Sini Susanna Länkinen, 19 - surmattiin Muhoksella 2011

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
vivy
Jack Bauer

Re: Sini Susanna Länkinen, 19, Muhokselta

Viesti Kirjoittaja vivy »

Iltalehti kirjoittaa, ei varsinaisesti mitään uutta, mutta kuitenkin.
Sinin kohtalo yhä mysteeri

- Meillä on syytä epäillä, että hän on joutunut henkirikoksen uhriksi, kertoo rikosylikomisario Kari Rantanen.

MYSTEERI 19-vuotias Sini Länkinen katosi 5.-6. maaliskuuta välisenä yönä kotoaan Muhoksen Ervintieltä.
Poliisi tutkii Muhoksella kadonneen 19-vuotiaan Sini Länkisen tapausta henkirikoksena, mutta niin kauan kuin tytön ruumista ei ole löytynyt, ovat kaikki linjat avoinna.

- Sehän olisi iloinen yllätys, jos hän löytyisi elossa, mutta meillä on syytä epäillä, että hän on joutunut henkirikoksen uhriksi. Niin kauan kuin hän pysyy kateissa, emme voi varmaksi sanoa mitään, rikosylikomisario Kari Rantanen Oulun poliisista sanoo.

Poliisi vapautti viime tiistaina 20-vuotiaan miehen, jonka epäiltiin liittyvän Sinin katoamiseen. Hänet vangittiin syytä epäillä perustein, joka on matalin kynnys vangitsemiselle. Viikon jälkeen nuorukainen vapautettiin, sillä todennäköisiä syitä vangitsemisen jatkamiselle ei ollut.

- Meillä ei ole nyt ketään kiinni. Vinkkejä on tullut ja tarkastamme niitä. Meillä on useita eri tutkintalinjoja, ja etusijalla tutkinnassa on tietenkin Sinin löytyminen.

Poliisi ei ole kertonut, miten vangittuna ollut nuori mies liittyi Siniin. Se tiedetään, että he tunsivat toisensa.

Sini asui yhdessä poikaystävänsä kanssa Muhoksen Ervintiellä, mutta poliisi ei kerro oliko vangittu nuorukainen hänen poikaystävänsä.

Länkinen katosi 6. maaliskuuta, ja poliisille katoamisilmoitus tehtiin kahta päivää myöhemmin. Ilmoituksen poliisille teki Sinin lähiomainen. Viimeinen varma havainto Sinistä on 6. maaliskuuta aamuyöllä kahdelta.

TIIA RANTALAINEN
[email protected]
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011032 ... 9_uu.shtml
inka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja inka »

... poliisi ei kerro onko onko vangittuna ollut mies sinin pokakaveri...
aika hauskaa kun se on ollut monessa lehdessä että vangittuna on sinin poikaystävä... myös iltalehdessä :lol:
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
INES 7
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja INES 7 »

inka kirjoitti:... poliisi ei kerro onko onko vangittuna ollut mies sinin pokakaveri...
aika hauskaa kun se on ollut monessa lehdessä että vangittuna on sinin poikaystävä... myös iltalehdessä :lol:
Poliisi haluaa hälventää turhia epäilyjä ja "varmoja" syyttelyitä.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Juu, joissain keskustelupalstalla oli tapausta mm. otsikoitu räväkästi "Poikaystävä tappoi Sinin" - tyyliin.
Henkirikosta tässä kuitenkin aika hyvissä ajoin epäiltiin, joten jotain siihen viittaavaa on varmastikin käynyt ilmi.
Uutisoinnista: ...mutta meillä on syytä epäillä, että hän on joutunut henkirikoksen uhriksi.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
inka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja inka »

