteet'' ja sen alla betoni; ei ihmeemmin kumise tai pauku.
Nuotio & Äreät Tiput
Kotipoliisi
Martin Beck

Veristi: Olen toki lukenut viestisi mutta en vieläkään ymmärrä mistä puhut.

Uusien epäilysten varjossa on esitetty, että Auer oli nauhoittanut Lahden murhan etukäteen ja soittanut tätä nauhoitusta Häkepuhelun taustalla.

Lahti oli siis jo kuollut ennen kuin Häkepuhelu alkoi - edellä olevassa viestissäni kysyn sinulta, että miten se on mahdollista / todistan, että ei ollut mahdollista.

Joo, mutta antaa olla. Todetaan vaikka näin, että nauhoitus on mielestäni kaikkien aikojen noloin selitys tälle caselle ja en jaksa siitä enää jauhaa.

- Rudyard Kipling
Veristi
Christopher Lorenzo

Kotipoliisille:
MissHolmes tuntuu ymmärtäneen, mitä suurinpiirtein ajan takaa. Olen laatinut itselleni aikajanan, johon olen jaotellut toiselle puolelle ne repliikit, joiden uskon olevan Annelin nauhoittamaa taustamurhaa ja toiselle puolelle ne, jotka Anneli ja lapsi puhuvat puhelimeen sekä joita Anneli huikkaisee juoksennellessaan olevinaan "huppista" pakoon, juoksunsa taustanauhan tapahtumiin sovittaen. Karkeasti ottaen taas: ensin Anneli menee oikeasti puhelimeen, ja hetken kuluttua alkaa kuulua Jukan valitusta taustanauhalta. Hieman myöhemmin Annelin täytyy oikeasti lähteä puhelimesta, koska taustanauhalta on tulossa kohta, jossa Annelikin itse puhuu ja jossa kuuluu askeleita. Anneli sovittaa paljain jaloin juoksentelunsa (jos oikeasti edes juoksee?) taustanauhalta kuuluviin juoksuaskeleisiin ja antaa ymmärtää, että hän puhuukin Jukan sijasta "huppikselle". Loppupuolella hän taas tulee oikeasti puhelimeen lapsen jälkeen ja alkaa selittää hätäkeskuspäivystäjälle, mitä oli "tehnyt" sillä aikaa, kun oli ollut poissa puhelimesta. Jne.

Haluaisin todella vielä yksityiskohtaisemmin kuulla, miten sinä todistat, että Jukka oli vielä elossa häkepuhelun aikana. Uskotko sinä "huppiksen" tappaneen Jukan vai Annelin tehneen sen?

Ahaa: et sittenkään halua enää jatkaa keskustelua. Sopii minulle.
Chili
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kotipoliisille ainakin tuottaa vaikeuksia hahmotta miten nauhoitus on tehty, joten alla aikajana ja kuvaus siitä:

A= ENSIMMÄISEKSI TEHTY NAUHOITUS, JONKA LOPULLA JUKKA JA ANNELI VIELÄ PUHUVAT MOLEMMAT TAISTELUN AIKANA. ANNELI MENETTÄÄ MALTTINSA LOPUSSA, KUN EI SAA HENKEÄ IRTI JUKASTA. KUN NAUHOITUS B LOPPUI. ALKOI TÄMÄN NAUHAN LOPPU KUULUA ALTA.

B= JÄLKIMMÄINEN NAUHOITUS, JONKA ANNELI TEKI KELAAMALLA NAUHAN TAKAISIN ALKUUN JA JATKAMALLA UUDELLEEN MÄISKINTÄÄ, JA JOLLOIN JUKKA VETI VIIMEISIÄÄN EIKÄ PYSTYNYT PUHUMAAN ENÄÄ; AINOASTAAN ÄÄNTELEMÄÄN JA JONA AIKANA ANNELI MALTTOI OLLA PUHUMATTA.

