Minä luulen, että vaimon Tanner-tunnistus tapahtui tietoon perustuen.
Lahti ymmästääkseni etäisesti tunsi Tannerin. Naapuri antoi poliisille lausunnon tuosta teatteriesitystä koskeneesta arvostelusta. Vaimoa EI pidetty missään tieto- ja uutispimennossa sairaalassa. Ehkäpä tuo naapuri oli ensin puhunut asiasta jollekin ja kolmannen osapuolen kautta tuo tieto päätyi AA:lle. Kuin tilauksesta.
Luulisi, että tuossa tilanteessa edes joku olisi käynyt vaimoa sairaalassa katsomassa ja asioista on pakosta puhuttu. Kävijä on lohdutellut vaimoa sillä, että poliisi saa tekijän pian kiinni, koska naapurustossa liikkuu jo huhu tekijästä jne jne
Tunnistus on kuitenkin ollut äärimmäisen julma teko myöskin.
Minä luulen, että JL on mennyt jäähylle (siitä jäljet piha maallakin) ja vaimo on paiskonut lasin muusiksi. Lasin helistessä JL on rynnännyt takaisin ja jompi kumpi on saanut itse haavan noista ikkunan pielistä. Siitä se kengän jälki.
Tämän jälkeen on siirrytty olohuoneen kautta keittiöön, josta tuo veitsi on laatikosta päätynyt AAlle.
(Lapsiperheissä ei pidetä pihamaalla fileerausveitsiä, oikeasti)
Ehkä nuo kengät on olleet kauniisti eteisen kaapissa ja silmämääräisesti niissä ei ole ollut mitään tutkittavaa. Ihan ymärrettävä erhe, kun kuitenkin lähtökohtana on ovesta ulos lähteneet kengät ja surmaaja. Poliisikin on vain ihminen

Lahti on myös itse voinut huuhtaista tai pyyhkiä kengän pohjan huomattuaan, että lattiaan jäi jälki.
Riitaa on kuitenkin oletettavasti kestänyt tuona iltana pidempään, todennäköisesti siitä hetkestä lähtien, kun lahti saapui kotiin. Ja tuo ikkuna episodi voi olla tapahtunut jo tunteja ennen surmaa.