taavetti kirjoitti:Juu, joissain keskustelupalstalla oli tapausta mm. otsikoitu räväkästi "Poikaystävä tappoi Sinin" - tyyliin.
Henkirikosta tässä kuitenkin aika hyvissä ajoin epäiltiin, joten jotain siihen viittaavaa on varmastikin käynyt ilmi.
Uutisoinnista: ...mutta meillä on syytä epäillä, että hän on joutunut henkirikoksen uhriksi.
olisi mielenkiintoista tietää että millä perusteilla poliisilla on "syytä epäillä että hän on joutunut henkirikoksen uhriksi". kun en mistään uutisista ole löytänyt mitään selitystä sille, että mitä ovat löytäneet, mikä antaa syyn olettaa noin.
Pää kiinni painajainen -Klamydia-
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Jotenkin mulle jää tuosta uutisesta ja tutkijan kommenteista kuitenkin vähän sellainen kuva että ihan niin varmoja eivät enää ole rikoksesta.. Epäilevät rikosta joo edelleen mutta onko siihen missään vaiheessa viitannut mikään muu kuin "kummallisuudet illan kulussa" niinkuin uutisoitiin poikaystävän kiinnioton aikoihin? Mutta kun ottivat poikaystävän kiinni niin uskoivat saavansa riittävät näytöt rikoksesta ja kun niitä ei löytynyt niin eivät kuitenkaan kehtaa enää vaihtaa tutkintanimikettä? En jaksa uskoa esim verijälkiin asunnolla tai muuhun mikä suoraan kertoisi Sinin joutuneen väkivallan uhriksi. Teräksiset hermot on poikaystävällä jos on Sinin jonnekin dumpannut eikä nyt vapatumisensa jälkeen olisi käynyt varmistelemassa paikkaa.. Poliisi on varmaan pitänyt silmällä.
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Jos on syytä epäillä henkirikosta, niin poliisilla on enemmän valtuuksia kadonneen etsimiseen kuin pelkässä katoamistapauksessa. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Sini on kuitenkin täysi-ikäinen. En näe mitään syytä, miksei poliisi "kehtaisi" myöntää nimikkeen muuttumista, mitäs hävettävää poliisilla asiassa olisi?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
nuusku-nella
Adrian Monk

taavetti kirjoitti:Jos on syytä epäillä henkirikosta, niin poliisilla on enemmän valtuuksia kadonneen etsimiseen kuin pelkässä katoamistapauksessa. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt. Sini on kuitenkin täysi-ikäinen. En näe mitään syytä, miksei poliisi "kehtaisi" myöntää nimikkeen muuttumista, mitäs hävettävää poliisilla asiassa olisi?
No ei kai mitään hävettävää varsinaisesti. Joutuisivat vaan ehkä tunnustamaan ettei mitään rikokseen viittaavaa ollutkaan? Hyvähän se raskaampi nimike oli varsinkin alussa koska siten saivat teletunniste- ja tilitiedot nopeasti käyttöönssä (luulisin) mutta samalla kyllä edelleen leimataan jo vapautettu poikaystävä rikoksesta jota ei mahdollisesti koskaan tapahtunutkaan.

Salliikohan tuo tutkintanimike esim poikaystävän televalvonnan vaikka vapautettiinkin jo?
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Luulen että tutkintanimike sallii poikaystävän teletiedot myös, ne on varmaan hankittu jo silloin kun oli pidätettynä.
Ja se, että Pavel H. on vapautettu ei missään nimessä tarkoita että poliisi pitäisi häntä syyttömänä, näyttöä vaan ei ollut tarpeeksi että vangitsemista olisi voitu jatkaa eli poliisi ei saanut tarvittavaa lisänäyttöä, Pavel voidaan kutsua kuulusteluun rikoksesta epäiltynä milloin tahansa vaikka onkin vapaalla.
Ja jos hän on edelleen rikoksesta epäilty niin luulen poliisin seuraavan hänen matkapuhelinliikennettään ja poikaystävän (ja muidenkin mahdollisten epäiltyjen) liikkeitä muutenkin resurssien puitteissa.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
nuusku-nella
Adrian Monk

matlockb kirjoitti:Luulen että tutkintanimike sallii poikaystävän teletiedot myös, ne on varmaan hankittu jo silloin kun oli pidätettynä.
Ja se, että Pavel H. on vapautettu ei missään nimessä tarkoita että poliisi pitäisi häntä syyttömänä, näyttöä vaan ei ollut tarpeeksi että vangitsemista olisi voitu jatkaa eli poliisi ei saanut tarvittavaa lisänäyttöä, Pavel voidaan kutsua kuulusteluun rikoksesta epäiltynä milloin tahansa vaikka onkin vapaalla.
Ja jos hän on edelleen rikoksesta epäilty niin luulen poliisin seuraavan hänen matkapuhelinliikennettään ja poikaystävän (ja muidenkin mahdollisten epäiltyjen) liikkeitä muutenkin resurssien puitteissa.
Ymmärrän kyllä että vapauttaminen ei tarkoita että poliisi olisi todennut miehen syyttömäksi. Kuten aiemmin jo totesinkin niin varmasti hänen toimiaan vapauttamisen jälkeen on tarkkailtu ja kova kaveri on jos on pystynyt pysymään tyynenä (olettaen että teki Sinille jotain) eikä ole lähtenyt varmistelemaan jälkiään.