H= REAILIAIKAINEN TAPAHTUMA JA NAUHOITUS HÄKEPUHELUN AIKANA

H 0:19 Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
H 0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
B Uhri: Auuu.
H 0:24 Epäilty: Kyllä.Heti.
B Uhri: Auuu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)
H 0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
B Uhri: Auu.
H 0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
H 0:35 Häke: Joo.
H Epäilty: Hei nopeesti.
H 0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?
H 0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
H 0:41 Häke: Neljä lasta.
H 0:42 Epäilty: Kyllä.
H 0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
B Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
H 0:47 Epäilty: En.
B 0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
H 0:52 Epäilty: Nopeesti.
B 0:53 Uhri: (Sanoo joko "tuu jo" tai "huijaa")
H 0:54 Epäilty: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
B 0:56 Uhri: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh.
H 0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
B 1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
H Epäilty: (hengittää raskaasti puhelimeen)
B 1:06 Uhri: (Sanoo joko "äihh" tai "häivy") (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh, auuh (voimakkaita valitushuutoja).
H 1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
B 1:15 Uhri: Öh.
B Uhri: ...auto.
B Uhri: Oh. Eih.
B 1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
H 1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
H 1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
H 1:38 Lapsi: Niih.
H 1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
B 1:40 Uhri: Agh (valittaa)
H 1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
H 1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
H 1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
B 1:46 Uhri: (pyyjääpää)
? 1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
A 1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
A Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
H 1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
A 1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
A 1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
A 1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
A ja H 1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
A 2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
A 2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
A 2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
A 2:05 (vaimea kopsahdus)
A Uhri: Lala.
A Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
H 2:07 Epäilty: ...
H 2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
H 2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. A (taustalla uhrin valitusta)
A 2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
H 2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
A 2:22 Uhri: Aiih.
A 2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
H 2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
A Tuntematon: (Aja).
H 2:26 Häke: Joo haloo.
A 2:27 Uhri: (Se jäi).
H Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
A (Uhrin valituksia)
H 2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
H 2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
H 2:35 Lapsi: Äiti.
H 2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
H 2:38 Lapsi: Äiti tuu.
H 2:39 (kolahdus)
H 2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
H 2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
H 2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
H 2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa.
H 2:50 Epäilty: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
H 2:52 Epäilty: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
H 2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?
H 2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
H 3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
H 3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
H 3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
H 3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
H 3:17 Häke: Haloo.
H 3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
H 3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
H Lapsi itkee taustalla
H 3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
H 3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
H 3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
H 3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
H 3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
H 3:39 Häke: Jaaha.
H Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
H 3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
H 3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
H 3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
H 3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
H 3:53 Häke: Joo.
H 3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
H 3:58 Häke: Iha vieras.
H 3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti.
H 4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
H 4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
H 4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
H 4:11 Epäilty: Joo.
H 4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
H 4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
H 4:17 Häke: Joo, hei.
H 4:18 Epäilty: Heihei.
Tallennus päättyy.
Viimeksi muokannut Chili, To Loka 27, 2011 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NiceAsiantuntija
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja NiceAsiantuntija »

Toripolliisi kirjoitti:Oven avaukseksi on etupääässa tarjottu etuovea. Muita vaihtoehtoja voisivat olla A:n työhuone ja wc:n ovi..
Raivostuttavaa, ettei tuosta pienestä mutta tärkeästä äänestä ole tarkempaa tietoa saatavilla :evil: . Se on kuitenkin kaikissa litteroinneissa johdonmukaisesti oven ääni ja nimenomaan oven avaus. Kun kerran kuvaus on näin selkeä ja tarkka, oletan/uskon/rukoilen että asia on paikan päällä tutkittu ja tietyn yksilöidyn oven avaukseksi tulkittu. Mutta miksei sitä kerrota :twisted: ?

Jos tämäkin yksityiskohta on onnistuttu tyrimään eikä mitään rekoa ole tehty, mistä sitten muka tietävät että se oli avaaminen eikä sulkeminen, tai edes ovi? Ja jos se oli ovi, niin käykö mikä hyvänsä ovi? Esim. pakastimen ovi? (Pakastimen avausääni muistuttaa ulko-oven ääntä, eikö? Näköjään jäi vielä rakoselleen avaamisen jälkeen... :? )
Veristi
Christopher Lorenzo

Olen tehnyt melko lailla samantapaisen jaottelun kuin Chili. Oma tulkintani poikkeaa sikäli, että minulla on vain yksi kronologisesti kuuluva taustanauha, Chilillä nauhalta tulee vahingossa se "alla oleva" äänitys. Askeleitten äänet kohdissa 1:55 ja 2:25 olen myös tulkinnut taustanauhalta kuuluviksi, koska Annelilla ei nähdäkseni ollut niitä kenkiä reaaliajassa. Oven aukaisua 1:55 olen myös pohtinut, kumpaan se kuuluu. Avaako Anneli oven ennen Jukan tappamista, vai avataanko ovi reaaliajassa? Se selvinnee paremmin äänitutkimuksissa, ei näin keskustelunanalyysia käyttäen. Ne loppupuolen metalliset äänet yms. ovat myös vaikea tulkita pelkästä litteroinnista.

