65-vuotias Marja-Leena Salminen katosi Ylläksell

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

pohtiijamiettii kirjoitti:Mielestäni tuo "huiputtaminen" on tosi outo sana, eikä se tuo minulle mieleen muuta kuin huijaamisen, mikä taas ei tähän asiayhteyteen sovi.
Se ei itse asiassa ole outo, jos se liitetään tunturiin, vuoreen jne.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
pohtiijamiettii

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Marsalkka kirjoitti:
pohtiijamiettii kirjoitti:Mielestäni tuo "huiputtaminen" on tosi outo sana, eikä se tuo minulle mieleen muuta kuin huijaamisen, mikä taas ei tähän asiayhteyteen sovi.
Se ei itse asiassa ole outo, jos se liitetään tunturiin, vuoreen jne.
Minun korvaani se silti on outo, mutta en olekaan turkulainen ;) Tunturin tai vuoren huipun voisi vaikka valloittaa, mutta huiputtaminen kuulostaa lähinnä siltä (huijaamisen lisäksi) kuin jollekin tehtäisiin/asetettaisiin huippu. Huiputtaa = tehdä huippuja. Huputtaa = laittaa huppu. Eli tässä on varmaan kyse jostain murresanasta tai sanonnasta.
tturpo
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 5:56 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja tturpo »

Mielestäni tuo "huiputtaminen" on tosi outo sana, eikä se tuo minulle mieleen muuta kuin huijaamisen, mikä taas ei tähän asiayhteyteen sovi.
Huiputtaminen tarkoittaa nimenomaan sitä mitä aiemmin kirjoitinkin :

Tunturin huipulle nousemista. Tämän tarkoituksen tietää kyllä varmasti lähes jokainen niin hiihto kuin vaellusurheilua harrastava. Itse harrastan molempia, ja voin kertoa että se ei ole vain turunmurretta

Ja jos minun selitys kuulostaa edelleenkin oudolta googletappa vaikka se:
löytyy aika monen tarinoita huiputtamisesta.

http://www.google.com/search?client=saf ... 657c2a3f06

Eli eiköhän ML mahdollinen kertominen huiputuksesta tarkoita juurikin tunturin valloittamista eli sen päälle nousemista.
Avatar
McMann
Sabrina Duncan
Viestit: 351
Liittynyt: Ma Maalis 14, 2011 12:56 am
Paikkakunta: Vaihtelee

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja McMann »

Kas, Marsalkan kanssa samaa mieltä.. Minustakin 'huiputtaa' on melko kuvaava sanonta esim. valloittamiselle, kun kyseessä on hiukankin haasteellisempi tai vaikeahko/vaikea paikka selvittää. On sitten kysymys vuoresta, tunturista tai vaikkapa merenkulullisesti haastavasta paikasta. Muiden muassa.
pohtiijamiettii

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja pohtiijamiettii »

Ok, se on siis jotain ihan spesifiä hiihto- ja vaellusjargonia. Hyväksyn tämän ja uskon, että M-L tarkoitti huiputtamisella tunturin laelle hiihtämistä.
Avatar
devil_doll
Javier Pena
Viestit: 1885
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 5:22 am
Paikkakunta: From Hell

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja devil_doll »

Nuusku-Nellan selitys aikatauluristiriidalle yllä on varmaankin oikea. Eli Salminen on lähtenyt kiireessä joskus klo 14 jälkeen laskemaan tunturilta alas, jolloin lienee pudonnut jonnekin tai lyönyt päänsä, tai hän on lähtenyt ladun ulkopuolelle, jolta ei ole enää päässyt takaisin.

Eikö Suomessa ole mahdollista käyttää infrapunaetsintää kadonneen löytämiseen - niin kauan, kuin kadonnut voidaan vielä havaita ruumiinlämmön avulla? Nämä etsinnäthän suoritetaan helikopterista käsin, jollainen on ollutkin käytössä.
Sika naiseksi

There's nothing in my dreams, just some ugly memories. Kiss me like the ocean breeze.
tturpo
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 5:56 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja tturpo »

Salmista on etsitty moottorikelkoilla ja helikopterilla. Etsinnöissä on ollut apuna myös koiria. Lämpökameroita ei ole käytetty.

- Kun helikopteri pääsi ilmaan, ei lämpökamerasta olisi ollut apuakaan. Katoamisesta oli silloin jo kolme päivää, Anunti sanoo.
Anunti on siis asiaa tutkiva poliisisetä

Eli olisi käytetty, jos se olisi ollut mahdollista.