Itse olen asiassa vähän kahden vaiheilla, toisaalta nykyisillä tiedoilla järkevin selitys Sinin katoamiselle olisi väkivaltaiseksi väitetty poikaystävä.. Toisaalta taas, JOS poliisin epäily rikoksesta perustuu täysin siihen että poikaystävä ei pystynyt tarpeeksi hyvin selittämään Sinin katoamista ja sitä seuranneiden päivien tapahtumia niin vahvimmaksi vaihtoehdoksi nostaisin itsemurhan. Niin paljon avoimia kysymyksiä, isoimpana tietysti missä on ruumis?!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

nuusku-nella kirjoitti:Ymmärrän kyllä että vapauttaminen ei tarkoita että poliisi olisi todennut miehen syyttömäksi.
Nyt erehdyt sikäli, että tiedän sinun kyllä viestiesi perusteella ymmärtävän että poikaystävä on edelleen ykkösepäilty tai epäilty ainakin poliisin silmissä vaikka vapautettu on.
Ja muutenkin sinulla on paljon asiallisia ja hyviä kommentteja joten jatka samaan malliin! Hienoa että täällä on muitakin kadonneista kiinnostuneita kuin minä ja pari muuta.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
nuusku-nella
Adrian Monk

matlockb kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:Ymmärrän kyllä että vapauttaminen ei tarkoita että poliisi olisi todennut miehen syyttömäksi.
Nyt erehdyt sikäli, että tiedän sinun kyllä viestiesi perusteella ymmärtävän että poikaystävä on edelleen ykkösepäilty tai epäilty ainakin poliisin silmissä vaikka vapautettu on.
Ja muutenkin sinulla on paljon asiallisia ja hyviä kommentteja joten jatka samaan malliin! Hienoa että täällä on muitakin kadonneista kiinnostuneita kuin minä ja pari muuta.
Nooh, kuhan pilkkua nus... eiku viilasin 8)

Tämä Sinin tapaus kyllä hämmentää (OT Jos tosin muutkin, viime yönä näin unta että Tuukkasen ruumis löydettiin), mihin voi ihminen/ruumis kadota. Vesistöön? Kai muualta maastosta olisi jo lumeen jääneiden jälkienkin perusteella osattu etsiä ja löytää? Tai sitten se on jossain.. piilossa, rakennuksessa tai jossain :shock:
DollariExpress
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

nuusku-nella kirjoitti: Teräksiset hermot on poikaystävällä jos on Sinin jonnekin dumpannut eikä nyt vapatumisensa jälkeen olisi käynyt varmistelemassa paikkaa.. .

mun mielestä taas ihan päinvastoin,miksi lähteä roudaan/tarkisteleen ruumista kun se on jo hyvässä piilossa eikä kukaan ole sitä löytänyt?

varsinainen teräshermo se vasta olisi jos lähtis siirtämään ruumista..
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

DollariExpress kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti: Teräksiset hermot on poikaystävällä jos on Sinin jonnekin dumpannut eikä nyt vapatumisensa jälkeen olisi käynyt varmistelemassa paikkaa.. .
mun mielestä taas ihan päinvastoin,miksi lähteä roudaan/tarkisteleen ruumista kun se on jo hyvässä piilossa eikä kukaan ole sitä löytänyt?

varsinainen teräshermo se vasta olisi jos lähtis siirtämään ruumista..
Luulisin että helposti voi tulla sellainen tunne että haluaa käydä paikalla vielä uudestaan, katsomassa että ruumis on edelleen piilossa ja että kukaan ei paikalla ole käynyt. Siis "varmistamassa" nimenomaan, kun koko ajan kuitenkin kalvaa pelko siitä että entä jos tänään se ruumis onkin löytynyt, ovatko poliisit kohta tulossa jne. Tai siis kalvaa jos omatunto painaa.
eloq
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja eloq »

Eiköhän ne poliisit aika tarkkaan seuraile poikaystävän liikkeitä jos pienikin epäilys että Sinin katoamiseen liittyy. Varmaan puhelimnkuuntelukin sallittu. Sen Lainvalvojissa löytyneen vainajanhan ne löysi nimenomaan tekijöitä seurailemalla.
Vastaa Viestiin