Minullakin kävi mielessä sama kuin NiceAsiantuntijalla: onko oven avaus varmasti avaus vai voiko se olla sulkemisen ääni? Ja mikä ovi?
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Entä jos kyseessä olisi sen kaapin (senkki aulassa) oven avaaminen? Noissa vanhoissa kaapeissa (umpipuisia usein vaikka olisivat pinnoitettu jollain viilulla, eli 'raskaita' nuo ovetkin - näyttää antiikkiselta) on aika kömpelöt, vanhanaikaiset avaus-sulkemis-mekanismit, äänekkäämmät kuin moderneissa, ei magneetteja eikä muita hienouksia. Tuossa kaapissa on lisäksi jotkut metalliset 'vetimet', vai miksi noita sanotaan..

Kuva
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Kotipoliisi
Martin Beck

Siinähän se on - Pandoran lipas.

Päällä: taskulamput, mustat hanskat, veitset, Magnumit ja panosboxit.

Sisällä: ruskea murhavaate, lautakilpi, sorkkarauta, jälkiin sopivat kengät, etukäteisnauhuri, muutama luurankopiirustus ja pussillinen Kungs-takkahiiliä.

Ja jäi tutkimatta, voihan harmi.

- Rudyard Kipling
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

NiceAsiantuntija kirjoitti:
Toripolliisi kirjoitti:Oven avaukseksi on etupääässa tarjottu etuovea. Muita vaihtoehtoja voisivat olla A:n työhuone ja wc:n ovi..
Raivostuttavaa, ettei tuosta pienestä mutta tärkeästä äänestä ole tarkempaa tietoa saatavilla :evil: . Se on kuitenkin kaikissa litteroinneissa johdonmukaisesti oven ääni ja nimenomaan oven avaus. Kun kerran kuvaus on näin selkeä ja tarkka, oletan/uskon/rukoilen että asia on paikan päällä tutkittu ja tietyn yksilöidyn oven avaukseksi tulkittu. Mutta miksei sitä kerrota :twisted: ?

Jos tämäkin yksityiskohta on onnistuttu tyrimään eikä mitään rekoa ole tehty, mistä sitten muka tietävät että se oli avaaminen eikä sulkeminen, tai edes ovi? Ja jos se oli ovi, niin käykö mikä hyvänsä ovi? Esim. pakastimen ovi? (Pakastimen avausääni muistuttaa ulko-oven ääntä, eikö? Näköjään jäi vielä rakoselleen avaamisen jälkeen... :? )

Niinpä, taikka jonkun kaapin ovikin se olisi voinut olla. Siellä oli niitä piironkejakin vaikka kuinka monta. Tai eteisvälikön vieressä olevan vessan ovi, ehkä astalo pulahti vesisäiliöön siellä?
Muista lähdekritiikki!
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Raivostuttavaa, ettei tuosta pienestä mutta tärkeästä äänestä ole tarkempaa tietoa saatavilla :evil: .
Erinomaisen arsyttavaa. Totta totisesti olisi luullut, etta puhelua Hakeen rekottaessa olisi kokeiltu ovien aukeamisaania. Etenkin kun Anneli kertoi juosseensa ovia aukoen ulos ennen Hake-nauhaa ja joidenkin kuulustelujen mukaan jattaneensa ovet (rapulle asti) auki.

Edes hovi tai Hemmi eivat tuntuneet ottaneen mitaan selvaa kantaa niihin juoksu- ja aukeamisaaniin. Eivat ainakaan vaittaneet niinkuin Turre et al, etta Annelilla oli alibi kun oli tuulikaapissa. Hemmi taisi sanoa, ettei nauhalla kuulu mitaan mika ei sopisi Annelin kertomuksiin juoksuistaan. HO:n paatoksen mukaan nauha itse asiassa tuki syytetta enemman kuin puhui sita vastaan. (Tarkkaa sanamuotoa en muista -- ei kannata kenenkaan vetaa hernetta nenaan.)

Tuli muuten mieleen, etta olikohan siina Auerin puhelimessa speakerphone? Ja katsoiko kukaan missa talon muut puhelinpistokkeet (if any) olivat. Jospa talla oli kaksi puhelinta yhta aikaa auki osan aikaa puhelua. Ei siis olisi etukateen aanitettya nauhaa vaan eri mikkien nappaamia aania, ehka eri tasolla lattiaan nahden.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Vastaa Viestiin