Aika todella piiloon on saanut ML pudota. Kuitenkin ollaan ilmeisen tarkkaan etsitty.. Ja kelkalla kun on menty, on etsintä ollut nopeampaa..

Tässä vielä eilinen poliisi tv, jossa kerrotaan ML katoamisesta yms:
http://areena.yle.fi/video/1302811393893
mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

En ole valitettavasti Lapissa koskaan käynyt, enkä siis noissa hiihtokeskuksissakaan. Sappeeta ei lasketa. Mietin vain, että on sesonkiaika, niin kuinkahan paljon on laskijoita/hiihtäjiä ollut tuolloin? Siis sitä, että onko ihmiset ihan lähellä toisiaan?
Nimittäin, jos useampi laskee peräkanaa ja yksi lähtee ladulta jonnekin metsään päin, siten että näyttää menevän sinne tahtomattaan, eikö sitä huomaa? Meinaan noista M-L:n vaatteista annettiin aika hyvä kuvaus ja ajattelin, että jos samaa mäkeä on tullut alas joku muukin, niin olisi varmaan jäänyt mieleen, jos joku valkotakkinen laskee pöpelikköön. Samaten luulisi, että tuon ikäinen (yhtään väheksymättä hänen ikäänsä) jää mieleen, jos huipulle asti menee. Itse kyllä pistän mieleen jos joku mua selkeästi vanhempi kykenee johonkin rankkaan (siis mulle rankkaan) suoritukseen.
Eli siksi ihmettelen ettei havaintoja kuitenkaan kovin paljon ole tullut. Yleensä on kai päinvastoin, että tulee liikaakin. Ihminen nähty samaan aikaan monessa eri paikassa. Ellei tuo vaatetuksen väri ollut tänä vuonna hitti. Tosin sitten vasta niitä havaintoja olisi.

En tiedä mitä poliisille on sanottu, tai onko sitä kunnolla mainittu, mutta eikö ne M-L:n tutut lähteneet katsomaan mihin hän jäi? Jos siis on ollut tuon Kukastunturin laelle menossa ja siis aika lähellä tapaamispaikkaa, niin voisi hyvin olla mahdollista, että olisivat toisinpäin tulleet reitin takaisin. Tästä ei ole mainittu, mutta mahdollista toki. Vissiin oli joku maininta, että olivat samaa latua hiihtäneet, jota M-L sanoi menevänsä. Mutta ei välttämättä koko matkaa.
nuusku-nella
Adrian Monk
Viestit: 2745
Liittynyt: Pe Elo 06, 2010 9:14 pm
Paikkakunta: Etelämpi suomi

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

McMann kirjoitti:Olisi luullut poliisin kyselevän hiukan enemmän kuin yhden kysymyksen päivässä... :!: :?:
Kenties kysyivätkin. Pahoittelen etten jaksanut kaikkia oletettavia kysymyksiä kirjoittaa kuvittelemaani tapahtumien kulkuun, jokainen keksiköön täytteeksi olennaisia pitämiään kysymyksiä.
tturpo
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 5:56 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja tturpo »

mamma71 kirjoitti:Mietin vain, että on sesonkiaika, niin kuinkahan paljon on laskijoita/hiihtäjiä ollut tuolloin? Siis sitä, että onko ihmiset ihan lähellä toisiaan?
Nimittäin, jos useampi laskee peräkanaa ja yksi lähtee ladulta jonnekin metsään päin, siten että näyttää menevän sinne tahtomattaan, eikö sitä huomaa? Meinaan noista M-L:n vaatteista annettiin aika hyvä kuvaus ja ajattelin, että jos samaa mäkeä on tullut alas joku muukin, niin olisi varmaan jäänyt mieleen, jos joku valkotakkinen laskee pöpelikköön. Samaten luulisi, että tuon ikäinen (yhtään väheksymättä hänen ikäänsä) jää mieleen, jos huipulle asti menee.
Normaalisti tuo aika saattaisi olla hiljaisempaa, mutta tänä vuonna pääsiäinen on niin myöhään, että varmasti on tasoittunut lomalaisten määrä hiihtolomaviikkojen ja pääsiäisen väliaikana.. Ja se riippuu ihan tuurista, miten lähellä sattuu olemaan hiihtäjiä.. Lapissa hiihtäjillä on kuitenkin yleensä sellainen meiniki, että kaikki ovat ns. kavereita keskenään..(Vaikka ihmiset tulevatkin eri puolilta) Saatetaan pysähtyä juttelemaan kesken hiihdon yms. Sen takia todellakin outoa että vihjeitä on tullut niin vähän.. (itse ainakin muistan aina lenkin jälkeen vastaan tulleet, jopa viime kesän vaelluksillakin..)

Huiputtamista en pitäisi niinkään outona.. Sinne menee kuitenkin hyvä latuverkosto, eli ei mitään pöpelikössä hiihtoa. Esimerkkinä vaikka oma äitini: En mitenkään haluaisi väheksyä hänen taitojaan, mutta hän käy maksimissaan muutaman kerran vuodessa hiihtämässä. Silti me viime talvena huiputimme yhdessä muutamankin tunturin.. Eli sinäänsä ei ole outoa jos vanhempi, tai huonokuntoisempi huiputtelee tuntureita.. Ja muistutuksena ettei tunturit ole mitään jyrkkiä vuoria, vaan usein latureitit on tehty kuntoilijalle eli tavalliselle kadun tallaajalle sopivaksi..
19736
Frank Drebin
Viestit: 388
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 1:19 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja 19736 »

Kokenut lapinkävijä varmaankin on kyseessä. En ole ketjua kovin tarkasti lukenut ja varmasti tätäkin seikkaa on jo pohdittu mutta saattoihan Salminen käyttää jotain omaa reittiä.
Itse en ole lapinkävijä mutta maalikkona ajattelisin että jos olen jonkun paikan kiertänyt vaikka kymmeniä kertoja olisi mukava saada haasteita lisää.
Tuossa olen senverran lukenut edellä olevia kommentteja että merkitty reitti on jo hyvin vaativa varsinkin laskujen suhteen.
Toisaalta pääladulta lähteviä omatekoisia latuja ei ole etsinnöissä havaittu tai sitten ne ovat tuiskussa menneet umpeen.
Salminen on voinut kokea kohtalonsa jossain pahassa alastulomäessä lyönnyt ehkä päänsä ja voinnu mennä tajuttomaksi. Vielä tuo onnettoman värinen hiihtoasu ei ainakaan edistä etsinnöissä.
mamma71
Neuvoja-Jack
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Kesä 16, 2010 10:43 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Entä näkyvyys? Jos ajatellaan, että tulet alaspäin, vaikkei ihan takanasi olisikaan ketään, niin eikös aika kauas näe? Toki tuo valkoinen takki on voinut vaikeuttaa asiaa, mutta mustat housut erottuu. Ja jos M-L kerran oli tuolla Lapissa yli 30 vuotta käynyt, niin luulisi niitä tuttuja olevan, joiden kanssa jäisi suustaan kiinni. Siksi ihmettelenkin tuota havaintojen vähyyttä. Monet menevät samaan paikkaan joka vuosi lomallaan ja kohtaavat siellä monesti tuttujaan, jotka myös lomailevat samassa paikassa samaan aikaan. Joillakin on ihan vakioviikotkin siihen.
Mickey
Sabrina Duncan
Viestit: 361
Liittynyt: To Heinä 19, 2007 10:56 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja Mickey »

Ettei olis, joku ajanut päissään kelkalla yli ja käynyt kätkemässä jonnekkin?
tturpo
Harjunpää
Viestit: 306
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2011 5:56 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja tturpo »

uskon että sen laskun ympäristö on tutkittu aika tarkkaan, koska poliisin päätutkintalinja on joku tämänkaltainen onnettomuus(uloslasku siis..)

Enkä jaksa uskoa että ML olisi lähtenyt jotain ulkopuolista reittiä.. Hänen oletetulla painollaan hanki oli upottavaa tavallisilla suksilla, eikä hiihto silloin muutenkaan ole nautintoa (ainakaan mun mielestä :D ) kun mennään umpihangessa.. (sukset ei toimi, eikä ylämäkeä pysty hiihtämään kunnolla. ) Umpihankisuksethan on sitten asia erikseen, niillä jotka tosissaan hiihtävät lapissa tuntureilla pois ihmisten ilmolta..
anskuli
Lauri Hanhivaara
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Syys 17, 2008 8:27 pm

Re: Kadonnut 65v naishiihtäjä Ylläkseltä

Viesti Kirjoittaja anskuli »

tturpon kanssa täysin samaa mieltä. Olen hiihdellyt noita latuja monena, ainakin kahtenakymmenenä keväänä, eikä umpihankihiihto ole kertaakaan tullut mieleen tavallisilla "fishereillä". Ei sitä M-L:kään olisi kolmenkymmenen vuoden kokemuksella juuri nyt ekaa kertaa tehnyt. Luulen.
Vastaa Viestiin